Første kommune strammer praksis for sygedagpenge

Efter at Ankestyrelsen har indskærpet reglerne om forlængelse af sygedagpenge, er det nu op til landets kommuner at stramme deres praksis, når de skal revurdere syge borgere. Det har Roskilde allerede gjort, og kommunen vil nu sende borgere i jobafklaring, selv om de ikke er udredt
11. november 2015

Alvorligt syge borgere bosat i Roskilde kan nu ikke længere få forlænget deres sygedagpenge efter 22 uger, hvis deres arbejdsevne og helbred ikke er klart dokumenteret af læger og sagsbehandlere.

I en såkaldt praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen, omtalt i Information i går, peger ni ud af 13 kommuner på, at det ikke er muligt at fremskaffe de oplysninger, der skal til for at kunne vurdere, om syge borgere skal have forlænget deres sygedagpenge inden for de 22 uger, som sygedagpengereformen fastsætter. Netop tidspres har fået Roskilde Kommune til at forlænge stort set alle alvorligt syge borgere efter 22 uger.

Læs også: Vi vurderer syge på uforsvarligt grundlag

Men efter at Ankestyrelsen i går indskærpede over for landets kommuner, at der skal være indhentet tilstrækkelige lægelige oplysninger, før man kan tage stilling til forlængelse af sygedagpengeperioden, har Roskilde Kommune nu blot dagen efter styrelsens krav ændret praksis.

»Vi har taget Ankestyrelsens anbefalinger til efterretning og vil sende flere i jobafklaring, når de 22 uger er gået,« siger Jakob Bojsen (S), næstformand i Roskildes beskæftigelses- og socialudvalg.

»Det betyder, at flere vil komme i jobafklaringsforløb, selv om de ikke er udredt,« siger han.

Økonomisk besparelse

Ifølge Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, er det et kvalitetsbrist i sygedagpengereformen, at man må sende syge borgere i jobafklaringsforløb.

»Man skal ikke sende syge i forløb, hvis de ikke er afklaret. Det er fagligt set forkert og kan have rigtig dårlige effekter både for samfundet og for borgerne,« siger Henning Jørgensen.

Jakob Bojsen (S) understreger, at kommunen blot følger reglerne ved at ændre praksis, men er samtidig bekymret for de borgere, der bliver ramt af det, han kaldet »en stramning af reglerne for forlængelse«.

»Ankestyrelsen har lagt op til, at vores vurdering af borgerne har været for blød inden for de 22 uger, og det må vi så gå ind at ændre. For de borgere, det berører, er det bestemt ikke godt,« siger Jakob Bojsen (S).

Fordi borgere i jobafklaringsforløb overgår til en lavere ydelse, der svarer til kontanthjælp, forventer kommunen en økonomisk besparelse.

»Det vil helt klart betyde, at vores samlede udgifter vil falde, fordi flere vil overgå til kontanthjælpsydelsen, som er lavere end sygedagpengeydelsen,« siger Jakob Bojsen (S).

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) vil ikke kommentere på Roskilde Kommunes håndtering af Ankestyrelsens anbefalinger. Han siger dog generelt om tidsrammen for revurdering af sygedagpenge.

»På nuværende tidspunkt er opgaven at få kvalificeret arbejdsmetoder og sagsbehandling på det eksisterende regelgrundlag bedre. Så skaffer vi yderligere viden til næste år, og så laver vi en evaluering af sygedagpengereformen i forligskredsen.«

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Ankestyrelsen.

Læs også: Minister afviser at ændre regler om sygedagpenge

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Sagen kort

Kritikken af sygedagpengereformen
Ifølge en undersøgelse blandt 251 socialrådgivere – hvoraf 97 har taget stilling til sygedagpengereformen – mener 66 procent af de adspurgte socialrådgivere, at 22 uger er for kort tid til at vurdere syge borgeres arbejdsevne og helbred. Det skrev Information i mandagsavisen.

Læs artiklen her: Socialrådgivere: Vi vurderer syge på uforsvarligt grundlag

I går blev kritikken af sygedagpengereformen styrket, da Ankestyrelsen udsendte en praksisundersøgelse, der viser, at ni ud af 13 kommuner ikke kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger for at kunne vurdere borgeres ret til forlængelse af sygedagpenge.

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) udtalte i går til Information, at regeringen ikke ønsker at genoverveje sygedagpengeperioden på baggrund af de to undersøgelser.

Sygedagpengereformen
Reformen med reglen om de 22 uger blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i sommeren 2014, og den var fuldt indfaset den 5. januar 2015.

Før sygedagpengereformen skulle sygemeldte revurderes inden 51 uger.

Ideen med en fremrykket tidsfrist for udredning af syge borgeres helbred er at tage hurtigere stilling til, om den sygemeldte fortsat er berettiget til sygedagpenge samt at skabe sikkerhed for, at den rigtige indsats sættes ind tidligt.

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Werner Gass

Jo, det giver helt klar mening. Bare ikke for de ramte borgere. Men det er ikke dem vores lovgivere er interesseret i.
Reformens formål er at spare udgifter for kommunerne, og det går det veldigt fint med.
Og Ankestyrelsen har hørt det politiske ønske og åbner det helt store tag selv bord for myndighederne.
Opfordring til kommunerne er denne:
Lad være med at anmode om de nødvendige lægelige oplysninger på det bedste tidspunkt for borgeren, så for i lov til at kaste syge mennesker i økonomisk uføre som helt sikkert gør dem om ikke rask, så arbejdsdueligt.
Det vil ikke have konsekvenser for kommunerne i form at ansvarspådragende svig.
Har lige modtaget en afgørelse fra samme klageinstans i forbindelse med et ressourceforløb for en borger på 55 år. Det er jo beslægtet med sygedagpengesager.
1. træk: Ulovlig administrativ forlængelse af ressourceforløb med 3 måneder i midten af januar. Ulovligt fordi kommunen ikke inden udløbet af dette ressourceforløb har afgjort hvilke tiltag der skal sættes i værk umiddelbart efter forløbets udløb (§68a, stk.7); ulovligt da sagen ikke var forelagt rehabiliteringsteamet til en indstilling, ikke meddelt borgeren i en afgørelse om tilkendelse af et nyt ressourceforløb med klagevejledning; ulovligt da borgere over 40 år kan kun tilkendes et ressourceforløb med mindre de selv ønsker sig et nyt (§68a, stk.9).
Så sker der ikke mere i sagen, ingen sagsbehandling, der indhentes ikke nye oplysninger.
2. træk: 3 måneder efter udløbet af det lovlige ressourceforløb forelægges sagen rehabiliteringsteamet midt i april i samme stand som den har været midt i januar. Teamet kan ikke blive enige, selv om klinisk funktion (lægen i teamet) betegner sagen lægeligt tilstrækkeligt oplyst til en afgørelse om førtidspension, sender rehabiliteringsteamets øvrige medlemmer sagen retur til forvaltningen til yderlig indhentning af LÆGELIGE oplysninger.
Jobcenter meddeler borgeren, at han fortsat skal følge sit siden 3 måneder ikke mere eksisterende ressourceforløb. Ydelsen forlænges igen administrativt.
3. træk: Midt i maj meddeles afgørelse om ressourceforløbets ophør pr udgang af maj med klagevejledning. Der lages over afgørelsen med en gennemgang af sagens lovstridige forløb.
Forløbet var siden midt i januar lovstridigt, fordi borgere over 40 år selv skal ønske sig et nyt forløb (§68a, stk.9) inden rehabiliteringsteamet kan indstille til et nyt forløb og kommunen kan træffe afgørelse herom.
Ankestyrelsen stadfæster kommunens afgørelse om ophør af ydelsen. da der ikke var ret til denne siden midt i januar. Desuden finder styrelsen at der var grund til kritik af kommunens sagsbehandling ved at henvise til bemærkningerne til loven men forholder sig ikke til de fejl kommunen har begået eller til, om borgeren var berettiget til en afgørelse midt i april.

Resultat: Borgeren sendes på kontanthjælp.
Kommunen belønnes med at udgiften til borgeren kan nedsættes med netto 5,000 kroner om måneden siden den 1. juli.

Sagen genoptages under kontanthjælpen her i oktober, efter en tydelig rykker fra borgeren.
Reelt er der ikke sket noget i over et år der kunne føre til en afgørelse. Den afholdte praktik / arbejdsprøvning sluttede efter 13 uger i august 2014. Der er nu bestilt nye lægelige oplysninger hos en psykiater; og de andre om de fysiske lidelser er sikkert forældet og der skal derfor nok indhentes nye!
Keine hekserei, kun behændighed af kommune og den klageinstans som vi borgere skal have tillid til.
Jo kære kommuner, hold op med at sagsbehandle seriøst, det kan betale sig.
Godt gået Mette Frederiksen og det parti du er formand for. I er nok enige med arbejdsgiverminister Neergaard Larsen om, at det er jo alt for tidligt at rette op på sjusket.
Danmark er ikke længere en retsstat, men ligner meget mere en bananrepublik styret af og til gavn af den velhavende overklasse.
Hvad ser du når du ser i spejlet om morgenen Mette Frederiksen? Gyser du?

Brugerbillede for Anne-Marie  Krogsbøll

Det er altså tæt på kvalmende, at vi dagligt skal høre diverse toppolitikere, topembedsmænd og toperhvervsfolk blive afsløret i at rage uhæmmet til sig på både lovlig og ulovlig vis for kæmpe beløb, samtidig med at de har travlt med at undergrave andre borgeres tilværelse med det argument, at vi ikke har råd til at tage os ordentligt af dem, der har brug for hjælp.

Hvordan kan man på en gang støtte en regering, der huser folk som Holst, Lunde og Løkke (jeg har sikkert glemt nogen af samme støbning), som ser ud til at have mere travlt med at berige sig på fællesskabets regning (på lovlig eller ulovlig vis) end med at løse fællesskabets problemer til gavn for alle (måske lige med undtagelse af dem selv), og så samtidig argumentere for, at kassen er tom?

Hvilke sparerunder kunne vi undgå, hvis vi kunne dæmme op for sager som Atea, Skats "formøbling" af mange milliarder, "Hvad fatter gør"-sagen Dong, overdyre kampfly, Holst/Brixtofte/3Gi og alle de andre sager, hvor topfolk af forskellig art er et dyrt bekendtskab? hvor mange af vore politikere har mon konti i Schweitz og lignende steder?

Måske er kassen mest tom pga. al den "fiflen", pamperi og ragen til sig, som trives i toppen af samfundet? Så længe der ikke er større gennemsigtighed i forvaltningen, så vi kan se, hvad der foregår, er det i hvert fald en lige så god teori som teorien om vores for omfangsrige velfærdsydelser.

Brugerbillede for Steffen Gliese

Hele sygdommen begyndte, da man holdt op med at tage 18 års myndighedsalder alvorligt, og det senere har bredt sig til alle mulige andre aldersgrænser. Det er uværdigt for vore politikere ikke at tænke på det gode liv for alle borgere først - og så finde finansieringen bagefter.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Jeg forstår slet ikke dette 'udredning'. Hvis folk mister deres arbejde pga. sygdom, skal de tale med en erhvervsvejleder, hvis de ikke kan finde på noget at søge job som i stedet. Når de vel at mærke er blevet raske igen.
Så kan de også få vejledning i, hvad de kan lave i stedet for, hvis de evt. tager en uddannelse. Der er mange mennesker i Danmark, der ikke har en uddannelse, og som er skræmt fra vid og sans ved tanken om at skulle tage én. For dem er det afgørende vigtigt, at man hjælper dem ind i forløb, der kan rette op på fortidens forsømmelser med unødvendige nederlag.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Jensen

Sådan må det jo være! Vi lever dybt begravet i den højre grøft på livets landevej. Her er målet økonomi, effektivitet og konkurrence. Nogen gamle langhårede venstrefløjs aktivister, tror sikkert, at disse ting er værktøjer, men nej - det er nu blevet målet. I den neo-liberale tankegang, er økonomi og livskvalitet nemlig én - og samme sag. Værktøj og mål kan ikke adskilles i den algoritme.
Derfor giver det god mening, at spanke de der ikke kan bidrage til økonomi, effektivitet og konkurrence.
Bare lad de stærke og rige stå ved roret, så sejler det... ;-)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne-Marie  Krogsbøll

Skal vi ikke prøve at nedbryde det billede af pengestrømmen fra toppen og ned i bunden af samfundet til alle de uproduktive, som indgår i forslag som det i artiklen omhandlede?

Jeg vil i stedet foreslå et nyt billede: "støvsugersamfundet" - som dækker en samfundsmekanisme at form som et støvsugermundstykke, som suger al kraft og alle økonomiske ressourcer fra bunden af samfundet (deraf de mange syge) op i støvsugerposen = den rigeste 5 %.

Baseret på den stigende mængde historier om fusk, lusk, korruption, magtmisbrug og stigende ulighed så må det vist være et mere passende billede end det, vi hele tiden præsenteres for fra vore magthavende politikere.