Nyhed
Læsetid: 3 min.

Flertal: Fartbøder skal stadig koste dansk pas

En færdselsbøde på 3.000 kroner eller derover giver fire et halvt års karantæne fra at få et dansk pas. Et flertal i Folketinget afviste i sidste uge at ændre loven
Indland
17. maj 2016

Er en fartbøde på 3.000 kroner nok til ikke at kunne blive dansk? Det mener et flertal i Folketinget, der i sidste uge afviste et beslutningsforslag om at hæve grænsen for, hvornår en fartbøde resulterer i, at man får karantæne i fire et halvt år fra at blive dansk statsborger. Johanne Schmidt Nielsen fra Enhedslisten, der sammen med SF, Radikale Venstre og Alternativet havde stillet beslutningsforslaget om at bagatelgrænsen for færdselsbøder skal hæves fra 3.000 og 10.000 kroner, synes, at reglen er »latterlig«.

»Selvfølgelig må du ikke køre for hurtigt, med slidte dæk eller uden sele, og derfor skal man betale den bøde, man får. Spørgsmålet er, om det er fair, at unge mennesker født og opvokset i Danmark oven i hatten får en karensperiode på fire et halvt år fra at få statsborgerskab. Det mener jeg ikke,« siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Som det ser ud i dag, kan en hvilken som helst bøde på over 3.000 kroner i princippet stikke en kæp i hjulet for et dansk statsborgerskab, men i oktober 2015 besluttede partierne bag indfødsretsaftalen dog, at man kan få dispensation for visse bøder mellem 3.000 og 10.000 kroner. Lovændringen skete blandt andet på baggrund af en sag, hvor en mand ved en fejl kom til at sætte ild til naboens hæk med en ukrudtsbrænder. Det kostede ham en bøde efter beredskabsloven på 3.000 kroner og muligheden for at blive dansk statsborger i nogle år frem. Det syntes et flertal ikke var i orden, og loven blev ændret.

Men muligheden for dispensation gælder ikke for bøder inden for straffeloven, våbenloven, loven om euforiserende stoffer og færdselsloven. Det betyder i praksis, at en fartbøde kan give karantæne fra dansk statsborgerskab i fire et halvt år, også selv om ansøgeren opfylder alle andre krav til statsborgerskab.

»Jeg mener på ingen måde, at man bliver mindre dansk eller mindre kvalificeret til at få et dansk pas af at have fået en fartbøde,« siger Johanne Schmidt-Nielsen

Det er integrationsminister Inger Støjberg ikke enig i. I torsdagens debat påpegede hun, at det for hende og regeringen er noget »meget specielt« at få dansk statsborgerskab.

»Vi skal stille skrappe kriminalitetskrav til de personer, der ønsker at blive danske statsborgere,« sagde hun fra talerstolen.

Kursskifte

Mange fartovertrædelser udløser bøder på 3.000 kroner eller derover. Men karenstiden på fire et halvt år indtræder også, hvis man har fået flere mindre færdselsbøder, der tilsammen udgør mere end 3.000 kroner. Det kan for eksempel være, hvis man kører uden sikkerhedssele og derudover taler i håndholdt mobiltelefon.

Sådan skal det også være fremover, mener blandt andet Venstre. Tilbage i maj 2015, da SR-regeringen var ved magten, kritiserede Venstres indfødsretsordfører Jan E. Jørgensen ellers den daværende regering for ikke at ville ændre loven.

»Det virker mærkværdigt, at man holder færdselslovsovertrædelser udenfor, for det betyder, at dem, der har kørt 63 kilometer i timen et sted, hvor man må køre 50, betragter man som så alvorlige forbrydere, at de skal have karantæne fra deres statsborgerskab. Det giver ikke nogen mening,« sagde han dengang til Politiken og bebudede, at en Venstre-regering ville ændre sådan en lov.

Noget anderledes lød det fra talerstolen onsdag, hvor Jan E. Jørgensen afviste at støtte forslaget, blandt andet fordi forslagsstillerne lægger op til, at der automatisk skal gives dispensation, så færdselsbøder under 10.000 kroner ikke kan blokere for statsborgerskab.

I en kommentar til Information uddyber han, at 3.000 ikke er et »magisk tal«, og at man en dag godt kunne diskutere, om bagatelgrænsen skal hæves eller sættes ned, men at han lige nu er glad for, at der foreligger en bred politisk aftale hen over midten, som »skaber ro om området«.

Heller ikke Liberal Alliance ville støtte beslutningsforslaget. Leif Mikkelsen, der er indfødsretsordfører fra Liberal Alliance, sagde ellers i 2015 til Politiken, at LA gerne ville være med til, at færdselsloven i statsborgerskabssager bliver behandlet på en anden måde. I samme artikel sagde han, at »man kan næsten sige, at det er tegn på, at man er ved at være integreret«, hvis man kommer til at køre lidt for stærkt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

En bemærkning til - "Det er integrationsminister Inger Støjberg ikke enig i. I torsdagens debat påpegede hun, at det for hende og regeringen er noget »meget specielt« at få dansk statsborgerskab."-

Hvorfor mener fru Støjberg så ikke, at at det skal være noget meget specielt at blive statsminister. Hvorfor kan en ung kvinde ikke få sit statsborgerskab "bare" fordi hun, som desværre mange andre køre for hurtigt, og så en mand der har fiflet med bilag, været på hotel under et andet navn betalt af skatteyderne og ikke mindst fifler med oplysninger og beregninger til Folketinget osv. , hvorfor mener fru Støjberg at han er værdig til at være statsminister, når en fartbøde kan spærre for et statsborgerskab??????

Torsten Jacobsen, Karsten Aaen, Tue Romanow, Niels Duus Nielsen, Henrik L Nielsen, Arne Lund, Christel Gruner-Olesen, Jette M. Abildgaard og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Det danske demokratis forbandelse er, at analfabeterne på højrefløjen har lært at tælle til halvfems.

jens peter hansen

I følge Folketinget er forslaget sendt i udvalg, så helt død er sagen ikke.

Torben Knudsen

Det er længe siden hvis nogensinde nogen har beskæftiget sig med det forhold, at vi importerer biler, der kan køre 250 km i timen og ditto motorcykler. De ikke bare kan, de gør det også og den lousige fartkontrol vi har er helt til grin, når Brian kommer ad Lindenborgvej med de 250.
Hvorfor ikke plombering ved 140 km i timen og se dødsstatistikken rasle ned?
Alternativt både plombering og en device på det enkelte køretøj, der rapporterer fartoverskridelser målt med nye smarte standere.