Læsetid 3 min.

Kan vi forbrugere ikke tænke selv?

Forbrugere skal myndiggøres, ikke tales ned til af eksperter og organisationer
20. april 2016
Delt 104 gange

»Vi tænker, før du handler,« lyder sloganet fra den ellers gode organisation Forbrugerrådet Tænk. En række velmenende tv-programmer og avisartikler fortæller os, hvordan vi stakkels forbrugere kan få styr på vores liv og vores forbrug.

’Læn Dem bare tilbage, parkér hjernen i garderoben – og så skal vi kloge hoveder nok fortælle, hvordan verden hænger sammen’. At hjælpe de dumme forbrugere er blevet en industri i sig selv. Tv-programmer, magasiner, organisationer, eksperter og smagsdommere står i kø for at fortælle de dumme forbrugere, hvordan de klarer sig gennem livet. Flere fonde og adskillige puljeordninger støtter mangeårige symptombehandlingsprojekter, der handler om at hjælpe de dumme forbrugere. Og medierne fastholder de dumme forbrugere i den hjælpeløse rolle, eftersom diverse tv-programmer om forbrug og privatøkonomi fremviser familier og par, som overhovedet ikke har styr på deres liv.

Tilbage står indtrykket af de dumme forbrugere, som ikke kan finde ud af noget som helst selv … eller kan de? Har vi virkelig brug for, at nogen tænker for os og fortæller os, hvordan verden hænger sammen?

Har vi fejlet?

I den nye digitale tidsalder kan man som privatperson, som borger og som menigt medlem af civilsamfundet finde svar på næsten alle spørgsmål – løsningen er ofte blot et par klik væk. Men kvaliteten af de svar, man får, afhænger af kvaliteten af de spørgsmål, man stiller.

Med andre ord skal man være god til at manøvrere i den digitale skov af informationer. Og der er naturligvis brug for både organisationer og eksperter til at kvalificere diverse løsninger, så forbrugeren bliver guidet til den bedst mulige og den mest brugbare løsning.

Men organisationer og eksperter, mig selv inkluderet, skal huske på, at forbrugerne i dag har adgang til en fantastisk stor viden, og de har ikke brug for, at nogen ’tænker for dem’ – de har brug for at finde svarene selv. Så længe svarene er de bedste og de mest kvalificerede.

Det andelsejede energiselskab SEAS-NVE’s nye Gallup-undersøgelse viser, at mange danskere ikke ved, hvad den grønne omstilling handler om. Selv på trods af det mangeårige fokus som mange kampagner, organisationer og medier, ikke mindst nærværende avis, har haft på præcis grøn omstilling.

Har vi fejlet? Eller er forbrugerne virkelig dumme, hjælpeløse og ignorante? Betyder det, at vi virkelig skal tænke for de dumme forbrugere, fordi de ikke kan tænke selv?

Nej, forbrugerne kan skam godt tænke selv, og selvsagt kan de selv finde løsninger. Løsningerne skal blot være kvalificerede, implementerbare og nemme at finde.

Empowerment

I coachingverdenen opererer man med begrebet ’empowerment’ – at give magt til individet og lade individet indse, at han/hun selv har magt til at forandre tingene. Princippet handler om, at folk ikke har brug for, at nogen pådutter dem præfabrikerede holdninger til, hvordan livet hænger sammen – folk kan og vil selv.

Og netop denne empowerment skal diverse organisationer, eksperter og lignende gøre brug af. Det handler om at inspirere forbrugeren til en positiv adfærdsændring i hverdagen og give vedkommende nemme værktøjer og redskaber til selv at kunne forandre sit liv.

Til at begejstre forbrugeren og skabe en så smittende begejstring, så han/hun selv gerne vil skabe en positiv omstilling i sit eget liv.

Man skal vise vejen og døren – men forbrugeren skal selv ville gå igennem den dør.

Og så skal man ikke tale ned til forbrugeren og ej heller fastholde forbrugeren i en ’du er en dum og hjælpeløs og ignorant forbruger’-rolle. Mennesker kan tænke selv. Borgere vil handle selv. Forbrugere har blot brug for en kvalificeret guide til at foretage de bedste handlinger.

Den kloge forbrugers tidsalder er kommet – og vi forbrugere kan tænke selv.

Selina Juul er stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

Flygt, frys eller kæmp

De yngre generationer er vokset op med bevidstheden om, at vi er ved at ødelægge vores klima. Det er samtidig dem, der skal leve med konsekvenserne, hvis ikke vi formår at gøre noget ved truslen.

Information går tæt på nogle af de unge, som har valgt selv at kæmpe for en grønnere fremtid.

Den 10. juni 2016 udkommer tillægget Omstilling, som sætter fokus på unge, der rundt omkring i verden aktivt forsøger at skabe et mere bæredygtigt samfund.

Tillægget er udgivet i et samarbejde mellem Højskolerne/Globalstory.dk og Dagbladet Information

Følg kampagnen på: information.dk/flygtellerkæmp

Seneste artikler

  • Flygt, frys eller kæmp

    10. juni 2016
    Mange unge ønsker at være en del af de bevægelser, der hjælper den grønne omstilling på vej, og er drevet af et ønske om at bidrage til en positiv forandring
  • Godt nyt fra klimafronten

    10. juni 2016
    En rejse til Bangladesh og mødet med mennesker, der lever med klimaforandringernes direkte konsekvenser, blev startskuddet til 23-årige Klaas Decortes kamp for en mere bæredygtig verden. Hjemme i Bruxelles har han startet magasinet Green Boomers, hvor unge kan medvirke til at fremme den grønne omstilling
  • Fisk i baggården giver grøntsager på bordet

    10. juni 2016
    I New York City bliver det stadig mere populært at dyrke afgrøder i byen. Oko Farms giver mulighed for billigere fødevarer og gør usikre nabolag mere trygge
Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
Anne Eriksen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Kurt Nielsen

Jeg er ret overbevist om, at min livskvalitet ville have været betydeligt ringere end tilfældet har været, hvis jeg skulle have lyttet til alle de - givetvis velmente - råd der kommer fra 'parnasset' i bred almindelighed.

Ikke mindst ville min fysiske tilstand med garanti have været ringere. - Og min økonomiske. - Og min mentale.

Flemming Berger, Carsten Mortensen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Selina Juul anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mads Berg

Får jeg behov for eller bare af interesse at vide noget mere specifikt om et givent forbrugerområde, benytter jeg den viden, som diverse fagfolk tilbyder. Det synes at være en nem og effektiv måde netop at blive den bevidste forbruger, jeg gerne vil være.

Umiddelbart forekommer det mig lidt pudsigt, man kan finde, det er et problem, der findes organisationer og fagfolk, der har forstand på det, de taler om, og hvis råd man kan tage - eller undlade. Dét vælger den enkelte forbruger jo helt selv.

Brugerbillede for Jørgen M. Mollerup
Jørgen M. Mollerup

Hvem er vi? De bedrevidende?
Ordet forbruger virker på mig uhyre nedsættende, jeg føler mig reduceret til abestadiet, når jeg læser dette ord.

Flemming Berger, Steffen Gliese og Selina Juul anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Selina Juul

Kære Kurt, Mads og Jørgen,

Tusinde tak for jeres kommentarer - dejligt med jeres gode indspark!

Ja, ordet "forbruger" er uhyre nedladende, meget enig - hvad kunne være et bedre ord?

Og vi skal bestemt ikke afskaffe hverken organisationer eller fagfolk, der er behov for dem. I mit indlæg spekulerer jeg på dén måde hvorpå man kommunikerer til befolkningen når folk vil gerne søge gode råd - netop at befolkningen skal myndiggøres, ikke tales ned til.

Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Hmm... Hvis man nu ser kvantitativt på udbuddet af reklamer for spil på nettet,
eller endnu værre antal reklamer for hurtige forbrugslån
så kunne man jo tro,
at vi alle sammen spillede og lånte os frem for at få råd til tåbelige forbrugs'goder'.

Men sådan er det jo ikke, heldigvis.
Det er bare pengestærke branchers spillen med musklerne - fordi de kan.

Vi er slet ikke så dumme, de fleste af os.
Det ser bare sådan ud.

Kurt Nielsen, Britt Kristensen, Ib Christensen, Helene Kristensen og Selina Juul anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Jeg synes, udviklingen i det, der engang hed Forbrugerrådet - sorry, Jørgen Mollerup, jeg har ikke så meget imod udtrykket - og som nu har taget navnet på sin publikation, velsagtens for at folk lettere kan finde Tænk på nettet, hvilket i sig selv er en nedvurdering: vi er vist allesammen i generationer vokset om med 'Forbrugerrådets blad "Tænk"'.
Min anke er dog en anden: de synes i dag at være forfaldet fuldstændig til at gøre Konkurrencestyrelsens arbejde i stedet for at checke produktkvalitet..

Brugerbillede for Ib Christensen
Ib Christensen

Er jeg den eneste der husker tidligere politikerer har forklaret hvorfor den frie konkurrence fungerer?

Det hed sig at selvfølgelig fungerede den, for borgerne (forbrugeren / arbejdstageren) ville selvfølgelig fravælge de ukvalificerede og uetiske.
Og så oplever man i dag, at folk skal straffes for at fravælge dårlige arbejdsgiver, og forbrugerne må helst ikke vide hvem de er kunder hos.
Så vil de hjælpe forbrugerne, så hjælp os med oplysninger om de brodne kar. Hvem vil ikke betale deres omkostninger selv. Hvem benytter skattely for at slippe for at bidrage. Hvem snyder på vægten.
Se det ville jeg syntes var hjælp.
Vores vare burde påføres et tillæg til varedeklarationen. Vi bør have en producent deklaration.

Flemming Berger, Albertina Vistoft, Erik Feenstra, Carsten Mortensen, Lise Lotte Rahbek, Anne Eriksen, Selina Juul og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Espen Bøgh

Kære Selina Juul

Skal jeg nu svare JA eller NEJ til dit indlægs overskrift, - det er jeg blevet oprigtig i tvivl om!

For nylig skiftede jeg mobiltelefonabonnement fra A til B, selv om det oprindelig ikke var meningen, men jeg blev ringet op af min tidligere leverandør for at høre om der var noget de kunne gøre for mig?

Hvortil jeg svarede; "sætte prisen ned på mit mobil abonnement(et dobbelt abonnement for vore to telefoner", med henvisning til, at priserne for et tilsvarende mobil abonnement for vore to telefoner ville være billigere, - altså en billigere telefonregning for det nuværende abonnement, men det kunne åbenbart ikke forhandles sådan.

I stedet skulle jeg skifte abonnementet til to nye abonnementer, et for hver telefon i stedet, selv om jeg var tilfreds med vort fælles abonnement på nær prisen, og i stedet have deres nye "koncept/er"!

Jeg skal altså "lægge hjernen i garderoben" og lære det er dem der bestemmer, og rette mig efter deres måde at betjene kunderne på, - jeg skal i hvert fald ikke tænke selv, det skal de nok gøre og samtidig opdrage mig til at forstå, "at de bestemmer"!

Nu har jeg så to nye mobil abonnementer til vore mobiler, og dertil også sparet en del penge.

Et andet kendt og klassisk eksempel er vel Apple, og deres produkter, der i deres iver for at lære køberne at de skal gøre som der bliver sagt, kan vi læse om næsten dagligt, hvor folk der klager over servicen eller garantien, at det er ikke Apple's bord, det er noget køberne selv må klare, eller betale i dyre domme hos Apple for at få rettet.

Igen er mønstret klart og tydeligt, med en købelov, som Apple selvstændigt sætter ud af kraft, og samtidig forlanger i det slet skjulte, at kunderne skal gøre som der bliver sagt fra sælgers side og det koncept der hersker.

Hvem man så helst vil være i vold med "Tænk" eller sælgerne kan man så vælge efter behag, men da "tænk" ingen direkte økonomisk interesse har i nogle produkter de rådgiver om og fortæller om deres fordele ulemper er vel mere upartisk og troværdigt.

Jeg bruger det selv, sammen med andre kilder, Google bl.a., og så tænker jeg over hvad der er behov for, og ikke mindst hvad jeg vil have såvel på kort som langt sigt.

Brugerbillede for Trond Meiring
Trond Meiring

Når mennesket er så meget mere end forbruger, så er det absolut reducerende når dets identitet defineres som sådan.

Carsten Mortensen, Steffen Gliese, Selina Juul og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Selina Juul

Kære Alle,

Tak for jeres gode input - både for og imod - rigtigt godt med god og konstruktiv debat.

Ordet "forbruger" er nedladende, enig - hvad kunne være et bedre ord?

Brugerbillede for Anne Eriksen

Vi er vel bare kunder i butikken, hvis de sælger noget kvalitet?
Nej, jeg ved ikke - køber. heldigvis er der værre udtryk fx "bæredygtig"!

Brugerbillede for Trond Meiring
Trond Meiring

Genbrug er heller ikke at foragte.
I gamle dage var der skomagere. De er nu også forbrugere af sko og andre (ringe, miljøfjendtlige, asociale og dyre) varer fra det kapitalistiske supermarked, eller de er allerede døde. Skræddere er der heller ikke mange tilbage af, om nogen. Bagere, ostehandlere og andre har nok set bedre tider end disse, monopolkapitalismens forbrugersamfund.

Brugerbillede for Kurt Nielsen

Selina Juul

1000 tak for at du - i modsætning til de fleste forfattere 'vi' ellers beskæftiger os med her på Informations debatsider gider at deltage. Det er virkelig opmuntrende.

Hvad der får mig til at fare i blækhuset i forhold til din artikel er bl.a.:

1.

'Og der er naturligvis brug for både organisationer og eksperter til at kvalificere diverse løsninger, så forbrugeren bliver guidet til den bedst mulige og den mest brugbare løsning.'

Vi er lige blevet kommanderet i krig. Eksperter og organisationer har ikke kunnet hindre det og har vel egentlig ikke forsøgt.

Bl.a. Æg og kaffe har været dømt inde og ude - af eksperter - med ca 14 dages mellemrum siden 1971. (ironisk overdrivelse intended). Det er hamrende useriøst.

Så sent som i dag er det nærmest breaking news at især kvinder der lægger sportsudøvelser på hylden i 15-års alderen risikerer at gå psykisk ned med flaget i 20-21 års alderen. Jeg har ikke haft mulighed for at nærstudere fremkomsten af det postulat, men jeg har en stærkt begrundet mistanke om, at forskerne har snydt på vægten og at der derfor er tale om en ren og skær korrelationskonklusion a la: storken udeblev fra DK fra ca. starten af 1960'erne. Samtidig faldt fødselstallet dramatisk. Ergo er det storken, der kommer med de små børn.

Eksemplerne er legio.

Hvad får dig egentlig til at synes, at sådan noget ukvalificeret forskning, er værd at lægge ører til. 'Maren i kæret' gør det sikkert gerne, for hun er vokset op med en tyrkertro på autoriteter. Det er alt for skræmmende selv at skulle 'tænke' - og tage ansvar. Og hver gang hun hører, at 'eksperter og organisationer mener, hun lever sit liv forkert, får det hende naturligvis til at føle sig forkert. Den følelse får givetvis konsekvenser for tænkeevnen(!!!).

'Og netop denne empowerment skal diverse organisationer, eksperter og lignende gøre brug af. Det handler om at inspirere forbrugeren til en positiv adfærdsændring i hverdagen og give vedkommende nemme værktøjer og redskaber til selv at kunne forandre sit liv.'

'Organisationer og eksperter' skal ikke som sådanne blande sig i hvordan jeg lever mit liv. De kan i stedet overveje, at bruge deres krudt på at inspirere vores politikere til, at lave en ramme for vores samfundsmæssige liv, der svarer til de behov vi har som mennesker i bred almindelighed. Alt andet er i mine øjne useriøst selvpromoverende iscenesættelse og propaganda.

Lev dit liv som du vil og stil dig tilrådighed som rollemodel på den baggrund.

Selina Juul, Lise Lotte Rahbek, Carsten Mortensen, Trond Meiring, Ib Christensen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Nielsen
Peter Nielsen

Spisevaner er et glimrende eksempel på hvor meget lort man må stå model til. Mennesker er flokdyr og vi lader os let lede af overdyrene, uden at vi forholder os kritisk til noget som helst. Sådan har det altid været og det vil kun blive værre.
Jeg frygter at vi med det oplysningssamfund vi lever i faktisk er blevet dummere. uanset hvilken holdning man har, så er det vigtigt at have en holdning - sin egen holdning.

Kurt Nielsen, Selina Juul, Lise Lotte Rahbek, Niels Nielsen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Jeg er jo ikke forbruger - men storforbruger grænsende til ødeland. Gælder artikelen også for mit segment?

Brugerbillede for Selina Juul

Kurt Nielsen,

Netop som du skriver: organisationer og eksperter skal ikke blande sig i hvordan folk lever sit liv (og ej heller tale ned til folk) - men blot være kvalificerede guider, når folk har brug for kvalificeret viden til fx. at manøvrere sig gennem skov af informationer, som findes derude. At inspirere vores politikere, ja tak - også en god idé. Vores sidste regering tog en del gode ting med på området for grønne omstilling i for eks. Regeringens Strategi for affaldsforebyggelse ”Danmark uden affald II” fra 2015.

Brugerbillede for Kurt Nielsen

Selina Juul o.a.

Ja, nu har jeg så langt om længe fået læst den meget hypede Monbiot-artikel. Og ja, den burde være pligtlæsning. Den beskriver jo med uhyggelig klarhed hvilken rolle 'organisationer og eksperter' helt frivilligt - tilsyneladende - har (måttet) påtage sig: De er konongode til at aflede 'almindelige' menneskers opmærksomhed fra den neoliberale bærmes vilde udskejelser, som i øvrigt bliver beskrevet som 'nødvendige' og derfor ikke kan problematiseres.

I min optik er det for alvor beskæmmende, at lige præcis de mennesker du efterspørger råd til, om nogen, må kunne forventes at kunne tænke selv, i den grad er hoppet på limpinden.

Og nej, jeg ved ikke hvad der skal til, for at få dem til at hoppe af igen. Angstdæmpende midler/terapi kunne måske have en effekt...

Brugerbillede for Selina Juul

"...the collapse of ecosystems, the rise of Donald Trump." ........uha!

Glæder mig at lære artiklen. (On a personal note: Donald Trump er et mareridt). Mange tak Kurt, glæder mig at læse. God aften.