’Folk vil gerne have entydige svar på alt. Men det findes jo ikke’

Læge og samfundsdebattør Haifaa Awad advarer mod en tendens til at forsimple tidens sværeste politiske spørgsmål. Der findes ingen nemme svar, siger hun. Der findes kun nuancer
Det er en bittersød fornemmelse for Haifaa Awad at opleve, hvordan hun og andre nydanske debattører ofte bliver castet til at spille en særlig rolle i medierne.

Det er en bittersød fornemmelse for Haifaa Awad at opleve, hvordan hun og andre nydanske debattører ofte bliver castet til at spille en særlig rolle i medierne.

Nikolai Linares
16. januar 2016

Det har altid vakt stærke følelser i Haifaa Awad, når andre mennesker forsøger at sætte hende i bås. Da en af hendes klassekammerater i folkeskolen i Hillerød første gang kaldte hende for perkersvin, løb hun ud på skolens toilet og græd gennem en hel dansktime.

15 år senere, da værterne på det libanesiske talkshow Sweet Talk, kort før nytår, forsøgte at iscenesætte den unge læge som en hjemvendt arabisk heltinde i hvid kittel, der havde forladt et trygt liv i Danmark for at redde Syriens børn, fik det hårene til at stritte på hendes underarme.

Og begejstringen er da også til at overse, da Information inviterer hende til at deltage i en artikelserie om nydanske debattører (»vi har jo ikke noget tilfælles, bare fordi vi er nydanske?«).

Haifaa Awad har levet det meste sit liv som en hybrid mellem to kulturer. Hun er vant til at pendle behændigt mellem sin identitet som dansker og syrer, muslim og sekulær, feminist og traditionel. Både i overført betydning, når hun underbevidst tilpasser sig sine forskellige vennegrupper i Danmark, og i bogstaveligste forstand, når hun i perioder forlader arbejdet som narkoselæge i Hjørring for at arbejde frivilligt i nogle af de værst tilredte områder i Syrien.

Derfor er det en bittersød fornemmelse for hende at opleve, hvordan hun og andre debattører med anden etnisk baggrund ofte bliver castet til at spille en særlig rolle i medierne.

»Der er jo blomstret vildt mange gode stemmer frem i debatten derude, også med anden etnisk baggrund. Men vi er jo ikke eksperter i islam eller Mellemøsten alene på grund af vores baggrund,« siger Haifaa Awad.

»Mange af os har ikke engang læst Koranen eller har kun et overfladisk kendskab til den region, vi kommer fra. Alligevel forventes vi at kunne udtale os på vegne af hele den arabiske eller muslimske minoritet.«

Hun foretrækker at holde sig til at debattere krigen i Syrien og flygtningesituationen i Europa. Emner, hun kender indefra og har stærke holdninger til, i modsætning til emner som den feministiske kamp i Mellemøsten eller forskellige fortolkninger af islam, som hun nogle gange bliver bedt om at forholde sig til.

»Det er jo et helt latterligt ansvar at skulle tage på sine skuldre, bare fordi man tilfældigvis er muslim og fra Syrien.«

Feministisk inspiration

Haifaa Awaads far var venstrefløjsaktivist og flygtede fra Irak til Danmark i begyndelsen af 1990’erne. Da Haifaa Awad, hendes fire søskende og deres mor blev familiesammenført med faren, flyttede de sammen til et hus i Hillerød.

Begge forældre var optaget af, at deres børn blev integreret i deres nye land, men samtidig gjorde de en dyd ud af at lære dem om syrisk og irakisk kultur, musik, digterkunst og historie. Moren kom fra en lille syrisk landsby, hvor kvinder pr. definition var hjemmegående, og hun havde ikke anden uddannelse end otte års skolegang. Derfor insisterede hun på, at alle hendes fem børn tog deres uddannelse alvorligt, når de nu var kommet til et land, hvor de kunne få den gratis.

»Min mor ville ikke have, at vi skulle dikteres af hverken imamer, politikere eller fædre. Vi skulle blive til noget og gøre, hvad vi havde lyst til. Hun har altid været min største feministiske inspirationskilde,« siger Haifaa Awad.

Den unge læge er selv en del af en generation af nydanske debattører, der er vokset frem på få år. Hun ser ikke tendensen som et ungdomsoprør, men snarere et diplomatisk oprør mellem flere kulturer.

Læs også: Jeg kan ikke længere kende mit Danmark

»Vi er dem, der har sproget og virkemidlerne og uddannelsen til at sige fra, hvor vores forældre ikke kunne gøre det. Og vi kan også sige fra over for vores forældre, hvis vi er uenige med dem. Det er et diplomatisk oprør mellem to kulturer, hvor vi prøver at forklare, at det hele ikke er så simpelt. Det er ikke, fordi alle vores forældre går og undertrykker os. Nu må I slappe af.«

Gennem barndommen lærte hun at navigere mellem den syriske kultur, hun havde med fra sit fødeland, og den verden, hun mødte blandt sine danske venner i skolen og på fodboldbanen i Hillerød. Lige bortset fra den ene gang, en klassekammerat med et enkelt ord sendte hende grædende ud på toilettet, følte hun sig aldrig udenfor. Men hun var altid bevidst om, at hun og hendes familie var anderledes, og den følelse vælder sommetider stadig op i hende i dag.

»Følelsen af, at man er en rigtig del af samfundet, bliver afbrudt, hver gang man skal tage afstand fra et terrorangreb, nogen har begået i en eller anden kulturs navn. Det er et kæmpe slag i ansigtet.«

Det er realisme

Haifaa Awad er for alvor blevet katapulteret ind i den offentlige debat, siden hun begyndte at skrive om sine oplevelser som frivillig læge i Syrien. Først i form af en dagbog i Information i 2013 og siden i både dansk og udenlandsk presse og ikke mindst i lange debatter på hendes facebookside.

Hun har etableret sig som en klar og kritisk stemme i den politiske debat om det europæiske asylspørgsmål. Alligevel har hun svært ved at forlige sig med rollen som debattør og offentlig person.

»Jeg ser bare mig selv som en rapkæftet kvinde med meninger, især om hele den humanitære katastrofe, der sker i mit andet hjemland. De meninger, føler jeg, at jeg må dele. Det ligger også en bearbejdende proces for mig i at dele al den ondskab, der finder sted i Syrien, med folk på Facebook.«

Det er altid en surrealistisk oplevelse for hende at opleve debatten i Danmark, hver gang hun vender hjem fra en tur til Syrien. Den virkelighed, hun er vidne til i krigen, bliver siddende i kroppen på hende, og det er den virkelighed, hun forsøger at præsentere for den danske befolkning. Hun er aldrig kun i Danmark eller i Syrien. Hun er altid begge steder på én gang.

»Jeg bliver nogle gange beskyldt for at være en pladderhumanistisk halalhippie af nogle mennesker, der ser sig selv som kyniske realister. Men jeg synes jo, det er mig, der er realisten. Jeg gad godt vise de mennesker, hvordan det ser ud, når en tøndebombe eksploderer over en skole. Det er realisme.«

Læs også: En læges dagbog fra Syrien

Det er derimod ikke realisme, mener Haifaa Awad, men udtryk for mangel på visioner, når danske politikere strammer asyllovgivningen igen og igen, under kritik fra det internationale samfund og uden bud på mere langsigtede løsninger på flygtningesituationen.

»Politikerne har jo masser af indsigt i, hvad der skal til for at løse krisen. Alligevel bliver de ved med at føre symbolpolitik, som ikke virker. Vi kan ikke undgå at modtage flygtninge i Danmark og i Europa, når der er så mange kriser i verden, og det er vi først nødt til at indrømme over for hinanden.«

En polariseret tid

Bølgerne går ofte højt i debatten på Haifaa Awads facebookside. Selv går hun ind for en alsidig debat uden alt for meget rygklapperi. Men hun er bekymret over, at kløften mellem de to fløje i flygtningedebatten ser ud til at vokse sig dybere.

»Vi lever i en polariseret tid. Folk begrænser sig selv til nogle bestemte kanaler, som repræsenterer deres eget verdensbillede. Jeg savner den der transcendens, hvor man går ind i andre sfærer og også er kritisk over for sit eget synspunkt. Folk vil gerne have entydige løsninger og svar på alt. Men det findes jo ikke. Når nogen begår noget kriminelt, handler det måske ikke kun om islam eller kun om lav social status. Måske skal vi forestille os noget mere dynamisk. En hybrid forståelse af verden.«

– Hvad er dit eget budskab i flygtningedebatten?

»Jeg er rimeligt apolitisk. Jeg har ikke ét politisk budskab jeg vil ud med, og jeg har ikke de syv gyldne nøgler til, hvordan vi løser flygtningeproblematikken. Men jeg har nogle betragtninger og nogle fortællinger, som jeg mener, er essentielle.«

»Vi skal løse konflikten inde i Syrien og tage os af nærområderne, uden at begå konventionsbrud. Det er et af mine budskaber. Vi mangler politisk vilje, for de taburetleflende politikere fører aktuelt kun symbolpolitik. Konflikten er kompliceret, og så er en grænsebom ikke løsningen på noget.«

Haifaa Awad var senest i Syrien i juni sidste år. Hun skal af sted igen. Hvornår er en hemmelighed.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Serie: Nydanske debattører

I årtier har man efterlyst flere nydanske meningsdannere. Men de senere år er en række unge med anden etnisk baggrund blevet en fast del af den offentlige debat.

I denne serie interviewer Information dem om, hvem de er, og hvorfor de blander sig.

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Jan Hansen

Glimrende portræt!
Haifaa Awad er et af de mennesker, der altid er interessant, at lytte til. Uanset om man deler hendes synspunkter eller ej.
Hun har - om jeg så må sige det - fingrene nede i dejen. Det er tydeligt, at hun ved, hvad hun taler om.
Politikere og andre meningsdannere kan med deres præ-indstuderede argumenter ikke hamle op med folk som hende.

Brugerbillede for Erik Karlsen

Det er et udmærket portræt, men hvorfor hele tiden brugen af ordet "nydansker"?
Haifaa Awad har boet i landet i over 20 år - så kan hun da ikke være særlig "ny" i landet længere. Og i hvert fald ældre end folk, der er født her i landet, efter at hun kom hertil.
Jeg ved godt, at ordet er nemt at bruge, men det er i virkeligheden at presse folk ind i en bås, hvor der ikke længere er plads.

Venlig hilsen fra en 1½-generationsindvandrer

Brugerbillede for Anne Eriksen

Dejligt, at der findes mennesker som Haifaa Awad , der tør og vil...
"Nydansker" er ikke særlig smart - vi har ikke dækkende ordentlige betegnelser for mange ting - fattigt sprog?
Det skulle man ikke umiddelbart tro, men det er nok lige så uløseligt som politikernes ageren.
Ved de, hvad der skal til, næppe - for hvis man kun bruger økonomi som løsning på alle udfordringer, så er det for fattigt.

Brugerbillede for Henrik Brøndum

Mine Damer og Herrer.

Haifaa Awad er sikkert en heltinde - der yder noget for andre både her og i Syrien.

Men prøv at læse artiklen igen - der er ikke et eneste konkret synspunkt - hvad Haifaa Awad nærmest er stolt af? Det kan jo være udmærket - men meningen med at være debatør må da være at udtale synspunkter?

At generalisere politikerne som taburetklæbende, at være blevet talt grimt til en enkelt gang i sin skoletid - og så lidt almindeligheder om mediernes adfærd - jeg har svært ved at se substansen?

Brugerbillede for Peter Jensen

Det er givet vis rigtigt at der ikke findes entydige og nemme svar, men til gengæld ikke korrekt at der kun findes nuancer. Der findes også klare tendenser, når vi f.eks. taler om kulturforskelle. I øvrigt synes jeg heller ikke, at det står helt klart hvad Haifaa Awad f.eks. mener med en realistisk asylpolitik, som hun netop selv antyder, er det jo et vanskeligt spørgsmål.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Chr. Mondrup

Michael Kongstad Nielsen: "Vi kommentatorer er en art anmeldere af journalistikken, inkl. billederne". Det kan jeg jo kun være enig med dig i. Men i så fald var din kommentar om artiklen og billedet ikke vellykket, i det mindste ikke i forhold til min læsning. Du burde have udtrykt hvad din kritik af artiklen og billedet går ud på, fremfor at antyde at journalisten og fotografen manipulerer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Chr. Mondrup

Michael Kongstad Nielsen: "Jeg orkede bare ikke mere end antydningens kunst" Du slipper for billigt. Hvad er det for en bås, som forfatteren sætter Haifaa Awad i? Hvilken bås sætter fotoet hende i? Hvordan sætter billedet hende i bås?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole Rasmussen

Overskriften : ’Folk vil gerne have entydige svar på alt. Men det findes jo ikke’
Det fremgår ikke hvem der er forfatter til disse ord (sikkert Information?), og problemstillingen behandles ikke i artiklen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen

Oh, Christian Mondrup, artiklen er fuld af sætten i bås. Folk, der kan lide det, tænker ikke over det, Båsen er "perkersvin" i Hillerød, flot uddannelse på universitetet, smuk kvinde, personlighed, der fremhæves i medierne som ideal, der passer ind i den Indre-Østerbroske selvforståelse af progressiv hjælp til de stakkels perkere, og billedet Christian, billeder, ved enhver avissmører, har større effekt end alle ordene tilsammen, og en kritisk analyse af billedet af Haifaa Awad, bør indgå i den samlede stillingtagen til artiklen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Chr. Mondrup

Michael Kongstad Nielsen: "en kritisk analyse af billedet af Haifaa Awad, bør indgå i den samlede stillingtagen til artiklen". Igen slipper du for let. Udfold din billedanalyse, så debattens deltagere ved hvad tænker om billedet. Nu ved vi jo hvad du tænker om artiklen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen

Jørgen Steen Andersen, det er Birthe Rønn Hornbech også.
Christian Mondrup: jamen billedet giver da alle en attraktion, med et skønt kvindemenneske, der med sin højre hånd kæler om sit hår, og ser kælent ud på publikum.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert Ørsted-Jensen

Det er snarere sådan at enhver "med anden etnisk baggrund" konstant klassificeres og generaliseres til ulidelighed alle steder i det danske samfund og ikke kun af medierne.

Dette er en af de meget iøjenfaldende forskelle på medier og generel opførsel overfor indvandrere af anden etnisk baggrund ikke mindst på venstrefløjen i de gamle indvandrernationer som Australien USA og Canada og så behandlingen af indvandrere i de nye indvandrerlande i Europa som f.eks. Danmark.

Ikke mindst af folk der mener at de er progressive og på venstrefløjen bliver særligt vrede når en dansker "med anden etnisk baggrund" bryder "solidariteten" og tillader sig at være islamisk-kritisk eller melder sig ind i Venstre eller Konservativt Folkeparti. Netop ideen om, at man skal være solidarisk med andre "indvandrere" og "fremmede" signalere bare en form for omvendt racisme der bare er med til at føde DF.

Hvad signaleres med sådan en opførsel er at end ikke de selvudpegede progressive på bl.a. venstrefløjen, vil acceptere at behandle folk af anden kulturbaggrund end deres egen som værende andet end noget der til ulidelighed skal klassificeres, grupperes og generelliseres som "de fremmede" eller som (stakkels forfulgte ) "muslimer".

Dette er sygt til benet! Mere end det - der er tale om en form for kollektivt sindssyge som er en trussel mod multikulturelt samliv og mellemmenneskelig respekt!

Ægte respekt handler om at behandle og respektere og stille krav til hinanden som mennesker - og ophøre med at gruppere og generalisere andre efter udseende, religiøs, kulturel og etnisk baggrund.

Brugerbillede for Grethe Preisler

Billedanalyse

'Et skønt kvindemenneske, der med sin højre hånd kæler om sit hår og ser kælent ud på publikum'?

Eller en ung læge, der tager sit lægeløfte alvorligt og sætter livet på spil for at hjælpe mennesker i nød? Mennesker fanget i et helvede på jorden som gidsler mellem indbyrdes krigende parter, der intet har at lade hinanden høre med hensyn til overtrædelser af Geneve Konventionens bestemmelser om civiles rettigheder i krig.

Lad den, som selv er ren, kaste den første sten.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jan Weis

Medieanalyse – overrepræsentation

Artikler om et mindretal i befolkningen, der sværger til den muslimske tro, synes overrepræsenteret i medierne, de skrevne såvel som de elektroniske – for hvorfor er det en ’nyhed’ som sælges med et passende portræt, som har almen interesse, at en charmerende ’nydansk’ kvindelig narkoselæge på deltid tager tilbage til sit oprindelsesland og hjælper til – det er da kun sympatisk og udtryk for en naturlig menneskelighed, hvor mange andre læger grænseløst også finder vej til krigsområderne, men det hører man desværre ikke forholdsvis lige så meget om …

Men måske skyldes overrepræsentationen i dette tilfælde, at lægen er ’opfundet’ at Dagbladet og skønnes at være ’godt stof’ for mange af dets læsere – uden at skele til dette overdisponerede aktuelle fokus på alt, hvad særligt denne fancy religion og situationen i Mellemøsten og herhjemme, hvad mange abonnenter måske synes de ønsker at betale til og læsere efterhånden gider læse mere om - når de domesticerede social-økonomiske problemer fra en delvis masseimport af alt andet end f.eks. læger og ingeniører, nu igen springer befolkningen i øjnene og belaster de offentlige kasser, og burde påkalde sig meget større opmærksomhed, da de hjemlige begivenheder vil forandre ’undersamfundet’ i større grad og udhule velfærdssamfundet i alvorlig retning og gå ud over de svageste socialgrupper, hvor man allerede nu er begyndt at gå efter pensionisterne i forsøget på at hente de pådragne meromkostninger – en nyordning påvirket udefra uden demokratisk diskussion og slet ikke kontrol …

Se, det var så et lille ’essay’ om social empati fra grænsen mellem det selvudnævnte godhedsreservat, hvor der konstant bliver råbt ’islamofobi’ fra de kredse med de fleste skældsord, og kongeriget med en mere fornufts- og realitetsbundet debat, hvor en spade stadig burde kaldes en spade uden at kere sig om fanatikerne og marodørerne i DF-De Fæle

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

Tja, Jan Weiss,

Som medlem af det demografiske 'segment' i kongeriget Danmark, det i efterhånden er blevet god tone at omtale i massemedierne som 'ældrebyrden' kan man vel også vænne sig til at lukke vinduer døre i sin indtil videre 'beskyttede ældrebolig' og sætte en klemme på næsen, når lugten fra de 'stuerene' gyllespredere i Rigets Borg bliver for meget.

"Man brydes ned af Tidens Tand og mister ved Guds førelse
syn, lugt og smag og hørelse og resterne af sin forstand'
(Og der er heldigvis, og tak for det, ingen lommer i ligtøj)

Brugerbillede for Henrik Brøndum

@Grethe Preisler

Forstår og forstår kan jo være et postulat. Skal jeg læse, at dette er rummet hvor vi godgørere glæder os over vores oplysning, indsigt og næstekærlighed... indhyllet i en god portion væmmelse over realpolitikerne med de gyselige DF'ere i spidsen?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jan Weis

@Grethe Preissler
Fruen i sin ’beskyttede ældrebolig’ skal muligvis forstås derhen, at boligen også er utæt, lider af omvendt inkontinens og derfor ikke kan stemples ’stueren’, så indsidderen, oppe i årene, vantrives med alt skidtet, som finder vej gennem de utætte døre og vinduer i enkesædet – måske en akut omplacerings- og saneringssag for de sociale myndigheder og en kærkommen besparelsesmulighed på den kommunale konto for næseklemmer …

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

@Jan Weis og Henrik Brøndum

Så længe man har tag over hovedet, tøj på kroppen og penge nok på kontoen til ikke have nødigt at spekulere på, hvor dagens næste måltid skal komme fra, bør man ikke bekymre sig for dagen i morgen. Så jeg klager ikke på egne vegne.

Så meget mindre, som det nyhedsmedium, jeg betaler for at læse alt, hvad det behager redaktionen at trykke i, er ved at vende vrangen ud på sig selv for at dele sol og vind lige mellem unge og gamle, 'nydanske' og 'gammeldanske', 'mandfjolser' og 'skøre madammer' i dets løbende formidling af indholdet i nyhedstelegrammer fra Ritzau og hvad der ellers indløber af hakkelse til redaktionel bearbejdning i døgnets rejsestald på adressen St. Kongensgade 40C, Kbenhavn K.

Brugerbillede for Philip B. Johnsen

Fakta om meninger.

Hvad det handler om? EU's ydre grænser skal lukkes, og der skal oprettes asyllejre i nærområderne, siger Sass og Tulle

Hvad handler det om?

Neokolonialismen har trange kår i 2016, nu må Danmark selv ligge og rode med problemerne og så kommer problemerne, lige da USA skulle til, at købe nye kampfly til Danmark og EU skulle til, at overtage den dømmende magt, med TTIP og ISDS, så eksploderede hele EU's og USA's danske politik, lige op i hoved på dem.

Krigsflygtninge blev ikke i deres lejre!
Den såkalte terror i Europa!
Danskerne stemmer NEJ til suverænitetsafgivelse og JA til retsforbeholdet.

Det næste bliver, at det ulighedsskabende finanssystem, der er opbygget rundt om b.la. neokolonialismen, ikke kan holde ro på verden længere og punktere.

Det Arabiske Forår.
Vesten kan ikke opretholde samarbejdet med vores, Mellemøstens illegitime magthavere længere, som Vesten plejer, at støtte med våben og millitære alliancer for billig olie, der kun berigede de mere eller mindre, af os udvalgte magthavere, der plejede, at kunne holde deres befolkningerne, af frygten for deres grusomme magtudøvelse, støtte af os undertrykte, men uden olie, som Vesten ikke længere vil betale for, ryger magtbalancen og nu kommer klima/krigsflygtninge problemerne, helt op til vores egen hoveddør.

Spørgsmåler er nu, om frygt er det eneste EU kan prestere, at 1930'ernes Europa gentaget i 2016?

Helt ærligt det kræver et flertal i Europa, til en fælles europæisk politik med langsigtede bæredygtige mål, opbygget på fremtidssikret og realistisk politisk vision og politisk veldefineret strategi for realisering, jeg mener, er det for meget, at forlange, af de europæiske lande, at de holder et møde nummer en million og emnet, med den forskel, de spærres inde til det møde og først lukkes ud, når de vil handle konkret på, ekstrem effektiv og hurtig afvikling af fossilbrændsel forbruget, håndtering af klimaforandringer og de deraf afledte krigs/klimaflygtninge.

Jeg spørger bare, er det for meget at forlange?

Læs her om problemerne i Saudiarabien.
Fra link:
"Ifølge tænketanken Chat-ham House går over en fjerdedel af den saudiske olieproduktion i dag til landets egen energiforsyning, og med en hjemlig olieforbrugsvækst på fem-seks pct. om året er denne andel stigende.
Ironisk nok skyldes det stigende olieforbrug bl.a. det voksende behov for aircondition i et klima, der bliver stadig varmere som følge af verdens fossile energiforbrug."
Link: http://www.information.dk/558198

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Thaarup Nyberg

Henrik Brøndum
16. januar, 2016 - 13:48
Portræt af en meningsdanner.
" ... Jeg savner den der transcendens, hvor man går ind i andre sfærer og også er kritisk over for sit eget synspunkt. Folk vil gerne have entydige løsninger og svar på alt. Men det findes jo ikke.
– Hvad er dit eget budskab i flygtningedebatten?
»Jeg er rimeligt apolitisk. Jeg har ikke ét politisk budskab jeg vil ud med, og jeg har ikke de syv gyldne nøgler til, hvordan vi løser flygtningeproblematikken. ... "

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Philip B. Johnsen

Grethe Preisler
Det lyder framragende, jeg er personlig meget behersket, med min optimisme om den magthavende politiske elites vilje, til erkendelse af de underliggende problematikker, men jeg håber da, at alle med interesse i fred, vil arbejde for fred, samt løsning på udfordringerne.

Jeg ved også, at der ikke kun er hurtige penge i krig, men vindes krigen, så skriver sejrherren ofte selv historien om krigen og om nødvendighedens politik osv.

Personlig mener jeg, hvad Danmark og Europa nu er vidne til er, at nu forsøges de, underliggende politisk betegnet, 'muslimske ikke integrerbare krigsflygtninge' demoniseret, så af de 173 millioner fattige, økonomisk truede og udsatte EU borgere, Working for the Few eller arbejdsløse, skal glemme deres rige undertrykkere og koncentrere sig om hadet til ligeledes 'fattige', men farlige 'muslimske' klima/krigsflygtninge, med deres børn på armen.

Det er verdens ældste taktik, kujoner beskytter deres tyvekoster med krig, millitære magtmidler og anden strategi for, at opnå underliggende politisk mål.

'Feltherrekunst'

Det handler om ikke, at hoppe på limpinden og bevare roen og medmenneskeligheden, det er vores fattige flygtninge ikke sandt?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

Jo Philip Johnsen,
det er lige akkurat det, det handler om. Og så handler det om, at Haifaa Awad, som er 'førstegenerations familiesammenført barn af en irakisk bekvemmelighedsflygtning og en syrisk mor' skal kende sin plads og holde sin mund, når voksne folk snakker dansk med hinanden.

Dvs. når medlemmerne af den lokale 'intellektuelle elite' diskuterer indbyrdes, hvordan 'vi danskere' og vores allierede og forbundsfæller i NATO og Schengen-området slipper lettest om ved vores forpligtelser i h.t. Geneve Konventionens bestemmelser om behandling af de flygtninge fra et borgerkrigshærget Syrien, det lykkes at smutte uden om FRONTEX'-grænsekontrol og ind i Schengen-området. Og derfra, som tyve om natten og ugræs over hegnet 'flyve under radararen' og ind i det Danmark, der p.t. regeres af hæders- og Venstremanden Lars Løkke Rasmussen med støtte fra den (oh så stuerene og kernedanske) formand for landets 'næststørste arbejderparti' Kristian Thulesen Dahl.

Hvor heldigt for de to noble herrer, at de har et par parlamentariske kapaciteter som udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg og Dansk Folkepartis udlændinge- og integrationsordfører Martin Henriksen til at gøre det beskidte arbejde for sig.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

Jamen okay, Michal Kongstad Nielsen,
hvis du absolut vil vide det:

så vidt jeg kan se forestiller billedet en ung kvinde, som pressefotografen har slæbt med ud i det fri for at få en god baggrund på sit portræt af hende og knipset i det moment, hvor hun holder på håret, for at det ikke skal blæse ind i ansigtet på hende, før han er færdig med af indstille sin lysmåler.

.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jan Weis

Hallelujah! – og midt i al denne ’sukkersøde fornemmelse’ af at overholde Biblens moralske budskab, oplever flere og flere en ’bitter fornemmelse’ af en uønsket indskrænkning i deres livskvalitet, men det taler ingen om …

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Hold nu op, Michael Kongstad Nielsen, Haifaa Awad er efter min mening en meget smuk kvinde, og det er et skidegodt billede, Information bringer af hende. Men selv om hun ser godt ud, kan hun jo godt have ret i meget af det hun siger. Eller er det kun grimme mennesker (hvad det så end er), hvis udtalelser skal tages alvorligt?

"...jeg har ikke de syv gyldne nøgler til, hvordan vi løser flygtningeproblematikken. Men jeg har nogle betragtninger og nogle fortællinger, som jeg mener, er essentielle."

Hun er oven i købet ydmyg og ønsker ikke at proppe sine holdninger ned i halsen på os, tværtimod formulerer hun bare sine personlige erfaringer, som jeg finder interessante, fordi hun har set og oplevet noget, de færreste af os har set og oplevet. Og så er det op til os, hvad vi vil bruge det til.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

Jan Weis,
'Baby Face, you've got the cutest little baby face'
Og hvilken kvinde, hun være sig gammel eller ung, kunne dog få over sit hjerte at bede sådan en sød lille dreng om at gå ud og vaske sin egen lille chokolademund med sæbe?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Trond Meiring

Venligst forlad det lille hus i den tilstand, De selv ønsker at finde det i...
Sædet er for alle, i forskelligt ærinde.
Den vanlige protest er selvfølgelig den omvendte :
"Stor opstandelse i syforeningen 'Mænd Ingen Adgang'
Nogen har efterladt damesædet på logens lille hus i opslået tilstand!"
Hvor svært kan det være?

anbefalede denne kommentar

Sider