Endnu en embedsmand bryder tavshed om Scandinavian Star

På linje med Flemming Thue Jensen bryder tidligere chef for Søfartsstyrelsens opklaringsenhed Knud Skaareberg Eriksen nu med 26 års tavshed i sag om Scandinavian Star. I 1990 oplyste han fire navne fra besætningen som mulige gerningsmænd til norsk politi, men de skrev ikke en gang navnene ned, fortæller han
Tidligere chef for Søfartstyrelsens opklaringsenhed Knud Skaareberg Eriksen, forrest, fotograferet i juni 2001. Han var ombord på Scandinavian Star 40 gange efter branden og kommer med ny kritik af norsk politi. Arkivfoto/2001: Mik Eskestad

Tidligere chef for Søfartstyrelsens opklaringsenhed Knud Skaareberg Eriksen, forrest, fotograferet i juni 2001. Han var ombord på Scandinavian Star 40 gange efter branden og kommer med ny kritik af norsk politi. Arkivfoto/2001: Mik Eskestad

24. februar 2016

Kritikken af norsk politis oprindelige efterforskning af årsagen til katastrofebranden på Scandinavian Star, der natten til den 7. april 1990 kostede 159 personer livet, tager nu til i omfang.

I søndags fortalte den pensionerede skibsinspektør Flemming Thue Jensen på et pressemøde i Oslo, at han efter i sin tid at have været den første skibsinspektør ombord på katastrofeskibet havde oplyst norsk politi om to navne på besætningsmedlemmer, som kunne være mulige gerningsmænd til de påsatte brande. Ifølge Flemming Thue Jensen kom der dog aldrig noget ud af det, selv om han ifølge sine egne oplysninger to gange talte med politiet.

Nu vælger også Flemming Thue Jensens daværende chef i Søfartsstyrelsen, Knud Skaareberg Eriksen, at bryde med 26 års tavshed. Han var i 1990 chef for styrelsens opklaringsenhed, og i efteråret 1990 gav han ifølge sin forklaring fire navne på mulige gerningsmænd til en norsk politimand.

»Men de gad ikke engang at skrive dem ned,« fortæller han.

Læs også: ’Når en embedsmand på den måde står frem, er det alvorligt’

Knud Skaareberg Eriksen var som repræsentant for Søfartsstyrelsen blevet medlem af det officielle skandinaviske Granskningsudvalg, der i 1990 udarbejdede en omfattende rapport om ulykken.

Ifølge den tidligere opklaringschef var Granskningsudvalget i Oslo i efteråret 1990, da de fik en invitation fra norsk politi.

»De bad os i udvalget om at komme over og hilse på dem. Nu havde de fundet pyromanen,« husker Knud Skaareberg Eriksen.

Mens dansk politi skulle udrede ejerforholdet bag skibet – hvad der i øvrigt aldrig lykkedes – havde norsk politi fået til at opgave at efterforske brandårsagen. Da norsk politi i januar 1991 officielt afsluttede deres efterforskning, var resultatet en mistanke mod en dansk chaufførmedhjælper, der dog selv var omkommet under katastrofen. Da han tidligere var dømt for brandstiftelse, blev han udlagt som den sandsynlige gerningsmand.

Læs også: 159 grunde til at komme til bunds i færgebrandskatastrofe

Først mange år senere i forbindelse med endnu en efterforskning fra Oslo Politis side af katastrofen blev mistanken mod den afdøde danske chaufførmedhjælper officielt opgivet i 2014.

Men allerede tilbage i efteråret 1990, da Knud Skaareberg Eriksen og Granskningsudvalget mødtes med norsk politi, troede den danske opklaringschef ikke på den udpegede mistænkte. Selv havde Knud Skaareberg Eriksen været ombord på det udbrændte skib omkring 40 gange, forklarer han, og det brandmønster, Søfartsstyrelsen mente at have fundet, hvor der bl.a. var kommet frisk luft til den påsatte brand fra vogndækket, stemte ifølge den tidligere opklaringschef ikke med en sådan mistænkt.

»Den danske chaufførmedhjælper kunne efter min mening ikke finde ud af det med luftstyringen til en sådan brand. Jeg troede i hvert fald ikke på, at det kunne være ham,« fortæller han.

Derfor gav Knud Skaareberg Eriksen fire navne til en norsk politimand, der »hed Brøns eller noget lignende«, husker han i dag.

- De fire navne, du gav til politiet, var det fra besætningen?

»Ja, det var det. Men jeg så dem ikke skrive noget ned. Og jeg så aldrig et referat fra vores møde, selv om jeg endda bad om det,« siger Knud Skaareberg Eriksen og tilføjer: »De havde fundet den, som de troede havde gjort det. Så det var fuldstændig ligegyldigt, hvad jeg kom og sagde. Jeg har en helt klar mening om, hvad der er sket og også hvorfor. Men jeg ved ikke helt nøjagtig, hvem der gjorde det,« siger han.

Læs også: Skibsinspektøren, der trådte ud af mørket efter 26 års tavshed

Fagforeningsmanden Henrik Berlau fra 3F, der repræsenterer sømændene, har ofte i årenes løb diskuteret katastrofen på Scandinavian Star med Søfartsstyrelsens tidligere opklaringschef. Men han mindes ikke før at have hørt, at Knud Skaareberg Eriksen havde givet fire navne fra besætningen til norsk politi tilbage i 1990.

»Hvis det er rigtigt, hvad Knud Skaareberg Eriksen nu fortæller, har norsk politi spildt 26 år med at finde sandheden. Med den viden, som vi har i dag – og som er indsamlet af private undersøgere – må det virkelig undre, at det norske politi ikke har taget en henvendelse fra centrale danske embedsmænd alvorligt,« siger Henrik Berlau. Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra efterforskningleder ved Oslo Politi Terje Bechmann Dahl.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Gert Romme

Det er efterhånden meget tydeligt, at denne sag rækker langt videre end til nogle embedsmænd. For allerede dengang blev der talt meget om de 2 ejendomsmægleres finansielle problemer, salget til næste ejer samt forsikringssvindel. Og så vidt jeg husker, sad begge ejere inde for pantebrevsfifleri.

Spørgsmålet er derfor, hvem der egentlig havde ministeransvarlighed i Poul Schlüter-regeringen den vakre dag den 7 april 1990, hvor det gamle og afdankede fartøj, M/S Scandinavian Star, brændte idenfor Lysekil i Sverige,, og tog 159 liv..

Og hvilke motiver og forbindelser disse ministre evt. havde interesse i at beskytte.

Brugerbillede for Inge Balling

Hvem har ansvar?
Yderligere kompliceret bliver det af arbejdsfordelingen mellem flere lande. Bureaukratietets kultur/systemkulturen er alt andet lige ens uanset regeringsfarve.
Meget står og falder med den enkelte embedspersons risikovillighed og styrke. Det kan koste ikke blot de næste 25 års løn men personlig katastrofe på flere fronter at trodse hvad man kan kalde ”kommandovejen” ved at fremture med ubehagelige oplysninger. Hvad ville ”kommandovejen ”dengang præcist have været i forhold til hvad der faktisk skete? Gert Romme inddrager evt. ministeransvar for knap 26 år siden. Forældet eller ?

Brugerbillede for olivier goulin

Det helt store mysterium i denne sag er ikke motivet; det er vist tydeligt for de fleste, at der var tale om en forsikringsbrand.

Men det gabende spørgsmål, der står tilbage er: Hvorfor skulle branden antændes på det værst tænkeligste tidspunkt, hvor færgen var fuld af sovende passagerer? Hvorfor ikke brænde den af, mens den lå i havn, tom for passagerer - og hvor man i øvrigt meget lettere og uforstyrret kunne antænde en brand?

Dette var mere end blot forsikringssvindel; det var et diabolsk, kynisk udført massemord.

/O

Brugerbillede for Morten Balling

@Olivier

Det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller. Jeg har selv gublet en del over samme emne. Måske er der mennesker, som bare ikke vurderer andre menneskers liv særligt højt. Hvis historien viser sig at holde stik, lader det til at være et relativt lille beløb den kommende "hovedmistænkte" blandt besætningsmedlemmerne fik udleveret i en kuvert. Ca. 800.000,- så vidt jeg har kunnet læse mig frem til. Dvs. ca 5000,- pr. menneskeliv!

At Thue Jensens tidligere chef nu går ud og siger noget som er meget lig det Thue Jensen sagde forleden, kunne godt tyde på at der sidder endnu flere som har en tilsvarende viden/fornemmelse. Så begynder det for alvor at være alvorligt at man fra officielt hold aldrig har fået den viden videre. Hvis ikke politiet ville lytte, kunne man have gået til pressen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin

Jeg kan anbefale at høre det foredrag af Mike Axdal, der er link til herover.
Der kom en del detaljer om ejerforholdene og de implicerede advokater, som jeg ikke var bekendt med.

Jeg er bange for, at Scandinavian Star-sagen er blot en af mange kriminalsager, som bevidst ikke opklares, fordi bagmændene skal findes blandt samfundets top, og gemmer sig i et røgslør af ugennemskuelige internationale selskabskonstruktioner.

Mike Axdal har gjort et enestående og stædigt stykke efterforskningsarbejde gennem de seneste 26 år - naturligvis bistået af en lang række sandhedssøgende mennesker i Skandinavien.

/O

Brugerbillede for olivier goulin

@Morten

Ja, jeg kommer til at tænke på Coen-brødrenes vidunderlige film 'Fargo', hvor et par håbløse banditter bliver hyret af en bilforhandler til at bortføre hans egen kone, i håb om at kunne presse hans svigerfar til at betale en stor løsesum, som de da kan dele i porten. Plottet går helt galt, og ender med at koste konen, sivigerfaderen + en håndfuld tilfældige uskyldige livet - bl.a. fordi håndlangerne er totalt inkompetente, på grænsen til retarderede.

Det er muligvis det samme, der er sket her. Nogle besætningsmedlemmer er blevet hyret til at brænde skibet ned, men uden nogen specificerede anvisninger om hvor og hvordan det skulle gøres. De pågældende håndlangere har da selv skulle træffe nogle afgørende beslutninger om udførelsen, og har muligvis manglet netop den smule omtanke, fornuft og dømmekraft, der kunne have hindret denne fatale katastrofe.

I lyset af, at dette efter alt at dømme var en 'banal' økonomisk forbrydelse, er det himmelråbende vanvittigt, at det skulle koste næsten 160 mennesker livet, som en 'beklagelig bivirkning'.

/O

Brugerbillede for Karl Aage Thomsen

Måske skulle man nedsætte en såkaldt kommision til at undersøge politiet og deres rolle i branden. Noget tyder meget på, at policen måske har været temmelig uduelige i deres undersøgelse af sagerne. Eller osv. Det er fanneme uhyggeligt. Tilliden til det danske politi kan også efterhånden være meget lille. Nej, fy da føj da, Karl Aage. De skal jo bruges til alt andet end politiarbejde, bl.a. til at give bøder for at fragte flygtninge til Sverige, som regeringen satte i system sammen med DSB, men som ikke er blevet anklaget for samme forseelse som private bilister.
Katho

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin

Sagen har jo haft særdeles spegede efterdønninger. Mike Axdal og Oluf Husted fik sidste år, på temmelig tvivlsomt grundlag, deres hjem ransaget for dokumentation fra de seneste 25 års privat efterforskning - guderne må vide med hvilket formål.
http://www.information.dk/521923

Den mest betryggende forklaring ville være, at det danske og norske politi simpelthen ikke selv har materiale til at genåbne sagen, med et helt andet fokus end det oprindelige, fordi de helt enkelt ikke forfulgte det økonomiske spor dengang.

Men sagens forhistorie giver desværre mistanke om andre langt dunklere motiver.

/O

Brugerbillede for Arne Stensgaard Berg

@ Olivier:

"Nogle besætningsmedlemmer er blevet hyret til at brænde skibet ned, men uden nogen specificerede anvisninger om hvor og hvordan det skulle gøres."

...herunder oplysninger om, at nogle af de materialer, der var anvendt til indvendig aptering på skibet, blandt andet udviklede blåsyredampe, når de blev antændt. Ikke for at tage brandstifterne i forsvar - men hvordan pokker kan man tillade at anvende den slags materialer på et passagerskib??!?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for olivier goulin

Jeg ved ikke, om Mike Axdal nogensinde har identificeret den mand, der forsøgte at bestikke ham.
Havde han været vaks, kunne han have optaget hele samtalen, og også se sit snit til at tage et foto af manden - begge dele med sin telefon.

Det er klart, at en sådan henvendelse er en risikabel blottelse for dem, der forsøger at lukke munden på ham, og hvis man kunne forfølge det spor tilbage til dem, der har sendt den pågældende i byen, så ville man have et stærkt kort i en evt. senere retssag.

/O

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arne Stensgaard Berg

@Benny Pedersen:

Er det en formodning, eller er det noget du ved "for a fact" - altså at man i 1971 apterede passagerskibe med syntetiske materialer, der ved antændelse udvikler ekstremt giftige dampe - ud af uvidenhed?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Benny Pedersen

Arne Stensgaard Berg,
Jeg tilstår at det er en formodning. Jeg lader somregel tvivlen komme nogen tilgode.
Men jeg kan da ikke afvise at der er nogen der har forsøgt at spare lidt for meget.
Men var det ikke i samme periode man brugte tagplader lavet af asbest?
Bare for at proportionere lidt. God dag.

anbefalede denne kommentar