Læsetid: 8 min.

Hvor meget ansvar er vi klar til at give den selvkørende bil?

I nær fremtid kan det blive maskiner, der træffer valg mellem liv og død. Selvkørende biler skal kunne reagere i uforudsete situationer, og ifølge forskere er der brug for en debat om maskinernes moralske grænser. Information har testet over 3.000 læsere for, hvilke beslutninger de mener, den kunstige intelligens i bilerne skal tage
Tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) afprøver en af de selvkørende biler, som i en nær fremtid vil kunne erstatte de biler, vi kender i dag. Det skaber nye dilemmaer, som vi bør diskutere, siger eksperter, for efter hvilke kriterier skal de robotdrevne biler redde liv? Arkiv

Joachim Adrian

25. april 2016

Hvilken etik og moral skal være gældende, når maskiner foretager valg, der afgør liv eller død for mennesker? Det er en diskussion, som i de senere år har optaget forskere og udviklere af systemer med kunstig intelligens. For når vi med selvkørende biler potentielt set kan overlade det til maskinerne at beslutte, hvordan de skal reagere i pludseligt opståede trafikale situationer, går vi fra spontane og intuitive menneskelige beslutninger til noget, der er kodet ind i maskinerne. Dermed bliver det, der måske før var filosofisk abstrakte diskussioner om rigtigt og forkert, noget, som har konkrete konsekvenser.

Ifølge Thomas Bolander, der er lektor ved DTU Compute og forsker i logik og kunstig intelligens, er diskussionen helt nødvendig at tage i offentligheden på grund af den accelererende teknologiske udvikling på området.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvordan skulle en bil kunne vurdere om en fodgænger er lovlig eller ulovlig?
Jeg ved godt at det spørgsmål er hypotetisk, men jeg mener stadig det er irrelevant.

Henrik L Nielsen

Piet Aagaard
Egentligt ikke så svært. Hvis altså det er den prioritering man vil foretage. Allerede nu kan bilen programmeres til at se om der er en fodgængerovergang og om der er nogen, der skal stoppes for, allerede før end fodgængerne er ude på vejen.
Det vil sige, at bilen kan se om der er en eller flere personer både på vejen og på fortovet. Programmeringen består så i at man fortæller bilen at dem der krydser vejen uden for en fodgængerovergang er mere rimelige ofre, hvis den skal vælge, end dem der går på fortovet. Man kan for så vidt sagtens kode bilerne til forskellige valg alt efter om den er i en by eller ude på landet hvor reglerne for fodgængere der krydser en vej er anderledes.

Slettet Bruger

For at give det en snert af virkelighed, realpolitik og nyttemaksimerende valg, burde spørgsmålene vel have lydt mere a la ‘en topskatteyder træder ud foran en bus med kontanthjælpsmodtagere og asylansøgere’....

Henrik Klausen, Kim Houmøller, Niels Duus Nielsen og Martin Schou anbefalede denne kommentar

---- - - - tekniske fejl er altid menneskelige fejl. Hverken Allah, Gud eller Fanden kan drages til ansvar, så fabrikanten og chaufføren må fortsat være ansvarlige - -

Søren Jensen

Spørgeskemaet undgik på behændigvis at spørge hvordan man ville se på det hvis man fx selv var ham der gik i vejkanten. Vi blev altså spurgt som potentielle købere, hvis vi var blevet spurgt som medtrafikanter så ville svarene nok have set anderledes ud.

Jacob Mathiasen

Måske noget af problemet kunne løses ved at ejeren selv kan indstille bilen vha. 4-5 let forståelige parametre. F.eks. noget i stil med sikkerhed vs. komfort og hastighed. Hvor høj sikkerhed resultere i at bilen sænker hastigheden oftere og evt. kører konsekvent 5km for langsomt - eller hvad nu det mest optimale er iflg. de omfangsrige tests der må være udført.

Torben Knudsen

Der behøver ikke at blive forsket i ,at vi importerer motorcykler, der kan kører 250 i timen og biler ditto.
Vi har forsket i røg, er det ikke tiden at få afskaffet denne fartidioti, som skaber så megen frygt og ulykker på de danske veje.
Motorcykler og biler plomberet til max 140 i timen.
I den lange artikel om filosofi kommer Sebastian ikke ind på det jordnære spørgsmål: Hvor stærkt skal en førerløsbil køre?????????????++
Helt vanvittig at danske motorcykler og biler ikke er plomberet ved max 140 i timen.
Hvorfor bliver vi ved med at overse det problem.
Kom ud hos os og se motorcyklister drøne forbi med 220-250 i timen!!!!!!!!!!!!!! og da også de smarte biler med tomhjerner ved rattet/styret!!!

Herman Hansen

...Hvis vejen frem er selvkørende biler er der kun én mulighed. Nemlig, at bilen kører selv. Når noget går galt sker det så hurtigt, at ingen passager kan nå at gribe ind.

Kim Houmøller

Langt nemmere at bygge et førerløst fly end en bil. Hvem sætter sig i øvrigt op, i et helt førerløst fly?