Læsetid: 5 min.

Dybe tyske rynker over dansk kontrol

Reaktionerne i Tyskland rækker fra frustration over bekymring til eftertanke om, at Schengen-samarbejdet vil lide døden, hvis de midlertidige grænsekontroller bliver permanente, lyder advarslen fra tysk EU-tænker
I går klokken 12 blev der indført grænsekontrol ved grænsen til Tyskland – her er det ved Frøslev-grænsen. I alt 200 betjente skal kontrollere de rejsende fra Tyskland.

Ernst van Norde

5. januar 2016

Grænsekontrollen af rejsende fra Danmark mod Sverige affødte på dag ét den kædereaktion, at Danmark selv indførte grænsekontroller for rejsende fra Tyskland. Det stod klart i går, da statsminister Lars Løkke Rasmussen proklamerede, at der i foreløbigt ti dage vil være stikprøvekontroller ved grænseovergangene mod Tyskland, hvilket også kan udvides, hvis regeringen finder det nødvendigt.

Reaktionerne i Tyskland er umiddelbart negative. En af dem, der er berørt af situationen, er Anke Spoo-rendonk, justits- og europaminister for delstaten Slesvig-Holsten og politisk leder for det danske parti i Sydslesvig, SSW. Hun mener, at grænsekontrollen, trods karakteren af stikprøvekontroller, har stor betydning.

»Jeg beklager, at det er kommet så vidt. Det er et tilbageslag, man kan ikke sige det anderledes. Men jeg håber, det kun varer i de ti dage, som den danske regering har annonceret. For vi skal hurtigt kunne komme tilbage til normalen, hvor vi kan krydse grænserne uden kontroller, som netop grænseregionen nyder godt af,« siger Anke Spoorendonk til Information.

Spørger man Jürgen Handler, der er formand for den tysk-danske forening Grenzgänger, der organiserer de omtrent 1.200 pendlere, der dagligt krydser grænsen for at gå på arbejde i nabolandet, er den umiddelbare reaktion bekymring.

»Det er umiddelbart et dårligt signal at sende, for det er jo del af en proces, der vil forplante sig til resten af Europa. Nu har vi i mange år samarbejdet tæt sammen både nord og syd for grænsen, så jeg er bange for, at vi bliver ramt af tilbageskridt. Det er en trist situation,« siger Jürgen Handler. Han vil følge situationen tæt, men tror dog ikke på, at de stikprøveagtige grænsekontroller vil begrænse sig til de kommende ti dage.

»Mange flygtninge vil jo bare afvente de ti dage, og så forsøge senere, hvis de mener, at de kan komme til at krydse grænsen. Derfor kan man frygte, at det ikke bare bliver til kontroller over kort tid.«

Selv tager Jürgen Handler dagligt turen fra sin bopæl tæt på Flensborg til sygehuset i Aabenraa, hvor han arbejder som læge.

»Jeg tror, at de praktiske problemer her om vinteren vil være overskuelige. For politiet kan på nummerpladerne se, om det er en lokal, der krydser grænsen. Men så snart ferietrafikken kommer, så får det danske politi noget at se til,« siger Jürgen Handler.

Togselskaber samarbejder ikke

En af de afgørende forskelle mellem situationen ved den dansk- tyske grænse og den dansk-svenske er, at de tyske transportselskaber som Deutsche Bahn, modsat DSB, ikke vil kontrollere passageres pas. De har afvist de danske myndigheders krav, der ellers blev vedtaget af Folketinget i december. Og kontroller kan de udenlandske selskaber heller ikke tvinges til, indrømmede den danske statsminister, efter at han i går havde ringet til Tysklands kansler Angela Merkel og den slesvig- holstenske ministerpræsident Torsten Albig for at underrette dem om de danske tiltag.

Det danske politi kontrollerer for tiden alle ankommende tog fra Flensborg til Padborg, hvor der ifølge politiets vagthavende indsatsleder, Asger Færgemann, kan være fra nul til 30 asylansøgere, siger han til Ritzau. I går morges kl. 9.02 var der f.eks. to syrere med toget. I Flensborg oplyser bystyret til Flensburger Tageblatt, at antallet af asylansøgere har været for nedadgående.

Anke Spoorendonk er glad for, at både lokale som nationale transportselskaber ikke er påtvunget det såkaldte transportøransvar, fordi det i sidste ende kan tvinge selskaberne til at lukke ned for visse ruter, fordi de bliver urentable. Hun nævner busruten mellem Sønderborg og Flensborg som en vigtig livline mellem de to uddannelsesbyer.

»Hvis sådanne ruter forsvinder, fordi busselskaberne ikke kan leve op til at kontrollere og håndtere paskontroller, så vil det have permanente konsekvenser. Arbejdsmarkedet i grænselandet bliver svækket, og det er stik imod planerne både nord som syd for grænsen.«

Hun mener, at skal transportøransvaret overhovedet få gyldighed, så kræver det en domstolsafgørelse på europæisk niveau. Hun peger på, at behovet for at skabe en fælles EU-flygtningepolitik nu er langt mere presserende.

»Det kan nærmest virke naivt stadig at tro på det, for den danske grænsekontrol er et skridt i den forkerte retning, men det er det eneste, der kan rette op på den nuværende situation er at få et egentlig samarbejde i EU omkring flygtninge- politikken,« siger Anke Spoorendonk og nævner, at Slesvig-Holsten i 2015 har optaget 50.000 asylansøgere, mod Danmarks ca. 20.000.

Schengens død truer forude

En af de tænkere, der er stærkt bekymrede over de mere langsigtede konsekvenser af den danske grænsekontrol, er Josef Janning, der er chef for Berlin-kontoret hos European Council on Foreign Relations med speciale inden for EU-forhold.

»Når Sverige indfører grænsekontroller, er det selvfølgelig et stort potentielt problem for Danmark, hvis der udvikler sig, hvad der svarer til en situation, som vi har set i Calais, hvor flygtninge venter på at komme over, men ikke kan.«

Retligt befinder Danmark sig foreløbigt på den rigtige side af EU-retten, mener Josef Janning.

»Vi befinder os i en mellemzone, hvor det stadig er nogenlunde OK i forhold til Schengen-reglerne at indføre midlertidige kontroller, fordi det netop er midlertidigt. Og det fungerer også kun, så længe man stadig forsøger at arbejde sig hen imod en integreret EU-flygtningepolitik. Hvis denne linje udvikler sig til, at flere stater laver deres egne regler mellem EU-landene, så er Schengen død,« siger lederen af Berlin-kontoret hos European Council on Foreign Relations.

Han mener, at midlertidige grænsekontroller kun kan få en positiv effekt, hvis man også samtidig forhandler om en bedre ansvarsfordeling og en stærkere kontrol af EU-ydergrænserne. »Så kan historien stadig nå at udvikle sig positivt.«

Josef Janning peger på, at det er netop grænseregionerne, der især har oplevet goderne ved Schengen og den dybere integration. Han nævner, at han i samtaler for nylig med ledende EU-folk har talt om vigtigheden af at forstå goderne ved Schengen-samarbejdet.

»Netop i en situation som denne, hvor vi ikke længere har de fulde goder ved Schengen-samarbejdet, går det forhåbentlig op for befolkning som politikere, hvad samarbejdet egentlig er værd. Så kan man sætte ønsket om grænsekontrol op mod ønsket om goderne ved den frie bevægelighed. Det giver forhåbentlig stof til eftertanke,« siger Josef Janning fra European Council on Foreign Relations.

Læs også leder: Behov for fælles fordeling

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Nielsen

Det her modsiger andre udtalelser hvoraf det fremgår at Tyskerne er komplet ligeglade med disse, indtil videre, 10 dages kontrol.
Men hvad er der reelt tale om. Du skal køre 30 km/t i stedet for 50 km/t ved overgangen, dem der standses skal legitimere sig. Selvom vi har schengen så skal vi til enhver tid kunne identificeres os med gyldigt ID i hele EU, det være sig ved grænsen eller midt inde i landet.
Hvis vi så standser en flygtning der ikke kan præsentere ID så skal vedkommende returneres til det seneste land de har passeret indenfor EU. Typisk er det jo Tyskland, eller de kan søge asyl her i landet. Vi standser vel egentlig ikke så meget, men signalværdien er at Danmark ikke kan bruges som transitland mere... Det er jo egentlig ikke Danmark der svigter det er de lande hvor flygtningene krydser igennem der intet gør.
Nu render konsekvenserne så den anden vej...

Jan Kauffmann, Robert Grandt og Henrik Nielsen anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

De par smårynker kan da ikke ses når man tænker over hvilke kratere der må være over Sverige. Endnu større land, endnu flere penge - man får fornemmelsen af, at bekymringerne bare er en del af en systemmobning af et lille land - fordi man kan.

Peter Nielsen,
du har sådan set ret, og jeg (og flere af mine bekendte i området) har da selv mere end en gang, og inden flygtningestrømmen satte ind, oplevet stikprøvegrænsekontrol på starten af motorvej A7, lige efter at man var kørt fra Tirol ind i Bayern.

Så længe det ikke er en permanent DF-grænsekontrol med rød/hvid-malede egetræsbomme, kan jeg heller ikke se det store problem.

Annica pedersen

Lige frem tyske nervøse trækninger, nah, der er vel tale om et pr stykker i eliten der ikke er begejstrede. Jeg satte mig til at undersøge om der var nogen reaktion af betydning i de engelske medier i går aftes, og fandt efter nogen tids søgen en notits på BBC's hjemmeside. Englænderne er åbenbart af den holdning at det er en logisk konsekvens af efterårets flygtninge strømme og tillægger ellers ikke en stikprøve-midlertidig grænse kontrol nogen betydning "what-so-ever", derimod er den gængse holdning derover at Frau Merkel har gjort regning uden vært ved at invitere flygtningene ind i Europa på hele kontinentets vegne uden at cleare det med de andre lande først, og at hun meget vel kan være godt i gang med at splitte EU ad. Ja sådan kan landene se så forskelligt på det, men det kan måske afføde den positive effekt at Tyskland lærer at de ikke unilateralt skal udtale sig på hele EUs vegne uden at have clearet med medlemslandene først....

Robert Grandt, Helene Kristensen, Flemming Berger, Henrik Nielsen, Isabel K. Bishop, Per Torbensen, jonas eugen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
poul bækhøj

Er det ikke stof til bare en anelse eftertanke, at Schleswig-Holstein har modtaget ca. 50.000 asylansøgere i 2015?
Danmark har modtaget ca. 20.000.
Indbyggertallet i Danmark er ca. det dobbelte af Schleswig-Holsteins.

Peter Nielsen

jo det er stof til eftertanke.... og derfor er Tyskerne ( alle andre end politikere) meget tæt på at få nok. tyskland kommer også til at agere meget mere reserveret ift. flygtninge fremover.

Philip B. Johnsen

Josef Janning har ret.
Schengen er ikke udfordret af noget enkeltstående land, problemet er EU's manglende evner til opretholdelse af Schengen, forårsaget af EU's manglende håndtering af underliggende krigs/klimaflygtninge problematikker.

Hvis ikke EU magter, at løfte ansvaret for situationen, men kun evner at udskyde problemet, den ene million flygtninge ind i EU i år, ud af en EU befolkning på 500 millioner, der blæses helt ud af proportioner af medlemslande som Danmark der spreder panik, så er Schengen død fordi EU ikke er funktionsdygtigt og hvem ved muligvis også EU som vi kender det er historie.

Jeg er ikke glad for ECB styret, der kaldes EU, men bryder det hele sammen nu, er problemet for Europa enormt, men jeg ser ikke EU handle på udfordringerne.

Hvis der er håb om løsning på problemerne, for de flygtende, vil problemerne med tiden forsvinde, men det kræver fælles europæiske langsigtede bæredygtige mål, opbygget på fremtidssikret og realistisk politisk vision og politisk veldefineret strategi for realisering.

Evner EU det?

Peter Nielsen

Hvad er det for et ansvar vi har overfor klima/ krigsflygtninge, sæt på spidsen...?
Har jeg et ansvar for dig og omvendt? Hvornår ophører et ansvar og hvilke handlinger fordrer et ansvar?

Philip B. Johnsen

Peter Nielsen
Det er gode spørgsmål, som giver anledning til etiske overvejelser, der kan rede liv for, da manglende håndtering skaber ukontrollable fattigdom, sult, spændinger, kan det medføre krig, hvor intet giver mening.

Isabel K. Bishop

Skalaen bevæger sig altså kun mellem frustration og bekymring? Der er faktisk også ret mange tyskere som synes grænsekontrol er en god idé, men de er vel ikke rigtige tyskere?

Isabel K. Bishop

@Peter Nielsen

Tyskerne er ved at få nok. Men Merkel regerer til 2017, så jeg ser ikke nogen forbedring for flygtninge eller tyskere. De højre partier kommer nok til at vokse stærkt i nærmeste fremtid i Tyskland. AfD er da over 10%. FN (Frankrig) har derimod omkring halvdelen af alle stemmer.

Der er rigtig mange tyskere som vælger højre, selvom de ikke kan lide den højre ideologi eller har noget mod flygtninge. Folk som bare synes at Merkel er uduelig, og at den tyske flygtningepolitik er elendig. Det hele bliver hjulpet stærkt på vej af tyske medier, som beskriver alle som kritiserer Merkels politik som 'højreradikale'.

Helene Kristensen

"da manglende håndtering skaber ukontrollable fattigdom, sult, spændinger, kan det medføre krig, hvor intet giver mening".
Da den danske politik overfor en stor del af danskerne faktisk også medfører fattigdom, sult, spændinger - vil vi altså kunne forvente krig, forstår jeg. Vel at mærke en politik, som både er ført af den radikalt styrede socialdemokratiske regering og forsat og uddybet af den nuværende Venstre-regering.

Philip B. Johnsen

6000 hjemløse i Kbh er skræmmende og for den enkelte, tragisk på niveau med dagens flygtninge, antallet er stigende af illegale hjemløse indvandre i Kbh, der i tillæg til hjemløshed må undgå politiet, hvilket med al respekt for mine hjemløse landsmænd, der samtidig er blevet skræmmende mange flere af, er de mest udsatte hjemløse.

Danmark kan ikke være det bekendt, som EU/Danmark ikke kan være den nuværende flygtninge håndtering bekendt, antallet taget i betragtning.

Robert Grandt

Fakta er her:
Som dansk eksportchauffør er det vel legitimt at berette om virkeligheden set ud af forruden.
Fra Italien og ind i Østrig har der altid været hastighedsnedsættelse til max 30 km/t for lastbiler, på f.eks. Brenner passet ind i Østrig.
Fra Østrig og ind i Tyskland har der siden september været permanent stikprøvekontrol på Kufstein/Kiefersfelden grænsen. Der har man lukket det ene af to spor på motorvejen og der sorteret biler fra til nærmere eftersyn.
Sådan ER virkeligheden og derfor skal tyskerne overhovedet ikke pippe over noget som helst, for de har selv været i sving med kontroller på deres grænser længe.
Østrig kontrollerer desuden både inde i landet ved deres faste kontrolpladser, og på f.eks. grænsen til Italien ved Arnoldstein/Tarvisio. Og det har de gjort i adskillige år.
SÅDAN er virkeligheden!

Peter Nielsen

@ Isabel, der er en indgroet frygt i Tyskland for nationalisme i enhver afskygning, bare det at bruge flaget var førhen uset. Det har ændret sig, og ja mange tyskere er ved at være trætte af Merkel. Jeg taler dagligt med tyske forretningsforbindelser og har stadig også mange private venner i Tyskland, hver og én siger uafhængigt af hinanden at det her går ikke længere. Det er muligt at Merkel holder perioden ud, men især hendes søsterparti i Bayern har for første gang nogen sinde valgt at offentlig modsige Merkel...