Læsetid: 3 min.

Brat opbremsning i salget af elbiler

Nye tal viser, at salget af elbiler er gået i stå, efter at de blevet pålagt en registreringsafgift. Skatteministeren afviser dog, at salgstallene får advarselslamperne til at blinke
7. maj 2016

Salget af elbiler er gået i stå, efter at det er besluttet at indfase en registreringsafgift på dem.

Det viser en ny opgørelse fra De Danske Bilimportører. I april blev der således solgt 24 elbiler mod 145 i samme måned sidste år. Og i de fire første måneder af 2016 er der solgt 135 mod 711 i samme periode i 2015.

Faldet vækker bekymring hos Socialdemokraterne og Radikale Venstre, som sidste år aftalte indfasningen af registreringsafgiften sammen med regeringen og Dansk Folkeparti. Ifølge aftalen er forventningen, at der vil blive solgt 1.800 elbiler i år og i alt 24.100 frem til og med 2020, hvor elbiler vil være fuldt omfattet af registreringsafgiften.

»De her tal er slet ikke i nærheden af det forventede tal, og hvis de ikke retter sig, er vi nødt til at gøre noget ved det,« siger Radikale Venstres skatteordfører, Martin Lidegaard, med henvisning til, at det står i aftaleteksten, at hvis forudsætningerne bag aftalen ændrer sig »markant« i løbet af indfasningsperioden, vil forligspartierne drøfte indfasningen på ny.

s også: Salget af elbiler tager en katastrofeopbremsning

Forligspartierne har aftalt at mødes til august, og inden da ønsker Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Petersen, ikke at drage nogen endelig konklusion om effekten af den nye registreringsafgift.

»Det er meget svært af fælde dommen, før vi kommer længere hen på året, for vi må forvente, at størstedelen af elbilerne bliver solgt i anden halvdel af året, når man nærmer sig næste fase i indfasningen af registreringen. Men når jeg ser tallene, er jeg glad for, at det blev aftalt, vi skal følge udviklingen og justere aftalen, hvis det bliver nødvendigt. Socialdemokratiet vil gerne have, at der bliver solgt flere elbiler, og at de bliver mere udbredte. Men man skal huske, at det politiske alternativ ikke var, at afgiftsfritagelsen var fortsat. Alternativet havde været, at der var fuld afgift på elbilerne fra dag ét. Og så havde antallet set helt anderledes ud,« siger Jesper Petersen.

Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, mener imidlertid ikke, det faldende salg bør få forligspartierne til at bremse op.

»Det er forventeligt, fordi der skete en eksplosion i salget før jul, da alle vidste, at der ville komme en stigning i registreringsafgiften ved årsskiftet. Da indfasningen er en trappemodel, vil vi nok også fremover komme til at se, at salget falder om foråret for så at stige om efteråret, inden afgiften stiger igen. Indtil videre er der i hvert fald ikke kommet noget frem, som overbeviser mig om, at vi skal til at lave det hele om og lave lempeligere afgifter. Men der er selvfølgelig en usikkerhed, hvilket også er grunden til at vi har aftalt at mødes igen, hvis salget pludselig eksploderer – eller der sker det modsatte,« siger Dennis Flydtkjær.

Behov for nytænkning

Den administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, har også hidtil ment, at det var for tidligt at konkludere noget om effekten af den ny registreringsafgift på elbiler, fordi det er et bilmarked, der i høj grad er drevet af få flådeejere som kommuner, regioner og udlejningsselskaber, der køber i såkaldte klumper.

Men Gunni Mikkelsen mener, at man ikke længere kan blive ved med sige, at det er for tidligt. De Danske Bilimportører har samtidig længe talt for en anden afgiftsmodel end den nuværende, som først og fremmest har resulteret i salget af såkaldte premium- eller luksuselbiler.

»Vi mener fortsat ikke, at den nuværende måde at beskatte biler på i Danmark, er den rigtige. Der er behov for en hel nytænkning af afgifterne, så vi får en mere intelligent beskatning, der tager udgangspunkt i bilens påvirkning af miljø og trafiksikkerhed. Det kunne være en afgift baseret på bilens CO2-udledning. Det vil gøre alle de miljøvenlige biler langt mere attraktive,« siger Gunni Mikkelsen.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) fastholder troen på, at elbilsalget nok skal komme op i omdrejninger igen: »Regeringen vil gerne udbrede brugen elbilerne. Men det skal ske på en balanceret måde, der også tager hensyn til ret og rimelighed på bilmarkedet. Den aftale, vi lavede i efteråret, mener jeg er fornuftig. Jeg tror derfor på, at der nok skal komme flere elbiler i Danmark,« skriver ministeren i en kommentar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer