Læsetid 9 min.

En unødvendig lejr

Midt i larmen og stanken af børns bræk skal 400 asylansøgere bo på ingen plads på ubestemt tid. Det værste er, at det er unødvendigt, men hensigten er også at skræmme flygtninge. Forfatter og venligbo Anne Lise Marstrand-Jørgensen har besøgt teltlejren i Haderslev
Der bor 200 enlige mænd i teltlejren i Haderslev

Der bor 200 enlige mænd i teltlejren i Haderslev

Michael Drost-Hansen
4. april 2016

Opdateret: Kritik af artiklen ’En unødvendig lejr’

Annelise Marstrand-Jørgensen besøgte lejren i begyndelsen af marts. Nogle af forholdene er siden blevet forbedret. Det oplyste den ansvarlige asylchef Birgitte Guldberg i et interview, som Information bragte samme dag som artiklen ’En unødvendig lejr’.

Information beklager, at asylchef Birgitte Guldbergs indvendinger imod artiklen ’En unødvendig lejr’ alene fremgik af en sideartikel i form af et interview og ikke blev indarbejdet i artiklen ’En unødvendig lejr’.

Læs hele kritikken og Informations svar

Anne Lise Marstrand-Jørgensen er forfatter og aktiv i organistationen Venligboerne

På Vojens station er det forår. Der er noget særligt ved blå himmel og sol over flade danske landskaber. Alt står så skarpt og friskt. Vi tager en taxa mod teltlejren for asylansøgere. Det lyder uhyggeligt, når man siger destinationen højt.

Min irakiske ven, Laith, venter på os ved gitterporten. Han har været i Danmark i fem måneder, og indtil sidste uge boede han på asylcenter i Helsingør. Da det lukkede, blev 60 mænd sendt hertil. Der bor 400 asylansøgere i lejren. Familier udgør halvdelen. Der er 89 børn under 18 år. Jeg er kommet for at besøge Laith sammen med Asrin Mesbah, som har stiftet en frivillig jurarådgivning. Vi er især interesserede i at se, hvordan børnene har det.

Det ligner en byggeplads. På porten er et skilt sat fast med plasticstrips: »Adgang forbudt. Færdsel på området forbundet med livsfare«. Vi får et gæstekort i receptionen og følger med Laith rundt om den lave sportshal til teltene. De skinner gult i solen – indenfor er der interimistiske gangarealer af plader.

Det er den mildeste dag i lang tid, jorden er smattet og våd efter regn. Laith viser os ind i spiseteltet. For nylig fik beboerne en kaffemaskine. Laith serverer i hvide engangskrus. Grupper af mænd sidder ved bordene, de ser trætte ud. Det er svært at sove i lejren. Der er en evig larm af mennesker og varmeanlæg; hver gang nogen vender sig i sengen, gynger nabosengen med. Nogle af dem får sovepiller og psykofarmaka for at få ro.

Madteltet er en vinkel, mændene spiser i det ene ben, familierne i det andet. Nogen har sat børnetegninger fast på teltdugen med tape.

De falmer i lyset: Et dansk flag, et navn, en pige med en stor hat.

På vej ud kommer jeg til at gå i vejen for en lille gruppe kvinder. Man kan ikke passere hinanden på den smalle gangsti.

Jeg spørger, hvor de bor. En ung kvinde med hestehale og lyseblå T-shirt trækker afsted med mig. For enden af teltområdet er opstillet en række barakker. Der lugter af bræk, så snart vi træder indenfor. De siger, at børnene ikke kan tåle maden og bliver syge hele tiden.

Læs også: Asylchefens svar på kritikken: Vi gør alt, hvad vi kan

En kvinde henter en pakke modermælkserstatning. Den fik hun på kontoret, da hun kom med sit halvandet år gamle barn, som er hårdt ramt. Der bliver serveret tre måltider om dagen. Selv om sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn under tre år får fem-seks måltider om dagen, gælder det måske ikke, når man er flygtning.

Der er ikke køleskabe i barakkerne. Forældrene køber lidt kiks og chips til at stille den værste sult, men pengene rækker ikke langt. Der er toilet i barakken, men ingen badefaciliteter – de findes i et fællestelt i den anden ende af området. Det må være bøvlet med små børn på armen i frost og regn.

Der er yderligere 300 mænd fordelt i to gymnastiksale, som er omdannet til sovesale

Michael Drost-Hansen

Fint nok andre steder

Der kommer flere kvinder til, de står i døråbningerne, de viser os deres identiske værelser. Familier på seks bor på 12 kvadratmeter – der er plads til tre køjesenge og et lille skab, intet andet. Børnene kan kun sidde i sengene, når de ikke løber rundt udenfor. Flere af dem har været her, siden teltlejren åbnede i januar, nogle har været på andre centre først. Dér var fint, siger de, her er forfærdeligt.

De synes, at medarbejderne virker ligeglade, de har intet at tage sig til, børnene går ikke i skole. En otteårig dreng kigger nysgerrigt på os. Han har nøgne, misdannede fødder. Jeg spørger, om han ikke har sko, han viser mig et par smalle gummistøvler, som jeg har svært ved at forestille mig, hvordan han kan få fødderne i.

Over hele landet varetager man asylansøgeres sundhed ved det såkaldte NUS-princip – for at få lægebehandling skal det være Nødvendigt, Uopsætteligt eller Smertelindrende. Et lille barns vedvarende opkastninger eller en drengs klumpfødder er åbenbart ingen af delene.

Udenfor leger børnene på området, selv om de færreste forældre ville have lyst til at slippe deres børn løs dér. Det virker ikke sikkert, men ellers er der kun en barak med billardbord og bordfodbold. Da jeg senere lægger nogle billeder på facebook, er der en, som har været ansvarlig ingeniør for Forsvarets lejre i Danmark og missionsområderne, der skriver: »Gode billeder af ulovligt område.«

Læs også: Vesten, en biopolitisk dødsmaskine

Som særligt problematisk nævner han, at der er hurtigt brandbare materialer overalt og ulovlige elinstallationer udendørs. Der er et virvar af teltbarduner kun spærret af med plasticbånd, maskiner, huller i belægningerne, åbent ud til vejen, toiletskure klodset op på en måde, så et lille barn nemt ville kunne mase sig ind under dem. På et tidspunkt var der en af asylansøgerne, der tilbød nogle drenge penge for sex, et andet barn er blevet forulempet. Beboerne fortæller, at lejrledelsen ikke hjalp, men at de selv måtte tage kontakt til politiet. Gerningsmanden blev efterfølgende flyttet til et andet center.

Udenfor venter Laith for at vise os teltene. Et lille barn leger med en affaldspose fyldt med luft og rækker armene i luften, når vinden tager i den. Der er varmt i teltet. Laith havde ellers sendt mig et billede af sig selv klædt i huer og trøjer til natten. Han peger på en termostat, da jeg siger det til ham. Beboerne må ikke selv regulere varmen, men skal tilkalde personalet, der har en særlig nøgle. Om natten er der kun et par vagter på arbejde blandt de 400 beboere, så Laith har taget sagen i egen hånd. Han viser mig, hvordan han bruger sin finger som nøgle. Det ser ikke særlig behageligt ud, men de fryser ikke.

Børnene sover i barakkerne.

Michael Drost-Hansen

En labyrint af celler

Teltene er beregnet til otte mænd. Der er ualmindelig trangt og absolut intet privatliv. I den fjerneste ende af teltet er en række smalle metalskabe med hængelåse. Nogle af sengene er afskærmet af ubehandlede træplader, andre er ikke. Der er under en halv meter mellem hver seng og ingen yderligere gulvplads. Mændene bliver fordelt i teltene, som de kommer og rejser, andet princip er der vist ikke. Mange er stressede og traumatiserede, flere tydeligt syge. Vi sidder på sengene med vores kolde kaffe, de andre mænd sætter sig også, de er alle fra Irak. De hoster, Laith snapper hele tiden efter vejret. Han ved ikke, om det er psykisk eller fysisk, om natten er han bange for at dø.

»Sunni, shia, kristen«, siger en og peger på hver af de andre, »i vores telt passer vi på hinanden«.

Der er ofte slåskampe i lejren. Ledelsen fortæller os, det skyldes frustration over ikke at have noget at lave, at mange mennesker er samlet på meget lidt plads. De kalder det hverdagsskænderier. Laith fortæller, at alle er utrygge. Ledelsen ringer til politiet, hvis det er meget slemt. Laith fortæller om en sudansk mand, der blev sparket i ansigtet flere gange. Bagefter blev han sendt til et andet center.

En ung fyr i joggingtøj taler lavt og indtrængende, mens han ruller cigaretter. Han er kommunikationsingeniør og drømmer kun om at få lov til at arbejde. Han kan godt leve med lejren, siger han, det er ventetiden, der knækker dem. Selv om integrationsministeren har sagt, at hun prioriterer asyl fremfor familiesammenføring, er ventetiden på asylsamtaler eksploderet, og der kan gå næsten et år, før man kommer til første interview. De fisker deres identifikationskort frem for at vise os, hvornår de er kommet til landet, dagene flyder sammen. Laith har et billede af Jomfru Maria i sin pung. Ingeniøren blev bedt om at skrive under på en praktikaftale for et halvt år – praktikken går ud på at gøre rent på toiletterne. Jeg spørger til maden, de svarer, at den er elendig, men det er værst for børnene.

»Jeg spiser salat og ris hver dag«, siger den unge ingeniør. »Kødet...« Han viser håndflader og smiler undskyldende.

Jeg har lige læst i de papirer, han har vist mig, at han er praktiserende muslim. Direkte adspurgt siger han, at de ikke kan få at vide, om det er halal. Senere spørger jeg på kontoret. Lederen slår ud med hænderne.

»Aner det ikke,« siger hun, »det er fra et cateringfirma«.

»Er der et sted, I kan bede?« spørger jeg. Ingeniøren nikker mod plasticgulvet. Der er ikke plads. En anden ung fyr bryder leende ind og siger noget på arabisk. Ingeniøren oversætter: »Der er ingen Allahu Akhbar, ingen Store Gud her.«

Barn født i barak

I idrætshallen ser en flok mænd fjernsyn. Der bor 400 i lejren, der er to fjernsyn. Der er bygget en labyrint af små celler. En køjeseng til to i hver. En flok mænd er samlet om en vægt, den største af dem skal vejes. Jeg spørger, om de er bange for, han sidder fast i indgangen til sovekabinen, og de ler.

Åbningen til soverummene er ikke mere end en halv meter bred. Mange har dekoreret ydersiden af cellevæggene: »FC Barcelona« og »I love all people of the world«. En har malet en hest, i kluntet spring gennem væggen.

Da vi fortæller på kontoret, at vi er der for at se på børnenes vilkår, bliver vi inviteret ind til snak. Kontorbarakken er pænere end beboelsesbarakken. De genkender alt, hvad vi fortæller. De er også frustrerede. De havde troet, at det skulle være et midlertidigt opholdssted, nu har folk været her i måneder.

De arbejder på løsninger: Børnene skal i skole på et asylcenter i nærheden, de vil prøve at få indført mellemmåltidspakker til småbørnene, og Red Barnet har netop fået et lokale på området. De har også lejet et hus, hvor der skal være aktiviteter, og der er indkaldt til møde for frivillige. De har allerede en Playstation.

Da vi senere taler med venligboere i området, får vi at vide, at ledelsen har sagt det samme i flere måneder. Vi har set kvinder bakse rundt med barnevogne på de ujævne gangstier og spørger på kontoret, om der er gravide og spædbørn i lejren.

En af medarbejderne mener at have set en med stor mave. De kender til to spædbørn – den ene blev født i barakkerne. Den anden blev født på sygehuset. Det er ikke grund nok til at blive flyttet, at man har et spædbarn.

Åbningen til soverummet er dekoreret af beboerne.

Michael Drost-Hansen

’Er det Danmark?’

Ved gitterporten tager vi afsked med Laith.

»Næste gang vi ses, håber jeg, vi kan dele et måltid og tale og le sammen. I må undskylde, at vi giver jer vores smerte.«

Et ægtepar kommer gående. De tøver foran receptionen, en lille pige drikker vand af et plastikkrus på sin fars arm. De peger på en anden families klapvogn, kan de låne sådan en? En medarbejder peger på skiltet: De må komme tilbage næste dag, der er kontortid mellem 10 og 12.

»Men hun er stor,« siger medarbejderen og peger på pigen i den lyserøde jakke, »hun skal gå selv«. Hun er højst to år gammel. Den lille familie begynder at gå mod minimarkedet, pigen holder mor i den ene hånd, far i den anden. Vi overhaler dem i taxaen lidt senere, pigen græder og vil bæres.

Det værste er, at det er unødvendigt: Røde Kors har meldt ud, at de har pladser i asylcentrene, som allerede er betalt. Rundt omkring i landet siger flere byrådsmedlemmer, at de kan huse asylansøgere i nedlagte skoler og på plejehjem. Det koster 165 kroner i døgnet at varme et enkelt telt op. Støjberg lægger ikke skjul på, at hensigten er at skræmme mennesker, der har ret til at søge asyl, bort.

Det er stadig forår, da vi når Vojens. Toget er lige kørt, vi er de eneste gæster på Hotel Vojens restaurant. Vi kommer til at le – triste og magtesløse mellem kunstige blomster i høje vaser, rå æggeblomme i snapseglas og billedet af en skovsø.

»Hvad er dette her for noget,« siger Asrin og slår ud med hænderne. »Er det Danmark?«

Læs også: Asylchefens svar på kritikken: Vi gør alt, hvad vi kan

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for susanne christensen
    susanne christensen
  • Brugerbillede for Markus Lund
    Markus Lund
  • Brugerbillede for Pia Qu
    Pia Qu
  • Brugerbillede for Maria Francisca Torrezão
    Maria Francisca Torrezão
  • Brugerbillede for Nanna Wulff M.
    Nanna Wulff M.
  • Brugerbillede for Christel Gruner-Olesen
    Christel Gruner-Olesen
  • Brugerbillede for Per Jongberg
    Per Jongberg
  • Brugerbillede for Carsten Wienholtz
    Carsten Wienholtz
  • Brugerbillede for Rasmus Kongshøj
    Rasmus Kongshøj
  • Brugerbillede for Jens Frederiksen
    Jens Frederiksen
  • Brugerbillede for Anders Vang Nielsen
    Anders Vang Nielsen
  • Brugerbillede for Chr. Mondrup
    Chr. Mondrup
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Jette M. Abildgaard
    Jette M. Abildgaard
  • Brugerbillede for Peter Wulff
    Peter Wulff
  • Brugerbillede for Britta Hansen
    Britta Hansen
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for sofie jørgensen
    sofie jørgensen
  • Brugerbillede for Carsten Mortensen
    Carsten Mortensen
  • Brugerbillede for Else  Damsgaard
    Else Damsgaard
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Poul Anker Sørensen
    Poul Anker Sørensen
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Kirsten  Mindegaard
    Kirsten Mindegaard
  • Brugerbillede for Margit Tang
    Margit Tang
susanne christensen, Markus Lund, Pia Qu, Maria Francisca Torrezão, Nanna Wulff M., Christel Gruner-Olesen, Per Jongberg, Carsten Wienholtz, Rasmus Kongshøj, Jens Frederiksen, Anders Vang Nielsen, Chr. Mondrup, Torben K L Jensen, Jette M. Abildgaard, Peter Wulff, Britta Hansen, Søren Andersen, sofie jørgensen, Carsten Mortensen, Else Damsgaard, Hans Larsen, Poul Anker Sørensen, Dorte Sørensen, Niels Nielsen, Kirsten Mindegaard og Margit Tang anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

Danmark 2016:

»Adgang forbudt. Færdsel på området forbundet med livsfare«

"Udenfor leger børnene på området..."

Jeg savner ord.

Pia Qu, Mads Berg, Nanna Wulff M., Per Jongberg, Rasmus Kongshøj, Per Klüver, Leif Høybye, Merete Schmidt, Peter Wulff, Gert Romme, Wilhelm May, Søren Andersen, Martin Mørch, Carsten Mortensen, Shafi M., Hans Larsen, Benedicte Kastrup, Torben Lindegaard og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Tak til Anne Lise Marstrand-Jørgensen - de forhold i Danmark er ikke til at fatte.

Var det ikke en opgave for TV-2 at lave en udsendelsesrække med skjult eller uden skjult kamara - mon ikke den kunne give en lige så heftig debat som udsendelserne fra moskeerne??????

Pia Qu, Mads Berg, ingemaje lange, Rasmus Kongshøj, Per Klüver, Leif Høybye, Merete Schmidt, Torben K L Jensen, Wilhelm May, Margit Tang, Hans Larsen, Carsten Mortensen og Shafi M. anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Tænk at man kan kalde sig forfatter og skrive et så kedeligt sprog. Håner det er en pointe - at lejren er trist så skal sproget der beskriver den også være det?

Brugerbillede for Karl Aage Thomsen
Karl Aage Thomsen

Beskrivelsen af lejren ligner meget godt fru Støjberg og hendes menneskefjendtlige partis metoder for at holde flygtninge væk fra det fattige Danmark. Som journalist har jeg set mange lejre i Libanon ogJordan som luxuslejre ved siden af den omtalte danske lejr. Jeg er gammel nok til at huske vores umenneskelige behandling af tyske flygtninge lige efter 2. Verdenskrig. Vi er altså ikke blevet mere humane med årene. Desværre. Jeg græmmes over at være dansker. År efter Muhammed-tegningerne måtte jeg fortælle i dearabiske lande, at jeg kom fra Norge. Trist.
Katho

Pia Qu, Mads Berg, Christel Gruner-Olesen, Holger Madsen, Carsten Wienholtz, Rasmus Kongshøj, Per Klüver, Leif Høybye, Merete Schmidt, Jette M. Abildgaard, Britta Hansen, Søren Andersen, Hans Larsen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Mørch
Martin Mørch

Når det nu er sandheden er det vel også rimeligt at få den frem

sascha olinsson, Rasmus Kongshøj og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

En nødvendig og midlertidig lejr - afhjælper en akut situation. Hvad er alternativet, venlige forfatter.

I et læserbrev blev foreslået, at alle de unge mænd blev uddannede til soldater og ydede en indsats mod dem, der var årsagen til deres flugt. Ja, hvorfor ikke.

Velbeslåede danskere søger ud - som "flygtninge" - og mange direkte som skattesnydere. De flygter uansvarligt fra deres land. Vil ikke bidrage.
De unge flygtninge gør det samme fra deres land. Vil ikke bidrage.
Nu sidder de frustrerede overalt i Europa - og i Haderslev. Er det et liv.

Kontrasten mellem Koldingeksemplet med kvoteflygtninge, der afslår "luxusboliger" i landlige omgivelser - og denne lejr er tankevækkende. Der er noget, der ikke hænger sammen. Mangler koordination. Folk deles op i bureaukratiske kategorier, tidskrævende.
Hvorfor flytter der ikke børnefamilier ind omgående.

Det er uhyre nemt at være venlig og forarget, når man ikke ser længere ud i den store sammenhæng.
Min dag er ødelagt. Det bliver lettere og lettere at blive fremmedhader uden at hade den enkelte. Helt realistisk.

Anne Eriksen, Jens Nielsen og Gary Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Hans Larsen

Hvad er alternativet, spørger Leo Nygaard (10:49).
Han er åbenbart ikke kommet helt til slutningen af artiklen, hvor følgende kan læses:

"Det værste er, at det er unødvendigt: Røde Kors har meldt ud, at de har pladser i asylcentrene, som allerede er betalt. Rundt omkring i landet siger flere byrådsmedlemmer, at de kan huse asylansøgere i nedlagte skoler og på plejehjem."

Pia Qu, Mads Berg, Niels Nielsen, Sabine Behrmann, Carsten Wienholtz, Rasmus Kongshøj, Per Klüver, Britta Hansen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Det var også min pointe : Hvorfor koordineres forholdene ikke bedre. Men det betyder ikke, at denne og lignende lejre kan undværes. Der komme stadig flere flygtninge ind.

Brugerbillede for Anne Eriksen

Det er meget tydeligt skrevet af en forfatter. Der er helt sikkert plads for både forbedringer og praktisk sans, eller måske er det ledelse?
Med mediernes forkærlighed for at fokusere på højst et eller to emner af gangen, så snydes folk til samme tilgang.,Det var ønskeligt om der var et mere varieret syn på samfundets problemer. F.eks hvordan hverdagen er for alle dem, der er frataget hjælp fra det offentlige eller de hjemløse. Ikke bare kikkertsyn, hvor man skifter emne som nogen skifter...

Så nu har vi skattely på programmet - og politikerne skal gøre noget? Det har de vel gjort længe, tilladt det altså?
Er det tilfredsstillende, at TV og dygtige journalister skal være adgangen til oplysning til de uheldige sider i folkestyret.

Brugerbillede for Britta Hansen
Britta Hansen

Leo Nygaard: Din kommentar - og især denne sætning: 'De unge flygtninge gør det samme fra deres land. Vil ikke bidrage', sammenkoblet med det andet du skriver: I et læserbrev blev foreslået, at alle de unge mænd blev uddannede til soldater og ydede en indsats mod dem, der var årsagen til deres flugt. Ja, hvorfor ikke.' viser tydeligt, at du ingen begreb har om tilstandende i Syrien, hvem der er involveret i kampene, og at de fleste flygter fra regimets egne bomber (her vil du måske foreslå, de skal tilslutte sig IS eller Al Nusra eller en af de forskellige andre terrorgrupper? Eller hvad?

Brugerbillede for Wilhelm May

Nej, lejeren er bestemt unødvendigt. Med mindre der er fra politisk side behov for at nedværdige mennesker i nød.

Pia Qu, Christel Gruner-Olesen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Britta - Krigen "startede" med oprør mod Assad. Det involverede, dræbte og sårede mange. Og så var der dem, der ikke deltog. Nu er mange af dem her. Det er deres krig. Den bliver ved. Den er forfærdelig. Og de unge mænd har været udsat for et stort pres. Det ved jeg sandelig godt.

Brugerbillede for Johanna Haas

En velskrevet og rystende beretning, der skildrer helt igennem umenneskelige forhold, så man ikke kan ryste det af sig igen.
Jeg går stærkt ud fra, at der vil komme prompte lægelige og sundhedsfaglige og børnefaglige reaktioner på de skildrede misforhold.
Det er sundhedsskadelige og nedbrydende forhold - og det kan som sådan ikke forsvares af hverken Jammerbugt kommune eller Udlændingestyrelsen - uanset hvad den siddende regerings og ministers politiske dagsorden end måtte være: der er hvad børnenes trivsel, udvikling og sundhed angår tale om åbenlyse brud på børnekonventionen.
Er det forhold, som den almindelige borger ville byde egne børn, børnebørn eller andre børn, de kender og holder af?
1. Opkast og diare kan være livsfarligt for små børn. 2.
Der er ingen af de ansatte på kontoret, der har styr på, hvor mange gravide, der er i lejren.
Hvordan kan man tage ordentlig sundhedsfaglig hånd om de gravide og ammende kvinder, hvis man ikke ved, hvor og hvor mange de?
3. Desuden er der helt tydelig risiko for, at børnene bliver seksuelt krænket - og ingen af de ansatte reagerede på det tilfælde, der allerede har været.
Af asylchef Birgitte Guldbergs udtalelser i artiklen "Asylchef: Vi gør alt, hvad vi kan" fremgår dette med alt ønskelig tydelighed, at de hygiejniske forhold i forbindelse med bad er under al kritik; det forklarer måske en del af børnenes omgangssyge. Den anden delforklaring er selvfølgelig, at de er stuvet sammen som sild i en tønde.
Asylret, Johanna Haas

michelle schulze, Pia Qu, Mads Berg, Christel Gruner-Olesen, Niels Nielsen, Holger Madsen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

JyskeVestkysten har besøgt lejren, og talt med personalet. Omfatter 4 sygeplejersker, en læge med fast konsultation på stedet, en priv.prak. læge, med trækningsmulighed på sundhedsvæsenet på normal vis. ALMJ udtaler sig også til avisen.
Tages disse oplysninger alvorligt, må forfatteren betegnes som sladretante, som selv tolkede videre og kritikløst videregav oplysninger.
Sladderen videreføres på FaceBook og spredes videre ud i befolkningen.
Dette viser, hvor seriøst den slags skal behandles.
Enhver kan så vælge at tro på den ene og den anden.
Godt, at en anden avis graver, når Inf. ikke gør.

Brugerbillede for Britta Hansen
Britta Hansen

Leo Nygaard: Det du skriver, er værre en blot en 'forenkling'. Det er komplet grotesk!
'Krigen "startede" med oprør mod Assad. Det involverede, dræbte og sårede mange. Og så var der dem, der ikke deltog. Nu er mange af dem her. Det er deres krig.'

Krigen startede med en 10årig dreng, der malede nogle grafittier. Han og hans (uskyldige) kammerater blev fængslet og tortureret. Bødlernes trusler om at børnene ville dø i fængslet sendte mange på gaden. De blev mejet ned af Assads militær.

Folk bliver bombarderet med tøndebomber, tortureret, skudt. Byer som Homs er udraderede, overlevende blev evakueret.

Det er civilister, du taler om. Ikke militærfolk! Du kan ikke ane, om flygtninge har været med til at demonstrere imod Assad eller om de har gjort oprør. Men først og fremmest er det familier, civilister, der flygter fra krig og ødelæggelse. Hvordan du kan bebrejde dem det, er mig komplet uforståeligt. Og du skylder stadig svar om, hvordan og imod hvem flygtningene burde kæmpe i Syrien?

Til din sidste kommentar: det er altid en fordel, lige at medgive et link til ekstern information, så andre hurtig kan finde frem til den. Jeg fandt nogle korte indlæg i Jyske Vestkysten, som refererer til samtaler med personale i Haderslev flygtningelejren. Der fremgår dog ingen steder, at journalisten gik ind i lejren og foretog et selvsyn om forholdene, endsige har talt med beboerne.

God journalisme ser anderledes ud.

Brugerbillede for Else Marie Arevad
Else Marie Arevad

Johanna Haas, hvad har Jammerbugt kommune med asyllejen i Haderslev at gøre? Begge dele ligger i Jylland, men alligevel.

Brugerbillede for Leo Nygaard

Britta - Du har ret - jeg kender ikke alle detaljer om alle krige. Men jeg ved, at vesten har deltaget og deltager med penge, materiel, rådgivning - og unge mænd i mellemøsten og Afghanistan. Alle ved hvad det har medført.
Samtidig belastes Europa, ikke bare med flygtninge - kvinder og børn, men med migranter, der støtter smuglerne og søger lykken i det for dem vestlige paradis - mænd i deres bedste alder (ikke drenge), som har valgt at vende deres land ryggen af flere forskellige grunde. De tager pladsen op for børnefamilier, som er reelle flygtninge.
Nu stiller de tilmed krav her og vi ser eksempler på, at de afslår og brokker sig over de forhold vi tilbyder.

Vi har måttet modtage kister med døde og soldater med sår på sjæl og legeme. Vi fortsætter med deltagelsen i at smide bomber, som skaber endnu flere flygtninge og migranter.
Personlig har jeg det synspunkt, at muslimske lande må kæmpe deres kampe og borgerkrige selv og at vi skal holde dem på afstand, som vi har gjort i tusind år. Men sådan er det ikke gået siden 2003.

Haderslevlejren :
Du kan vælge at tro på hvem, du vil. Se idag igen - jv.dk > Hadeslev > "Forfatter tager fejl....", med relaterede artikler.
Når du ikke tror på min korte omtale.

Næste fase er at mændene vender tilbage til deres lande og bistår med genopbygningen i takt med at freden forhåbentlig sænker sig over områderne - og naturligvis bekæmpe ISIL, som alle er enige om.

Brugerbillede for Karsten Aaen

Uddrag af Anne-Lise Marstrand Jørgensens opdatering på Facebook i dag, den 7.april 2016:
kilde her:

https://www.facebook.com/profile.php?id=536777298&fref=nf

"- Der står intet i min artikel om embedslægen. Til gengæld er det sandt, at flere bekymrede borgere selv har henvendt sig til embedslægen for at bede ham se på forholdene i lejren. De har fået den besked, at embedslægen ikke har lovhjemmel til at foretage uanmeldte besøg i asylcentre. Det betyder ikke, at han ikke har adgang, men at han ikke har samme adgang, som han har mange andre steder - han skal skrive først. Det har han naturligvis gjort og det resulterede i et besøg i går. Det ville formentlig ikke have fundet sted, hvis ikke frivillige havde henvendt sig.
- Adgangen til læge har været begrænset. Det kan du få bekræftet hos ledelsen.
- Maden leveres af et cateringfirma. Der bliver serveret tre måltider om dagen. Indtil for ganske nylig fik børnene ikke mellemmåltider. Det bør de selvfølgelig have - det ved forældre og det ved Sundhedsstyrelsen. Det har lejrledelsen også medgivet, da vi aflagde besøg. Dengang arbejdede de på en løsning. På det tidspunkt havde der været børn i lejren i flere måneder."

Højrefløjen i DK, inklusive dens medier, her jv.dk, har altid og er altid gået efter at miskreditere alle, der ytrer sig kritisk om højrefløjens politik, her asylpolitikken. Men nu vi da hvorfor? højrefløjen i DK vil have en lov igennem der vil forbyde kritik af forhold der undergraver danske love. Kort sagt: Man vil ikke fra højrefløjens side længere finde sig i kritiske røster mod den førte asylpolitik - fra Informations journalister eller fra forfatteres side. Og ja, indrømmet, det kan være jeg ser spøgelser; jeg mener ikke jeg gør det. Baseret på alle historiske erfaringer fra alle samfund til alle tider, hvor højrefløjen har fået magt som den har agt, så kommer dette til at ske -først er det ytringer som f.eks.handler om at man går ind for et Kalifat der forbydes, så er det ytringer der kritiserer regeringens love om asylpolitik, eller ytringer om at man går ind for socialistisk samfund med proletariatets diktatur, der kriminaliseres. Og hvis I tror det ikke kommer til at ske, kan I bare tage til Argentina; Macri, højrefløjens præsident har lige lukket tv-kanalen Telesur, en kritisk stemme mod magthaverne og borgerskabet i Argentina.

Til alle jer, der undrer sig over, hvorfor Jammerbugt Kommune driver den lejr er svaret såmænd ganske enkelt. De har vundet kontrakten med Udlændingestyrelsen om at drive den her asyllejr i Haderslev. Så enkelt er det.

Og til jer der tror at det er så enkelt, at unge enlige mænd eller unge drenge fra Syrien, Afghanistan, Irak eller Iran bare lige kan tage tilbage igen, når der er fred,så kan jeg oplyse jer alle om at det er det altså ikke. Shia- og sunnimuslimer er rykket ind i de landsbyer der hvor yazarerne, yezidierne, hazarerne boede. Islamisk Stat kontrollerer stadig store dele af Mellemøsten -på trods af den syriske regeringshærs fremmarch i de seneste dage. Mange af de syrere der er flygtet er jo netop flygtet til DK på grund af vores gode ry for menneskerettigheder mm. og mv. Fra et undertrykkende, korrupt, syrisk regime, hvor Assad og hans bødler stadig, efter freden, vil sidde på magten i mange år endnu. Og stadig vil undertrykke folk der ønsker reelt (vestligt) demokrati med ytringsfrihed, pressefrihed mm. Pointen er således den her: Mange de flygtninge der i disse kommer til DK og til Norden, som flygtninge vil aldrig nogensinde kunne vende hjem igen; de vil nemlig altid være i fare for at blive personligt på grund af deres religion, etniske oprindelse, eller fordi de er en religiøs minoritet som f.eks. yezidierne er.

Brugerbillede for Johanna Haas

Svar til Else Marie Arevad: Teltlejren i Haderslev drives af Jammerbugt kommune på kontrakt med Udlændingestyrelsen. Den kommunalt ansvarlige er Birgitte Guldberg, asylchef i Jammerbugt kommune, hvilket forøvrigt også fremgår af information d. 4.4.16: "Asylchef:Vi gør alt, hvad vi kan."

Brugerbillede for Leo Nygaard

Karsten - Hvordan fremtiden tegner sig kan ingen forudse, men vi kan ha` en holdning og en målsætning. Alle de (religiøse) modsætninger, som særligt mellemøsten rummer, kan vi (vesten ) ikke løse.
Det må være deres eget ansvar at løse de på deres måde.
At tro at det er os, der skal løse det for dem er forkert og naivt.

Det er ingen lykke at være landsforvist. At kunne leve i sit eget land må jo være bedst for alle parter. Der har længe været mange forlydender om hjemrejse af skuffede bekvemmeligheds"flygtninge".

Når du så skyder på højrefløjen pga dens forsvar for Danmark, må det jo betyde omvendt, at venstrefløjen tillader ødelæggelse af vort land ved ubegrænset emigration og ved passivitet i et forsøg på tilbagevenden til tidligere tilstande.
Ja, så tilhører jeg højrefløjen.

Ikke flere kommentarer til beskrivelsen af forholdende i Haderslev lejren. Læs på jv.dk > Haderslev, og påstå, så at alt der skrives er højrefløjens løgne.

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

Leo Nygaard, højrefløjen forsvarer ikke Danmark, tværtimod er den ved at omdanne det lille land, som i mange, mange år var berømt for sit frisind og sin rummelighed, til et åbent fængsel, hvor man skal have tilladelse, før man må ytre sig om noget som helst.

"Ødelæggelse af vort land ved ubegrænset emigration" skriver du, har du virkelig ladet dig hjernevaske af højrefløjens propaganda? "...venstrefløjen tillader ødelæggelse af vort land..." - McCarthy har da ikke levet forgæves, kan jeg se.

Vestkysten har altså været en højreorienteret avis, lige så længe jeg kan huske.

Leo, hvordan kan det være, at du blindt accepterer, at folk opbevares under forhold, som du ikke ville byde dine egne børn, bare fordi højrefløjen påstår, at sådan skal det være?

Jens Thaarup Nyberg, Britta Hansen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Niels - Jeg total ligeglad med alle etiketterne, vi sætter på hinanden. Jeg prøver med fantasi og konstatering af, hvad tendenserne er, og hvordan danskerne er, at forudse fremtiden !
Udgangspunktet er mit eget liv og en vision om hvordan mine børnbørns liv vil blive.

Med de negative tilstande lige nu - en opremsning er overflødig - er udsigterne deprimerende.
Er man uenig i denne præmis - ja så skidt da - så ser man intet - man er naiv og ideologisk handikappet. Er man enig, må man prøve at kæmpe imod.

Dette har intet med midlertidige forhold i lejre at gøre. Tilstrømningen skal jo takles så godt, vi kan.
Det omfatter bl.a. begrænsning og ikke åbne ladeporte.
Og nej, jeg accepterer ikke blindt en tossegod forfatters beskrivelse, når den modsiges af folk på stedet.

Brugerbillede for Britta Hansen
Britta Hansen

Leo Nygaard. Forfatteren har besøgt lejren ca. for 1 md. siden. Tror du helt ærlig ikke, at der bliver 'ryddet op' i ordets mest bogstavelige forstand, inden en minister kommer på besøg?

Jeg vil meget gerne anbefale denne DR2-nyhedsudsendelse, hvor forfatteren til denne artikel i Information udtaler sig:

https://www.dr.dk/tv/se/dr2-dagen/dr2-dagen-2016-03-31#

Se med mlm. minut ca. 43 til 52.

Brugerbillede for Leo Nygaard

Jo, det tror jeg da - og efter at offentlighedens opmærksomhed er rettet mod lejren.
Der er jo ingen af de mange ledige beboere, der selv er i stand til eller har sans for og vilje til at få hænderne op af lommerne. Tak for linket - viser problematikken tydeligt.
Det er efter min opfattelse en fejl, at myndighederne ikke inddrager beboerne meget mere i dagliglivet - til gavn for begge parter. Det er jo ikke Hotel Haderslev.
Tillæg så, at der i de dage faldt 40-50 mm regn i området.

Brugerbillede for Torben - Nielsen
Torben - Nielsen

Er der ikke nogen her der har undret sig over at hovedparten af de flygtninge der er kommet til landet består hovedsagligt af enlige unge mænd??

Lad os bare kalde dem for våbenføre unge mænd!!
Hvem er det der traditionsmæssigt har ret til at deltage i væbnede konflikter??

Det er de lokale våbenføre unge mænd.

Og hvor befinder de våbenføre unge mænd sig så henne??

Åbenbart ikke på slagmarken.

Mange af dem befinder sig rundt omkring i Europa som asylansøgere, blandt andet i teltlejre i Sønderjylland

Men har de da medbragt retten til at deltage i konflikten i deres hjemland??

Kan man ikke sige at de med en vis ret har overladt retten til at deltage i konflikten i deres hjemland, til danske soldater, som så tager ned for løse konflikten??

Jeg er sådan set ligeglad med hvilken side de lokale våbenføre unge mænd, havde valgt.

Men nu har de valgt at desertere hel og holdent fra konflikten og har overladt det til andre end de lokale at løse konflikten.

På den måde har man mistet retten til indflydelse, og kan således ikke længere stille krav vedrørende deres hjemlande. Eller deres ophold her i landet.

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Har lige set Anne Lise Marstrand-Jørgensen i DR2. Findes der en konto hvor man kan betale flygtningevennerne for at bruge hende noget mere i deres kampagne?

Brugerbillede for Hans Larsen

Ja, jeg så hende også, Henrik Brøndum. Hun gjorde det skidegodt, så du skal være velkommen til at bidrage økonomisk til, at hun fremover kan komme endnu mere til orde.
Medmindre selvfølgelig, at du foretrækker at høre Marcus Knuth fortælle - endnu en gang - at han har ligget i telt, vistnok i Afghanistan?

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Jamen det vil jeg meget gerne. Hvis det er sådan venstrefløjen vil køre deres kampagner - kan vi der ligger inde på midten og kun ønsker forbedringer/justeringer - og ikke samfundsrevolutioner trygt læne os tilbage og sove roligt om natten.

Hvis jeg var mere inde over det politiske spil ville jeg lave en gimmick - f. eks. forklæde noget grisekød som lam - servere det i lejren og så lade skandalen sive - hvor I så kan sætte Anne Lise Marstrand-Jørgensen til at give den gas?

Brugerbillede for Leo Nygaard

Utroligt så stor eksponering denne forargede dame får.
Alle kan ha` en forestilling og idealistiske forestillinger om flygtninges forhold.
Når samfundets ledere har tilrettelagt forholdene, er det disse, der skal overholdes, ikke åh så gode og venlige kvinder med overdimensionerede omsorgsgener.

Nej, børn må ikke lege fri i området og ikke lege som børn gør - og voksne må ikke sætte rengøringsstandarden selv. Og sådan kan den tossegode forfatters udsagn vendes rundt.

Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Det er dog utroligt - en frivillig besøger en flygtningeteltlejre i Haderslev og ser her ved hendes besøg nogle forhold som hun skriver om. Straks overfalder den ansvarlige minister hende - med en salut som at hun lyver osv.
Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde - Inger Støjberg har selv optrådt som Fogh Rasmussens Komiske Ali (eller hvad S.Husseins talsmand hed) Ligeledes har hun fortalt om børnehaver i Ålborg,(eller hvor det var i det Nordjyske) der havde forbudt svinekød - hvilket viste sig ikke at være sandt. Jamen dog tor "tyv at hver mand stjæler"?
Hvorfor vedkender IS ikke bare, at flygtningeteltlejerne skulle først og fremmest virke afskrækkende og så ubehagelige som muligt at opholde sig i . Ud fra det må IS da være glad over beskrivelsen - men problemet for IS var nok at det ikke skulle siges så højt.

Jens Erik Starup, Hans Larsen og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Husk nu, at JyskeVestkysten meget hurtigt var ude med en journalist med interview og iagtagelser på stedet og skrev derom 3 dage i træk. Det var før sagen mistede sin rette proportion.
Der blev påvist både forvrængninger og set med andre øjne, hvilket gav en helt anden historie.
Men da JV er en erklæret uafhængig, liberal avis, er den i nogens øjne løgnagtig og højreorienteret.
Denne professionelle orientering blev ikke nævnt i Deadline.