Danmark risikerer – stik mod hensigten – at få endnu flere asylansøgere, hvis der som forventet snarligt indføres grænsekontrol til Tyskland. En sådan grænsekontrol vil nemlig få mange flygtninge til at søge om asyl i Danmark, vurderer Gerd Battrup, lektor ved Institut for Grænseregionsforskning på Syddansk Universitet (SDU).
»Hvis man indfører en tæt grænsekontrol, så vil det formentlig føre til, at man får flere asylansøgere i Danmark, for så vil folk jo enten skulle henvises til at rejse tilbage til Tyskland eller søge asyl i Danmark, da de ikke kan rejse videre til hverken Sverige, Norge eller Finland. Det fintmaskede net vil – alt andet lige – føre til flere asylansøgere i Danmark,« siger Gerd Battrup.
Læs også: Journalister fylder mere end togrejsende ved id-kontrol
Formodningen om en dansk grænsekontrol er blevet forstærket, efter at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i sin nytårstale sagde, at den svenske grænsekontrol, som træder i kraft i dag, »kan skabe en situation, hvor vi må indføre grænsekontrol til Tyskland, hvis vi vurderer, at det er bedst for Danmark«.
Ifølge Gerd Battrup er det imidlertid langtfra ligetil for Danmark at kopiere den svenske grænsekontrol.
Ingen tysk velvilje
For det første vil det være svært at kontrollere den 70 kilometer lange dansk-tyske grænse i Sønderjylland. For det andet kræver det såkaldte Schengen-grænsekodeks, at en fuld kontrol på grænsen til et andet Schengen-medlemsland kun kan indføres, hvis der »foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i en medlemsstat«. Og for det tredje har Tyskland ikke den samme velvillige holdning til at håndhæve det såkaldte transportøransvar som Danmark. Transportøransvaret er den regel, der betyder, at tog og færger, som har passagerer med fra ét land til et andet, kan pålægges et ansvar for at kontrollere passagerernes id.
Læs også: Svensk pendler: Id-kontrol kan få mig til at sige op
»Den store forskel er, at den danske regering accepterer, at Sverige pålægger transportørerne at udføre id-kontrol i Danmark, hvorimod den tyske regering ikke accepterer en lignende kontrol i Tyskland. Danmark kan selvfølgelig ikke vedtage lovgivning, som gælder i Tyskland, hvis de tyske myndigheder ikke accepterer dette. Så kan man selvfølgelig spørge, hvorfor Tyskland ikke har grebet ind over for den kontrol, der foregår ved færgerne til Sverige, men det kan jo skyldes, at det er mere inden for det normale, fordi det tyske transportøransvar traditionelt har været forbundet med fly- og skibstransport, men ikke busser og tog,« siger Gerd Battrup.
Af samme årsager er lektoren ved SDU slet ikke sikker på, at regeringen ender med at indføre grænsekontrollen:
»Hvis den kommer, så kommer den højst et par dage. Men Danmark står mellem Tyskland, som ikke ønsker en dansk grænsekontrol, og Sverige, som gør det for at sætte en prop i den dansk-tyske landegrænse. Så regeringen prøver på en eller anden måde at være både påklædt og afklædt og imødekomme begge lande.«
DF: Afvis asylansøgere
Dansk Folkepartis integrationsordfører, Martin Henriksen, vil ikke afvise, at grænsekontrollen »på den korte bane« kan medføre flere asylansøgere til Danmark. Men så meget desto mere er der grund til yderligere stramninger, mener Martin Henriksen.
»Dansk Folkeparti gik gerne skridtet endnu videre end den bebudede midlertidige grænsekontrol. Vi vil gerne have en permanent grænsekontrol, som også indebærer, at hvis der kommer en asylansøger, som møder en dansk myndighedsperson på grænsen, så skal denne afvise vedkommende med henvisning til, at denne må søge asyl i det land, man kommer fra – og som typisk vil være Tyskland – fordi dette er et sikkert land. Indfører man den form for grænsekontrol, så er det svært at argumentere for, at antallet af asylansøgere vil stige,« siger han.
»Men nu blev Rom jo ikke bygget på én dag, og indtil den dag kommer, vil der jo være nogen, som kommer til grænsen, møder en dansk politimand og så siger: asyl! Og så skal man behandle deres sag, hvilket kan betyde, at man i en periode samler flere op. Det vil jeg ikke afvise. Men jeg tror, at hvis man både gennemfører en stramning af asylreglerne og indfører en grænsekontrol, så vil antallet på den lange bane falde – selv med det nuværende regelsæt.«
Dansk Folkepartis integrationsordfører er dog overbevist om, at statsministeren har tænkt sig at lade handling følge sine ord i nytårstalen.
»Det er jo begrænset, hvor længe man kan sige, at man følger udviklingen, uge for uge, dag for dag, time for time. Det kan jo også få et skær af Komiske Ali over sig, hvis man bliver ved med at sige dette uden at foretage sig noget. Rigtig mange vil spørge, hvad der foregår, hvis man pludselig begynder at bakke på det,« siger Martin Henriksen.
Det giver jo ikke nogen mening. "for så vil folk jo enten skulle henvises til at rejse tilbage til Tyskland eller søge asyl i Danmark". Hvis Danmark lukker grænserne, så kan regeringen afvise samtlige flygtninge som vil ind i landet - og sende dem tilbage til Tyskland.
ja, det er en grim knibtang, den stakkels DF-støttede statsminister Lars Løkke Rasmussen er blevet fanget i. Skal vi have ondt af manden, eller skal vi sige, at den knibe må han selv prøve af klare sig ud ved hjælp af sit eget 'politiske netværk' uden for integrationsordfører Martin Henriksens folketingsgruppe?
Uanset hvad man mener om flygtningepolitikken, kan det da ikke nytte noget, at vi skal lade os presse af vore nabolande, på grundlag af nogle regler, hvis disse lande ikke selv følger de samme regler!
V kan stadig "nøjes" med at fyre Inger Støjberg og Søren Pind og stoppe samarbejdet med DF og indlede forhandlinger om en VS-regering.
De kan også fortsætte nuværende kurs og se deres politiske bagland smuldre sammen med alle DKs internationale relationer og Vs popularitet hos erhvervslivet... men det ligner mere og mere det rene populistiske selvmord.
Det er sjovt, hvordan DF og alm. mennesker som @Isabel K. Bishop tror at problemet med flygtninge har noget med DK at gøre og kan løses med tiltag herfra. Sådan er det ikke, og sådan bliver det aldrig. Udover internationale relationer og nødvendige etiske handlinger, der skal til for at opretholde en nogenlunde fredelig sameksistens på kloden, så må vi jo blot indse, at uanset hvor uetiske og sygelige, vi ønsker at være her i lille Danmark, så ligger vi lige klods op ad Tyskland og Sverige, og det må vi jo så nødvendigvis forholde os til.
Benjamin Bach du har ret, jeg er ikke uenig, men er det ikke i virkeligheden meget mere betændt?
Er det ikke vigtigt og kan man som borger ikke forlange, når situationen er potentiel system kritisk, at situationen beskrives som den er, fra den politiske ledelse, at fredelig sameksistens og mere krig på kloden, samt uetiske og sygeligt forhold til nabolandene, vist nok i 2016 er reglen i EU og ikke undtagelsen, ikke at tæve, skyde på eller forsøge at afbrænde vores krigsflygtninge i deres centre, er mere unormalt og opfattes nok nærmere politisk, som et svaghedstegn i regeringen, der sikkert vil betyde det er tid til nye danske stramninger på området.
Problemet er rigtigt nok, de ikke eksisterende internationale og ikke mindst EU relationer, som du skriver, hvor Danmark har det til fælles med resten af menageriet, at ingen bekymre sig om de underliggende problemer, hvis det ikke kan fikses fra luften med en F-16, så er det ikke i stykker og skal derfor ikke repareres, syntes at være den fælles europæiske konsensus.
123 millioner socialt udsatte EU borgere tæt på fattigdom, en fjerdedel af den samlede EU befolkning og 50 millioner EU borgere, der ikke kan give deres børn mad hver dag, samtidigt med, at de rigest, EU eliten, aldrig før har haft, så stor forøgelse af deres formue, som i de sidste 8 år og dertil 200 millioner krigs/klimaflygtninge i verden de kommende 35 år 'før' 2050 estimere FN, er ikke noget der får nogen politisk til, at stoppe op og tænke videre over de underliggende problemer, i alt fald ikke i en grad, så det fortjener hjemlige overvejelser omkring de underliggende problematikker, skal få politiske konsekvenser.
EU eller rettere ECB fungere, eller er i alt fald stadigvæk til.
Suk!
Link: https://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2015-09-09/increasing-i...
EU er da fint tilfreds med situationen. Inden længe vil befolkningerne i EU-landene ligefrem kræve den politi- og millitær-hær som EU som storstat så inderlig ønsker. Så vil kejseren af Europa virkelig have alle de muskler hun og hele embedsværket ønsker sig.
Der er jo så rigelig af våbenproducerende lande i EU, så man behøver ikke engang købe uden for markedet. Der er både fly, tanks, bomber og håndvåben made in EU.
Jeg er ikke meget for at hjælpe regeringen med en løsning på id-kontrollen mellem Sverige og Danmark, men for mig virker det indlysende at lave et system, hvor pendlere kun skal tjekkes en gang, hvorefter de frit kan rejse frem og tilbage.
Har alle ansvarlige hovedet under armen, så der nu er gået idiotisk automatik i foretagendet.
Det viser med al tydellighed, at det politiske system ikke magter at håndtere kapitalismen og alle dens afledte større eller mindre konsekvenser.
Grænsekontrollen er knap nok begyndt og Information har allerede konkluderet, at det ikke kan lade sig gøre. Selvfølgelig kan det gøres!
Sagen omkring visse EU-landes selvvalgte DDR-situation er meget uheldig. Og enhver må jo kunne indse, hvorfor svenskerne har været nødt til at vælge denne uheldige strategi. For det skyldes jo, at en række andre lande i EU netop ikke har påtaget sig deres del af det fælles ansvar, som EU-traktaten bygger på.
Og omkring skyldspørgsmålet for denne situation kan man jo fastslå: At man både kan være skyldig, hvis man bevidst gør noget strafbart, - men også hvis man bevidst undlader at forhindre noget strafbart.
Og omkring Danmarks rolle i spørgsmålet er der jo blot at fastslå, at danskerne jo har præcis den regering, de fuldt bevidst har stemt ind. For forud for valget lå de danske partiers holdninger omkring både EU og flygtninge jo krystal klart.
Hvorfor egentlig ikke melde sig ud af EU? - De andre EU-lande behøver man ikke at tage hensyn til, for de klarer sig bedre uden Danmark. Sådan bedømmer Gert Romme DK, mens han skriver: svenskerne har været nødt til at vælge denne uheldige strategi. Ja så.
Hvis jeg har forstået det svenskerne har gjort er at tage imod 150.000 flygtninge er Sverrig ikke dobbelt så stort i indbygger tal skulle Danmark have taget imod 75000 flygtninge så vidt jeg kender de danske tal så har Danmark taget imod en femtedel af 75000 ca 15.000 flygtninge.
Har derfor svært ved at se at kun ny manipulation af danskerne er det regeringen gør med den midlertidige grænsekontrol for at legalisere over for Dansk Folkeparti Danmark har en handlekraftig regering. Som statsministeren siger det vi viser rettidig omhu over for Dansk Folkeparti så de kan fortsætte kampen for det hadefulde intolerante land over for fremmede som Danmark og ikke mindst er det lys Inger Støjbjerg ønsker at fremstille Danmark i.
Sverige har modtaget 150.000 flygtninge. Det har jo været Sveriges valg. Men Sverige har nu indført noget som ville få alle danskerhadere til at himle op. DK har taget omkring 20.000. Det er langt flere end de store EU-lande fraregnet Tyskland. Danmark sidder i klemme mellem Tyskland og Sverige, som nu ikke længere kan se sig ud af problemerne og derfor giver problemet til DK. Hvis svenskerne ønsker at forøge sit indbyggertal, så fred være med det. Der er plads nok sagde Reinfeld, mens Malmø og Skåne er ved at dåne under byrden.
Det er Sverige der alt for sent har trukket i nødbremsen og nu frisk overlader problemerne til DK. Syriensflygtningenes vilkår er horrible, men de fleste er nu ikke længere fra Syrien men fra Afghanistan og hvem ved hvor. EU har ikke nosset sig sammen til ret meget og det er da fuldstændig ligegyldigt i denne sag om statsministeren hedder Løkke eller Johanne Schmidt- Nielsen for der findes ingen varig løsning så længe de store sidder på hænderne.
Jens Peter tak for at du har givet mig ret og at Danmark har skabt problemet for svenskerne. Ved at eksportere flygtningene videre til Sverrig med sin flygtninge politik.
Hvor meget var det lige vi ville hjælpe EU med fordelingen, var det ikke 1000.
Altså ville vi modtage 21000 i forhold til svenskerne som har taget 150.000.
Det er svært at få øje på det problem vi selv har medvirket til at skabe med krig, og at vi bidrager med at få fattigdommen afskaffet i Afrika er det her ikke det samme Danmark gør med sin ulandshjælp.
flygtningestrømmen
Det var manglen på donormidler, der udløste den største flygtningekrise, Europa har stået over for siden Anden Verdenskrig, konstaterer topkilder i FN.
Skærer ned. Det mener jeg.
De her to ting krig og sult er grunden for at vi har fået flygtningestrømme.
Som ikke kunne klares af Grækenland og Spanien som er en væsentlig del af EU s ydre grænse.
Jens Peter og endte i Nord hvor de ikke kunne flygte videre. Det er vel helt naturligt at sådan er det.
Pølse, Sverige har inviteret flygtningene. Ikke DK. Det var smukt af Sverige men næppe særlig klogt. Det får vi smæk for nu. Norge og Finland har lukket porten. Vi er imidlertid det eneste nordiske land med grænse til Tyskland hvilket gør det noget lettere at sende folk herop. Det er rigtigt at DK var et gennemgangsland, men hvad fanden var Merkels Tyskland da ? Det samme!!
Da vi skulle have pas med for at komme ind i Sverige skulle jeg sgu da ikke vise pas, når jeg rejste fra Danmark. Hvorfor denne dobbelte kontrol. Der må være noget jeg har misforstået. Er det en flygtningelov gennemført af EU? Eller er det en gammel aftale mellem Danmark og Sverige fra Margrethe den 1. Tid?
Katho
Der har været pasfrihed mellem DK og Sverige siden 1954.
jens peter hansen
Når EU ikke håndtere de underliggende problematikker der eskalere krigs/klimaflygtningestrømmen til EU, er det heller ikke et spørgsmål om, at EU ikke håndtere de yder grænser, men en afledt konsekvens af manglende håndtering af de underliggende problematikker, der umuliggør at håndtere de ydre EU grænser, hvis EU ikke ligefrem går til konventions og menneskerettigheds overskridende magt ved de ydre EU grænser.
Derfor er Schengen er ikke udfordret af Danmark, Sverige eller noget enkeltstående land, det er EU der lider af af manglende evner til opretholdelse af Schengen, forårsaget af manglende håndtering af underliggende krigs/klimaflygtninge problematikker, EU sender selv EU ud over afgrunden eller rettere ECB sender nu 'unionen', sammen med ECB's første offer Grækenland ud over afgrunden.
Men jens peter hansen flygtninge er i sagens natur på flugt, så spørgsmålet er hvad grænser nytter, det er formodentlig meget begrænset, nok mest en udskydelse eller EU og nu også dansk overspringshandling, så at nogen skulle have skyld for at modtage mennesker på flugt, er vel afledt af nogle skabte flygtninge ikke sandt, det er derfor er årsag og konsekvens ikke et skylds spørgsmål.
Hvad stopper eksempelvis 3 millioner mennesker på flugt over Middelhavet sommeren 2016?
Hvad stopper eksempelvis 3 millioner mennesker på en grænseovergang til Albanien ca. sommeren 2017?
PS.
jens peter hansen
Men dansk grænsekontrol er præventivt imod kriminalitet og selvfølgelig illegal indvandring.
Det ved jeg sgu da godt JPH. Jeg er årgang 1933
Katho
Hvad pokker er så dit problem ?
Problemet kan let løses. Forsvaret har jo produceret falsk oversættelse til arabisk af en dansk bog, så hvis politiet tager traditionen op, kan de ved hjælp af syriske flygtninge producere falske identitetspapirer til flygtninge, der gerne vil til Sverige. Vi får så opfyldt to målsætninger. Flygtninge kommer i arbejde, og andre flygtninge kommer kan komme videre til Sverige
Phillip et godt belærende indlæg, men i et gammelt ordsprog hedder det, hvad nytter det at smide vand på en gås. I den Danske indenrigske politiske debat, kan man meget bedre bruge flygtninge som problemet og derfor nogen vi skal hade og være intolerant over for, end at få løst hvorfor de flygter.
Det er jo sådan at svenskerne ikke har vist ond vilje til at tage imod flygtninge. Ca 180.000 hvor Danmark har taget imod 20.000. På grund af de 20.000 indfører jeg kan godt forstå udtrykket en lempeligere grænsekontrol. Når det er er blevet til ren symbol politik er det både af indenrigske men også af udenrigspolitiske grunde. De udenrigspolitiske grunde er et spørgsmål om at bevare værdighed og respekt om Danmarks omdømme over for udenlandske handelspartnere så de ikke går uden om Danmark.
Tilbage til den svenske grænsekontrol forstår at Sverige som land ikke kan bære mere. Men forstår overhovedet ikke at samme argument kan bruges af danskerne. Hvis vi skulle leve op til det svenskerne har gjort skulle have modtaget, er vi ikke halv så stor i befolkningstal som svenskerne, så skulle vi have modtaget ca 60.000 flygtninge mere. Men skal vi bibeholde de ydre grænser så må EU tage del i at få løst problemerne med at stoppe folk flygter hvad enten det er krig eller sult der er årsagen.
Mit problem er, JPH, at du er en af de platugler, der mener, at ældre ikke må have en mening om noget som helst.
Katho
Jeg fylder 71 her i januar så jeg er såmænd ganske voksen. Katho.
Ole Vagn Christensen
Helt personligt opfatter jeg Sverige, som mit broderfolk, et sådant tilhørsforhold forstå jeg mange danskere i dag, tager afstand fra, jeg føler det ikke, som mange for tiden har udtrykt det, mig svigtet af mit broderfolk Sverige, for nu at blive i de termer, jeg føler jeg stå i gæld, lidt som de tal du referer til, men alligevel på en anden måde, det føles som sådan ikke dårligt, men det forpligter.
tadaaaaa.... EU godkender de 10 dages grænsekontrol... Endnu en gang blev bekymrede eksperter gjort til skamme...
Phillip angående broder folk er vi helt enige vi i norden er brødre og søstre. Sverige har ikke svigtet, fordi vi har gjort os selv uvenlige ja nærmest hadefulde og intolerante over for fremmede, på grund af dansk indenrigspolitik. Læs Martin Henriksen Dansk Folkeparti læserindlæg i politikken Optræder S som en ulv i fåreklæder, og stiller spørgsmålet om S virkelig har set den virkelige verden som Dansk Folkeparti har set, og om de nye toner rent faktisk er udtryk for et kursskifte. Tvivlen herom under streger han med følgende konklusion at ønsker man en stram udlændige politik er der kun et sted at gå hen og det sted er Dansk Folkeparti. Vi vil presse flere udlændinge stramninger igennem for vi er kun lige begyndt. Her er syn for sagn at det handler ikke om at finde brugbare løsninger men om en indenrigspolitisk magt situation.
Panik før lukketid
Man må gerne undre sig over denne ’knibtang’, som regulære togpendlere og andet godtfolk bliver udsatte for i Kastrup, hvor deres personlige papirer rask væk bliver affotograferede med normale mobiltelefoner – staten har åbenbart udliciteret en normal myndighedsfunktion til private, sandsynligvis uden at alle ansatte er blevet clearede – og hvem har ansvaret for de indsamlede data, hvem sikrer de ikke bliver misbrugt, hvad siger datatilsynet - forfalskningsfætrene nede i ørkenen kan have fået helt nye muligheder for at fremstille falske papirer til deres rejsende fætre – der bare kan smutte over … ;-)
Jan du rejseren række spørgsmål om det er sikkert nok den grænsekontrol Danmark udfører.
Hvad er dit formål hermed,
Angående fremstilling af falske papirer er det altid muligt at gøre. Altså intet som kan henføres til en nyskabelse. Mener ikke det kan bedre stoppes af politiet end af security som arbejder efter regler fastlagt af politiet.
Endvidere har jeg forstået at den danske kontrol foregår fordi svenskerne har indført entreprenør ansvar. Hvilket betyder at det er svensk politi der kontrollerer om Danmark lever op til entreprenør ansvaret. Hvorfor bruger du tid på det overhovedet fortæl os lige det Jan
@Ole Vagn Christensen - formål?: er sikkerheden omkring personfølsom dataregistrering nu tilgodeset, det må der da ses på, og kan man ikke bare nøjes med at fremvise dokumentation - det hele ser noget 'mystisk' ud ...
Forstår Jan det du frygter er om datasikkerheden er i orden.
det er et godt svar og et godt spørgsmål men hvad gør at du stiller det spørgsmål.
Jeg har forstået at når de er nået til den svenske kontrol og er kontrolleret og der ikke er rejst transportør ansvar kan de slettes. Da deres eneste formål er at sikre at transportselskaberne kan bevise de har udvist transportør ansvar.
Stort Til Lykke med det JPH. Og undskyld min platte bemærkning.
Katho
@Ole Vagn Christensen - du kan bare se på billedet i dagens avis og undre dig - at billederne senere bliver 'slettet' er nok tvivlsomt -
http://www.information.dk/557261#kommentarer
Jan mener du ikke at kameraet i mobiltelefonen er bevis nok for at DSB lever op til sit transportør ansvar. Sætter du tvivl herpå.
Ole - det er ikke pointen ...
Jan hvad er så pointen er du bange for at billederne vil blive glemt efter de ikke mere er nødvendige som bevis materiale. Har du spurgt DSB som står med ansvaret hvad er deres udstukne regler for materialet. Eller har du spurgt til om den slags udførelser er ulovlige i henhold til datatjenesten.
Eller er det almindelig bekymring du udtrykker over for om det er lovligt eller ej.
Ole - med den hurtighed, hvormed hele projektet er stablet på benene, kunne man frygte, at dataloven og andre love om beskyttelse af privatlivets fred ikke er levet taget i ed i nødvendigt omfang - men måske hører vi mere om dette hektiske knipseri i Kastrup en anden gang ...