Læsetid: 8 min.

Tidligere V-minister: ’Vores eget værdiskred er den største trussel’

Danmark er ikke truet af strømninger og mennesker udefra. Vi er truet af en smålighed, der også har infiltreret Danmarks gamle, liberale parti Venstre. Det mener tidligere Venstre-minister Britta Schall Holberg
Når man tager afstand fra andre mennesker på den måde, som vores integrationsminister gør, så smitter det også af på, hvordan befolkningen ser på andre mennesker, mener den tidligere Venstre-minister Britta Shall Holberg.

Asbjørn Sand

29. december 2015

Britta Schall Holberg har brugt det seneste halve års tid på at ordne sit arkiv på Hagenskov Gods på Vestfyn. Taler, tanker og højtravende idealer fra de seneste 50 år strømmer ud af ringbindene og vækker minder fra et langt liv i politik. Britta Schall Holberg meldte sig ind i Venstre i 1967 og var fra begyndelsen aktiv i valgkampen frem mod valget i 1968.

»Jeg var meget optaget af den liberale tanke, ideen om frihed til forskellighed, et åbent samfund, europæisk samarbejde, ånd og kultur. Det kom til at betyde utroligt meget for mig,« siger hun under en pause fra arkivarbejdet.

Siden blev Britta Schall Holberg minister ad flere omgange under Schlüter-regeringerne i 1980’erne. Hun har mange års erfaring fra kommunalpolitik og organisationsarbejde, sad senest i Folketinget for Venstre frem til 2011 og er stadig menigt medlem.

Men siden den nuværende Venstre-regering trådte til tidligere i år, har hun haft tiltagende svært ved at genkende sit gamle parti.

»Spørgsmålet er jo, om det er Venstre eller virkeligheden, der har rykket sig,« siger hun, blandt andet med henvisning til de tre Venstre-profiler, der meldte sig ud af partiet inden jul.

»Selvfølgelig har virkeligheden rykket sig. Det gør den jo på 50 år. Men Venstre har også rykket sig. De tanker, jeg havde, da jeg meldte mig ind i partiet, er stadig sprællevende inde i mit hoved. Men det er de altså ikke i regeringen.«

En af de ting, der går hende allermest på, er den »skråsikre, stejle, fordømmende, afstandtagende og hånende holdning over for andre mennesker«, som regeringens ministre i hendes øjne repræsenterer.

»Jeg kan slet ikke holde det ud,« siger hun.

Flygtningedebatten er et godt eksempel. Selv om flygtningesituationen er alvorlig, kan man godt bevare en anstændig tone. Faktisk er det så meget desto mere nødvendigt, mener Britta Schall Holberg.

»Venstre har slået sig op på at stå for frihed til forskellighed. Det er et fantastisk slogan. Men for mig lyder det, som om regeringen nu nærmere står for had og intolerance. Politik er lederskab. Når man tager afstand fra andre mennesker på den måde, som vores integrationsminister gør, så smitter det også af på, hvordan befolkningen ser på andre mennesker. Det nivellerer samtalen mellem mennesker, og sådan et samfund er jo ikke til at holde ud at leve i. Det er i hvert fald ikke et liberalt samfund,« siger hun.

Mangler visioner

Regeringen mangler i det hele taget visioner for de langsigtede, internationale løsninger på flygtningesituationen, mener Britta Schall Holberg.

»Vi har forsøgt at holde de her mennesker ud i strakt arm i stedet for at være et åbent og internationalt parti. Vi bruger udlændingepolitikken til at samle stemmer, fordi vi er hammerbange for Dansk Folkeparti. Men stramningerne løser ikke de reelle problemer. Samtidig giver vi køb på nogle af vores frihedsrettigheder, fordi vi laver sådan nogle panikløsninger, der slet ikke er gennemtænkt,« siger hun.

Hun henviser blandt andet til regeringens hastebehandling af en række vidtgående asylstramninger, hvor organisationer og partiernes ordførere fik mindre end ét døgn til at læse lovforslaget igennem.

»Det ryster mig som gammel minister, at høringsfristerne er så korte. Det går ud over vores retssikkerhed.«

Britta Schall Holberg har desuden været chokeret over at opleve regeringens tilsidesættelse af internationale konventioner, foragt for Folketingets Ombudsmand og senest gennemtrumfningen af besparelser på udviklingsbistanden trods modstand fra et flertal i Folketinget. Det er udemokratisk og arrogant, mener hun.

Læs også: Liberal politik er ikke, hvad det har været

Det Venstre, hun meldte sig ind i for 48 år siden, var et internationalt sindet parti. Et af hendes store forbilleder, den tidligere Venstre-formand Henning Christophersen, spillede i 1980’erne sammen med den daværende formand for Europa-Kommissionen, Jacques Delors, en afgørende rolle i opbygningen af et mere integreret Europa.

I dag læner den nuværende formand og statsminister Lars Løkke Rasmussen sig i stigende grad op ad Storbritanniens tiltagende EU-skepsis. Men den danske velstand og velfærd, siger Britta Schall Holberg, er netop et resultat af de åbne grænser og det indre marked i Europa.

»Nu skærer vi så også på udviklingsbistanden. Det hænger slet ikke sammen. Jeg kan slet ikke få ind i mit hoved, at den skal bruges til at finansiere vores egen velfærd i dette rige land. Det skal jo bruges til at skabe ro i andre lande og hjælpe folk med at udvikle deres lande,« siger hun.

– Ville det være mere liberalt?

»Ja, det ved gud jeg synes. Vi taler jo så meget om, at folk skal blive i deres nærområder. Men hvis vi bruger pengene her i landet, kommer der jo bare endnu flere flygtninge. Politikken hænger ikke sammen, og det generer mig ganske forfærdeligt.«

Afviser kritik

Venstres politiske ordfører, Jakob Ellemann-Jensen, afviser Britta Schall Holbergs kritik af regeringens asylpolitik.

»Venstre har en udlændingepolitik, som går på to ben. Det ene handler om at være åben for dem, der kan og vil Danmark. Og det andet ben, som jeg vil medgive, at der har været mere fokus på, handler om, at antallet af flygtninge, der kommer til Danmark, altså betyder noget for vores evne til at integrere dem. Det har vi ikke været dygtige nok til i mange år, og derfor er en del af løsningen at begrænse tilstrømningen til Danmark,« siger ordføreren.

Læs også: Dissidenten Jens Rohde

Han mener heller ikke, at befolkningens retssikkerhed er truet, fordi regeringen har hastet en række asylstramninger igennem Folketinget uden en almindelig høringsfase.

»Jeg kan sagtens forstå bekymringen. Men der var et behov for at få nogle regler på området, fordi situationen udviklede sig her og nu, og vi risikerede at stå i en situation, som vi ikke kunne håndtere, hvis ikke vi reagerede hurtigt,« siger han.

– Så det at stramme hurtigt vejede altså tungere end almindelige hensyn til retssikkerheden?

»Nej, retssikkerhed er altid væsentligt. Men verden er gudskelov ikke så sort/hvid, at du har retssikkerhed på den ene side og hurtig lovgivning på den anden. Men ideelt set ser jeg også gerne, at der er tid til at lytte til høringssvar og så videre.«

Værdiskred

Ud over asylpolitikken har regeringen forsømt en række andre liberale mærkesager, mener Britta Schall Holberg. For eksempel idealerne om dannelse, kultur og forståelse for egen historie. I den klassiske liberalisme er det afgørende, at befolkningen er oplyst og dannet, så folk er i stand til at træffe beslutninger for deres eget liv.

Men i dag bruger regeringen mere tid på at skræmme befolkningen end på at investere i kultur, dannelse og uddannelse og berede folk på at begå sig i verden, som den ser ud, mener Britta Schall Holberg.

»Jeg tror ikke, at det i dag er de udefrakommende ting, der truer os. Det er vores eget værdiskred. Vi taler så meget om danske værdier. Men manglen på tro, håb, ordentlighed, frisind og den måde vi taler til hinanden på, truer os mere end det, der måtte komme udefra,« siger hun.

I det hele taget savner regeringen ifølge hende liberale visioner. Hun ser ingen retning i det politiske projekt. Hun forstår godt, at regeringen må tage hensyn til sit parlamentariske grundlag. Men tilnærmelserne til Dansk Folkeparti og dets tankesæt er for store.

Selv sad Britta Schall Holberg blandt andet i den såkaldte firkløverregering, hvor fire partier løbende måtte indgå kompromiser. Og alligevel lykkedes det ifølge hende at udstikke nogle mere langsigtede visioner for landet.

»Man må overveje, hvad det er for et samfund, man overhovedet vil have. Vi har fået et velhavende samfund, hvor de fleste har råd til bil, vovse og villa. Det er det morads, vi er endt i, hvor alt er gjort op i forbrug og økonomi, uden at vi gør os nogen tanker om, hvordan det liberale samfund skal se ud i fremtiden. Det gælder bekymrende nok i øvrigt for alle partier i Folketinget i øjeblikket.«

– Du stod selv i spidsen for nogle meget store besparelser i kommunerne som indenrigsminister i 1980’erne. Det var nødvendigt. Fører Venstre ikke også bare den politik, der er nødvendig?

»Selvfølgelig er det politikeres opgave at træffe svære beslutninger. Og regeringen har også gennemført flere vigtige ting her i efteråret. Men kæden hopper af dér, hvor man hopper fra den ene panikløsning til den anden uden at have en langsigtet politisk linje. Der mangler simpelthen en retning.«

Jakob Ellemann-Jensen er ikke enig i, at der er sket et værdiskred i Venstre. Tværtimod mener han, at regeringens politik stemmer fint overens med Venstres værdigrundlag.

»De instrumenter, man tager i brug i dag, er nogle andre end dem, man tog i brug tidligere. Men det er ikke, fordi Venstre har ændret sig. Det er verden, der har ændret sig, og det bliver man nødt til at forholde sig til. Jeg er enig i, at vi ikke må glemme vores værdigrundlag. Men det mener jeg heller ikke, at vi gør,« siger han.

Ren egoisme

Begrebet liberalisme har fået en renæssance i de senere år. Mange af Folketingets politikere definerer i dag sig selv som liberale. Men det er en form for liberalisme, der ligger langt fra de liberale værdier, der fik Britta Schall Holberg til at melde sig ind i Venstre for snart 50 år siden.

»Liberalismen ligner mere egoisme i dag,« siger hun.

»Det handler om, at jeg har ret, og mit land har ret. Mig, mig, mig. Men sådan kan man ikke opføre sig, når man er et lille land. Vi har haft et fantastisk ry blandt andre lande for vores åbenhed og vores frisind. Det er jeg bange for, at vi er ved at give køb på.«

Den politiske kultur er i dag langt mere lukket, end den plejede at være, mener den tidligere minister. Som eksempel nævner hun, at regeringen ledlagde Irak-kommissionen.

»Det fatter jeg overhovedet ikke. Frem på bordet med tingene,« som hun siger.

Da hun var aktiv i en lille vælgerforening i Butterup Tuse på Sjælland, havde hun selv direkte indflydelse på den politik, partiet førte, og hun husker det som »fantastisk fornøjeligt« at være med til at påvirke partiets linje gennem foreningsarbejde.

»Men det piner mig så frygteligt i dag, at der ikke længere er nogen steder, hvor vi kan have en reel politisk debat. I dag bliver politikken udviklet på baggrund af fokusgrupper og internt i folketingsgruppen. Alle de lokale organisationsfora, hvor mange kunne mødes, er lukket. Og dermed bliver der ikke udviklet nok nye ideer,« siger hun.

Jakob Ellemann-Jensen afviser den udlægning af Venstres interne debatkultur.

»Jeg tilbringer selv ganske meget tid rundt i landet med at tale politik, og jeg synes altså, at hun rammer lidt ved siden af skiven her. Der er en god debattradition i Venstre med højt til loftet og langt til døren, og der er også plads til at komme med ikkegennemtænkte forslag,« siger ordføreren.

Serie

En liberal regering?

For første gang siden 1973 er Venstre – Danmarks liberale parti – alene i regering.

Information går i en serie på jagt efter regeringens liberale visioner.

Seneste artikler

  • Ideologien er tilbage i Statsministeriet

    6. januar 2016
    Lars Løkke Rasmussens regering er den første i 10 år, der fører ideologisk politik, siger forsker David Budtz Pedersen. Statsministeren har sat en liberal kurs og skubbet Finansministeriets regnemaskiner i baggrunden
  • VU-formand: Regeringen skal hjælpe de svageste

    31. december 2015
    Den nyvalgte formand for Venstres Ungdom har en række liberale ønsker til regeringen i det nye år. Blandt andet en mere retfærdig socialpolitik og bedre integration af flygtninge
  • Liberal politik er ikke, hvad det har været

    22. december 2015
    Regeringens flygtningepolitik deler vandene, også internt i Venstre. Men de nuværende diskussioner er i virkeligheden udtryk for en gradvis forandring af partiet Venstre og opfattelsen af, hvad det vil sige at være liberal
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jens Wolff
  • Ole Frank
  • Carsten Mortensen
  • Vivi Rindom
  • morten Hansen
  • Poul Anker Sørensen
  • Leif Koldkjær
  • Ebbe Pedersen
  • Kristian Rikard
  • Flemming Berger
  • Margit Tang
  • Espen Bøgh
  • June Beltoft
  • Olaf Tehrani
  • Jørn Ulsing
  • John Andersen
  • Keld Albrektsen
  • Jakob Silberbrandt
  • Thomas Krogh
  • Bodil Waldstrøm
  • Lise Lotte Rahbek
  • Pia Qu
  • Britta Hansen
  • Torben R. Jensen
  • Gert Romme
  • peter fonnesbech
  • Helge Rasmussen
  • Ingolf Bent Skipper
Jens Wolff, Ole Frank, Carsten Mortensen, Vivi Rindom, morten Hansen, Poul Anker Sørensen, Leif Koldkjær, Ebbe Pedersen, Kristian Rikard, Flemming Berger, Margit Tang, Espen Bøgh, June Beltoft, Olaf Tehrani, Jørn Ulsing, John Andersen, Keld Albrektsen, Jakob Silberbrandt, Thomas Krogh, Bodil Waldstrøm, Lise Lotte Rahbek, Pia Qu, Britta Hansen, Torben R. Jensen, Gert Romme, peter fonnesbech, Helge Rasmussen og Ingolf Bent Skipper anbefalede denne artikel

Kommentarer

Problemet er levebrødspolitikerne. De er lige så trofaste som fluerne på en lort. Når der bliver lagt en ny er det der de flyver til. For tiden er stemmerne i fremmedhad og så flokkes de om at hade de fremmede mest.

Erik Feenstra, Jens Wolff, Mikkel Nielsen, Carsten Mortensen, Gorm Lerche, Herman Hansen, curt jensen, Calle Hansen, Aase Juul, erik mørk thomsen, Rikke Nielsen, Esben Lykke, Nanna Wulff M., June Beltoft, John Andersen, morten Hansen, Carsten Budde, Tino Rozzo, Martin Ammentorp, Peter Hansen, Jørn Andersen, Leif Hartman, Ole Frank, Søren Andersen, Claus Jørgensen, Helge Rasmussen, Arne Lund, Torben Skov og Poul Anker Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det er desværre ikke kun i Venstre, at der er sket et værdiskred. Men tak til Britta Schall Holberg for sit forsøg på at sparke en debat i gang .
Var det ikke en naturlig opgave for DR at tage denne opgave på sig????? - Men det tør DR sikkert ikke for så bliver de bare yderligere beskåret.

Mikkel Nielsen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Herman Hansen, curt jensen, Calle Hansen, Bruger 201879, June Beltoft, John Andersen, morten Hansen, Carsten Budde, Niels-Jørn Jakobsen, Peter Wulff, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Karsten Fogde, Jørn Andersen, Leif Hartman, Einar Carstensen, Gert Romme, Hans Larsen, Søren Andersen, Bodil Waldstrøm, Claus Jørgensen, Helge Rasmussen, Peter Hansen, peter fonnesbech og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Schall Holberg repræsenterer alm. borgerlig anstændighed - den er vist ved at være et særsyn? DF's pøbelvælde har taget over, og de fleste partier løber i røven på Martin Henriksen og konsorter.

PS: Uffemanden må da korse sig over at se sin søn som talentløs medløber.

Kim Øverup, Erik Feenstra, Mikkel Nielsen, Carsten Mortensen, Mads Berg, Thomas Frisendal, Gorm Lerche, Herman Hansen, curt jensen, Calle Hansen, Aase Juul, Max Hansen, Bruger 201879, Vibeke Hansen, Rikke Nielsen, Christian Mondrup, Esben Lykke, Nanna Wulff M., June Beltoft, John Andersen, morten Hansen, Niels-Jørn Jakobsen, Peter Wulff, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Michael Kragh Rosenkilde, Britta Hansen, Karsten Fogde, Jørn Andersen, Leif Hartman, Torben R. Jensen, Johnny Werngreen, Einar Carstensen, Connie Brask, Ole Frank, Gert Romme, Hans Larsen, Søren Andersen, Bodil Waldstrøm, Claus Jørgensen, Dana Hansen, Helge Rasmussen, Peter Hansen og peter fonnesbech anbefalede denne kommentar
peter fonnesbech

Fin kommentar fra Venstres egne rækker.

Erik Feenstra, Mikkel Nielsen, Bruger 201879, Rikke Nielsen, Flemming Berger, Carsten Budde, Niels-Jørn Jakobsen, Peter Wulff, Lise Lotte Rahbek, Britta Hansen, Bent Gregersen, Jørn Andersen, Connie Brask og Helge Rasmussen anbefalede denne kommentar
Helge Rasmussen

Det er ikke kun den danske regering der står for had og intolerance.

Det samme gælder overalt i verden, - der mangler "lebensraum".

For mig at se er det en naturlig konsekvens af at der er for mange mennesker på jorden, nu 7,4 milliarder, i 2015 alene er vi blevet 83 millioner flere, Selv om der hele tiden bliver dræbt mange, af sult, sygdomme og i krige med videre.
USA har et masseskyderi om dagen, fordi folk hader hinanden.

Samtidig har vi, bare i år, mistet 19 millioner hektar dyrkningsjord til erosion og ørkendannelse, forurenet luft, jord og vand med 10 millioner tons giftige kemikalier.
Det betyder at fødegrundlaget mindskes med foruroligende hast.

Altsammen fordi verdens beslutningstagere er dikteret af lobbyen, som kun regner med penges værdi, som dog er ret illusorisk, da de nutildags bare er nogle nuller og ettaller i finansverdenens computere.

Mikkel Nielsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Gorm Lerche, Herman Hansen, curt jensen, Steffen Gliese, Calle Hansen, Dennis Hauge, erik mørk thomsen, Evan Knudsen, Flemming Berger, Carsten Budde, Anders Barfod, Eigil Hansen, Jørn Andersen, Ejvind Larsen og Claus Jørgensen anbefalede denne kommentar
Bodil Waldstrøm

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvem der siger Venstre imod - om det er nogen fra egne rækker, om det er FN, om det er ombudsmanden, om det er faglige eksperter - Venstre står fast og ændrer intet, for Venstre ved bedre! Det er tragikomisk. Og meget, meget bedrøveligt at være vidne til.

På mig virker det, som om Venstre ved, at det er ved at være slut med det parti. Derfor vil de nå at gennemføre mest muligt af deres (nye) politik - hurtigst muligt. At det går ud over både mennesker i nød og på flugt og egne landsmænd er ikke det væsentlige. Penge og magt er vigtigst for Venstre, ikke mennesker. Derfor er det en sort regering, som forhåbentlig går af i 2016.

Johanna Haas, Morten P. Nielsen, Sune Olsen, Mikkel Nielsen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Thomas Frisendal, Benta Victoria Gunnlögsson, Janus Agerbo, Herman Hansen, curt jensen, Mads Kjærgård, Aase Juul, Max Hansen, Niels Erik Nielsen, Rikke Nielsen, Dorte Sørensen, Flemming Berger, Philip B. Johnsen, June Beltoft, Benjamin Bach, Arne Lund, Helge Rasmussen, John Andersen, morten Hansen, Carsten Budde, Jørn Petersen, Anne Eriksen, Karsten Aaen, Eigil Hansen, Bent Gregersen, Marianne Rasmussen, Jørn Andersen, Leif Hartman, Torben R. Jensen, Einar Carstensen, Connie Brask, Ole Frank og Calle Hansen anbefalede denne kommentar

Et indspark fra godsejeren Britta Schall Holberg, som alligevel aldrig har hørt efter. Var der ikke noget med screenet blod under en Aids epidemi, hvor konen var klogere end alle andre?
Løsningsmodeller ønskes fra godsejeren! Hvordan vil hun skaffe boliger samt arbejde til flere hundredetusinder? Er det billige landarbejdere, der ikke brokker sig over ringe løn og arbejdsforhold, hun ønsker sig i nytårsgave?

Gorm Lerche, erik mørk thomsen og Jette Fergo anbefalede denne kommentar

Tusind tak for de fine og velvalgte ord, Britta, de falder lige på rette sted, for sandheden om nutidens Venstre er jo netop den totale visionsløshed samt fremmedfjendskheden.

Det er snart 10 år siden, jeg begyndte at gøre opmærksom på, at danskerne var under hastig forandring frem mod racisme og fremmedfjendske. Vi, som kun kommer til Danmark 2-4 dage hvert år, oplever det meget tydeligt fra gang til gang. Medens dem som går i det hver dag næppe tænker over, hvordan dette brune uvæsen skrider uendelig langsomt frem fra dag til dag.

Disse iagttagelser fik jeg virkelig meget hug over at gøre opmærksom på. Men under den seneste grænselukning i 2011, viste det sig, at vi var mange tusind danske i andre lande, der fandt sammen på "nettet", der havde præcis samme opfattelse.

men nu er tilstandene blevet så grove, at selv de danskere i Danmark, der anvender det indvendige af hovedet, begynder at kunne se det. Derfor endnu engang tusind tak Britta Schall Holberg, jeg håber virkelig, at der er mange andre venstremedlemmer, der snart følger efter i kritikken.

Så nu mangler vi snart kun, at prominente socialdemokrater begynder at kritisere det gamle arbejderparti, som vi kan takke vores frihed og velstand for. Derfor, hvor er egentlig Poul Nyrup Rasmussen, Ritt Bjerregaard, Helle Degn, Ole Espersen, Pia Gjellerup, Knud Heinesen, Jytte Hilden, Frank Jensen, Torben Lund, Mogens Lykketoft, Poul Nielson, Birte Weiss og mange andre socialdemokrater med de rette indstillinger henne i den aktuelle socialdemokratiske politik.
- Hvorfor hører vi ikke jeres meninger?

Johanna Haas, Erik Feenstra, Mikkel Nielsen, Lars Hansen, Thomas Frisendal, Herman Hansen, Calle Hansen, Aase Juul, Flemming Berger, Helge Rasmussen, John Andersen, Jakob Silberbrandt, Jørgen Malmgren, Karsten Aaen, Karsten Fogde, Jimmy Mortensen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

TAK Britta Schall Holberg .... som talt ud af mit hjerte.... vi er nok paa same alder... ... det jeg ser er at Partiet Venstre skulle nok ta navneforandring til "Det Nye Hoejre".... Jeg kan ikke sige det bedre en Britta siger det... menneskesynet har lidt... Jeg er fra tiden med Ckr Kelm Hansen der styrede Mellemfolkeligt Samvirke I 60erne... jeg tog us med MS .... og blev ude paa DANIDA contract... og begger "firmaer" var smaek fyldt med dejlige mennesker der gjorde en stor indsats pa udviklingshjaelpens omraade... dejlige administratorer... Chr Kelm kom jo ogsaa I folketinget ...
har vi saadan nogen I folketinget idag ?? - - - - Hele EU er rykket til hoejre.. det foelger USA, der er rykket ud I vanviddet, derude hvor de arbejder med NAZIs og lignende ... EU er udenokratisk og vel naermets fascistisk... Danmark er ogsaa paa vej derhen og JEG TRO VI MAA HA DIREKTE DEMOKRATI... tiden er inde til og moden til at folket tager det skridt til at bestemme selv fra sag til sag... og ikke afgive deres stemme en gang hver 4de aar til nogen der ikke arbejder for det danske folk, eller I det hele taget ikke arbejder for mennesket.
AMEN.

Herman Hansen, curt jensen, Mads Kjærgård, Flemming Berger og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Torben R. Jensen

Tak til Information for artikelserien om værdiskredet i Venstre.
De fleste kan nok se det tilsvarende topstyrede skred i Socialdemokratiet (og SF?), hvor de gamle begreber bliver skiftet ud med et nyliberalt indhold, som er en samfundsnedbrydende ideologi både i forhold til den danske velfærdsstat og vores arbejdsmarkedsmodel, men også i forhold deregulering af internationalt samarbejde.

Erik Feenstra, Estermarie Mandelquist, Herman Hansen, Calle Hansen, Aase Juul, Flemming Berger, Benjamin Bach, morten Hansen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Karsten Fogde, Jimmy Mortensen, Bodil Waldstrøm og Bent Gregersen anbefalede denne kommentar
Jimmy Mortensen

Værdiskredet er nærmest allemandseje: alle de "velmenende" partier, (jeg holder her Enhedslisten udenfor, da de er de eneste som, i mine øjne, kan være sig selv bekendt) socialdemokratiet, SF, Alternativet og Radikale giver under dække af at "tage ansvar" og "indgå brede forlig" næring til svinehunden. I stedet for at lade de som taler vores værdier ned, og tramper på alt fra flygtninge til syge kontanthjælpsmodtagere, selv stå på mål for deres usle og uempatiske politik, legitimerer man deres handlinger for "at få indflydelse". Altimens beskylder de samme velmenende partier, Enhedslisten for at "himle op" og "hænge i træerne og skrige". Det ville være klædeligt hvis de der virkelig vil have et samfund hvor vi også hjælper de svageste, og ikke bare på forventet efterbevilling håber på at vores skattelettelser og tilskud til de velbjærgede, udmønter sig i større samfundssind hos samme, ville italesætte deres holdninger, og stå på mål for vores velfærdssamfund.

Steffen Gliese, Mikkel Nielsen, Estermarie Mandelquist, Calle Hansen, Niels Erik Nielsen, Peter Wulff, Helge Rasmussen og Bodil Waldstrøm anbefalede denne kommentar

Jacob Ellemann-Jensen siger: "Venstre har en udlændingepoltik, som går på to ben. Det ene handler om at være åben for dem, som kan og vil Danmark. ..."
Nej. J E-J! Det er det ben, I bruger til at sparke med til mennesker, som overopfylder alle krav, men hvor I udviser på småfejl og fnidder (f.eks. aktuelt en ung studerende). Og som om det ikke var nok, så ændrer I bare loven én gang til, så det bliver endnu sværere (et kafkask helvede af regler og tåbelige spørgsmål) at blive statsborger.

Mikkel Nielsen, Ole Frank, Carsten Mortensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Gorm Lerche, Calle Hansen, Leif Høybye, Vibeke Hansen, Esben Lykke, Dorte Sørensen, Helge Rasmussen, Torben R. Jensen, Steffen Gliese, peter fonnesbech og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Har svært ved at se påstanden om, at Danmark er et ovenud rigt land med et højt niveau i velfærd. Har som gammel folkepensionist i årevis kun mødt ustandselige nedskæringer i offentlige ydelser. Og nu varsles minsandten yderligere kommunale nedskæringer under henvisning til øgede udgifter til de mange asylansøgere.

Carsten Mortensen, Herman Hansen, Kim Houmøller og Morten Simonsen anbefalede denne kommentar
Ole Vagn Christensen

Helt enig Britta kun os selv kan true os selv. Sørgeligt at vores to partier som har været en del af tillidsbevægelsen for at skabe et bedre Danmark som det skete efter 30ernes krise er blevet en del af vores egen trussel. Det skete da Fogh for at blive statsminister lavede knæfald for Dansk Folkeparti og at socialdemokraterne lod udskrive valg til alle tre organer folketing, amtsråd, og kommuner. Hvilket gav Dansk Folkeparti med opbakningen fra Fogh, mulighed for at bruge kandidater til lokalvalgene som folketingskandidater. Fogh var så kynisk at gøre det, for at kunne vinde regeringsmagten, det må man sige lykkedes. At han så solgte den liberale sjæl til Dansk Folkeparti betød for ham mindre. Ved at legalisere Dansk Folkeparti som et stuerent parti har Fogh lagt grunden til pest over norden. Hvor ellers stærke bånd i norden med den flygtninge strøm der er er blevet til slappe elastikker hvor mere og mere restriktive krav skal forhindre landene i at modtage flygtninge. Det at tilslutte sig den politik uden at få problemet løst med Schengen aftalen med de ydre grænser har flyttet dette alvorlige problem fra Sydeuropa til de nordlig europæiske lande. Hvor vi ser at det at holde de de ydre grænser i syd med flygtninge gør at i norden på grund af at ekstramistiske partier kan sætte dagsordenen og vore gamle partier tilslutter sig det sker må svenskerne naturligvis da de er det yderste land i Nordeuropa på grund af en dansk affart af en Dansk afart af Dansk Folkeparti. Sveriges demokraterne har fundet råderum hos de gamle borgerlige partier, nu indfører ID kontrol ved grænserne.
Men skylden herfor ligger ene og alene på at Danmarks had og intolerance over for flygtninge fremført af Dansk Folkeparti, Regeringspartierne og det sørgelige for mig er at socialdemokraterne tilslutter sig dette hylekor med sine udtalelser at mængden betyder noget. Det gør den naturligvis men er vi nået dertil det mener jeg ikke med den tilbagegang der er i befolkningen i Norden.
Tak Britta for dit opgør mod intolerance og had gid at flere i vores to gamle partier kunne få øjnene lukket op og begynde at forvalte det tillidsskabende Danmark som aldrig kan blive et centralistisk intolerant samfund der bygger på at opbygge had frygt og angst over for fremmede.

Erik Feenstra, Carsten Mortensen, Vibeke Hansen, Karsten Aaen, Philip B. Johnsen og Bodil Waldstrøm anbefalede denne kommentar

Jeg havde ikke troet, at jeg skulle komme til at sige tak til Britta Schall Holberg, men nu er det på sin plads, så hermed et velment tak. Der er desværre ikke kun i Venstre, men over (næsten) hele det politiske spekter brug for selvransagelse og fokus på en anstændig, fremtidsorienteret og ansvarlig værdipolitik.

Erik Feenstra, Carsten Mortensen, Calle Hansen, Leif Høybye, Rikke Nielsen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek, Bodil Waldstrøm og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

Respekt og tak kære Britta Schall Holberg.

I gennem dit lange politiske liv har jeg sjældent været enig i alle dine synspunkter, men altid haft lyst til både, at lytte og læse, hvad du havde af synspunkter.

En naturlig respekt for en modstanders synspunkter. En lyst jeg har haft over for mange af dine med kollegaer i Venstre og andre partier, men desværre kan jeg ikke finde denne respekt, for alt for mange af tidens politikere.

Du har stadig min respekt, som i denne sag, hvor du træder i karakter. Respekt Britta Schall Holberg og lad os sammen bibeholde den gode tone over for vores medmennesker og bekæmpe denne tids stupide adfærd.

Med venlig hilsen

Peter Hansen, SF

Ole Frank, Benta Victoria Gunnlögsson, Rikke Nielsen, Karsten Aaen, Steffen Gliese og Bodil Waldstrøm anbefalede denne kommentar

Nej, der er ikke for mange mennesker på kloden, sådan set - og det er altså for nedadgående, hvad de seneste prognoser viser. Det er en dårlig undskyldning for at lade folk sejle deres egen sø. Men vi vinder alle ved at sikre alle en rimelig tilværelse.

Ole Frank, Vibeke Hansen, Rikke Nielsen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Lone Mikkelsen og Bodil Waldstrøm anbefalede denne kommentar

Førtids og fleksreformen har svigtet velfærdens veteraner - førtidspensionen og fleksjobbet var et retsikret plaster på såret efter lang og slidsom tjeneste i produktionsapparatet og for fællesskabet - en loyal indbetaling af skat på et højt niveau sikrede den der blev ramt af arbejdsskade og nedslidning - i dag har verdensfjerne politikere der selv er en del af overklassen både indført uendelige rehabiliteringsforløb for veteranerne og en ny pensionsalder - 68 år - selv om alle undersøgelser viser at halvdelen af arbejdsstyrken ikke har en chance for at holde til de er mere end 60 og at der i adskillige erhverv er stor risiko for at være nedslidt før den alder - med et stort pres fra øst af unge raske håndværkere servicearbejdere - At vores beskæftigelsesminister hentet fra DA uimodsagt kan hævde at vores syge og nedslidte kan konkurrere med sæsonarbejdere fra Øst er den største hån mod velfærdens veteraner - at Udviklingshæmmede og veteraner i samlet flok, ifølge Jørn de Neergaard og Kristian Thulesen Dahl skulle være grundlaget for dansk konkurrenceevne er en fordrejning af virkeligheden der går ud over sund fornuft - Kun som tal på et regneark har veteraner og handicappede en berettigelse som arbejdskraftreserve - aldrig på virkelighedens arbejdsmarked - derfor skal vi hædre vires veteraner med et værdigt sikkerhedsnet og give pensionen på et fast og lægeligt grundlag ikke som et tilfældigt skøn fra en sagsbehandler underlagt direktørens måltal ig kommunens budget - fuld refusion fra staten til udviklingshæmmede og nedslidtes pension vil sikre retfærdighed og den fordeling af værdier der sikrer vores velfærd helt ud i de små landsbyer - til restgruppen der aldrig kom med i produktionen er revalidering på et rimelig dagpengeniveau det eneste der virker - og i længden langt billigere end mentorer ordblindekurser og mindfulness - der i dag er eneste værktøj i kommunernes unyttige rehabiliteringsprogrammer

Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Herman Hansen, Kirsten Svejgaard, erik mørk thomsen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Peter Wulff, Peter Hansen, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye, Kim Houmøller og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Det er direkte ubehageligt for mig at læse, at folk takker og udtrykker respekt for Btita Schall Holberg. For mig er hun for evigt forvist fra det pæne selskab. Jeg glemmer aldrig blødersagen. Selvom det stod klart, at blødere blev inficeret med HIV virus, ville hun ikke kassere det uscreenede blod. I Frankrig blev ministre dømt fængselsstraffe for samme opførsel. Der er intet anstændigt ved hende.

Anne Eriksen, Peter Henningsen, Estermarie Mandelquist, Vibeke Rasmussen, Jens-Martin Eriksen, erik mørk thomsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jette Fergo
Jeg kan også huske "blødersagen" . Men her burde statsministeren da også ha´taget ansvar og gennemtrumfet en varmebehandling af blodet mv. Men var det ikke også dengang for at spare penge og lade stå til med syge mennesker.
Efter denne sag er der desværre kommet mange andre uheldige sager som ikke har kostet minister deres job. Fx. Thor Pedersen kunne fifle med sin landbrugsstøtte uden det kostede ham finansminister jobbet. Søren Gades falske oversættelse som han først ville tørrer af på Frank Aaen osv...... der er desværre mange andre uheldige sager.

Anne Eriksen, Estermarie Mandelquist, Jens-Martin Eriksen, erik mørk thomsen, Vibeke Hansen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Fordi en mand stjæler Dorte Sørensen, bliver det ikke legitimt at gøre ligeså. At svigte som minister i en så kritisk sag er kriminelt som manglende screening af blod. Jo - godsejeren Btita Schall Holberg har min dybeste foragt. At hun nu blander sig i flygtningedebatten giver billige point. Hukommelsen i vælgerskaren er kort - alt for kort!

Vibeke Rasmussen, Jens-Martin Eriksen og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Kim Houmøller vi er helt enige om at det var en forkastelig ikke straks at ville varmebehandle blodet så flere blødere fik HIV. Men det fratager vel ikke den tidligere minister i at kunne rette kritik af sit parti og andre? - Her gælder den "hellige" ytringsfrihed måske ikke.
Eller mener du at det er forbudt at gå imod desværre i dag et flertal i Folketingets syn og forfølgelse af flygtninge.
PS: Hørte fornyeligt Birte Weis (eller hvordan det staves) sige i P1, at det virker som om at de fleste politikere i dag ser flygtninge som et STORT problem, der skal modarbejdes og ikke som tidligere som folk der skulle hjælpes.

Philip B. Johnsen

Det er ikke et Venstre problem, det er en meget stor del af EU's befolkning, der drejer mod den ny moraliserende dagsorden, strømningen har voksende tilslutning i alle EU medlemslande.

Når der politisk på topplan, ikke handles rationelt på livstruende udfordringer, så efterlades hele den politiske tillid på møddingen.
Jeg kan kun sige, det vil sansynligvis blive meget værre, før det bliver bedre, for der er ikke nogen der tør løse problemerne, grådighed, vækst og på valg hvert fjerde år er vigtigere.

Alle folkevalgte politiske i EU, burde lukkes inde og først slippes ud, når de har svaret på to spørgsmål.

De altså politikkerne indespærret, vil hurtigt komme frem til, at det ikke er en flygtningekrise, "vi nu er vidne til" hvis det var, ville EU finde en løsning på 'krisen', men som de fleste ved, er det en permanent flygtninge udfordring, der vil udfordre EU de kommende hundrede år eller mere, man behøver blot, at forsøge at svare på et par logiske afledte spørgsmål, til den påståede 'krise', for at forstå det er årets undervudering af problematikken.

De to spørgsmål:
Hvad skal stoppe eksempelvis 3 millioner mennesker på flugt over Middelhavet sommeren 2016?
Hvad skal stopper eksempelvis 3 millioner mennesker ved en grænseovergang til Albanien ca. året efter sommeren 2017?

Europas krigs/klimaflygtninge der nu ankommer i million antal til EU, er grundlæggende millioner af krigs/klimaflygtning, der aldrig kan vende hjem, vandknaphed, ørkendannelser etc. underminere levegrundlaget i et omfang, så det ikke betaler sig, at opbygge f.eks. Syrien igen, men hele Nordafrika er ved at nå smertegrænsen for et eksistensgrundlag.

FN estimere, at 200 millioner krigs/klimaflygtninge i verden de kommende 35 år 'før' 2050.
Hvornår forstår politikkere og vælgere, at uden håb om en bæredygtig fremtid, uden handling på de underliggende klima problemer, kommer de uløste problemer til os, før eller siden og intet, vil kunne forhindre dette.

Fra artikel:
"Ifølge FN vil havstigninger, vandknaphed, ørkendannelser etc. underminere levegrundlaget for millioner af mennesker og skabe omkring 200 millioner klimaflygtninge inden 2050. Allerede i dag findes der såkaldte klimaflygtninge – fra Alaska til Stillehavsøerne. Vi bør med andre ord ikke undervurdere, hvor stort et bidrag vedvarende energikilder kan give til sikring af fred og sikkerhed."
Link: http://raeson.dk/2015/100-dage-til-cop21-hvor-er-det-sikkerhedspolitiske...

Ole Frank, Gorm Lerche, René Pedersen, Benjamin Bach, Dorte Sørensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Der er udover værdiskredet også sket et andet skred: Uligheden stiger og er steget markant siden Fogh trådte til. Det er nemlig de rige, der bestemmer tingene, og de riges demokratiske opbakning (ironisk nok det fattigere flertal) er blevet snydt til at tro, at det hele er "de fremmedes" skyld.

Exempli gratia:
Og nu varsles minsandten yderligere kommunale nedskæringer under henvisning til øgede udgifter til de mange asylansøgere. /Jørn Dalmer, 29. december, 2015 - 11:23

Britta Schall Holberg siger, at det er uanstændigt, at Venstre gennemtrumfer sin politik ved at være nogle dumme svin over for indvandrere og globalt samarbejde. Nuvel, det vil hun ikke være med til længere... såøh derfor er hun stadig medlem af Venstre!? Man forstår det ikke helt. Meld dig dog ud i det mindste. Giv dog i det mindste dit budskab den lillebitte smule troværdighed, at du ikke er medlem af det parti, du siger står for "had og intolerance".

Ulighed øger sociale spændinger i samfundet. Men når uligheden samtidig tjener til at ulighedsskabende politikere øger fremmedhadet ved at gøre indvandrere til årsag og afledning fra uligheden selv, så accelererer det jo virkelig. Så stemmer en væsentlig del af vælgerne med rigtige problemer på partier, der skaber endnu flere problemer. Danmark synker ned i en stadig dybere sump af A-Z nedskæringer, brudte internationale relationer og voksende problemer indenrigs i alt fra miljø til uddannelse, sundhedssystem og arbejdsløshed... og ja, voksende ulighed.

Tilbage må være spørgsmålet om, hvordan tilsyneladende anstændige mennesker som BSH kan være i samme parti som Støjberg, Pind og Løkke.. Hun var vel med gennem hele Fogh-æraen med hvad det indebar af angrebskrige, irakerne i Brorsonskirken, tolkesager, Frihedsministeren, Støjberg som beskæftigelsesminister, 10% nedskæringer i udviklingsbistanden, 24-årsregler etc. Hvordan kunne hun ikke se det før? Er magt så blændende? Og indser hun mon også, hvor fint had og intolerance går hånd-i-hånd med ulighed og den samlede politik, som Venstre fører?

Estermarie Mandelquist, Herman Hansen, Gorm Lerche, Calle Hansen, Esben Lykke og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

I mit indlæg ovenfor blev "de rige" fremstillet meget generaliserende og diskriminerende. Det beklager jeg. Der er ikke tale om alle rige i samfundet målt på formue eller indkomst, men et særligt kortsigtet, selvvisk segment og de, der identificere sig med dette. F.eks. er Lars Løkke vist ikke engang rig men teknisk insolvent.

Calle Hansen, Esben Lykke og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
erik mørk thomsen

Egoisme, påstå hun, at andre lider af.
Hun skulle heller feje for sin egne dør.
Som landsbrugminister var hun drivkraften til en omlæggelse af EU landsbrugpolitik, således hun som godsejer, hvert år, fik en meget pæn formue ud af omlægningen.
Jo, hun ved om nogen, hvad egoisme er, alt for en selv.

Estermarie Mandelquist, Gorm Lerche, Vibeke Rasmussen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Kunsten er jo at lytte til hvad hun siger, og ikke hvad hun har sagt

Ole Frank, Herman Hansen, Torben R. Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Ole Vagn Christensen

Alle i som synes, det er ufint af Britta Schall Holberg, at sige nu er grænsen nået for hende, med at centralisme, og politiske lakajer har udfyldt det politiske tomrum, ved at skabe angst for danskerne, og had og intolerance over for fremmede. Hvordan kan i mene det, ja lad mig spørge, finder i den udvikling tilfredsstillende i dagens Danmark, jeg gør ikke. Hvor er jeres næste kærlighed til at tage imod de fremmede, hvis i selv er båret af had og intollerance over for flygtninge. Fordi den ydre grænse er brudt sammen, og at folk på grund af krig, sult og nød har bevæget sig mod norden til de forjættede lande. Svenskernes flygtninge strømme, er kommet for de flestes vedkommende, gennem en række lande blandt andet Danmark.

Karsten Aaen, Ole Frank og Torben R. Jensen anbefalede denne kommentar

Historisk giver det mere og mere forståelse hvordan 1983 loven kunne gennemføres når man hører de holdninger Britta Schall Holberg, Birte Weiss fremkommer med. I dag er det politikkere som Inge Støjbjerg der må rydde op i det rod, de var for sarte til at påtage sig, og få løst de opgaver som Philip B. Johnsen tidligere ganske rigtig stiller

Philip B. Johnsen

René Pedersen
Det er ikke kun globaliseringen og de frie medier på internettet, der udstiller den manglende handling på vigtige problemstillinger med al ønskelig tydelighed, men også den EU og hjemlige politiske ligegyldighed over for, at få udstillet alle de manglende handlinger på velkendte problemstillinger, som den privat økonomiske magt og voksende ulighed, der uretmæssigt beskyttes politisk, som EU Luxembourg finten og nu den hjemlige støtte til landbruget, med store konsekvenser for miljø og klima, det bidrager alt sammen til en afklædning og udstilling af dansk politik og ikke mindst EU politik, der under gevalterne af fineste kvalitet, skatteunddragende penge overhoved kan købe, viser sig ikke at indeholder, den mindste lille smugle af Union.

Fra link:
Oversvømmelser i Europa vil påvirke flere personer, og materielle tab vil blive to- eller tredoblet inden 2080. Den forøgede ekstremnedbør vil resultere i forøget jorderosion og transport af bl.a. fosfor, som derfor i stigende grad udvaskes til vandmiljøet.
Link: http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:134391/datastreams/file_2eb7957...

Jeg synes, det er helt hen i vejret at tale om værdiskred her. Det er ikke en dansk værdi at være åben og tolerant over for fremmede og anderledes mennesker. Det så vi sidst i stor stil før og under 2. verdenskrig, hvor Danmark gjorde alt for at begrænse antallet af flygtninge. Også flygtninge, som flygtede fra Hitlertyskland. Det er rigtigt, at dele af Venstre i mellemtiden har troet på det europæiske projekt, men de fleste der har også været optaget af mulighederne for nemt at sælge flere skinker.

Desværre.

Britta Schall Holberg har omsider fundet ud af det vi andre længe har vist.

...Danmark bliver regeret af en flok psykopater.

Carsten Mortensen, Benta Victoria Gunnlögsson og Gorm Lerche anbefalede denne kommentar

Benjamin Bach
29. december, 2015 - 17:26

Før var det finanskrisen, som blev anvendt som årsag til såkaldte nødvendige besparelser (læs borgerlig liberalistisk taktik for afvikling af velfærdssamfundet) og nu kommer en kærkommen flygtninge og asyl problematik til at videre fører årsagen til den såkaldte nødvendighedens politik (læs, igen, borgerlig liberalistisk taktik for afvikling af velfærdssamfundet).

Alt i mens Danmark aldrig nogen sinde i historien har været så økonomisk rige som nu og alt i mens der naturligvis er plads til at bruge 6-7 milliarder kr. årligt på nedsættelse af registreringsafgiften og snart 6-7 milliarder kr. årligt på afskaffelse af top skatten.

Det skal kunne betale sig at arbejde siger de borgerlige liberale og tager 600 millioner kr. fra kontanthjælps modtagere for at giver 65 kr. i skattelettelse pr. måned til lavtlønnende, som i uforholdsvis stort tal dør inden de når pensionsalderen. Ha ha ha

Torben R. Jensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Ole Frank, Ebbe Overbye, Estermarie Mandelquist og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Ole Vagn Christensen

Rene jeg har svært ved at se at Inger Støjberg rydder op jeg mener hun spreder angst hos danskerne med hendes retorik, og for hadet og intolerancen til at vokse mod de fremmede og hun er skyld i at svensker og nordmænd nu siger stop fordi hun lader alle flygtninge bruge Danmark som transit land.
Stoppet i Sverige og Norge er hendes ansvar fordi regeringen kun har ladet grænsen mod syd være åben. I stedet har regeringen brugt tiden på at skabe en usundretorik.
Er det ikke 500 millioner mennesker vi er i Europa og taler vi ikke om flygtningene som en gruppe på en million skulle den ene million være umulig at integrere i vores lande.
Jeg savner i den her debat, at få af vide hvornår har vort land nået et mætnings punkt. Ud fra hvad vort land er i stand til at integrere. I stedet for en politisk retorik som gør de bedre stillede rigere som enhver kan se, og skaber en stigende fattigdom hos fattige. For at legalisere begge dele ja så mer det nemt at give flygtningene det er deres skyld.

Karsten Aaen, Herman Hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Ole Vagn Christensen

David angående flygtninge situationen efter 2 Verdenskrig får du den godt beskrevet ved at læse folketingstidende de forskellige regeringers åbningstaler i folketinget. Først var der en samlingsregering der skulle genetablere det danske demokrati. Det der her blev sat i værk var en tillidsbevægelse hvor alle partier indgik i. Men efter Demokratiet var genskabt var der en opsplitning på poliske partiers kamp om at få magten i det danske samfund. Her var der særlig to synspunkter et fra socialdemokraterne som hed direkte skatter for at få Danmark igen på sporet.
Et andet kom fra Venstre som var imod direkte skatter og mente at forbrugsskatter var det rigtige. Alle ved vi at Venstre vandt regeringsmagten, men vi ved også at med deres førte politik skabte de en bundløs gæld. På grund af deres eksperiment, det hed sig i folkemunde at regeringen gled i smørret. Men læs selv historien i folketingstidende hvor det er det talte ord der er nedskrevet David.

Philip B. Johnsen

Det er på tide borgerne indser, hvad der er fakta og hvad der er politisk symbolpolitik.

Vores livstil, overforbruget og det økonomiske system skaber klimaforandringer, hvis vækst i økonomien stoppede i morgen på olie gas og kul, vil klimaforandringerne uanset fortsætte med at forværres i mange år fremover.

Der kommer klimaflygtninge, der kommer mange, der er intet der kan stoppe folkevandring af den størrelse der er under opsejling, intet! og det vil forandre vores liv, men det betyder ikke at livet stopper, det betyder omlægning og forandring.

Kast et blik ud over Europa i dag, med de forholdsvis få flygtninge, ca. en million ud af en befolkning på over 500 millioner europæere og den frygt, de forholdsvis få mennesker spreder hos de folkevalgte, jeg siger bare, hvad nu hvis vi ganger det med ti eller tyve!

Jeg syntes det er værd at begynde at tale om, hvordan borgerne skal forholde sig til hinanden og fremtiden, efter det nuværende politiske systems, efterhånden meget sandsynlige sammenbrud, et politisk system med et ny europæisk fælleskab der vil forholde sig til at:

Organiseret kriminalitet bonus udbetaling 2014
Wall Street bonuses total $28.5 billion in 2014
Link: http://rapidcityjournal.com/business/wall-street-bonuses-total-billion-i...

The City of London bonuses 2014 soar to record £19bn
Link: http://www.dailymail.co.uk/news/article-401028/City-bonuses-soar-record-...

EU 2015
123 millioner socialt udsatte tæt på fattigdom, en fjerdedel af den samlede EU befolkning, 50 millioner EU borgere der ikke kan give deres børn mad hver dag og de rigest, EU eliten, har aldrig før haft så stor forøgelse af deres formue som i de sidste 8 år.
Fra link:
Link: https://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2015-09-09/increasing-i...

Der er ikke verdens undergang, men vores nuværende EU banditter i habitter, skal fra bestillingen og nye skal til, mennesker der kan svare på de to spørgsmål.

Hvad skal stoppe eksempelvis 3 millioner mennesker på flugt over Middelhavet sommeren 2016?
Hvad skal stopper eksempelvis 3 millioner mennesker ved en grænseovergang til Albanien ca. året efter sommeren 2017?

Ole Vagn Christensen

Erik mener du det var Hedtoft der gled i smørret, så glem ikke pointen det var Knud Kristensen som skabte den bundløse gæld det håber jeg vi er enige om.

Ole Vagn Christensen - Inger Støjberg er naturligvis ikke skyld i at specielt svenskerne har valgt en helt igennem uholdbar indvandringspolitik og hun spreder ikke angst - hun handler for at imødegå konsekvenserne af folkevandringerne. Hvis du mener at integrationen har og kan komme til at foregå helt fornuftigt så har du ikke fulgt den europæiske samfundsudvikling, ikke en gang hos den humanistiske supermagt er det lykkedes - hvad forestiller du dig?
Hvornår vort land har nået et mætnings punkt mener jeg skete mit i 90erne hvor en uduelig Birte Weiss som indenrigsminister viste at den opgave var hun ikke voksen, der har jeg som skrevet mere tillid til Inge Støjbjerg og er meget spændt på hvordan hun håndtere d. 4/1.
Fat mod Philip B. Johnsen :) Hvis der er vilje til at stoppe folkevandringen så kan det lade sig gøre, Australien er et godt eksempel. Jeg mangler iøvrigt en meget alvorlig parameter i dine opgørelser - den katastrofale demografiske udvikling i mellemøsten og afrika??

Ole Vagn Christensen

Rene det er hun Svenskerne og tyskerne gjorde det rigtige hvorimod Danmark under hendes ledelse prøvede at give Svenskerne og Nordmændene og Finnerne. Et større antal flygtninge ved at lave restriktioner der skulle stoppe flygtninge til Danmark, nu gør både Nordmændene og Svenskerne det samme. Over for Danmark ved at lave restriktive foranstaltninger så Danmark tvinges til at gøre det samme med vores sydlige grænser. Hvad er det for noget vrøvl du skriver om Birthe Veis jeg mener at sidst vi havde store flygtninge strømme fra Balkakan landende fik vi det håndteret på en anstændig måde.
Når norden i dag har problemer skyldes det at flygtningene gøres til et problem og at anstændigheden som udstråler ud fra Inger Støjbjerg og andre halehæng til den politik er det drevet fordi vi i norden har givet mulighed for at en højere nationalistisk populistisk drejning har fået et fodfæste hvor had og intolerance mod flygtningene, kan bruges i de indrepolitiske magtkampe i de nordiske velfærdssamfund.
Folkevandring som det sker fra det Afrikanske kontinent kan reduceres betydeligt hvis vi kender vores ansvar i Europa.
Hvorimod flygtningestrømmene der kommer fra De krige og efterfølgende ufred vi har været med til at skabe i Arabiske lande kan kun stoppes hvis vi kan få skabt fred og forståelse i disse lande.
Vi fjernede Saddam Husein styret, men vi skabte et Shia Muslimstyre hvor der ikke var plads for Sunnier men Sunierne var selvfølgelig ikke tilfreds hermed hvorfor de sluttede sig sammen og oprettede Islamisk Stat. Der nu ville skabe uden om Shiaerne deres egen stat.
De to muslimske retninger har forskellige regeringschefer som støtter dem i Syrien og Irak er det Shiamuslimerne der sidder på magten, I Saudi Arabien og Tyrkiet er det Sunnimuslimerne der sidder på magten.
Derfor er det opgaven for Vesten og Rusland at få skabt forsoning mellem de muslimske retninger.

Steffen Gliese, Karsten Aaen og Brian Jensen anbefalede denne kommentar

Vi bør takke de flygtninge der vælger os på trods af vores iskolde klima - de giver os endnu en chance for at blive mere frie mere lige og mere rige - 50.000 flygtninge skaber mere vækst i de udsultede kommuner- Flere flygtninge er forudsætningen for at der er et marked for flere badelande discountbutikker og bredbånd -

Philip B. Johnsen

René Pedersen 16:55
Den eneste måde 11 millioner fordrevne syrere, vil kunne opbygge Syrien, sammen er hvis der er håb for en fremtid uden krig mm.

Fattigdom er roden til den demografiske udvikling i mellemøsten og Afrika, hvilket faktisk ikke behøver, at være en vanskelig opgave at løse, hvis den starter med aktiv kamp mod klimaforandringerne og den økonomiske ansvar tagen, med dertil hørende økonomisk kompensation tages alvorligt og så samtid i forlængelse af afslutningen af neokolonialismens lange tråde, afløst af gældsafskrivelse og aktiv hjælp til genopbyggelse af vital infrastruktur, som skoler, hospitaler og bæredygtig energiforsyning mm.

Der skal faktisk meget lidt til, at få den enkelte familie ud af den ekstreme fattigdom med storfamilie modellen.

Den afrikanske bonde, får mange børn, der ofte dør tidligt af sygdom eller fejlernæring, børn der er dyre at brødføde ofte er det en umulig opgave, der føre til sygdom, det er kostbart at behandle, der er medvirkende til, at holde familien i fattigdom, men med blot opsparet kapital til en cykel, kan bonden komme ud af den ekstreme fattigdom, transportere sine afgrøder til markedet på nogle timer, hvor det tidligere tog dage til fods båret på ryggen af familien, solgt til dårlig pris, da det ikke er muligt at transportere afgrøderne til det næste marked for bedre pris, uden en cykel.

Det er faktisk forskellen fra livet i ekstrem fattigdom til at skabe kimen til den økonomisk fremgang, der leder familien ud af den ekstreme fattigdom.

René Pedersen, det er ikke den demografiske udvikling, der er det alt overskyggende problem, der derimod er overforbrug og bæredygtighed, at en milliard nye kinesere, en milliard nye indere og du kan selv fortsætte listen, kan ikke få f.eks. en ny bil hvert tredie år eller, et nyt tv hvert fjerde år og så en ny smartphone hvert eneste år, hvilket burde være indlysende, da resurse og energi forbruget i denne dynamiske udvikling, er uden mulighed for realisering i den virkelige verden.
Men selv her er der håb, hvis blot focus kunne flyttes fra krig om resurserne og ureguleret kapitalisme, til solidaritet og samarbejde om mindre ulighed.

PS. Australien er et møg eksempel, de har ingen løsning på nogen flygtninge udfordringer, kun den sædvaneligt apartheid politik, Australien også føre over for abuginerne.

Ole Vagn Christensen - At destabilisere europa ved at tage mellemøsten og afrika befolknings overskud er naturligvis meget uklogt og kampen om at flytte sorteper videre har meget lidt
med Inge Støjberg eller de andre nordiske lande at gøre, men et fejlslagen EU, der som en af de vigtigste opgaver er at opretholde de ydre grænser gennem frontex organisationen.
Birte Weiss betragter jeg som en af grundlæggerne af DF, da jeg sammen med en stor del af befolkningen troede på Weiss ord om det at få styr på flygtninge-indvandringen, handlede om at organisere deres ophold i landet og ikke mindst planlægge deres repatriering efter endt ophold. Håbet om at der endelig var en politikker der efter 10 års ørkenvandring ville tage ansvar blev afløst af en dyb frustration, der som sagt lagde grunden til DF, som i dag burde være et lille ubetydeligt parti i stil med Enhedslisten. Derfor er det glædeligt at der med 20 års forsinkelse er mange af de gamle partier der påtager sig det ansvar de skulle have gjort for mange år siden, så flygtninge hjælp ikke ender med at være immigration

Ole Vagn Christensen

Rene jeg kan ikke give dig ret, hvem har destabiliseret Mellemøsten.
Hvem, har udsultet Afrika. Ja jeg spørger dig bare.
Er Norge og Sverige ikke ydergrænsen hvortil du kan komme hvis du flygter gennem Europa.
Danmark er sidste korridor for flygtninge som flygter uden at vide hvorfor de er flygtninge.
Angående Birthe Weiss er ansvarlig for at DF i Danmark, Fremskridtspartiet i Norge og sidst Sverrigs Demokraterne i Sverige er blevet magtfulde skyldes at de anstændige borgerlige partier har gjort dem stuerene for at de borgelige kunne få den politiske magt.
Inger Støjbergs leflen for Dansk Folkeparti som desværre mit gamle parti tilslutter sig og dermed viser sig ligeså uanstændige som V og DF, og dermed lægger mandater til at had og intolerance over for de fremmede, er noget man gerne må være talsmænd for.
Er det ikke fordi vi ikke har i Norden, samarbejdet med EU om, hvordan vi finder fælles løsninger som alle lande kan leve med. Er det ikke det der er sket, er årsagen til at Sverige og Norge nu har lukket muligheden for, bare at spasere gennem Danmark og tro at så var vejen åben til Sverige og Norge.
Hvorfor Nordens problem er blevet Danmarks problem. Ja jeg spørger bare helt stilfærdigt.

René Pedersen

Ole - Destabilisering af Mellemøsten / udsultningen Afrika? godt spørgsmål! svaret må være korruption, mangel på demokrati, nepotisme, overbefolkning, kulturen, religionen, det er nok de mest væsentlige.
Nej Norge og Sverige er ydergrænsen hvis du flygter fra eller gennem Rusland.
I anstændighedens navn skal vi naturligvis ikke lade folkevandringer oversvømme Europa og det er kun positivt at de gamle partier forholder sig til virkeligheden, modsat en tidligere svensk statsminister der drømmende fra fly mente der var nok plads under ham - tale om at være virkelighedsfjern. Det er selvfølgelig bedst med en fællesløsning men den handler altså ikke om at få organiseret folkevandringerne , men om hjælp i nærområdet. De ansvarlige partier kan tage det ansvar ellers vil borgerne pege på en sort hørjefløj der gør det og det tror jeg ingen vil være tjent med.

Sider