Baggrund
Læsetid: 4 min.

Ekspert: Id-kontrol vil presse flygtninge til farligere ruter

I går fik regeringen flertal til at overdrage ansvaret for id-kontrol af rejsende til tog- og busselskaber. Kontrollen skal blandt andet indføres, hvis Sverige vælger at øge kontrollen. Men ifølge ekspert vil id-kontrol ikke føre til færre flygtninge, men blot presse dem
En gruppe flygtninge går op gennem Makedonien på vej mod EU i november. Nu har et flertal i Folketinget besluttet, at tog- og busselskaber kan varetage id-kontrollen i Danmark. Men det vil blot føre flygtningene ud på farligere ruter, advarer ekspert.

Visar Kryeziu

Indland
12. december 2015

Hvis Danmark indfører id-kontrol, risikerer vi at skubbe flygtninge ud på irregulære ruter. Det vurderer Martin Lemberg-Pedersen, postdoc ved Københavns Universitet, der har forsket i asylstrømningerne. Han advarer mod, at Skandinavien lige nu er i gang med at kopiere den model, som vi har set på et større europæisk plan.

I går vedtog et bredt flertal i Folketinget en lov, der i ekstraordinære situationer forpligter selskaber, der transporterer rejsende over grænser, til at kontrollere, om de rejsende har pas eller visum til Danmark. Hvis ikke de har pas eller visum, når de ankommer til Danmark, kan transportørerne straffes med bøde. Ifølge udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg kan Danmark blive nødt til at indføre id-kontrollen, hvis Sverige strammer deres kontrol ved grænserne.

»Vi må gøre alt, hvad vi kan for ikke at bringe os i en situation, hvor vi står med tusindvis af migranter og asylansøgere i Danmark. At der sker en ophobning. Der må vi sørge for, at der er orden på tingene. Det er altså min førsteprioritet,« sagde Inger Støjberg på et pressemøde fredag ifølge Politiken.

Men ifølge Martin Lemberg-Pedersen kender vi fra EU allerede en del til effekterne af transportøransvaret og øget grænsekontrol, og de får ikke flygtninge til at stoppe deres flugt, hvis årsagerne til fordrivelsen vedbliver. Han nævner som eksempel, at flyselskaber allerede er pålagt et transportøransvar, hvilket dog ikke har holdt flygtninge fra Europa, men derimod har presset dem ud i de livsfarlige joller på Middelhavet.

»Mere kontrol skubber dem i stedet ud på irregulære og mere risikable ruter. Vi risikerer dels at forværre deres grænseskabte fordrivelse, dels at booste smuglernetværk,« siger Martin Lemberg-Pedersen.

Forudser minimal effekt

Grænsekontrol og transportøransvaret vil ifølge Lemberg-Pedersen skabe et indtryk hos flygtningene af, at man ikke kan komme videre ad de regulære ruter, som for eksempel ved at tage toget fra Flensborg til Padborg for at komme til Danmark.

»Det kan betyde, at de vil finde andre måder at komme videre på, og så er vi ude i en dansk og europæisk politik, der på forudsigelig vis skubber i forvejen meget sårbare mennesker ud i endnu mere risikable situationer,« advarer han.

Martin Lemberg-Pedersen tror ikke på, at id-kontrollen ved grænserne i sig selv vil have nogen effekt på, hvor mange flygtninge, der kommer til Danmark.

»Det afhænger jo af konteksten. Og vi kan se på landene rundt omkring os, at der er rigtig mange på flugt, og det vil de jo ikke holde op med at være, blot fordi der indføres mere kontrol. Ideen om, at kontrol vil betyde et automatisk fald, er for simpel,« siger han.

I et folketingssvar til politisk ordfører for Enhedslisten, Johanne Schmidt-Nielsen, den 10. december udtaler integrationsminister Inger Støjberg, at »Danmark skal behandle asylansøgninger, der indgives på dansk område, herunder ved grænsen eller i transitområderne.«

Det vil i praksis sige, at hvis en flygtning befinder sig i grænseområdet ved den sønderjyske grænse, så har han eller hun krav på at få behandlet sin asylansøgning i Danmark.

Johanne Schmidt-Nielsen påpeger på baggrund af ministerens svar, at effekten af den midlertidige id-kontrol ikke vil være særlig stor. Den vil betyde, at en flygtning i stedet for at tage toget direkte fra Flensborg videre ind i Danmark, må stå af toget i Flensborg, tage bybussen og gå de sidste 100 meter, hvorefter han eller hun fuldt lovligt kan søge asyl i Danmark. Det får Johanne Schmidt-Nielsen til at sætte spørgsmålstegn ved, hvad regeringen forventer at få ud af id-kontrollen.

»Man pålægger transportørerne og medarbejderne en voldsom og besværlig opgave og kan samtidig ikke forhindre flygtninge i at gå til den danske grænse,« påpeger hun.

Sverige har allerede indført midlertidig grænsekontrol for at stoppe den massive flygtningestrøm og er lige nu ved at behandle et forslag om at indføre transportøransvaret. Når Danmark skynder sig at følge Sveriges eksempel er de skandinaviske lande ifølge Martin Lemberg-Pedersen i gang med at presse problemerne videre til hinanden. Det vil betyde, at der kommer en meget ringe effekt ud af stramningerne i sidste ende.

»Jo flere lande, der indfører kontrol, jo mindre vil kontrollen betyde, og så har vi blot skabt en situation, hvor vi har gjort en masse ting besværlige for os selv, uden det får de ønskede effekter,« siger Martin Lemberg Pedersen.

Loven, der i går blev hastebehandlet i Folketinget, er blevet kritiseret af trafikselskaber og de tyske myndigheder. Det tyske socialdemokrati kalder i en pressemeddelelse den danske lov »umenneskelig« og beskylder Danmark for at isolere sig og ødelægge det gode samarbejde.

Den fælles asylpolitik i EU, som Danmark har nægtet at være med i, blev blandt andet indført for at undgå, at de enkelte lande skulle presse hinanden til at indføre mere og mere restriktive regler for på den måde at lede flygtninge uden om netop deres land. Men manglende fælles løsninger er lige præcis det, der nu får de enkelte nationalstater til at bygge mure, mener Johanne Schmidt-Nielsen.

»Det her er et klart eksempel på, at vi bør samarbejde med de øvrige lande om flygtningesituationen,« siger hun.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra udlændingeminister Inger Støjberg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Helene Kristensen

Mon det kan kaldes så farligt at trampe lidt rundt på markerne nede i det sydjyske? Jeg vil da sige, at svenskerne er lidt mere rå, i og med at folk skal hyre en båd for at komme udenom de svenske grænsevagter.

Helene Kristensen

Så kommer EU da lige til "hjælp" med en grænsehær:

Forslag: EU skal kunne overtage et lands grænsekontrol
2000 mand skal kunne rykke ud til ydre grænser og overtage kontrollen. Om nødvendigt mod medlemslandes vilje.

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8295003/Forslag-EU-ska...