Læsetid: 4 min.

Danske børnehaver svigter sproget

Den vigtigste sproglige udvikling i hjernen sker i barnets første fem leveår. Men Justin Markussen-Browns undersøgelse af knap 300 danske børnehaver viser, at institutionerne ikke er gode nok til at fremme børns sproglige færdigheder
’Nogle børn er gode til deres modersmål, andre er mindre gode, og en afgørende faktor i den forbindelse er sprogmiljøet,’ siger Ph.d. Cup-finalist Justin Markussen-Brown.

Asbjørn Sand

1. april 2016

Egentlig havde Justin Markussen-Brown troet, at han bare skulle læse to semestre i Odense og så rejse hjem til Canada og afslutte sin uddannelse som lingvist.

Men han forelskede sig i sin mors hjemland, så efter udvekslingsopholdet skyndte han sig at blive færdig med sin bachelor, så han kunne flyve tilbage til Danmark og tage en kandidatgrad.

I den forbindelse kom han i praktik på Center for Børnesprog ved Syddansk Universitet. Praktikpladsen blev til en måneds projektansættelse, som blev forlænget med først tre, siden ni måneder, og ud af det blå blev han spurgt, om ikke hans navn skulle stå på en af de ph.d.-bevillinger, centret fik.

»Det var ikke helt spontant, men det var heller ikke helt planlagt,« siger han.

Justin Markussen-Brown blev kandidat i slutningen af 2011, påbegyndte ph.d.-afhandlingen i 2012 og afleverede for et år siden.

»Jeg vil nødigt lyde dramatisk, men det er det hårdeste, jeg nogensinde har gjort,« siger han på dansk med canadisk accent.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu