Venstrefløjen svigter kvinderne og de moderne muslimer, når den ikke kritiserer islam

Når venstrefløjen ikke kritiserer islam, svigter den både sine religionskritiske rødder og de moderne muslimer, mener den dansk-iranske debattør Jaleh Tavakoli. Hun ser debatten om overgrebene i Køln som det seneste eksempel på venstrefløjens berøringsangst. Selv lægger hun ikke fingre imellem i sin kritik
Jaleh Tavakoli er oprindeligt fra Iran. Hun meldte sig ud af Enhedslisten, efter de ikke ville godtage hendes kritik af islam.

Jaleh Tavakoli er oprindeligt fra Iran. Hun meldte sig ud af Enhedslisten, efter de ikke ville godtage hendes kritik af islam.

Jakob Dall
9. januar 2016
Delt 6 gange

En kold februaraften i 2010 satte Jaleh Tavakoli og hendes mand sig til rette på to sorte klapstole på forreste række i Korsgadehallen på Nørrebro.

I skødet havde hun en båndoptager og en liste med kritiske spørgsmål til aftenens taler, den kontroversielle amerikanske imam Sheikh Khalid Yasin, som blandt andet mener, at homoseksualitet bør straffes med døden. 

De nåede dog aldrig at høre ham, for da Jaleh Tavakoli satte sig, kom en gruppe mænd, og bad hende finde en anden stol. Arrangementet var kønsopdelt, fortalte de, og hun sad i mændenes afdeling.

»Folk har ikke lyst til at sidde sammen med en kvinde,« siger én på den videooptagelse fra episoden, som findes på Youtube. »Sådan er islam bare. Der er kvindeopdeling. Kvinder og mænd.«

Læs også: ’Ideen om den kollektive muslim er et perverst fantasiobjekt’

Jaleh Tavakoli nægtede at rejse sig. Det var kønsdiskrimination, sagde hun og først, da hun følte sig fysisk truet, forlod hun salen og ringede til politiet. Det chokerende var dog ikke sammenstødet med de kønsdiskriminerende mænd – det havde hun prøvet før. Det værste var reaktionen fra hendes daværende parti, Enhedslisten, som hun repræsenterede på Københavns Rådhus.

»I stedet for at tage klart afstand fra diskrimination og trusler blandt muslimer, blev jeg skældt ud for at sætte muslimer og Nørrebro i et dårligt lys,« siger Jaleh Tavakoli, der beskriver episoden som et klokkeklart eksempel på venstrefløjens berøringsangst over for islam.

»Der er stadig berøringsangst. Historisk set har venstrefløjen ellers været dem, der har kritiseret religion og dens undertrykkende magtstrukturer. Men når det kommer til islam, tør man ikke beskæftige sig med det. Man finder på undskyldninger og siger: ’Islamisk Stat har ikke noget med islam at gøre.’ Nå, har det så noget med julemanden at gøre eller hvordan?«

»Venstrefløjen svigter moderne muslimer, kvinder og homoseksuelle i de muslimske miljøer, når den ikke kritiserer religionen, og det kan jeg ikke acceptere. Det er et svigt, som ikke er til at bære,« siger Jaleh Tavakoli.

Kort efter episoden på Nørrebro meldte hun sig ud af Enhedslisten.

Parallel til Køln

I disse dage er den gal igen. Debatten om unge indvandreres seksuelle overgreb mod kvinder på domkirkepladsen i Køln viser tydeligt, at venstrefløjen tøver med at fordømme kvindeundertrykkelse, når undertrykkerne er brune, mener Jaleh Tavakoli.

»Det er en form for racisme. Hvide mænd er åbenbart stærke nok til at håndtere kritik, men det er brune mænd ikke,« siger hun.

Selv om forbindelsen mellem mellemøstlig indvandring og overgrebene i Køln er åbenlys, er sammenhængen fortsat en »offentlig hemmelighed« på venstrefløjen, mener hun.

Læs også: ’Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram’

»Almindelige generaliseringer er ikke i orden, når det handler om flygtninge og indvandrere. Men muslimske lande har en anden kultur og moral i forhold til seksualitet og omgang mellem kønnene. Mange steder er det sådan, at hvis der sker en kvinde noget – hvis man bliver taget på, mishandlet eller voldtaget – så er det hendes egen fejl. Hun er selv ude om det. Kvinders seksualitet er begrænset og forbundet med skam,« siger Jaleh Tavakoli.

Det er netop den kultur, der udfoldede sig på domkirkepladsen i Køln nytårsnat.

»Når der kommer flygtninge og indvandrere fra en sådan kultur og med en sådan religion, så er der selvfølgelig en større tendens til, at de her problemer opstår.«

Jakob Dall

Flugten til Danmark

Jaleh Tavakoli kom til Danmark fra Iran i 1991, da hun var ni år gammel. Faderen var medlem af et af kommunistpartierne og måtte flygte fra Teheran, da præstestyret dræbte flere af hans partikammerater. Familien endte i et socialt boligbyggeri i Tåstrup. De første år var hårde. Jaleh Tavakoli talte ikke dansk, forældrene skændtes, og hun savnede sine fætre i Iran.

»Jeg var sur over det, kan jeg huske. Det tog et par år, før jeg følte mig hjemme.«

Forældrenes politiske engagement smittede af på hende. Som 12-årige læste Jaleh Tavakoli marxistiske tekster, og da USA invaderede Irak i 2003, meldte hun sig ind i Enhedslisten, hvor hun kom i hoved-bestyrelsen og på stemmesedlerne til folketings- og europaparlamentetsvalg, inden hun i 2009 blev valgt til Københavns Borgerrepræsentation. I dag føler hun sig politisk hjemløs.

»Jeg er stadig på den værdipolitiske venstrefløj og går ind for seksuel frigørelse, dyrevelfærd, homoseksuelles rettigheder, ytringsfrihed og religionskritik,« siger Jaleh Tavakoli.

Læs også: ’Medierne glorificerer mønsterbryderen’

Hun er ateist, og selv om familien netop har fejret jul, var det uden juletræ.

»Jeg er veganer, så jeg ville have det lidt dårligt med at tage livet af et træ for at holde jul,« griner hun.

Når hun alligevel ikke passer ind blandt de røde, skyldes det synet på islam. Mens nydanske debattører med et venstreorienteret udgangspunkt ofte kritiserer Dansk Folkepartis tone og hylder multikulturalismen, har Jaleh Tavakoli en anden holdning: Hun leverer en sønderlemmende islamkritik og opfordrer til et internt opgør i de muslimske miljøer.

»Muslimske kvinder er jo undertrykt. Selvfølgelig er de det. De bliver tvunget til at dække sig til, og de må ikke have sex før ægteskabet. Nogle må ikke kigge det andet køn i øjnene og ikke gå uden for en dør,« siger hun.

Alt for mange af de nydanske meningsdannere, som kunne påvirke unge muslimer til at gøre op med islam, bortforklarer religionens undertrykkende rolle, mener hun.

»Det, der pisser mig mest af ved flere fremtrædende nydanske debattører, som taler om tolerance og tonen, er, at de selv har lavet et oprør. De lever et frit liv, har kærester, går ikke med slør og er ikke undertrykt. Men de vil ikke forholde sig til de mennesker, der bliver undertrykt hver eneste dag.«

»De vil ikke tale om, at den muslimske kultur undertrykker homoseksuelle og kvinder. De siger: ’Det er vand på Pia Kjærsgaards mølle, så det skal vi ikke tale om’. Men hvis vi ikke skulle tale om det i Danmark, hvem skulle så? Man kan ikke gøre det i Syrien eller Iran.«

En krigsgal pædofil

Selv lægger Jaleh Tavakoli sjældent fingre i mellem. Hun har flere gange kaldt profeten Muhammed »pædofil«og »krigsgal,« og indtil tidligere i år var hun medlem af Lars Vilks Komiteen, som afholdt det skæbnesvangre møde på Krudttønden den 14. februar i år. Hun sad selv i lokalet, da Omar Abdel Hamid El-Hussein affyrede 28 skud mod bygningen.

»Vi har haft et terrorangreb, og alligevel taler folk stadig om, at han (Omar El-Hussein, red.) bare var en forvirret ung mand, og at man skal tale om hans sociale baggrund. Det kan man jo altid gøre, for der er forskellige ting, som spiller ind, men man tør ikke tale om det, han selv motiverede sit angreb med, og det han i årevis er blevet hjernevasket med,« siger hun.

»Der er jo problemer med religiøs ekstremisme, og jeg har desværre fået ret, for det er blevet et større og større problem. Folk er blevet klogere, men det går meget langsomt. På venstrefløjen handler integrationsproblemer stadig om, at folk er fattige, føler sig udenfor og er marginaliserede. De snakker ikke om islams magt over mennesker,« siger Jaleh Tavakoli.

Venstrefløjens naivitet skyldes blandt andet, at de har så travlt med at lægge afstand til Dansk Folkeparti, mener hun. Al for mange religionskritikere kaldes racister og udsættes for »DF-shaming,« hvor holdninger stemples som et knæfald for Dansk Folkeparti.

Læs også: Imamer: Kvinder for bøjelige til at gifte sig med ikke-muslimer

»Hvis DF siger ét, mener venstrefløjen, at de hellere må noget andet. Selv når det kommer til dyrevelfærd, har man i mange år nølet, fordi det er noget, DF også går ind for,« siger Jaleh Tavakoli.

»Shaming virker; det virker på venstrefløjen og på os brune debattører. Det holder folk fra at blande sig, for man vil ikke kritisere religion, hvis man bliver kaldt racist og beskyldt for at håne mennesker.«

Hun har selv betalt en høj pris for at deltage i debatten. Der har været volds- og dødstrusler, og hendes adresse er hemmelig. Hun holder sig også væk fra Nørrebro, hvor folk råber efter hende på gaden – engang fik hun kastet salat i hoved på en restaurant.

– Hvorfor bliver du ved?

»Jeg kan ikke lade være. Jeg føler et ansvar og en forpligtigelse til at gøre opmærksom på problematikken. Hvis vi ikke kritiserer det, så kommer vi jo ingen vegne.«

Folketingsmedlem Pelle Dragsted (Ø), der var pressechef for Enhedslisten, da Jaleh Tavakoli meldte sig ud, kan ikke genkende det billede, hun tegner. Han erkender, at nogle på venstrefløjen tidligere har negligeret de muslimske miljøers kvindefjendske handlinger, men understreger, at det aldrig har været den dominerende holdning i partiet.

»Det er et fortegnet billede, at Jaleh Tavakoli skulle have været i opposition til den generelle holdning i Enhedslisten,« siger Pelle Dragsted. »Enhedslisten er meget optaget af at bekæmpe reaktionære holdninger – også når de kommer fra muslimske miljøer.«

Blå bog: 

Jaleh Tavakoli

Født 1981 i Teheran, Iran.

Familiesammenført til Danmark i 1991, da hendes far flygtede fra præstestyret.

Uddannet cand.scient.soc.

Debattør og blogger på Jyllands-Posten.

Tidligere medlem af Københavns borgerrepræsentation for Enhedslisten.

Talskvinde for netværket Frit Iran og medlem af netværket Fri Debat.

Seneste artikler

  • ’Det er vigtigt, at nogen også taler det brune proletariats sag’

    19. januar 2016
    For mange nydanske debattører glemmer den underklasse, de engang var en del af, men som stadig har behov for en stemme i debatten. Det siger Saer El-Jaichi, der kalder sig selv en intellektuel og kritisk borger snarere end muslimsk debattør
  • ’Ideen om den kollektive muslim er et perverst fantasiobjekt’

    5. januar 2016
    Det giver ingen mening at tale om muslimer som én samlet gruppe, mener den dansk-iranske debattør Poya Pakzad – de interne forskelle er alt for store. Det gælder også for gruppen af såkaldt nydanske debattører
  • ’Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram’

    4. januar 2016
    Da Geeti Amiri blev anbragt på krisecenter som 17-årig, var det ikke bare et opgør med den vold, hendes storebror udsatte hende for. Det var også et opgør med ’det rådne kvindesyn’, som, hun mener, hersker i mange minoritetsmiljøer. Og netop den kamp har gjort hende til en etableret debattør i den offentlige debat

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Serie: Nydanske debattører

I årtier har man efterlyst flere nydanske meningsdannere. Men de senere år er en række unge med anden etnisk baggrund blevet en fast del af den offentlige debat.

I denne serie interviewer Information dem om, hvem de er, og hvorfor de blander sig.

Andre artikler i serien

'Folk vil gerne have entydige svar på alt. Men det findes jo ikke'

'Venstrefløjen svigter kvinderne og de moderne muslimer, når den ikke kritiserer islam'

'Ideen om den kollektive muslim er et perveerst fantasiobjekt'

'Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram'

Blå bog:

Tarek Ziad Hussein

Født i Horsens i 1992 af palæstinensiske forældre.

Voksede op i Vejle med far, mor og tre søskende.

Jurastuderende, skribent, foredragsholder, og ansat som studentermedhjælper på Institut for Menneskerettigheder.

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Robert Ørsted-Jensen

Der er ikke skygge af tvivl om at dette er er problem for venstrefløjen især i Europa. I de store gamle indvandrerlande er tendensen til at kalde religionskritik for racisme og eftergivenhed ikke halvt så stor. Man er her vandt til at kalde en spade ved dens rette navn og nyankomne fra kvindefjendske og homophobisle kulturer får i højere grad ved ankomsten klar og tydelig besked og straffes hårdt og kontant hvis de nægter at lytte til meddelelsen. Der er ikke samme eftergivenhed og halal- nonsens på venstrefløjen i de gamle indvandrernationer.

Brugerbillede for søren ploug

Jaleh Tavakoli - du er ikke alene ! Bl.a. på grund af Enhedslistens manglende klarhed i mælet, når det handler om religion, kvindesyn og homoseksualitet i andre kulturer "nøjes" jeg med, modstræbende, at stemme på dem.

»Det er et fortegnet billede, at Jaleh Tavakoli skulle have været i opposition til den generelle holdning i Enhedslisten,« siger Pelle Dragsted. »Enhedslisten er meget optaget af at bekæmpe reaktionære holdninger – også når de kommer fra muslimske miljøer.«

Jeg vil opfordre Pelle Dragsted til at være lidt mindre bombastisk i sine udtalelser - i 2007 opstillede et flertal i partiet Asmaa Abdol-Hamid til Folketinget.
Samme Asmaa som i 2005 (!) udtalte: "Som muslimsk kvinde vil jeg åbenlyst erklære, at jeg på ingen måde vil kæmpe i lighedens navn. At kæmpe for ligheden vil være en tabt kamp for begge køn, men dog mest for kvinderne. Som mennesker må vi til at erkende, at der er biologiske, mentale og psykiske forskelle, som vi aldrig vil have magt over at ændre på hundrede procent."

Jeg havde dengang meget, meget svært ved at stemme på et parti hvis kandidater udbredte den slags vås - i mine øjne lige så absurd som hvis Enhedslisten opstillede Sørine Godfredsen.
Det er absolut godt at opstiller nydanske kandidater, men at man kunne opstille en med holdninger (og praksiser) som Asmaas, så (og ser) jeg som en bekræftigelse af Jalehs beretning.

Brugerbillede for Bill Atkins

I Mellemøsten har den nye ”Islamiske stat” erobret store områder og indfører hård sharia- lovgivning, hvor den kommer frem og dræber tusindvis af mennesker. Og udfører udrensning af alle der ikke deler deres perverterede variant af Islam, og samtidig udfører brutale overgreb på kvinder. Vedtaget af Enhedslistens hovedbestyrelse august 2014

Hvor er jeg dog træt af at hver gang der burde stå "leverpostejsdanskerne" så skriver man "venstrefløjen" ... Er det mon et salgsgimmik fremprovokeret af mediemonopolismen.

Brugerbillede for erik mørk thomsen

Da EL opstillet Asmaa Abdol-Hamid nægte hun at give hånd til mænd, p. g. a. sin region.
Vi få i EL, der af den grund, var imod, hun kunne opstillet, fik at vide, at det var os, der var forkert på den, ja, ligefrem måske racister.
For vi skulle forstå, at med hende som kandidat, kunne vi få mange stemmer fra muslimer, og for at få dem, ja, så måtte vi acceptere deres holdninger.
Og ser man på EL holdning til det, der er sket, i flere byer, nytårnat, ja, så er tone stadigvæk fra EL, nå ja, det er jo deres kultur, og det må vi forstå.
Nej, jeg ville ikke forstå, Asmaa ikke ville give hånd, og jeg vil ikke forstå, at kvinder skal finde sig i, at blive overfaldet, bare fordi, de er kvinder.

Brugerbillede for Peter Hansen

Skulle de moderne muslimer, ikke selv tage kampen mod det den mørke del af Islam, kan ærligt talt ikke se at det vedrører andre end muslimerne selv.
I øvrigt har jeg ikke hørt Jaleh Tavakoli kritisere indremission, når de nægter at deltage i gudstjenester hvor kvindelige præster prædiker.

Brugerbillede for Torsten Jacobsen

»Der er jo problemer med religiøs ekstremisme, og jeg har desværre fået ret, for det er blevet et større og større problem. Folk er blevet klogere, men det går meget langsomt. På venstrefløjen handler integrationsproblemer stadig om, at folk er fattige, føler sig udenfor og er marginaliserede. De snakker ikke om islams magt over mennesker,« siger Jaleh Tavakoli.

Er der problemer med religiøs ekstremisme? Tænk sig, det har vi naive tåber på venstrefløjen slet ikke bemærket. Da Marx i sin tid beskrev religion som opium for folket, så forstod vi jo nok, at der var tale om en anprisning, og ikke en kritik. Vi elsker en god koger her på den naive venstrefløj, det ved enhver. Så ja, vi elsker sgu religion her på venstrefløjen. Indtil nu, i det mindste. Indtil dette øjeblik, hvor sløret endelig er fjernet fra vores øjne. Endelig ser vi klart.

Vi ser, at muslimer naturligvis ikke har ret til at tro, hvad de vil. Endelig ser vi, at muslimer må regnes for andenrangsborgere i dette land, indtil den dag kommer hvor de indser, at deres tro er forkert. Vi indser, at den eneste måde hvorpå muslimer kan fravristes deres latterlige forestillinger, er gennem anvendelsen af hån, spot, og latterliggørelse. Men det er selvfølgelig ikke nok. Det ser vi endelig. Vi indser, at muslimer er dovne af natur, og at de derfor må presses økonomisk, hvis de skal motiveres til at lære det danske sprog. Hvis de skal motiveres til at taget et arbejde. Hvis de skal motiveres til at uddanne sig. Vi indser at offentlig udskamning og økonomisk armvridning er de bedste metoder til at lære muslimer om det sekulære samfunds lyksaligheder.

Endelig ser vi det. Vi ser at vores naive støtte til integrationsprojekter, ungdomsklubber, LGBT-grupperinger, feminisme, kunst og kultur, og alle disse andre latterlige hippiedrømme, kun har styrket den religiøse ekstremisme her til lands. Det er vores ansvar, det ser vi nu. Mens skiftende småborgerlige regeringer i nu årtier har siddet ved magten, er det alligevel os, den latterlige og naive venstrefløj, som må bære det tungeste ansvar for en fuldstændig forfejlet integration af nye danskere. Nok havde vi ikke magt som vi havde agt, men alligevel har vi svigtet. Det ser vi nu.

Det er med dyb skam og beklagelse at vi må indse, at vores analyse har været forkert. Helt forkert. Strukturelle forhold og socio-økonomiske forhold spiller ingen - gentager ingen - rolle i forhold til integrationsspørgsmålet. Hvordan kunne vi dog være så blinde? Så naive? Hvad har økonomi dog med religion at gøre? Hvad har boligforhold dog med integration at gøre? Hvad har fritidstilbud dog med integration at gøre? Hvad har skattelettelser til de rigeste dog med integration at gøre? Hvad har en sygelig fetichering af Gud, konge og fædreland - guldhorn og Morten Korch - dog med integration at gøre? Hvad har kapitalisme dog med integration at gøre?

Intet som helst, narurligvis. Det ser vi nu. Endelig ser vi det.

Undskyld!

Endelig indser vi, at det blot er muslimen som er syg i sjælen! Dér har vi forklaringen på den fejlslagne integration. Der har vi forklaringen på alt hadet, al kriminaliteten, de skrantende sygehuse, de svigtede skolebørn, ældre medborgere i ble, al råddenskaben i vores samfund. Dér har vi forklaringen!

Undskyld at vi har været så blinde! Undskyld at vi har været så naive. Undskyld!!

Brugerbillede for Bodil Waldstrøm

Jeg er ikke enig i, at det er islam og muslimer generelt, der skal kritiseres. Jeg kender mange muslimer fra vidt forskellige lande, og de er SÅ forskellige, at jeg umuligt kan sige, at de opfører sig på en bestemt måde, fordi de er muslimer. Det er simpelt hen for bredt og generaliserende. Hvorfor ikke simpelt hen tage afstand fra de holdninger og væremåder, man synes er forkerte - uanset hvad det bunder i. Det er jo de yderligtgående holdningerne, der skal bearbejdes, hvis vi skal kunne leve fredeligt sammen her i landet. Til gengæld skal vi også tage tyren ved hornene og debattere disse yderligtgående holdninger. De skal ikke bare forbydes, men gennemlyses og italesættes, så det bliver tydeligt, hvorfor vi ikke godkender de mest ekstreme holdninger. Og jeg tænker altså ikke på spisevaner o.l.

Brugerbillede for Bill Atkins

Hizb ut Tahrir står for kvindeundertrykkelse, angreb på demokratiet, og manglende tolerance overfor anderledes tænkende. På den måde tilhører Hizb ut Tahrir den yderste højrefløj i dansk politik. Derfor er det vigtigt, at vi på venstrefløjen markerer vores afstandtagen fra denne organisation, og dens holdninger. Udtalelse fra EL-demo mod HUT 2008 mens Asmaa var aktiv.

.. fornemmer man en vis faktaresistens hos venstrefløjsbasherne :)

Brugerbillede for Per Kassow

"Venstrefløjens" Politiske Korrekthed (læs tendens til at fornægte og bortforklare fakta vedr. især Islam-ktitik) risikerer at resultere i :
-farvel Vest-Europa med din humanisme, menneske (især kvinde-) rettigheder, demokrati, sekularisme, tolerance. Du var smuk. Indtil Køln.
-goddag nødvendig højreradikalisme og nødvendig vold. Muslimske kvindehadere blev tvangsdeporteret tilbage til deres middelalderlige oprindelseslande.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Frank Hansen

Det hjælper jo ikke noget at Enhedslisten vedtager resolutioner om kritik af ISIS, når de i den konkrete situation svigter mennesker, som ikke vil underordne sig krav om kønsopdeling eller opstiller kandidater med religionsforstyrrelser på hjernen.

Lad os dog kalde en spade for en spade. Islam er en nederdrægtig religion, som opstiller skel mellem mennesker ved at opdele dem i troende og vantro, rene og urene, dem og os samt diskriminerer både kvinder og homoseksuelle. Selv hvis jeg gjorde mig stor umage ville jeg være ude af stand til at udvikle et så absurd og menneskefjendsk tankesystem.

Nu er der sikkert en wise-guy, som vil skrive et indlæg om, at der også er andre religioner, som har problemer. Det er fuldstændig irrelevant. I dag er det Islam som er til debat. Vi kan tage de andre religioner en anden dag.

Brugerbillede for erik mørk thomsen

Peter Hansen
Nu har Indre Mission ikke været den magtfaktor, i vores levetid, som den sorte del ad Islam desværre har vise steder i dag, også her i Danmark.
Men alligevel var den dog noget, som jeg, som ung, på venstrefløjen i 1970 erne i Vendsylles lærte, skulle bekæmpe, hvor den strakte sit hæslige hoved frem.
Men jeg har altid troede på, at være på venstrefløjen betyder, at man skulle hjælpe de undertrykte, med deres kæmp.
Skulle vi heller ikke stå sammen med det Vietnam folk, imod USA krig og krigsforbrydelser der?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins

Frank Hansen, sagens subjektive sider, Frank Hansen og selvfølgelig betyder det noget når et parti over en lang årrække jævnligt vedtager resolutioner - så ved medlemmerne hvad vej pilen peger. At nogen i partiet måske ikke mener at problemet her i landet er så omfattende som eksempelvis de mener i Dansk Folkeparti eller i Trykkefrihedsselskabet det skal der også være plads til. Socialisterne vil møde megen modstand også usaglig og konstrueret - men sådan er liberalismen idet de ved, at når først deres politik er afsløret, så kommer skredet pludseligt og med stor kraft. Syriza PODEMOS Enhedslisten.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen

erik mørk thomsen

Nu er det jo sådan med religion, at man kan melde sig ud og finde en anden eller blive ateist, det kan så have de konsekvenser, at din familie vender dig ryggen. At du sammenlignere dette med at få kastet napalm og bomber af syg besættelsesmagt, kan jeg kun ryste på hovedet af.
Problemet er vel ikke større end at man kan spørge de muslimske kvinder i Danmark om de føler sig undertrykte.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert Ørsted-Jensen

Problemet er også tilhængere af EL's konstante påstande om at Muslimer er en race - - religioner er kultur og at være antireligiøs er per definition ikke racistisk - det har intet med racer at gøre - det har derimod meget at gøre med misbrug af ord. Racisme eksisterter og den anvendes så sandeligt også til tider mod udlændinge i Danmark og andre steder, men generelt er ægte racisme døende og har været det siden 1960erne (en af ungdønsoprøret og bogerrettighedes bevægelsernes sejre)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert Ørsted-Jensen

Religioner er - som andre ideologier (altså trossysteremr oog overbevisnibnger deranvedes til at gøre andre mennesker til troens ejendom) noget særdeles farligt lort. I modsætning til Frank mener jeg ikke at Islajm er hvorken værre eller bedre end krisdendommesn forgreningher. Det der gør forskellen er at den islamiske verden ikke har gennemgået er reformation og en oplysningstid. Det er rgivet netop det der er igang for vore øjne i dette øjeblik, hvorfor der da også i vid udstrækning er tale om en borgerkrig (en slags islamisk 30-års krig) mellem forskellige grene af den islamiske tro.

Brugerbillede for erik mørk thomsen

Peter Hansen
Tro nok,at det må være svært, at bryde ud, af det fællesskab, man er født ind i.
Specielt er det er et lukket fællesskab, og desværre, hvor mange hvide danske, lukker andre hudfarver, ind i deres liv.
Men der er håb, de unge er meget beder til at omgå hinanden, en folk på min aldre er.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert Ørsted-Jensen

Det er hævet over enhvertivl at venstrefløjen selv globalt set har lagt religionskritikken på hylden i et misforstået ønske om at være imødekommende over for fremmede kulturer.

Det er også en kendsgerning, som Marx formulerede det, at "religionskritikken" (bedre - ideologi-kritikken) "er forudsætningen for all kritik."

Brugerbillede for Dorte Sørensen

Hvorfor skal venstrefløjen have medskyld for kvindeundertrykkelse?????
Var det ikke venstrefløjen, der herhjemme har skabt været med til at skabe bedre for hold for de danske kvinder op gennem 1900-tallet?
"Vi" må ikke glemme , at tidligere var de danske, vestlige og kristne kvinder lige så undertrygte som nogle muslimske kvinder er i dag.

Hørte lige i radioavisen at flere lande i EU nu kun vil modtage flygtninge med kristen baggrund - men glemmes der ikke her ,at kristne i ligeså højgrad har foretaget overgreb på kvinder?

Er midlet mod kvindeundertrykkelse ikke mere, at kvinderne selv fx. i kvindegrupper gør oprør. Her kan de muslimske kvinder sikkert drage nytte af erfaringerne fra ungdomsrøret med kvindegrupper osv......

Brugerbillede for Helene Kristensen

Dorte Sørensen, jo vi skabte bedre forhold for danske kvinder, men angsten for racismekortet gør, at vi viger tilbage for at give de kvinder og piger der har brug for hjælpen, en chance. Men de unge "fremmede" kvinder er heldigvis stærke og kloge. Desværre bliver mange af dem gift i en ung alder og spærret inde i kaninburene i ghettoerne inden de når at kæmpe. Jo, de bliver spærret inde, må kun bevæge sig ud i samfundet sammen med svigermor eller manden. Prøv lige at tænke over, når det er dejlig sommer, hvor mange "fremmede" unge kvinder ser du promenere med glade børn og barnevogn? På stranden, hvor mange "fremmede" piger og kvinder ser du sole sig og kaste sig ud i vandet? Jo, de savner disse simple glæder når de indtræder i avlen.
Jeg kan stadig huske de unge kvinder jeg arbejdede sammen med, huske deres gråd når de skulle giftes og stoppe med at studere og arbejde.
Så er det jeg skammer mig over ikke at kunne hjælpe mere.

Ole Frank, selv indvandrerne her i landet ved hvad og hvem der stod for overgrebene i Køln, prøv at læse denne artikel
http://www.b.dk/nationalt/kunne-kraenkelserne-i-koeln-ogsaa-ske-i-koeben...

så længe du holder øjnene fast knebet sammen for at undgå at se virkeligheden, kan virkeligheden også snige sig ind på dig og dine.

Brugerbillede for Peter Knap

Tak Jaleh.
Du har tydeliggjort hvorfor mange Danmark er fristet af DFs indvandrerpolitik. Afstandtagen til de gamle brutale religioner, der opstod omkring Middelhavet for et par tusinde år siden.
Selv om danskerne kalder sig kristne, vælger de med omhu religiøse dogmer, der harmonere med en nutidig menneskeopfattelse.
Juletræet, et af vores stærkeste religiøse symboler, men gad vide hvad det er for en religion?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dorte Sørensen

Til anbefaling hør P1 s Orientering fra i går, - "Nye toner fra Merkel i Køln-sag
08 Jan. 2016,kl. 17:08

Alle har talt om det, fordømt det og brugt det i udlændinge debatten. Men ingen har rigtig vidst hvad der skete og hvem der stod bag de mange tyverier og masseovergrebene i Køln nytårsnat. I aftes blev en ledende politimands rapport om hvad der skete så lækket til pressen. Samtidig har fået den tyske kansler Angela Merkel skiftet tone i debatten. Medvirkende: Af: Tage Baumann, tysklandsmedarbejder. "

Helene Kristensen - ja desværre er mange af de muslimske kvinder ikke nået så langt i kvindefrigørelsen, som de fleste danske kvinder - men derfra at mene, at det er venstrefløjens skyld - så hopper kæden af for mig. Selvfølgeligt skal de muslimske kvinder støttes mv. - men det er der vel heller ingen fra Venstrefløjen som ikke mener ?
I stedet for at pege finger af hinanden - bør "vi" i stedet gøre det letter for disse piger og deres familier at føle sig tilrette og velkommen i "vort" samfund. Når de næsten altid bliver mødes med DEM og OS så føler de sig vel ikke ønskede i "vort" samfund.

Derudover kan kvindeundertrykkelse vel ikke siges at være et muslimsk problem - har der ikke været kvindeundertrykkelse i langt de fleste kulture op gennem tiden?
Fx. har jøderne også en vis opsplitning med herre og damme rum mv. Det havde den kristne kirke også, hvor der i kirken var en kvindeside og en mande side. Mon ikke der egentlig er flere lighedspunkter i de forskellige regioner end forskelle, hvis "vi" tager et historisk tilbage blik?

Brugerbillede for Per Eskildsen

Jeg syntes at den guds gave det er at være lidt foran de andre giver det hele et forsonende skær men det skal man naturligvis ikke lade sig rive med af for både pøblen og eliten smæsker sig i fjendebilleder for ikke at se sig selv i spejlet og skulle det alligevel ske så flytter man fokus til et nyt fjendebillede og derfor fungerer kultur og sports livet mere som en social kompensation for økonomiske og private mangler og fordele end som et reelt fællesskab, så der er da altid brug for en Muhammed, en Jesus, en Supermand til grisefoder, for intet er vigtigere end sunde svin.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels-Simon Larsen

Jeg vil bare støtte Tavakoli. Det er det, hun har brug for. Vi kæmper vel alle her mod undertrykkelse, der hvor den forekommer? Det er da ikke rart at høre, at hun ikke har følt sig bakket op i EL. Det må der være flere, der ikke gør så.
Det er en klassiker, at man holder mund med kritik, når man bliver overhalet indenom. Hvis man udøver saglig kritik og nogle skvadderhoveder buldrer løs, holder man selv op for ikke at blive slået i hartkorn med tumperne.
Måske er en af grundene, at vi ikke kender nok til den humane side af islam, og her må man til de gamle mystikere. Der er meget inspirerende læsning, og det har selvfølgelig intet med den rå side af islam at gøre. Ligesom de fleste ikke gider sætte sig ind i, hvad kristendom er, vil de heller ikke fordybe sig, hvad gamle og fjerne mystikere har sagt. Dermed får det hele bare en gang overfladebehandling.

Brugerbillede for Torben Skov

Peter Hansen
"Problemet er vel ikke større end at man kan spørge de muslimske kvinder i Danmark om de føler sig undertrykte."

Det siger de konsekvent nej til. De siger at deres handlinger er frivillige, for at glæde familien og forældrene. Mens de nervøst ser sig omkring...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

Beklager Jaleh Tavakoli,

Men den danske Venstrefløj alias Enhedslisten råder ikke over så mange mandater i landets lovgivende forsamling efter det seneste folketingsvalg, at den kan gennemtrumfe en forhøjelse af politietatens rådighedsbeløb til ansættelse og aflønning af flere personlige livvagter til beskyttelse af kvindelige ytringsfrihedskæmpere af muslimsk oprindelse end dem, etaten allerede nu har til opgave at mandsopdække 24 timer i døgnet.

Tænk bare på, hvad det koster staten at beskytte folketingets kvindelige formand, Pia Kjærsgaard mod overgreb og trusler på livet fra de muslimske mørkemænd og religiøse agitatorer, hun har viet sit liv til at bekæmpe i ord og gerning, siden hun i 1985 trådte ind i folketinget som suppleant for Fremskridtspartiets formand, ytringsfrihedskæmperen landsretssagfører Mogens Glistrup, der afsonede en dom på tre års frihedsberøvelse for skattesvig, og efter sin tilbagevenden fra fængslet blev ekskluderet af et flertal i tinget, der fandt ham uværdig til at beklæde et sæde i dronningerigets lovgivende forsamling.

Brugerbillede for Grethe Preisler

P.S. Skulle du stadig have kræfter til overs og mod på at fortsætte kampen for dine undertrykte muslimske medsøstres sag i Danmarks lovgivende forsamling, kan du f.eks. melde dig ind i Alternativet og/eller Liberal Alliance. Du lever da heldigvis stadig i et af de frieste lande i den frie vestlige verden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders  Hede

Hun er en helt. Det er noget nemmere når "brune" kvinder med erfaringen fra Islam kritiserer religion end vi andre. Vi bliver kaldt racister m.m. Det slipper hun for, og jeg håber hun får held med sin mission om at kæmpe mod den massive kænsdiskrimination i Islam, som får de problemer hvide kvinder slås med i Danmark til at være så uendeligt små i sammenligningen.

Brugerbillede for Bill Atkins

Hver gang jeg følger en debat om muhamedanisme her i landet undres jeg over hvordan selv berejste og belæste danskere opfatter muhamedanerne som stereotyper uden fri vilje og egen forandringsstyrke. Der er vel ikke en snert af untermench-holdninger mere generelt, også uden for de xenofobiske partier.

Nu bliver somaliere gift og skilt - ligesom danskere
Somaliske kvinder i Danmark vil skilles, hvis manden ikke bidrager. De bruger deres danske rettigheder.

Nogen gange skal man også lade tingene ske ...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Bjerke

Snik-snak. Er der nogen af Jer der er uenige i hvad Enhedslisten vedtager i 2008? Hvis ikke, hvad er så problemet?

Udpluk fra 2008-vedtagelsen (som vel er en reaktion på Asmaa-balladen).

"Al udvikling af religion sker gennem en kritisk debat og dialog om religionens rolle i samfundet, religiøse dogmer, praksisser og forestillinger. ... På den måde er Enhedslisten også et religionskritisk parti. Religion er ikke hævet over den almindelige samfundsudviklende debat.

Men Enhedslisten er ikke et anti-religiøst parti. For os er religion et personligt valg, som partiet hverken skal eller vil blande sig i. ....

Religion må aldrig bruges til at undertrykke andre, men ej heller være en årsag til at diskriminere andre. Det er grundlæggende holdninger hos Enhedslisten:
- At vi tager ubetinget afstand fra personer som i religionens navn fordømmer måder at leve på, som ikke er til skade for andre, hvad enten det drejer sig om homoseksualitet eller sex uden for ægteskabet. ....
- At fordømme ethvert land, som undertrykker religionsfriheden, herunder forsøger at hindre at borgere frit kan skifte religion eller gifte sig med en person med en anden religiøs baggrund.
- At vi arbejder for kvinders fulde ligestilling, hvad angår muligheder og rettigheder, som et led i kampen for kvinders frigørelse, og at arbejde for et generelt opgør med de kønsroller der indskrænker vores frihed som mennesker. ....
- At vi afviser at religiøse ledere og autoriteter skal kunne tale med en særlig vægt på vegne af etniske minoriteter. Vi afviser ethvert forsøg på religiøsificere vore etniske medborgere i samfundsdebatten. ...."

http://enhedslisten.dk/files/Vedtagelse%20om%20religion.doc

Brugerbillede for Dennis Jacobsen

Venstrefløjen TØR ikke kritisere religionen(islam?) på en måde der virkelig ville kunne mærkes i den offentlige debat,for det ville sætte et kæmpe spørgsmålstegn ved hvad de egentlig vil..Derfor har DF så uendeligt meget vind i sejlene,hvilket virkeligt kun er politikernes egen skyld..Jeg er glad for at en debattør som Jaleh Tavakoli står frem med sin holdninger,da det oftest er meget svært at stå frem som alm. dansk og få holdningerne frem uden at blive kaldt racist..Ja,det ku endda være at feministerne i deres naivitet og beundring for fremmede kulturere,kunne tænkes at ville give den hvide danske heteroseksuelle mand lidt "fri"...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler

Den Danske Kulturarv:

"Med vel indbunden Kværk de ramme Bønder,
med Em fra Issen, sad i Kirkens Stader,
de gode Mænd i sluttet Flok til Sønder,
Kvindfolket lidt til Norden for Gudfader.
Man Salmen sang, med Hjerteværk og Ve,
som Bønderfolk bør sig i Kirken te,
saa godt man synge kan med Tand for Tunge.
Men glubsk sig rørte Livet i de Unge!"

Johs. V. Jensen
Kanoniseret dansk digter og Nobelpristager
(født 1873 i Farsø - død 1950 i København)

Brugerbillede for Mihail Larsen

Venstrefløj og venstrefløj - er mange ting

Lad os nu ikke køre debatten helt af sporet. Venstrefløjen er ikke et éntydigt fænomen, men en meget sammensat gruppe af mennesker, der på en lang række områder deler en samfundskritisk holdning med fokus på økonomiske, sociale, politiske og ideologiske årsager til ulighed og undertrykkelse - men som også på nogle områder har forskellige - især værdi- og kulturpolitiske - synspunkter.

I kampen mellem de forskellige synspunkter er det en nærliggende fristelse af tage patent på definitionsretten til 'venstrefløjen' - i et forsøg på at marginalisere nogle fra en selv afvigende opfattelser. Får man held til at tage dette patent, så bliver en række personer, som i deres egen selvforståelse tilhører venstrefløjen, ekskommunikeret fra det gode selvskab. De får at vide, at de 'ikke er politisk korrekt' og skammes ud. Det har jeg selv oplevet en hel del gange og er endda blevet bedt om at holde kæft eller at skrive i den borgerlige presse.

Det er denne monopolisering, der nu fremkalder en modreaktion, når 'venstrefløjen' (i éntal bestemt form) over én kam beskyldes for det ene eller det andet - in casu at 'svigte kvinderne'. Beskyldningen viser, at det faktisk er lykkedes for nogle at tage patent på begrebet 'venstrefløj', og ulykkeligvis at nogle udgrænsede (ekskommunikerede) socialister nu føler sig kaldede til at skælde ud på 'venstrefløjen'.

Hvordan er det kommet så vidt?

Jeg tror, én af årsagerne skal findes i kolonialismen. Det er et historisk faktum, at den vestlige verden (eller mere præcist: nogle europæiske stater) igennem flere århundreder har erobret, undertvunget, udbyttet og plyndret den såkaldte 'tredie verden'. Selv om kolonialismen i det store og hele er blevet afviklet efter 2. verdenskrig, så har den efterladt en smerte, fornedrelse og fattigdom i de afkoloniserede lande, en fortsat udbytning i øvrigt (nu blot som unfair samhandel) og desværre også forskellige former for racisme.

Så vidt, så slet. Hvad gør vi socialister ved det? Det er hér, jeg tror, vejene skilles.

Franz Fanon (fransk psykiater, filosof og politisk agitator) formede det markante slogan, at "et undertrykt folk har altid ret". Det er let at forstå udtrykkets moralske patos og berettigelse. Men det rummer også en fatal semantisk fejl: Alt hvad et undertrykt folk (gruppe, person) mener, tænker og tror er berettiget. Så hvis man kan opnå status af 'undertrykt', så kan man på forhånd gøre krav på at have ret.

Den recept har virkelig været virkningsfuld. Den har immuniseret forskellige korrupte regimer, formørkede ideologier, absurde religioner og traditionalistiske kulturer mod enhver form for 'vestlig' kritik. Der er ikke noget at komme efter, for 'et undertrykt folk har altid ret'. Og vi 'vestlige', der synes, at det bliver lige skørt nok, får fortalt, at vi ærligt talt skulle tage at skamme os, og at vi givetvis lider af en eller anden xenofobi, racisme eller anti-semitisme.

Recepten har også været så effektiv, at den har kunnet bruges til indvortes brug. Enhver socialgruppe, der har kunnet klistre etiketten 'undertrykt' på sig, har allerede the upper hand i den efterfølgende diskussion. For, ikke sandt: 'Undertrykte har altid ret'. Så kan de i øvrigt være nok så forrykte; de har jo ret på forhånd.

Hvis der igen skal kommen en slags énhed over venstrefløjen, så må det indebære et opgør med Fanons tese. Vi må kunne diskutere sociale, økonomiske, politiske, religiøse og kulturelle problemer samfundskritisk uden at lukke øjnene for de faktiske forhold.

Brugerbillede for Grethe Preisler

Velkommen i 'klubben' Mihail Larsen,

Jeg glemte helt at fortælle dissidenten Jaleh Tavakoli, at hun også har den mulighed at søge kønspolitisk asyl i folden hos RV, SF, eller Socialdemokraterne ...... ;)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Lund

For nogle år siden fik jeg slettet et indlæg i Informations debat, der med andre ord beskrev hvad Jaleh Tavakoli her beskriver, nemlig den bizarre alliance mellem nogle dele af venstrefløjen og islam, og den udeblevne religionskritik. Det blev prompte fjernet af moderator. Det var for stærk kost, og ikke noget man kunne udsætte de faste abbonenter for.
Noget er der trods alt sket siden, nu kan samme tanker ovenikøbet finde vej til forsiden.
Tak til Jalah og Information.

Brugerbillede for Curt Sørensen

Hvor er det dog nemt -og omkostningsfrit- igen og igen at slå løs på en iøvrigt udefineret og under alle omstændigheder svag 'venstrefløj', medens man samtidig viger tilbage for et opgør med højrefløjen, der er langt, langt stærkere. Det er efterhånden som om Information ser kampen mod 'venstrefløjen' som en hovedopgave. Det var anderledes tidligere, men den gang var venstrefløjen jo også stærkere.

Brugerbillede for Britta Hansen

Ole Frank
09. januar, 2016 - 07:30

'The Interior Ministry identified the 31 suspects as nine Algerians, eight Moroccans, four Syrians, five Iranians, an Iraqi, a Serb, an American and two Germans. Most of the crimes they were accused of involved theft and violence, said a ministry spokesman, Tobias Plate, but at least three acts were considered sexual assaults.'

http://www.nytimes.com/2016/01/09/world/europe/cologne-new-years-eve-att...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Det fremgår ikke af artiklen, om mødet var et foreningsmøde, lukket for offentligheden, men hvor Tavakoli havde sneget sig ind. Foreningen bestemmer vel adfærden - ligesom en familie bestemmer deres egen kultur og adfærd inden for hjemmets fire vægge.
En nøgen kvinde, der entrer et møde i handelsstandsforeningen i protest mod modetyranniet, vil vel også blive vis til rette.
Min pointe er, at man må tage hensyn til omgivelserne i det offentlige rum, men skabe sig som man vil privat.
Et politisk parti skal ikke blande sig i privatsfæren, selv om man har en mening herom.
Spørgsmålet er - var dette privat.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rasmus Knus

I det hele taget kan man stille spørgsmålstegn ved den tendens til at give spalteplads/medieopmærksomhed til folk som forenkler problemstillinger og generaliserer så meget at det næsten bliver meningsløst fx:

»Hvis DF siger ét, mener venstrefløjen, at de hellere må noget andet. Selv når det kommer til dyrevelfærd, har man i mange år nølet, fordi det er noget, DF også går ind for,« siger Jaleh Tavakoli.

Er det virkelig så enkelt? Netop Pelle Dragsted fra Enhedslisten har da netop været en skarp kritiker af radikal Islam.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/liste-oe-kandidat-radikal-islam-er-nuti...

Sider