Interview
Læsetid: 7 min.

’Min branche bløder, fordi vi følger forældede love’

Kørselstjenesten Uber er på rekordtid blevet en succes i Danmark, selv om den ifølge taxabranchen er dybt ulovlig. Hvis ikke politikerne moderniserer taxalovgivningen, kan det på længere sigt blive branchens endeligt, siger taxachauffør Thomas Larsen
Taxachaufførerne er ikke bange for Uber, hvis bare de følger den gældende lovgivning, eller hvis loven bliver ændret. Enten får taxachaufførerne lov til at køre, som Uber-chaufførerne gør – eller også får de pligt til at køre, som taxachaufførerne gør. Det er forskelsbehandlingen, som skaber konflikten mellem kørerne, fortæller taxachauffør Thomas Larsen.
Indland
13. november 2015

Mens dansk politi efter et års efterforskning nu afventer en udmelding fra EU-Domstolen om, hvorvidt taxatjenesten Uber er lovlig, intensiveres konflikten mellem Uber- og taxachauffører i Danmark.

Flere medier har berettet om den offentlige Facebook-gruppe ’UBER FAKTA’, hvor en række taxachauffører fotograferer og registrerer Uber-biler på gaden. »Chikane« og i strid med persondataloven, lyder det fra Uber-chauffører, mens taxachaufførerne forsvarer sig med, at de blot registrerer lovovertrædelser, fordi politiet ikke vil gøre det.

– ‘Taxabranchen er i åben krig mod Uber’, lød det i MetroXpress for nylig, og der går historier om voldelige overfald og flænsede bildæk i begge lejre. Vognmand Thomas Larsen, hvor stort er fjendskabet mellem grupperne lige nu?

»Uber startede som krusninger i overfladen for 11 måneder siden, men det er blevet en tsunami, som vælter ind over Danmark og truer hele taxabranchen. Vi har registreret 305 Uber-biler, og der kommer omkring 60 nye til hver måned. Dermed er de allerede større end DanTaxi, og inden for et par måneder vil de overhale Københavns Taxa, som har 800 biler. Chaufførerne, der kører om natten, har allerede mærket et fald i deres indtægt på 20-30 procent. Det er en direkte trussel på deres levebrød.«

»Det er især natholdet, der mærker Uber i gadebilledet, fordi de holder i lange køer og samler kunder op i f.eks. Gothersgade og Kødbyen i København. Og når du sidder i en taxa og er afhængig af kørsel for at få din løn, og du ser en privatbil komme og nappe dine kunder, og du i forvejen er usikker på, om din konkurrent overhovedet betaler skat eller overholder loven … så ruller blodet i årerne. Det kan betyde, at du lige blænder demonstrativt med det lange lys eller sender en ’international hilsen’ (skråt-op-fingeren, red.).«

»Når det er sagt, tager jeg naturligvis skarp afstand fra selvtægt, hærværk og fysisk vold. Men når du sidder på et stadion og er Brøndby-fan, så har du ikke ansvaret for alle idioterne, der kaster med romerlys.«

Ny app – nye tider?

– Har Uber ikke bare udviklet et produkt, der er bedre, billigere og mere sikkert for forbrugeren?

»Man må sige, de har lavet en meget sej app. Men de er kun billigere at køre med, fordi de ikke er underlagt de samme reguleringer som os. Hver taxa har over 100.000 kroner årligt i lovpligtige udgifter, fra pladsleje til taxameter, syn af bil, kørebøger, erhvervsforsikring og så videre. Vi er jo fra starten sat ud af spillet, fordi Uber-chauffører bare kan køre i deres private bil. Det er også derfor, vi mener, de kører ulovligt; de kører taxakørsel, men følger ikke taxalovens regulativer.«

– Jeg kender kvinder, der i nattelivet er glade for Uber, fordi de føler sig mere trygge ved app’en og har bedre kendskab til chaufføren ...

»Der er brodne kar alle steder, også i taxabranchen. Og det er klart, at du kan opleve chauffører, der kører råddent, opfører sig grimt eller står i hawaii-skjorte og badesandaler. Vi prøver at rydde op i det, og vi kunne i princippet også have et ratingsystem som Uber har, men på grund af basisloven fra 1974 om taxakørsel må vi ikke på samme måde registrere navn og billede i en app.«

– Er det virkelige problem så Uber eller den regulering, I er underlagt?

»Det er lidt Uber og meget reguleringen. Vi har i mange år forsøgt at få politikerne til at modernisere taxalovgivningen, men hver gang, vi snakker med dem, gør de det dyrere. Så efterhånden tør vi jo ikke tale med politikerne!«

»Men der er jo også gode ting ved reguleringen, som mange kunder måske glemmer. F.eks. har jeg kørepligt – jeg SKAL hente dig og køre til en fast takst, uanset om du så står med det ene ben i Præstø Fjord klokken fire om natten. Vi skal være tilgængelige døgnet rundt, det behøver Uber ikke. Jeg må heller ikke opregulere prisen, som Uber gør, f.eks. når det er regnvejr med 1,5 pct., eller hvis der er travlt. Nu er der CPH: DOX i København, og der vil du på grund af travlhed se, at prisen for Uber kan stige helt op til fire gange normalprisen. Under Distortion kostede det 72 kroner at sætte sig ind i en Uber – i min taxa kostede det 24 kroner, for det er reguleret.«

– Kan Uber ligefrem være en gave for jer taxachauffører, fordi det udstiller et politisk svigt, I har forsøgt at påpege i årevis?

»Ja, det kan man godt sige. Vi er jo ikke bange for Uber, hvis bare de følger den gældende lovgivning, eller hvis loven bliver ændret. Enten får vi lov til at køre, som de gør – eller også får de pligt til at køre, som vi gør. Det er forskelsbehandlingen, som skaber konflikterne.«

Politisk uvilje

– Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested har antydet, at det måske er politisk dikteret, at Københavns Politi efter et års arbejde har indstillet efterforskningen af Uber, indtil EU-Domstolens har bragt en afgørelse. Deler du hans mistanke?

»Jeg siger ikke, vi lever i en bananrepublik, og jeg har aldrig troet på konspirationsteorier … Men det begynder at kilde lidt i tæerne. Jeg troede, vi levede i en retsstat, hvor – hvis man følte, at noget var ulovligt – politiet og politikerne så ville gribe ind og undersøge det. Om det er fordi Goldman-Sachs er storinvestor i Uber, eller om nogle politikere bare er forelskede i USA, det ved jeg ikke. Men jeg bliver frustreret, fordi politikerne ignorerer os. Min branche bløder, bare fordi vi følger politikernes love – og de er ligeglade.«

– I fotograferer og registrerer Uber-biler i gadebilledet. Ifølge nogle eksperter er det et brud på Persondataloven. Det stiller vel også jer i et dilemma nu?

»Vi har undersøgt det meget, og vi er også blevet politianmeldt for det. Man kan sige, at gruppen bevæger sig i en gråzone – omvendt har jeg svært ved at se, hvordan det truer de kriminelle Uber-chaufførers arbejde, at vi tager fotos af deres nummerplader. I øvrigt er Uber jo stensikre på, at fordi de ikke er blevet dømt, så er deres service lovlig. Vi på Facebook-gruppen er heller ikke blevet dømt – så må det jo være lovligt. Det er børnehaveprincippet, men det er nødvendigt.«

– Flere Uber-chauffører fortæller, at de modtager trusler på Facebook eller over telefonen. Kan du ikke se det problematiske i, at den data, der bliver registreret, kan blive brugt til at gøre ting, du ikke kan stå inde for?

»Jo, det kan du have ret i. Vi er voksne mennesker, der lever i en retsstat – og føler man sig dårligt behandlet, bør man gå til politiet. Det startede vi selv med, og der fik vi ingen hjælp. Det, vi gør nu, er at indsamle bevismateriale, som vi deler med politiet og skat – og på Facebook. Dem, der truer med vold, de ødelægger det for os alle sammen.«

Deleøkonomien

– Mange økonomer ser Uber som en pioneer inden for den voksende ’deleøkonomi’ eller ’on demand’-økonomi. Hvad er dine forventninger til deleøkonomiens indtog?

»Jeg er ikke bange for teknologien eller konkurrencen, men at man gennem deleøkonomien kan unddrage sig fra at bidrage til det velfærdssamfund, vi lever i og nyder godt af. Jeg er glad for, at vi har gratis skolegang og gode hospitaler, men det bygger alt sammen på, at vi betaler skat.«

»Derfor synes jeg også, det er fantastisk med f.eks. Airbnb, at man kan sætte sit hus til rådighed en eller to uger om året, hvor man selv er på ferie, og så bytte med en anden person. Det er fantastisk. Men at man som pengestærk matador kan købe en hel karré af lejligheder og leje ud på Airbnb, det er forfærdeligt. Så du kan dele deleøkonomien i to; det private og det dybt kommercielle.Den egentlige deleøkonomi handler vel om, at du og jeg deler en græsslåmaskine. Men jeg frygter, at jeg i deleøkonomiens navn en dag kan sætte en pølsevogn op inde på Rådhuspladsen og uden tilladelse lave pølser med kød, jeg har fået fra et hobbyslagteri i Nordjylland. Ingen af os har hygiejnebeviser eller tilladelser, men det er også lige meget, for hvis du bestiller pølsen via en applikation, er vi jo bare privatpersoner, der deler udgifter til maden sammen. Tænk, hvis lommekirurger kan gøre det samme – ’det er jo bare en tjeneste’.«

– Så mange fag kan i virkeligheden Uber-ficeres?

»Ja, og mange af tingene kan sikkert blive ganske sjove og bidrage positivt til samfundet. Men lige som i Star Wars har du også en mørk side, kapitalfonde som Uber, der bare skal tjene penge og fuldstændig tilsidesætter national lovgivning og regler i de lande, de opererer i. Og selv hvis Uber skulle blive ulovligt, går de selv fri – men det vil gøre ekstremt ondt på flåden af Uber-chauffører, som har allieret sig med dem og arbejder fuld tid.«

– Men hvor går grænsen? Hvornår holder du op med at være privatbilist, og hvornår bliver det en forretning?

»Det er svært at finde den grænse, og det er måske også derfor, politikerne er så berøringsangste ved Uber. De får jo nærmest åndenød, hver gang de bliver spurgt ind til det. Men nogen er nødt til at gøre noget.«

– De kuske, der kørte hestevogne i København i gamle dage, brokkede sig også, da de første taxabiler kom på gaden …

»Men de første taxabiler var ikke ulovlige – de havde tilladelse til at køre. Og det må Uber selvfølgelig også, hvis de bliver lovlige.«

– … Og så er det begyndelsen på enden for taxabranchen?

»Det kommer an på, om Uber bliver underlagt de regler, som taxabranchen følger. Så er jeg sikker på, at taxabranchen vil slå dem med længder. Hvis Uber får lov at fortsætte som hidtil, bliver det svært.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henrik Petersen

Virksomheder, som ikke betaler skat er alt andet lige mere "konkurrencedygtige" end dem som ikke betaler skat.

Ægte konkurrence forudsætter at der er lige vilkår.

Fusk og omgåelse af regler er ofte den virkelige grund til succes i "innovative" virksomheder.

Kom nu EU - vis at I er pengene og besværet værd.

Kurt Jørgensen, Torben Arendal og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Nå.. jeg vil da ellers savne at kunne ringe efter eller opsøge en taxi på holdepladsen, hvis de forsvandt.
Det håber jeg sandelig ikke sker.
At lade sig transportere rundt i bil med chauffør - på tilkald og fast prisniveau uafhængig af vejr og dato - er en luxus, som det er helt i orden at skulle betale for.

Hvad ellers.

Preben Haagensen, Kurt Jørgensen, Flemming Berger og Erik ludvisen anbefalede denne kommentar
Henrik Petersen

Ups! der var et "ikke" for meget: Virksomheder, som ikke betaler skat er alt andet lige mere "konkurrencedygtige" end dem som betaler skat - skulle der have stået.

Kurt Jørgensen, Flemming Berger, Torben Arendal og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar

Det organiserede Uber og Airbnb vil underminere det danske velfærdssamfund på samme måde som organiseret sort arbejde.

Hvem skal betale for velfærdsstaten, hvis alle unddrager sig skat ?

Skrot den romantiske forestilling om at Uber og Airbnb blot er smuk "deleøkonomi" - det er benhård business, der ødelægger job- og livsgrundlaget for masser af mennesker, og samtidig gør samfundet og arbejderne fattigere.

Med den slags ydelser, så vil vi alle blive uorganiserede daglejere uden nogen jobsikkerhed, uden nogen arbejdstilsynsregler, uden nogen sikkerhed for brugerne (der er allerede masser af Uber voldtægtssager), uden nogen skatteindtægter til samfundet og dermed ingen gratis skoler, ingen gratis sundhedsvæsen, etc.

Det er så smukt at dele - ja, men så gør det dog gratis.... i stedet for at ødelægge livet for andre!

Christian Mondrup, Per Torbensen, Preben Haagensen, Karsten Aaen, Kurt Jørgensen, Flemming Berger, Torben Arendal, Helene Kristensen, Martin Madsen, erik mørk thomsen, Henrik Leffers, Janus Agerbo, Christel Mayland Jensen, Erik Karlsen, Sabine Behrmann, Tue Romanow, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar

Jeg er på linje med Gorm. Prisen for at køre med taxi er grotesk. Det koster fra hvor jeg bor til Kbh Lufthavn 500 kr. Hvis jeg tager metroen, så koster det 20 kr. Det hænger slet ikke sammen, og det kan kun skyldes mangel på konkurrence.

Herman, du har ret. Når de selvkørende biler kommer, så er det slut med taxichauffører, både i branchen OG også i Uber. Det bliver et blodbad på arbejdsmarkedet, fordi det også vil tage jobs fra lastbilchaufførerne.

Anders Hede og Christel Mayland Jensen anbefalede denne kommentar

Dennis,
når de selvkørende biler kommer, bliver det snarere et blodbad på vejene....

Anne Koed Westergaard, Kurt Jørgensen, Flemming Berger, Torben Arendal og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

@Dennis Berg,
Så tag dog metroen i stedet.....

Og ja, der bliver blodbad på arbejdsmarkedet for rigtig mange brancher - ikke kun taxaer... Se dette link:

http://www.ugebreveta4.dk/robotter-og-computere-snupper-en-tredjedel-af-...

som fortæller om de anslåede 800.000 jobs, der er i fare.

Det er interessant at Goldmann Sachs via deres finansiering af Uber (og også Airbnb) nu bringer vores solidariske velfærdssystem i fare. Måske kan man se det som kapitalismens endegyldige sejr over den socialdemokratiske samfundsopbygning - alt sammen fordi menigmand lallegladt og uden at skænke fremtiden en tanke begejstres over at spare lidt penge på en taxatur til byen. Så meget forståelse er der altså med de, der mister deres jobs, og med arbejderklassens hårde kamp for anstændig løn og anstændige arbejdsforhold gennem de sidste århundreder.

Når dette nu breder sig til alle andre brancher, så kan det jo naturligvis være at de nu så romantiske overglade Uberbrugere vil mærke det på deres eget job område, og så er det jo pludselig ikke så sjovt længere.... men så er det måske for sent....

http://www.business.dk/transport/uber-laaner-over-10-mia.-kroner-af-gold...

Per Torbensen, Preben Haagensen, Karsten Aaen, Kurt Jørgensen, Flemming Berger, ingemaje lange, Helene Kristensen, Martin Madsen, erik mørk thomsen, Janus Agerbo, Morten Larsen, Christel Mayland Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Det central er her at skelne mellem hobby og erhverv. Det har SKAT god erfaring med - kan de ikke skrive nogle rimelige regler?

Betalingen går jo via UBER - og det må være rimeligt at forlange at der skal oplyses et cpr/cvr nummer når man modtager pengene.

Kurt Jørgensen, Flemming Berger og Torben Arendal anbefalede denne kommentar

Uber vognmænd og chauffører må jo skulle leve op til samme krav som den etablerede del af branchen? 1. Uddannede chauffører: taxakort placeret så passageren kan se chaufførens data og nr.Ny teoriprøve bestået med højst 3 fejl(normalt 5). Ny praktisk køreprøve hvor chaufføren skal kunne planlægge og køre den korteste vej ti 2 adresser ved maximalt 5 min krakopslag, samt selvfølgelig mestre selve kørslen sikkert og proffesionelt. deltaget i kursus om miljø rigtig kørsel. Kunne og aflægge en ikke ikke helt let prøve i taxalovgivningen, udvidet kursus i førstehjælp mm.
2. Bilen: Skal være godkendt til taxa udfra krav til kabinestørrelse og indstigningsforhold og sikkerhed, godkendt samt plomberet og serviceret taxameter, overfalds alarm, radioanlæg til centralen, samt sædekontakter og infrarødt lys som sikrer at der ikke kan være passagerer i bilen uden det registreres i taxameteret(skat og moms), altid udfyldt kørebog.
Enten dropper man disse krav til den oprindelige branche eller også må man stille samme krav til Uberbiler og chauffører.
Jeg kan så udfra egen erfaring oplyse at på en nattevagt fra søndag til og med onsdag nat kører man ca 1600 kr ind brutto i gennemsnit pr vagt, her skal vognmanden have de 50%. Så er der 800 kr tilbage divideret med 12 timer= 67 kr i timen før skat !!!
Så der er hverken vognmænd eller chaufører som sidder og blir rige af det her.....bare lidt fakta info

Anne Koed Westergaard, Niels Peter Jensen, Carsten Mortensen, Preben Haagensen, Karsten Aaen, Kurt Jørgensen, Flemming Berger, Christel Mayland Jensen, Jens Thaarup Nyberg, Lilli Wendt og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Det er lidt pudsigt, at man gang på gang skal læse præcis det samme, og pånær nogle få, samme kommentarer også.
Er der egentlig nogen der har sat sig ind i sagen overhovedet.

Taxa er vanvittigt dyrt ... nej det er det ikke, 4 personer kan transporteres fra Centrum til Lufthavnen for 50-60 kr pr person, det samme koster 37.- kr med tog, bus eller Metro. samtidig skal du ikke slæbe kufferter, selv gå, du skal ikke skifte undervejs.
Taxa priserne fastsættes af kommunen og stiger kun det dom udgifterne stiger. Det betyder at den gennemsnitlige taxachauffør tjener mellem 125 og 150.- kr i timen, resten går til udgifter, skatter og afgifter.

uber appen er moderne og smart ... Pjat, alle taxiselskaber i København har en App, disse apps har vi haft i 4-5 år, og de kan både det samme og mere end Ubers app.
Taxa 4X35's app er 2 gange blevet nr 2 i årets bedste brugervenlige app.
Udover det, så kan du bestille online og ringe, det kan du ikke med Uber.
Du kan betale med kort i taxa apps, men du kan også vælge at betale kontant, det kan du ikke med Uber.

Skulle noget gå galt med en taxa, så er du forsikret og garanteret ifølge dansk lov, det er du ikke med Uber.
Du kan altid ringe til et taxaselskab og brokke dig, det kan du ikke til Uber.
Du kan praje en taxa på gsden, det kan du ikke med Uber.
Du kan genkende din taxa og føle dig sikker, det kan du ikke med Uber.

Jamen Uber er meget billigere .... Æhhh, Nej det er de så ikke. Hvis du briger dem normalt, så er de ganske vist 25-30% billigere, men prøv at bestille en Uber på en Julefrokost fredag, Uber kører med Surge price (travlsheds pris) så snart de har en passende stor markedsanddel eller der gang i byen, så hæver Uber prisen med op til 4 gange, det gør taxa ikke, og så snart surge price er over 1,5 gange er Uber dyrere end taxa.

Iøvrigt, hvis du smutter en Uber du har bestilt koster det ca 40 kr for en fejltur, det er gratis i en taxa.

Jamen Ube er dele økonomi og fremtiden ... Æhhhh, nej det er det så ikke. Uber er proditoptimerende kapitalisme af absolut værste skuffe.
1.800.000.000 US dollars har Goldman Sachs investeret i firmaet, disse oenge skal forrentes, og det med mindst 10% om året.
Derfor forbyder Uber også fagforeninger, du må ikke registrere din kørsel som firma, og alle betalinger går via skattely i Holland (double dutch modellen) - Uberførernes betaling modtages vis udenlandske eller Internet baserede banker så SKAT ikke kan følge pengene.

Uber er Ryan Air X 4, ikke blot vil de ikke underskrive overenskomst, de betaler heller ikke sygedagpenge ellet pension, og heller ikke de feriepenge du har lovkrav på ... mindst 4 X så skemt som Ryan air.

Før i kommenterer, vil i så ikke nok prøve at sætte jer ind i, hvad i snakker om, TAK

Anne Koed Westergaard, Jonathan Smith, Carsten Mortensen, Per Torbensen, Preben Haagensen, Karsten Aaen, Kurt Jørgensen, Flemming Berger, Hans Aagaard, Torben Arendal, ingemaje lange, Helene Kristensen, Martin Madsen, erik mørk thomsen, Morten Larsen, Henrik Leffers, Lilli Wendt og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Torben Pedersen

Uber er et selskab. Er det ikke normalt sådan, at selskaber skal indberette løn for deres ansatte? Eftersom alle de frivillige deltagere bruger Ubers app, så er de vel at betragte som ansatte, og man skal ikke fortælle mig at Uber ikke ved præcist hvor meget de enkelte chauffører kører ind på kontoen.
Når selskabet/deres 'chauffører' skal til at betale halvdelen i skat - skal vi så se hvor længe entusiasmen holder ved?

Karsten Aaen, Kurt Jørgensen, Flemming Berger, Lilli Wendt og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar

Den gode taxachauffør glemmer helt at fortælle, at taxaselskaberne er fritaget for at betale 180 procent i registreringsafgift af bilerne. Først ved et eventuelt videresalg til private skal den nye ejer betale registreringsafgift af den nedsatte værdi. Det er et meget stort tilskud til den etablerede taxa branche, som Uber chaufførerne ikke får. Dertil kommer alle de andre fradrag og momsløft, som man modtager ved at arbejde som registreret virksomhed.

Endelig har Uber ikke været så længe i landet, at en eneste af deres chauffører endnu har afleveret selvangivelse. Det er derfor ren spekulation at påstå, at Uber chaufførerne ikke betaler skat.

Det anføres som et problem, at Uber regulerer prisen efter behovet. Det synes jeg da er en kæmpe fordel. Det betyder, at udnyttelsen af bilerne og chafførernes arbejdskraft bliver mere efficient. Den som har størst behov er mere betalingvillig end den, som strengt taget kunne tage bussen. Et differentieret prissystem sikrer således, at ressourcerne benyttes af dem, som har størst behov. Det er det samme system, som benyttes overalt i samfundet, når man ser bort fra Legoland og til dels Tivoli. Der allokeres ressourcerne ved hjælp af kødannelse som i Sovjetunionen.

Vi burde faktisk sende samtlige politikere ud at køre taxa, bare til de har kørt 50.000 kr ind hver (en go måned afhængigt af held og talent) i deres laaaange sommerferier ! ( så laver de jo heller ikke flere ulykker så længe. Nu skal man jo hverken have taxaførerkort eller et godkendt køretøj. De kunne jo så donere det som var tilbage efter skat til et velgørende formål efter deres eget valg. Jeg tror det ville være en tiltrængt øjenåbner for samtlige, rent faktisk at se hvad der sker i det ægte Danmark, og selv se konsekvenserne af deres "elfenbenstårns beslutninger". Som chauffør har man jo hele familien danmark igennem bilen, fra høj til lav og mennesker i samtlige livssituationer......fra begravelse og dåb etc. Det faktum samt friheden gør at jeg stadig kører i ny og næ.

Anne Koed Westergaard og Christel Mayland Jensen anbefalede denne kommentar

Og når jeg nonchelant skriver 50.000 kr indkørt på "en go måned" kommer de til at ofre 12 timer i bilen, 6 dage om ugen, og så skal de være gode og heldige i tilgift. Jeg nævner det blot fordi det er virkeligheden for en fast chauffør i dag. Go tur Løkke....

Carsten Mortensen, Karsten Aaen og Kurt Jørgensen anbefalede denne kommentar

Og Frank Hansen det er jo korrekt ! Men hvis der ikke var mulighed for at gøre handel med frikørte vogne til en del af en taxavognmandsforretning. Vil jeg garantere dig at der ikke var en eneste "gammeldags taxa" på gaden i danmark. Det ville simpelthen være en kæmpe underskudsforretning. Det jeg taler for er ens regelsæt for alle. Og en overvejelse om hvorvidt vi ønsker et wild west taxa system eller vi ønsker at regulere det ? Det er jo heller ikke uvæsentligt hvordan vores forretningsforbindelser og gæster i landet bliver transporteret rundt, går jeg udfra ?

Uber og lignende selskaber afslører brancher hvor monopol og/eller kartel-lignende forhold har underdrejet den normale konkurrence og prisudvikling.
Dansk taxikørsel er sådan en branche.
Det kan godt være at det ikke er chaufførerne der spinder guldet længere, men vognmændende bag.
Men for os brugere er det en ligegyldig forskel - problemet er de ekstremt sindsyge overpriser og så selvfølgelig myldretidsproblematikken. Uber kan afhjælpe begge eller måske tvinge branchen til et opgør med karteller og fuskede priser.

Gorm og Frank ! Der er ingen der spinder guld ! hverken vognmænd eller chauffører. En bil kan vel køre 30 døgn + 3000 kr pr døgn ind om mdr = 90.000. De 45.000 går til chaufførerne (12 timer hver=22.500 pr stk.for 7 +12 timers vagter). defra trækkes brændstof 9000km = 9000 kr, opgadering af elektronisk udstyr, kontigent og div til centralen, skat moms, hundedyr forsikring, service på bilen, skader selvrisiko, administration af personale og løn....i rest my case

Anne Koed Westergaard, Carsten Mortensen, Karsten Aaen og Kurt Jørgensen anbefalede denne kommentar
Claus Vestergaard

@Ivan Naurholm
Tak for indblikket i Ubers forretningsmodel, introduktion til dansk lov etc. Der er meget jeg skal sætte mig ind i, og jeg må indrømme, at jeg ikke har sat mig ind i alt, hvad jeg kommer til at spørge om.

Jeg har et par supplerende spørgsmål til din kommentar, da du skriver, at:

"Jamen Ube er dele økonomi og fremtiden ... Æhhhh, nej det er det så ikke. Uber er proditoptimerende kapitalisme af absolut værste skuffe."
- Vil det sige, at alt hvad der er "profitoptimerende kapitalisme" ikke kan være fremtiden, eller hvordan skal din kommentar forstås?

"1,8 mia. USD har Goldman Sachs investeret i firmaet, disse oenge skal forrentes, og det med mindst 10% om året."
- Jeg har søgt mig frem til at Goldmans S. har investeret 1,6 mia. USD, men det kan tænkes, at jeg skal sætte mig endnu mere ind i sagerne.. "https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-..."

Hvor har du forresten Goldman Sachs afkastkrav på 10% fra, og hvordan ved du, at dette er årsagen til, at Uber (hvis din påstand passer) forbyder chauffører at være medlem af en fagforening. Du må meget gerne give nogle kilder, så vi andre kan lære af den umådelige mængde viden, du har omkring Uber, Goldman Sachs og den danske taxabranche.

God fredag.

Flere her plæderer for, at man tænker på chaufførerne. Mener I virkelig, at vi skal holde liv i jobs bare for arbejdets skyld? Skulle vi så også have holdt liv i typograferne i sin tid - de klagede jo også deres nød?

Målet må da være, at vi bliver så effektive som muligt, så vi kan holde så meget fri som muligt. Jeg ved, at det sidste mål er sivet noget i baggrunden i denne neoliberalistiske tid vi lever i, men det skal nok komme igen.
Når først blodbadet starter, så bliver vi forhåbentligt også tvunget til en ny og mere solidarisk samfundsindretning. Og forhåbentligt resulterer denne i nedsat arbejdstid som modsvar til automatiseringen.

Gad du, hvis det var nødvendigt kun at arbejde 2-4 timer om dagen, at slave løs bag rattet i en taxa 10-12 timer om dagen? For mig er det en no-brainer. Det eneste problem vi har, er at hele vores eksistens er bundet op på et arbejde. Det er ikke en model som kan fortsætte.

Kristian Jensen

@ Ivan Naurholm - Jeg bor i KBH og har ofte måtte bruge taxa. Man kan ikke komme til lufthavnen med taxa for det du lover, selv ikke på en solskinsdag med vinden i ryggen og om morgnen, i weekend og aften el. ved andre spidsbelastninger, er det næsten ikke til at få en taxa. Branchen har levet et beskyttet liv til last for kunderne, så før eller senere måtte noget som Uber er komme til. Ja det er træls for taxachaufførerne, men helt ærligt. Taxabranchen er bedre organiseret, I kan tage konkurrencen op, sænk fx prisen og øg udbuddet på spidsbelastningerne. Hvis I må dreje nøglen om, så skyldes det alene manglende vilje til omstilling.

Lise Lotte Rahbek

Dennis Berg
Du stiller det lidt underligt op.
Hvis taxibranchen skla nedlægges
til fordel for glade amatører i ûber-apps
- hvem skal så stille op til en overkommelig pris, når gangbesværede tante Oda skal frem og tilbage til banegården 1. juledag i snevejr? Eller Ole med forvreden ankel?
Eller som kan samle den nedbrudte og stortudende Signe op, efter hun er blevet dumpet af kæresten og bare skal VÆK?

Jeg forstår ikke dit ærinde.
Det er ok at folk ikke vil betale en taxi til lufthavnen, men hellere tage metroen, hvis I har sådan en.
Men ville du osse lade en glad amatør tage sig af el-installationerne i dit hus? Eller dine børn? eller af dine gamle forældre? eller af din selvangivelse?

Anne Koed Westergaard, Preben Haagensen og Kurt Jørgensen anbefalede denne kommentar
Kurt Jørgensen

@ Frank Hansen..

Der er IKKE mere nogen afgiftsfritagelse for taxi vognmænd, der er fjernet af regeringen...

Og til mange af jer, der siger at taxierne er for dyre, og vi bare skal sænke priserne, så kan vi vinde over disse piratchauffører...

Hvor er det lige vi kan spare så mange penge... Husk nu lige på at en taxi, skal være af en hvis størrelse, og den skal være ny, vi må ikke køre rundt i en ældre lille bil. Den skal udstyres med kontrol apparater, der skal føres en trafikbog, taxameter, skilte inde og uden på vognen, vognen skal til syn hvert år. Chaufførerne skal igennem en uddannelse, de skal have et førerkort , de skal betale skat af deres løn. Vognmanden skal have en speciel forsikring, de skal være forbundet til en central, de skal betale skat og moms, de skal betale for vedligeholdelse af taxien, de skal betale chaufføren løn, de skal betale for brændstof osv... Og det er bare nogle af de ting, som der skal betales for at vognmanden følger loven og reglerne.. Så igen, hvor er det lige at vognmanden kan spare mange penge og sætte prisen langt ned ????

Husk nu lige på, at prisen på taxameteret der går ca 50 % til vognmanden, og 50 % til chaufføren. Og både vognmanden og chaufføren skal hver især betale skat, af deres del. Så igen hvor er det lige, at prisen skal sænkes markant ned... ????

Anne Koed Westergaard, Lise Lotte Rahbek, Preben Haagensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Al snak om at tage levebrødet fra de traditionelle brancher er at stille problemet fuldkommen på hovedet:

Landet har et kørselsbehov. Hvis private kan løse opgaven og profittere på det, er det helt fint, men samfundsopgaven er IKKE at generere udgifter, men at opfylde behovet.

Vrøvlet om at deletjenesterne ikke betaler skat, og dermed underminerer veldfærdssamfundet, er groft, nærmest løgnagtigt. Jeg betaler med glæde min skat af ferieudlejning (VRBO), og jeg går ud fra flertallet af AirBnB og Uber gør det samme.

Hvis nogle kører Uber på fuld tid, kan de naturligvis modregne en forholdsmæssig del af deres bil-omkostninger.

Husk at Taxa betaler nul kroner i registreringsafgift, og bagefter kan sælge den brugte bil på samme marked som ærlige, skattebetalende bilejere...

Det er sjovt, at taxachauffører hele tiden snakker om at dele indtægten mellem bilejer og chauffør. I Uber deles beløbet mellem chauffør, private bilafgifter, og Uber.

Der skal meget kontrol til, for at styre taxachaufførers adfærd, skattesvindel, og sikre bilernes stand. Det koster penge med al den kontrol. Alt andet lige er det lettere og billigere at revidere, når pengene går gennem en applikation.

Tiden vil vise, om Ubers kontrolsystemer er billigere i praksis, og sikrer den langt højere standard, vi forventer af Uber.

Der eksisterer sikkert nogle fuldtids-taxa-chauffører, men for de fleste har det vist altid været et studiejob eller et alternativ til almindeligt arbejde.

Preben Haagensen

Den gode taxi mand har en pointe, når han siger visse politikere er lidt for USA fikseret. Der er andre lande hvor det ikke er tilfældet. Så vidt jeg ved er UBER forbudt i Tyskland, Holland, Frankrig og Spanien, og godt for det. Der er vist en grund til, at UBER er blevet forbudt i disse lande.

Über er altså ikke kun et alternativ til taxi. Det er såkaldt dele-økonomi. Hvis du personligt kører fra Kbh til Århus, men ønsker at gøre det billigere, så kan du oprette en tur, så andre kan betale for at køre med dig. Det er sgu da smart! Det sparer miljøet for CO2, det giver en billigere rejse for både dig som chauffør og for den/m som kører med dig.

Nuvel, der er en problematik med taxi-branchen vs. Über, men hvis man forbyder Über, så rammer man også dele-økonomien, som er på vej med stormskridt.

Andre brancher er gennem tiden blevet "disrupted", som det hedder på engelsk. Musikbranchen blev helt omkalfaltreret af peer-to-peer-deling (Napster, idag Pirate Bay), men har tilpasset sig, så prisen for musik er kommet voldsomt ned, samtidig med, at formatet er blevet meget mere fleksibelt (du behøver ikke købe et helt album med 14 skod-numre for at få det ene nummer du godt kan lide). Open-source har tvunget mange udviklingsbrancher til helt at tænke nyt, mens det nogle steder helt har fordrevet konkurrence, og dermed profit/udbytning.
Taxi-branchen har noget at byde på, som Über ikke har. F.eks. de af Rahbek nævnte (=ikke-attraktive ture). Det kan betyde, at branchen bliver nødt til at omdefinere sig, nedskalere, fokusere - og måske endda konkurrere? Men det er i den grad på høje tid at der sker noget. Det er jo en ren røverbranche.
Lige nu er jeg i Polen, hvor jeg netop har betalt 60 kr. for at sidde i en taxi i 40 minutter. De danske priser er komplet vanvittige.

Kurt Jørgensen,

Det er ikke korrekt. Der er stadig afgiftsfritagelse for 180 procent registreringsafgift for taxaer. Den tidligere benyttede topgrænse er endda fjernet.

Det som regeringen har fjernet er muligheden for at taxaselskaberne kan sælge brugte taxaer til tredieperson uden at køber efter salget skal betale registreringsafgift af den nedsatte værdi. Det manglede sandelig bare.