Generalforsamling uden overraskelser

19. maj 2016

»Information er i rigtig god form,« sagde bestyrelsesformand Lasse Bolander, da Information A/S i går afholdt generalforsamling. Der var mødt omkring 25-30 mennesker op i dagbladets kantine til kaffe og croissanter.

»Nu skal vi desværre skifte chefredaktør, men jeg kan sige, at vi er i gang med det,« fortsatte Lasse Bolander med henvisning til, at ansvarshavende chefredaktør Christian Jensen stopper på Information for at gå til Politiken.

Administrerende direktør Mette Davidsen-Nielsen sagde, at 2015 var et vigtigt år for Information:

»Vi har haft en let stigende omsætning og et stigende oplag og en stigende udbredelse. For jer, der følger med i mediebranchen, ved I, at det er usædvanligt.«

Af årsberetningen fremgår det, at Informations gennemsnitlige oplag for andet halvår af 2015 var på 20.307 mod 19.069 i samme periode i 2014. Nettoomsætningen blev på 123 millioner i 2015 mod 120 millioner i 2014. Årets resultat på 1,7 millioner før skat, som var dårligere end de foregående år, afspejler ifølge beretningen, at der er foretaget investeringer i digital udvikling.

Det forgangne år var i det hele taget et år, hvor der blev »bygget meget om«, sagde chefredaktør Christian Jensen.

Han henviste blandt andet til, at avisen mandag til torsdag er blevet »strammere« og med færre sider, mens der fredag og lørdag udkommer tre faste tillæg.

En udviklingsretning, som internt har heddet ’fra hverdag mod weekend’. Det blev også til enkelte kritiske bemærkninger fra deltagerne på generalforsamlingen. En deltager ville blandt andet vide, hvad avisen har lært af sagen om freelanceren Annegrethe Rasmussens mangelfulde kildehenvisninger. Det besvarede Christian Jensen ved at henvise til, at avisens regler for citatskik er blevet gennemgået både mundtligt og skriftligt.

En anden deltager foreslog, at Information kigger sine finansielle investeringer igennem for uetiske forhold. Det er avisen allerede i gang med, oplyste bestyrelsesformand Lasse Bolander.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu