Læsetid: 5 min.

Lille virksomhed tager syvmile-skridt for miljø og klima

I Hvidovre ligger KLS Grafisk Hus, der har integreret den grønne omstilling i virksomhedens forretningsmodel. Vi er nødt til at tage ansvar, siger virksomhedens direktør og medejer, Knud Erik Larsen
Direktør i KLS Grafisk Hus fik i går overrakt prisen som årets erhvervsvirksomhed i Hvidovre Kommune på grund af virksomhedens grønne tankegang. Prisen blev overrakt af Hvidovre Kommunes borgmester Helle Moesgaard Adelborg. Fra venstre ses også KLS Grafisk Hus’ salgsdirektør Jan Nielsen og økonomidirektør Kasper Larsen.

Direktør i KLS Grafisk Hus fik i går overrakt prisen som årets erhvervsvirksomhed i Hvidovre Kommune på grund af virksomhedens grønne tankegang. Prisen blev overrakt af Hvidovre Kommunes borgmester Helle Moesgaard Adelborg. Fra venstre ses også KLS Grafisk Hus’ salgsdirektør Jan Nielsen og økonomidirektør Kasper Larsen.

Ditte Valente

13. januar 2016

Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Grundfos og Danfoss med milliardoverskud og gang i væksten, er kendt for at gå forrest, når det gælder den grønne omstilling. For sådanne virksomheder er grøn omstilling blevet en del af forretningsplanen, og der er både overskud og kapacitet til at tage store udfordringer på sine skuldre og være det gode eksempel.

Knap så let er det for mindre virksomheder. De har sjældent plads i budgetterne til nye, større investeringer i det grønne og kæmper ofte for blot at holde deres position på et presset marked. For dem er det svært at skulle gå forrest og vise vejen frem mod en grøn og mere bæredygtig verden.

Alligevel er der gode eksempler, der stikker ud. Virksomheder, der trods størrelse og hård konkurrence vælger at satse på det grønne som fremtidens marked. Et sådant foretagende er den familieejede virksomhed, KLS Grafisk Hus, der ligger i Hvidovre.

»Det startede tilbage i 2007, hvor vi ledte efter en ny strategi for vores virksomhed. Vi er på et meget presset marked. Derfor kunne vi enten gøre som alle andre, altså fokusere på, hvordan vi kunne nedbringe omkostningerne, forbedre kvaliteten, blive lidt hurtigere og så videre. Men vi havde egentlig lyst til noget andet – til måske at gentænke branchen og de vilkår, vi opererer på,« siger Knud Erik Larsen, ejer og direktør i KLS Grafisk Hus, et mindre grafisk trykkeri med 50 ansatte.

Den ubekvemme sandhed

Så da virksomhedens bestyrelsesformand foreslog, at de måske skulle satse på at gøre noget for miljø og klima i deres nye forretningsstrategi, skete der noget, fortæller Knud Erik Larsen. Selv havde han netop set Al Gores dokumentarfilm An Inconvenient Truth (på dansk: En ubekvem sandhed), der handler om, hvordan vi er ved at sprænge klodens miljø- og klimamæssige grænser.

»Den film ramte mig som et slag i hovedet. Jeg har altid følt, at den måde, vi lever på, ikke bare kan fortsætte. Med Al Gores film gik det op for mig: Det her er ikke holdbart i længden.«

Derfra er det gået hurtigt. I 2007 lavede virksomhedens ledelse deres første femårsplan for at omstille til en mere bæredygtig produktion. Der blev investeret i energieffektivisering, solceller, elbiler og en eldreven lastbil. Strømmen kommer fra vindmøller, og virksomheden er i dag Danmarks første CO2-neutrale trykkeri.

»I begyndelsen virkede det enormt ukompliceret og lige til. Det er selvfølgelig langt mere kompliceret, når man kommer i gang, men vi lagde en plan og opfyldte dens målsætninger.«

Det betyder blandt andet, at KLS Grafisk Hus på blot fem år har halveret virksomhedens strømforbrug og reduceret elforbruget med 38 procent pr. produceret enhed.

Farvel til giftstoffer

Da virksomheden fuldender den første femårs klimaplan i 2012, beslutter ledelsen, at der skal ske mere. Det er ikke nok bare at se på produktionen, for hvad med selve produktet? Kan det ikke gøres meget bedre?

»I 2012 bliver Gitte Krasilnikoff medlem af vores bestyrelse. Hun er revisor, men oprindeligt uddannet biolog. Hun nævner Cradle to Cradle som en mulighed for at gøre vores produkter bæredygtige. Dengang kiggede vi andre bare på hinanden og sagde, hvad er det?«

Det er der ingen i KLS Grafisk Hus, der spørger om i dag. I maj 2015 opnår virksomheden som det første trykkeri i Europa et Cradle to Cradle certifikat, hvilket betyder, at KLS Grafisk Hus producerer alle tryksager, så de kan genanvendes 100 procent. Målet er, at alle produkter senest i 2018 skal være certificeret med Cradle to Cradle.

For selv om papir i dag allerede ’genanvendes’, ender en del af restproduktet som giftigt slam på grund af de anvendte tungmetaller og tryksværte. Derfor ønskede Knud Erik Larsen og resten af ledelsen at tage udfordringen op og erstatte de giftige stoffer med andre uskadelige materialer.

»Uanset om man genanvender papiret eller brænder det, er der 25 procent tilbage som et restprodukt i form af giftigt slam. Det er den ene side af sagen,« siger Knud Erik Larsen.

»Den anden side er, at vi ikke bare kan tillade os at blive ved at forbruge som hidtil, for så er der simpelthen ikke nok ressourcer på kloden til de kommende generationer. Vi har et ansvar, det er vi nødt til at tænke over.«

At opnå 100 procent genanvendelighed er imidlertid ikke noget, man som virksomhed bare gør, forklarer direktør Knud Erik Larsen. Det kræver, at hele leverandørkæden er med på ideen.

»For at det skal kunne lade sig gøre, er vi jo afhængige af alle dem, der leverer til vores produktion. Jeg har jo ikke en papir- eller farvefabrik stående i baghaven, så jeg selv kan bestemme, hvordan vores papir og trykfarve laves,« siger Knud Erik Larsen, der derfor gik i dialog med virksomhedens underleverandører.

»Vi endte med at måtte finde nye leverandører. Det var lidt hårdt, men nødvendigt.«

Får kommunens erhvervspris

Knud Erik Larsen er i dag glad for, at virksomheden tilbage i 2007 valgte at satse på den grønne strategi. Personligt var han nået til et punkt i livet, hvor det at være ejer og direktør for en virksomhed begyndte at nage. Som han siger, begyndte han at tænke, »hvem gør jeg egentlig det her for?«.

»Derfor var det befriende at opdage et koncept som Cradle to Cradle. Der ligger så meget sund fornuft i at producere på den her måde,« siger Knud Erik Larsen.

I Hvidovre, hvor virksomheden har hjemme, bemærkes de opsigtsvækkende resultater, og kommunen har derfor besluttet at tildele KLS Grafisk Hus prisen som årets erhvervsvirksomhed i Hvidovre Kommune. Ifølge kommunikationsmedarbejder ved rådhuset, Theis Otzen, får de prisen for deres pionerarbejde med det grønne – som også smitter af på bundlinjen.

»De får prisen, der er Hvidovre Kommunes erhvervspris, primært på grund af deres grønne tankegang. Allerede i 2007 besluttede de, at der skulle ske noget på et hårdt presset marked, og det præger nu hele deres dagligdag derude.«

Eller som det lød ved prisoverrækkelsen på Hvidovre Rådhus i går tirsdag.

»Den grønne strategi viste sig hurtigt at være helt rigtig, og det var modigt af jer at satse på det grønne i en tid, hvor det for mange udelukkende var den økonomiske bundlinje, som der blev skelet til. Kunderne tog godt imod jeres grønne linje, og op mod 80 procent af jeres nye kunder er kommet til, fordi de er blevet tiltrukket af jeres grønne tankegang.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu