Interview
Læsetid: 4 min.

’Fiasko vil ramme dem, der vælger den ekstreme venstrefløj’

Stefan Roy Frederiksen, landsformand for Liberal Alliances Ungdom, ser lyse muligheder i, at fløjenes styrkelse vil gavne kompromisløse liberale kræfter. Og så vil han gerne legalisere al narkotika
’Jeg kan ikke finde den skat, der ikke skal nedsættes eller fjernes,’ siger Stefan Roy Frederiksen, landsformand for Liberal Alliances Ungdom.

Ulrik Hasemann

Indland
25. juli 2016

»Konsekvenserne bliver for nogle en total fiasko; for andre en kæmpe succes.«

Sådan bedømmer 21-årige Stefan Roy Frederiksen, landsformand for Liberal Alliances Ungdom, den globale tendens til, at de politiske yderfløje styrkes, og midten svækkes. Information spørger:

Fiasko for hvem?

Stefan Roy Frederiksen svarer: »Lande som Venezuela. Fordi de kører med planøkonomi, efter de valgte et meget socialistisk parti: Hugo Chávez’ ekstreme venstrefløj. Tilsvarende fiasko vil ramme dem, der vælger den ekstreme venstrefløj.«

– Og succes for hvem?

»Succes for kapitalistiske lande med en international dagsorden for frihandel. For eksempel Schweiz. Fordi det er et land med stor økonomisk vækst, lav arbejdsløshed og høj grad af personlig frihed og levestandard. Og arvtager til den danske position som det lykkeligste land.«

Læs også: ’Det er blandt de ældre, de yderligtgående tendenser viser sig’

– Schweiz er også et land, der lever af klodens sorte penge?

»Ja, det gør alle lande. Der er ikke et land, der ikke er involveret med sorte penge. For eksempel fra de enorme summer, som narkokarteller udveksler.«

– Men Schweiz i særlig grad?

»Det er et center i midten af Europa.«

– Hvilke konsekvenser får fløjenes styrkelse herhjemme?

»Det kommer an på, om tilstrømningen går til Liberal Alliance eller til Enhedslisten. Hvis det bliver til Enhedslisten, skal vi ophæve alle de virksomhedsformer, vi har i dag og indføre medarbejderdemokrati. Hvis det bliver til Liberal Alliance, betyder det lavere virksomhedsskat, mindre regulering, mindre bureaukrati og flere arbejdspladser.«

LA er yderfløj

– Som du stiller det op, er Liberal Alliance et yderligtgående fløjparti?

»Ja, Liberal Alliance og Enhedslisten er de eneste, der tilbyder noget andet. Enhedslisten tilbyder en mere rå form for socialisme. Liberal Alliance tilbyder en ren form for liberalisme. Resten af partierne er bare socialdemokrater i en eller anden form.«

Når Stefan Roy Frederiksen som sin politiske hoveddrivkraft nævner »retten til at være fri for statsindblanding«, er der en frihed, der ligger ham særligt på sinde: »Jeg vil betegne mig som den type fyr, der hellere vil have en joint fredag aften end et glas vin eller en øl. Allerede i min efterskoletid var det jo noget kriminelt. Og de tre første år af mit liv var jeg nærmest uden far, fordi han sad i fængsel for narkokriminalitet. Jeg vil langt hellere have en skæv far end ingen far.«

»Det, der fik mig ind i politik, da jeg kom hjem fra et år i high school i USA, var, at jeg i staten Michigan havde oplevet medicinsk cannabis med rådgivning og oplysning.

Kontra Danmark, hvor der var bander, kriminalitet og vold. Ingen beskriver de konsekvenser, kriminaliseringen af narko har for bandemiljøet – også for børn. Man kunne legalisere hash alene af hensyn til børn.«

Læs også: ’Vi er ikke længere dem, der binder rød og blå blok sammen’

– Der er forskel på at bruge cannabis som medicin og som nydelsesmiddel?

»Der er ikke nogen anden rettighed, fordi man er syg. Det handler om retten til at bestemme over sin egen krop, når man ikke skader andre.«

– Har du Liberal Alliances Ungdom med dig i kravet om legalisering?

»Ja, vi går ind for fuld legalisering af al narkotika.«

Og moderpartiet?

»Ja, LA støtter en legalisering af hash og en afkriminalisering af narkotika.«

Væk med skat

Information borer i det, der i særlig grad gør Liberal Alliance til et yderparti:

– Er der en skat, der ikke skal nedsættes eller fjernes?

Stefan Roy Frederiksen gør en lang pause. Så siger han:

»Jeg kan ikke finde den skat, der ikke skal nedsættes eller fjernes. De, der skal helt fjernes, er registreringsafgiften, indkomstskatten og … jeg kunne nævne en masse.«

– Lige præcis den slags skattepolitik er der mange, der finder uansvarlig?

»Vi skal beskatte det, vi vil have mindre af: Forurening og brug af begrænsede ressourcer.«

Læs også: ’Helt ærligt: Det gik ikke skidegodt for SF i regering’

Men miljøbeskyttelse er jo nødvendigvis et fælles europæisk anliggende. Information spørger:

– Hvorfor er EU ikke et begejstringsprojekt for dig?

»Fordi det er bureaukratisk, centraliserende, ensrettende og big business-fikseret. Liberal Alliances Ungdom var som det eneste parti i Storbritannien for at føre kampagne for Brexit. Med stor succes. Det er meget besynderligt, at andre partier, nemlig Enhedslisten og Dansk Folkeparti, har fået medieopmærksomhed på at støtte Brexit uden selv at have gjort en indsats.«

– Du vil bare have Danmark ud af EU?

Stefan Roy Frederiksen løfter sin ydertrøje og viser en indertrøje med påskriften: »Verden er større end EU.« Underskrevet af Folkebevægelsen Mod EU.

– Er I enige i Liberal Alliances Ungdom om, at Danmark skal ud af EU?

»Vi har flertal for det på landsmødet.«

– Drømmer du om at finde en sikker opstillingskreds, der kan give dig valg til Folketinget?

»Nej, det er ikke noget, jeg drømmer om. Man behøver jo ikke at være valgt til Folketinget for at blive minister – eller statsminister.«

Stefan Roy Frederiksen beder om, at der til denne bemærkning tilføjes:

»… siger Stefan Roy Frederiksen med et blink i øjet.«

Læs også: ’Det er befriende, at fløjpartierne går frem’

Serie

De unge og flugten fra ansvaret

Overalt i den demokratiske verden flygter vælgere fra partier og politik, der tidligere har været regeringsbærende.

Hvad kommer det til at betyde for fremtidens generationer, at fløjene bliver stærkere og midten svagere?

Det drøfter Informations David Rehling i denne sommerserie med lederne af Danmarks ni politiske ungdomsorganisationer.

Seneste artikler

  • De unge og flugten fra ansvaret

    2. august 2016
    De unge politikere svarer med en forfriskende frimodighed, som garvede politikere er renset for
  • ’Vi bliver udfordret på vores tolerance’

    30. juli 2016
    Mathilde Boesen, tovholder for Alternativets unge-netværk, mener, at yderfløjenes styrkelse stiller større krav til vores evne til at tale sammen. Hun medgiver, at Alternativet har nemmest ved at tale med Enhedslisten: ’Den er super cool.’
  • ’Social-demokraterne ligger, som de har redt’

    28. juli 2016
    Silas Marker, talsperson for Enhedslistens ungdomsorganisation, Socialistisk UngdomsFront, mener, at det, der foregår på Christiansborg, afspejler ’den grundlæggende konflikt mellem den brede befolkning og den ene procent, i vores jargon: kapitalisterne’. I den konflikt bliver Socialdemokraterne valgt fra
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Robert Kroll

Enig i, at hvis man vælger den ekstreme venstrefløj, så går det grueligt galt.

MEN vælger man den ekstreme højrefløj ( LA's ungdoms "klub") , så går det lige så grueligt galt.

Det gælder om at blive på vejen . Kører man i grøften , så stopper " festen " - og det uanset om man havarerer i højre eller venstre grøft.

Hans Jørn Storgaard Andersen, Jan Weis, kjeld jensen og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@Robert Kroll

Så enig så enig...

Den cowboy kapitalisme som LA's ungdom ønsker har aldrig aldrig nogen sinde givet et samfund som når det danske til sokkeholderne når det gælder velstand, velfærd og lighed. Og mange flere goder. Og præcis det samme gælder den ligeså torskedumme neosocialisme som enhedslisten står for...

David Hajek, Hans Jørn Storgaard Andersen og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Jens Winther

Nu er det ikke usædvanligt, at ledelsen af de forskellige partiers ungdomsorganisation består af lige dele løse patroner og løstgående missiler, men det er dog alligevel bemærkelsesværdigt, at Stefan Roy Frederiksen, trods en alder på 21 år, ikke har erhvervet sig større indsigt eller fornuft end tilfældet er.

Det må stå meget sløjt til i LAU!

Kirsten Andersen, Jørn Andersen, Torben Skov, Vibeke Hansen, Claus Jørgensen, Liliane Murray, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Kirsten Lindemark og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Indslaget er et godt argument for at sætte valgretsalderen op til 30 år igen. ;)
Med venlig hilsen
Lennart

Kirsten Andersen, Torben Bruhn Andersen, Finn Thøgersen, Torben Skov, Tino Rozzo, Hans Larsen, Helene Kristensen, Jan Weis, kjeld jensen, Liliane Murray, Niels Duus Nielsen, Robert Kroll, Kirsten Lindemark og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Schweiz er ikke liberalt, det er konservativt og har nogle af de strengeste arbejdsmarkedsregler, herunder fuld offentliggørelse af de faste lønsatser indenfor alle fag og alle distrikter. Det er muligt, at Schweiz ligner et frihandelsparadis - bortset fra at de jo udtrykkeligt har fravalgt alt, der kan blande sig i arbejds- og handelslivet i republikken - men det er altså tværtimod et land, der insisterer på, at alt kan besluttes politisk

Morten P. Nielsen, Kirsten Andersen, Mads Berg, Jørn Andersen, Torben Skov, Vibeke Hansen, Jens Falkenberg, Hans Jørn Storgaard Andersen, Claus Nielsen, Janus Agerbo, Jens Pedersen, Liliane Murray, Benjamin Bach, Jens Kofoed, Robert Kroll, Jens Winther og Kirsten Lindemark anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Steffen Gliese
Jeg er sikker på at den unge politiker vil blive irriteret over at du nævner fakta. Hvorfor skal du forstyrre hans verden, hvor det hele er ordnet? :-)

med venlig hilsen
Lennart

Vibeke Hansen, Hans Larsen, Claus Jørgensen, Liliane Murray, Niels Duus Nielsen, Jens Winther, Kirsten Lindemark og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jens Winther

@Steffen Gliese - helt korrekt, og et klokkeklart eksempel på det unge menneskes manglende indsigt.

Han har hørt en halv vise om Schweiz, men aner ikke en dyt om, hvordan det schweiziske samfund er skruet sammen. Talentløst!

Jørn Andersen, Vibeke Hansen, Thomas Holm, kjeld jensen, Liliane Murray, Anne Eriksen, Benjamin Bach, Karsten Aaen, Kirsten Lindemark og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

...Når man mister jordforbindelsen og letter møder man Liberal Alliance.

Jørn Andersen, Torben Skov, Vibeke Hansen, kjeld jensen og Liliane Murray anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

- Schweiz har jo aldrig afskaffet laugsvæsenet.

Slettet Bruger

Endnu en artikel der indledes med en præmis om at yderfløjene styrkes. En igangværende polarisering har man snakket om siden 70’erne og muligvis længe før, uanset udviklingen har været stik modsat. Jovist, har Danmark ændret helt utroligt og er f.eks. gået fra at være en kultur med mange ideer om fællesskab og sammenhold til at have et enormt fokus på individualisme og værdier, der snævrer sig ind til at handle om image, konkurrence, stadigt mere forbrug og i mangel af bedre en væg til væg mediedækning hvor kritikken fortrinsvis rettes imod andre kulturers elendigheder.

Men bortset fra nogle forholdsvis små nuancer på Christiansborg, så deler partierne tanker om at man skal lappe videre på det eksisterende teknokratiske kludetæppe. Kun en lille minoritet lader til at have visioner om noget anderledes, omend flere af disse sammen med resten hylder drømmen om stadigt mere arbejde i hurtigere tempo til flest mulige mennesker som løsningen på alt, om at begrænse flygtningestrømme ved overvågning, krig og højere mure eller om at sætte skatterne ned på arbejde, så retfærdigheden i deres øjne kan ske fyldest. Kun undtagelsesvist, navnlig op til valg eller når partierne er helt uden for indflydelse, kan man forledes til at tro at nogen af disse ville kunne bringe noget afgørende nyt, den dag de steg ind i ministerbilerne, sank ned i embedsvældets 'selvstyrende system', og i højere grad skulle leve med dag til dag meningsmålinger. Ret meget polarisering andet end den, der konstant oppiskes i forbindelse med flygtninge spørgsmål, er svær at forestille sig med så veludviklede mekanismer omkring meningskontrol og -målinger, med så massiv ensidig mediestyring og ditto træning, med spindoktorer og markedsføring og endog skoler, hvor de allerede siddende i demokratiets navn og med statsstøtte opdrætter næste generation af professionelle menings soldater. Mainstream reklame regimet vil dog sikre at flest muligt abonnere på samme ideer.

Flemming Berger, Helene Kristensen og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Jeg fatter ikke, hvordan man kan sige: De andre partier (bortset fra El g La) "bare" er socialdemokrater under en eller anden form - Det er bare den socialdemokratiske politik, der har bygget vores velfærdssamfund.

Hanne Ribens, Claus Jørgensen og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
Benjamin Bach

Desværre har vi en ungdom, der ikke krediterer egne privilegier og samtidig mener, at fordelingspolitikken skaber flere problemer, end den løser.

Hvor ser man anerkendelsen af den lighed, de er vokset op i? (Et spørgsmål af mindre karakter)

... egentlig gad jeg hellere at vide, hvordan de har tænkt sig at løse klimaforandringer, ressourcemangel og krig.

...Samt den økonomiske krise, som neoliberalismen har skabt, som økonomer helt ind i kernen af neoliberalismen nu anerkender.

Når man læser argumenterne (min far røg hash og jeg har været 1 år i USA), så lyder det som noget personligt... en sentimental politik... en hævn. Men hans problemer er ikke specielt alvorlige sammenlignet med ofre for ulighed, folk der er fanget i samfundets nederste klasser. Man kan sagtens liberalisere hash uden at sænke skatten.. at blive formand for LAs ungdom er en overreaktion.

Måske er der noget, jeg ikke forstår af 90'er-generationens opvækst. Måske er den bare ikke specielt privilegeret, måske har VKs angreb på uddannelserne betydet, at de har fået sig en adlydende hær til deres neoliberale projekt. Fra barnsben har man jo fået ørerne tudet fulde af problemer: terror, stress, nedskæringer, politikerlede.. intet har fungeret i staten og ingen har været stolte af den eller talt om den som et fællesprojekt.

Man er også afhængig af en særlig selektiv måde at opfatte socialistisk politik på; mens man har travlt med platte påstande om, at Venezuelas Chavez var alt ondt i verden, erkender man ikke retningen på den fordelingspolitik, man selv udråber som messias (Populært sagt: Hvis vi ikke ændre kursen, ender vi der, hvor vi har retning mod).

Både DK og resten af verden oplever en neoliberal politik. Ingen er i tvivl. Bedraget af egen hash-politik tror LA, at de er ekstremistiske. Udefra er billedet anderledes.

LA(s ungdom) mener, at frem for at tale om nuancerne i den socialdemokratiske virkelighed, skal vi med udgangspunkt i Venezuela og Schweiz tale om, hvordan vi justerer indkomstskatten i DK. Det tjener naturligvis kun til at fjerne substansen, men måske har man ladet sig inspirere af, hvor godt en neoliberal agenda trives, når substansen fjernes... *host* Trump.

--

’Fiasko vil ramme dem, der vælger den ekstreme venstrefløj’

Nu kan jeg ikke se noget sted i interviewet, at ovenstående er et direkte citat, er det fra forsideredaktørens fri fantasi? Må man godt sætte citationstegn om noget, der ikke er et rent citat? Jeg læste det som om, at han dømmer fiasko over Enhedslisten, men han taler jo om et specifikt samfund (Venezuela), så hans udsagn er ikke et ondt ønske om nogen specifik læser eller person i DK.

Anne Eriksen, Vibeke Hansen, Flemming Berger, Nikolaj Svennevig, Jens Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Benjamin Bach

Hmm, nevermind sidste del af min kommentar, overskriften er et direkte citat, ctrl+F'ckede up.

Jens Thaarup Nyberg

"jeg har en flyvemaskine, og den har vinger på, du kan tro at de er fine for de er malet blå"
Godt billede.

Liliane Murray

Tilbragte Joachim B Olsen ikke også nogen tid i det fordummende USA?

Torben Skov, Anne Eriksen og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Det var så David Rehlings sjette agurketids-interview med formanden for et af Danmarks opstillingsberettigede politiske partiers rugekasse for unge talenter.

Nu mangler der kun to - formanden for VU (regeringspartiets rugekasse) og formanden for Alternativets do. (hvis en sådan eksisterer) - før Rehling med et lettelsens suk kan tørre sveden af panden, vandre ned i kælderen under St. Kongensgade 40C, trække sin tohjulede pegasus af stald og med god samvittighed cykle hjem i privaten efter veludført dåd som ferievikar for halvdelen af dagbladet Informations faste medarbejderstab i sommeren 2016.

Jørn Andersen, Flemming Berger, Jens Winther og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
Jens Pedersen

Haha det er jo sødt, næsten helt rørende. Når han engang møder virkeligheden i moderpartiet, går det ham vel ligesom det gik med Brygger: desillusioneret må han erkende at LA ikke er andet end skatteanarkister.
Frederiksens våde drømme om liberal værdipolitik er langt, langt nede af Führer Samuelsens liste. Vi ser det jo hver eneste gang de skal forhandle finanslov. "Mindre skatter til mig" trumfer alt andet. Det ville jo være langt lettere for dem at få indrømmelser på fx. virksomheder og statens ret til overvågning, legalisering af cannabis, total afskaffelse af værnepligt, eller helt andre udgiftsfrie lovforslag, med klangbund i en klassisk liberal politik. Men det er Lars Seirs skattedrømme der bestemmer

Mads Berg, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Carsten Wienholtz, Vibeke Hansen, Karsten Aaen, Liliane Murray, Steffen Gliese og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Herregud, han er jo kun 21 år. Han har tiden for sig og vil formentlig - forhåbentlig - drage nogle erfaringer, som vil nuancere hans syn på hvilken samfundsmodel, der er mest holdbar. Han er tilsyneladende i besiddelse af masser af ungdommeligt drive. Og det er da et meget godt udgangspunkt.

Steffen Gliese

Det dummeste ved den form for politik er jo, at den må være imod bedre vidende - for det er jo netop dem, der har haft helt enorm fordel af systemets indretning, der alligevel vil ødelægge det.

Carsten Wienholtz, Liliane Murray og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

I den iværksættervirksomhed, jeg arbejder gratis for i et såkaldt praktikjob, er den ene af ejerne også LA'er. Jeg har tit tænkt, at hvis LA fik magt, så ville der ikke være nogen skattebetalt jobcenterformidlet arbejdskraft at hente til forretningen..
Never mind, jeg har sikkert bare ikke forstået det dragende ved at droppe skattefinancieringen af forskellige samfundsgoder.

Jørn Andersen, Anne Eriksen, Carsten Wienholtz, Tue Romanow, Liliane Murray, Kim Houmøller, Steffen Gliese og Keld Albrektsen anbefalede denne kommentar
Henrik Bjerre

@Grethe Preisler

En ungdomsafdeling hos Alternativet? Er det ikke det samme som en våd vandpyt?

Anne Eriksen, Liliane Murray, Helene Kristensen, Jens Falkenberg, Jens Thaarup Nyberg, Grethe Preisler og Jan Weis anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

"Den fattige Rasmus er kommet herhen/han har det derhjemme kun dårligt men/nu skal vi ham ret fornøje"

"Blå bog:
Folkeskole: Dagelev på Herlufsholm
Gymnasium: Læser HF-enkeltfag på VUC Frederiksberg"

(Var der en klokke, der ringede?)

Karsten Aaen, Liliane Murray og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Henrik Brøndum,
er vandpytter ikke normalt våde? - men måske er Å-pytterne udtørrede p.g.a. den klimakteriske krise i den dommedagsprædikende neoreligiøse menighed ...

Grethe Preisler

Jo HenrikBrøndum
- en våd vandpyt eller et tørreskab til tørre engangsbleer.

Spørg evt. David Rehling, jeg har for længst siden opgivet at finde ud af, hvad Alternativets politik går ud på. Borset fra, at vi alle sammen skal være sødere ved hinanden og ikke spørge Uffe Elbæk om noget, han ikke kan svare på, før han har fundet ud af, hvilket verdenshjørne vinden blæser fra.

Jørn Andersen, Torben Skov, Anne Eriksen, Jens Pedersen, Liliane Murray, Helene Kristensen og Jens Winther anbefalede denne kommentar

Det er mit indtryk at adskillige i LA bilder sig selv ind at være sådan lidt rebelske og anti-autoritære. Al'a den sjove og frække dreng i klassen men som alligevel godt vil tages lidt alvorligt. Især i ungdoms-afdelingen bliver det sådan helt komisk, formentligt ganske ufrivilligt. :-)

Problemet er så bare, at de er det modsatte - nyttige idioter for dem ovenover i hierakiet der er ganske bevidste om hvad begrebet "klasse" dækker over. Der efterplapres hvad man får fortalt som en pladespiller der er faldet i hak.
Der findes ingen selvstændige og originale tanker eller idéer fra den kant.
Og derfor fortsætter turen af den nedadgående spiral de hylder, neoliberalisme.
Gammelt lort fra det 17. og 18. århundrede nu puttet i ny dåse. I mellemtiden er lugten dog ikke blevet bedre.
I hylder jo dybest massesamfundet, sikkert med en forestilling om det modsatte, og konsekvensen bliver socialistiske støvletramp - af den ene eller anden art - i gaderne, som det så småt anes rundt omkring i Europa.

Hvordan kan det være, Stefan Roy Frederiksen, at det i 50'erne og 60'ernes USA f.eks, var muligt at løfte befolkningens rigdom, fattig såvel som rig (i modsætning til de sidste 40 år), markant - samt mangel på økonomiske kriser?
Og hvorfor er de økonomiske kriser efterfølgende overhovedet opstået og hvorfor vedbliver de med at komme?
Og hvorfor ender du og jeg, dine forældre og deres naboer med at betale for dem? - For det gør vi og kommer til det igen.
Tror du, at dine egne magthavere overhovedet er interesseret i, at du bliver bevidst om noget som helst?

Det er selvfølgelig helt urimelige spørgsmål, at stille til en 21-årig og forvente fornuftige svar på. Men det er vel ikke så uinteressant inden du forvilder dig alt for meget ind i den politiske ungdoms-sekt - hvor den religiøse dogmatik, får den katolske middelalder ditto til at ligne ren hallelujah.

Automatsvaret fra de højreorienterede som f.eks DF og V’s vælgere er som regel, at det er venstrefløjens skyld og eller indvandrere - men der er ingen der undrer sig over at hverken venstrefløjen eller indvandrere har haft nogen særlig udpræget magt i minimum en generation her i landet. :-D

Vi lever i en tid med en ekstremt ulige fordeling af enorme rigdomme skabt af de mange lønslaver vi tidligere kaldte for arbejdere (i dag gældsslaver) samtidig hører vi fra "folkevalgte”, at der er ikke råd til at renovere skolerne - så vi må forvente endnu en u-dannet og savlende generation som min egen. Jeg er født i 78’ og kan dårlig stave og skrive og synes det er svært, at tænke klart i al den propagandastøj man kalder PR og reklamer, samt underholdningsprogrammer forklædt som nyheder.

Prøv at spørge dine meningsfæller hvorfor abonnere I, i LA på en ideologi der tillader, at det overskud og den rigdom andre frembringer i fællesskab koncentreres på ganske få hænder? - For min skyld kunne du også spørge de savlende i Venstre - de er jo så ansvarlige - under fuld frihed vel at mærke, men med ansvar (ja det lyder selvmodsigende ik? hvis det ligner en and… ;-D

Prøv evt. at se lidt nærmere på hvad det er for en regering moderpartiet til jeres ungdoms-afdeling egentlig holder hånden under. Da er da planøkonomi der vil noget og sjovt nok fattes der stadig penge til de syge og nedslidte med den bonus, at nu er der slet ikke længere udsigt til pension - før det er de døde, hvilket er helt meningen. ;-)

Jørn Andersen, Torben Skov, Anne Eriksen, Keld Albrektsen, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Karsten Aaen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Hans Jørn Storgaard Andersen

Jeg kan altså godt lide de unge politikere. For de tænker sig ikke om, men siger lige præcis, hvad der falder dem ind.

Som denne her:
»Ja, Liberal Alliance og Enhedslisten er de eneste, der tilbyder noget andet. Enhedslisten tilbyder en mere rå form for socialisme. Liberal Alliance tilbyder en ren form for liberalisme. Resten af partierne er bare socialdemokrater i en eller anden form.«

Det er jo ikke helt rigtigt, Dansk Folkeparti er det rene ynk.
Socialistisk Folkeparti kan ikke holde til et regeringsansvar.
Alternativet har næppe tidligere socialdemokrater iblandt sig (skolelærere).
Venstre er mere konservativt end de konservative.

Mangler jeg nogen?

Steffen Gliese

Nej, det lykkedes dig at fejldiagnosticere dem allesammen, Hans Jørn Storgaard Andersen, så alt er ved det gamle.

Torben Skov, Anne Eriksen, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Liliane Murray, Lise Lotte Rahbek, Jan Weis og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

Robert Kroll
25. juli, 2016 - 10:13
Man behøver ikke at vælge noget som helst, hvis man gerne vil se kaos. Man behøver bare at læne sig tilbage og vente på, at Donald Trump bliver præsident, at USA's gæld vokser hinsides astronomien, at dollaren mister sin status som verdensvaluta, at USA følgelig går bankerot, fordi USA har mistet sin produktive kapacitet til at nedbringe sin gæld og fordi andre lande nægter at fortsætte med at bidrage til at betale USA's gæld, at en række forgældede europæiske stater også går bankerot, at euroen går i opløsning, at profitraterne, lønningerne og dermed efterspørgslen efter varer falder yderligere især i den vestlige verden, at den sociale udstødelse øges, at uligheden vokser, at vi ikke magter at kontrollere klimaændringen, at vi løber tør for en række ressourcer, fordi vi tror på vækst, som løsningen på de problemer, som væksten skaber, eller fordi vi bilder os selv ind, at markedsmekanismen er det mest velegnede redskab, hvis vi vil have ressourcer til at cirkulere i lukkede kredsløb.

De 'torskedumme' – for nu at bruge Thomas Andersens favorit floskel – er de som ikke forstår, at vi befinder os i den mest skrøbelige og uholdbare situation, som menneskeheden nogensinde har befundet sig i. De 'torskedumme' er også de, som endnu ikke har fattet, at det de kalder 'den yderste venstrefløj', blot er en flok ortodokse socialdemokrater, og at kaos ikke kommer fra den fløj, men fra det system, som de 'torskedumme' for enhver pris vil bevare. Og som de øvenikøbet tror kan levere løsningerne på de problemer, som systemet selv har skabt. Til de 'torskedumme' kan vi også regne de, som tror, at fri narkotika er svaret på de mega-kriser, som vi befinder os på tærskelen til.

Kim Houmøller, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Jens Pedersen, Keld Albrektsen, Flemming Berger, Karsten Aaen og Jan Weis anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Nej, du ligner ikke en der mangler noget, Hans Jørn Storgaard Andersen,

Det skulle lige være Helle Thorning-Schmidt og Bjarne Corydon til at kaste glans over hyggeaftenerne i De Kgl. Danske Socialdemokraters Veteranklub.

Men nu har I jo Mette Frederiksen og Henrik Sass Larsen til at udfylde de tomme pladser ved bordet efter Helle og Bjarnes ærefulde tilbagetog. Så nu kan Venstres Lars Løkke Rasmussen og Dansk Folkepartis Kristian Thulesen Dahl bare komme an, hvis de tror, de er bedre end S og RV til at holde hus med finanserne og ro på bagsmækken for repræsentanterne for den højeste og laveveste pøbel i hhv. LA og EL's ende af tag-selv-bordet på Christiansborg .... ;o)

Der mangler måske lige et sandhedsbevis for, at ’den ekstreme venstrefløj’ ikke er synonym med hele EL – eller er der plads til korrigerende nuancer hos LA’s ungdommelige politiske kandestøber og andre ...

Anne Eriksen, Carsten Wienholtz, Flemming Berger og Ivan Breinholt Leth anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

Eller m.a.o. når vi har ladet det totale kaos indtræde, vil yderfløjene blive så radikale, at Robert Kroll, Thomas Andersen, Hans Jørn Storgaard Andersen, Stefan Roy Frederiksen og mange andre vil drømme sig tilbage til de 'gode tider', hvor det mest rabiate de kunne komme i tanker om, var Enhedslisten. Til den tid vil det formentligt være for sent at drømme....

Keld Albrektsen, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Grethe Preisler og Jan Weis anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

HJSA er ung endnu, skal man tro hans ord.

Liliane Murray

@ Jan Weis,

Den 'klimakteriske krise'?

Michael Kongstad Nielsen

Oraklet har talt. Som da Krøsus søgte svar i Delfi. Når den politiske kamp bryder ud, vil en stor yderfløj gå til grunde. Desværre blev det Krøsus´ egen fløj. Velhaverne med dyre vaner eller trang hertil, og politisk kamp herfor, vil blive ramt af egen hybris og falde sammen som den fiasko, de spår andre.

Grethe Preisler

Stefan Roy Frederiksen, 21 år, er anti-autoritær, og har ingen drømme, ingen ønsker og ingen ambitioner om at "vende tilbage" til noget som helst andet end en arbejdsfri tilværelse på første klasse med fri adgang til at gøre, hvad der passer ham selv. Uden indblanding fra emsige "klidmostre", "pap-fædre" og andre "voksne autoriteter" som dem, der ikke ville legalisere hans forbrug af de stimuli til fordrivelse sin barnlige Weltschmerz, han stadig foretrækker at bedøve sig med frem for deres legale afgiftsbelagte stimuli i form af alkohol og tobak.

Tomhed, værdinihilisme og "Untergang des Abendlandes" i n'te potens, personificeret i den 21-årige formand for partiet Liberal Alliances ungdomsafdeling "med et blink i øjet".

Herfra kan det kun gå fremad.

Jørn Andersen, Flemming Berger og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Sommerfugledalen, et requiem:

"De stiger op, planetens sommerfugle
i Brajcinodalens middagshede luft,
op fra den underjordisk bitre hule,
som bjergbuskadset dækker med sin duft.

Som blåfugl, admiral og sørgekåbe,
som påfugløje flagrer de omkring
og foregøgler universets tåbe
et liv der ikke dør som ingenting.

Hvem er det der fortryller dette møde
med strejf af sjælefred og søde løgne
og sommersyner af forsvundne døde?

Mit øre svarer med sin døve ringen:
Det er døden som med egne øjne
ser dig an fra sommerfuglevingen."
(Inger Christensen 1991)

Billedet svarer vist meget godt til mandens udviklingstrin.

Per Jongberg

Hvor gammel er fyren mon ? Han ser ud som en n "vommer"

Ja,,jeg har indledt en kampagne md " vommerne".

Klimakterikum
@Liliane Murray - Den ’klimakteriske krise’? – det skal du ikke tage dig af, det er bare en komplet uforståelig sønderjysk vittighed, ikke spor morsom, snarere tværtimod – en ren tankeleg uden relevans overhovedet til Å-rsagen … ;-)

Michael Kongstad Nielsen

Per Jongberg, du kan roligt tage Grethe Preislers oplysning om mandens alder ad notam, hun plejer at have fuldt tjek på den slags.

Sommerfugledalen kan jeg derimod ikke se nogen relevans i. Inger Christensens langdigt er efter min mening en lille smule pip i låget. Men med smukke I. P. Jacobsen-agtige naturbeskrivelser. Og stemninger. Det emmer. Men løfter sig æterisk som dug for solen - altså forsvinder.

Jeg har selv som dreng fanget sommerfugle i plantager og klitheder, så jeg kender fornemmelsen, men den er meget fjern fra ungdomsformanden fra LA

Grethe Preisler

@Leo Nygaard,
Hvad siger et erklæret medlem af Retsforbundet, som af mangel på bedres havelse har stemt på Alternativet, hvis han glemmer automatreaktionen: "UBI- UBI-UBI!"

Det er en ærlig sag at være småborgerlig. Men man kan godt være det uden at blive paranoid og se "stalinister" alle steder, hvor der bevæger sig noget til venstre for Det kgl. danske Socialdemokrati ... ;o)

Grethe Preisler

@Per Jongberg:
Ifølge det i interviewet oplyste, er den interviewede 'formand' for LA-ungdom 21 år gammel.

Du skal ikke tage dig af MKN's manglende sans for Inger Christensens kunstneriske oeuvre. Som dreng skar han skibe, når han ikke fangede sommerfugle til sit herbarium, og længere er han foreløbig ikke nået i sine studier af den kanoniserede danske kulturarv ;)

Michael Kongstad Nielsen

Ja det var jo en tynd kop te fra fru Prejsler, men hun føler sig åbenbart trådt for meget over tæerne på gennem tiden, hvilket jeg principielt skal beklage, men samtidig bemærke, at følsomheden forekommer lige lovlig stor, ja, helt ude af proportion faktisk, når man betænker, hvad fruen selv har beværtet sine meddebattører med af ubehøvletheder i tidens løb, men ok. hvis man ikke vil gå ind på andres tanker og debattere derudfra, så kommer man næppe ud af stedet.

Grethe Preisler

Nu ikke så bitter, Michael Kongstad Nielsen,

du har stadigvæk et forspring på ca. 10.000 kommentarer af varierende kvalitet i nærværende debatforum, hvor vi begge blev optaget som registrerede brugere i sommeren 2011 ;o)

Michael Kongstad Nielsen

Jeg er ikke spor bitter. Jeg forholder mig bare til det samlede indtryk, mine meddebattører giver.

Grethe Preisler

Vi skal ikke 'i clinch' om noget, Leo Nygaard,
Jeg har jo højt og helligt lovet at skrive under på stillerlisten, når du og dine partifæller i Retsforbundet starter jeres underskriftindsamling til jeres eget 'alternativ til Alternativet', hvis jeg lever længe nok til at opleve det.

P.S. Jeg følger stadigvæk troligt med i debatten på Borgerlønsbevægelsen Biens hjemmeside på nettet, uden at blande mig i den. Blot for at se, hvor langt I er kommet med enigheden om, hvordan, hvornår og i hvilket tempo borgerlønnen skal implementeres og finansieres, og hvem der skal være formand og næstformand mv, i det nye parti, når timen for dets fødsel oprinder.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Ivan Breinholt Leth mener, at vi går mod tider hvor .. "det totale kaos ..., yderfløjene blive så radikale"?
Det er vel din egen drøm og lønlige håb.
Er du måske blevet smittet af en Putin, af en Trump, af en Orbán m.fl?

Synd for dig med de slemme ting, når resten af landet stadig styres af 80% ansvarlige partier.

Jeg har sympati for rigtig meget af dette i artiklen, specielt det vedr. selskabsskatten, som meget gerne må fjernes.

Noget, som jeg også synes er vigtigt, er at man respekterer ejendomsretten ved at fjerne alle andre selskabsformer end A/S (hellere SE). Kollektivistiske 'ejerformer' hører ingen steder hjemme i et professionaliseret erhvervsliv og et frit marked (inkl. "market for corporate control"). Dette gør man ved at fjerne den såkaldte aftalefrihed.
Frihed fra statsindblanding kan man evt. se som en vigtig del af frihed fra diskrimination, dvs. frihed til at være sig selv (ikke kun det økonomiske, men også det 'sociale').
Staten, EU og andre internationale organisationer burde garantere den naturretslige liberalisme, hvilket dog kræver en forholdsvis vidtgående regulering.

Det er nok nemmere for vælgere at forstå "nej til regulering", og sandsynligvis går man bare efter at levere frihed til sine egne vælgere (negativ frihedstradition baseret på politisk kamp), men dette vil igen bare udbygge den neomerkantilistiske nationalstat med div. former af socialisme, bl.a. altså socialismen vedr. selskaber, hvor ejendomsretten er aftalt væk.
EU burde enlig på visse måder være meget stærkere, sådan at det ikke bare støtter nationalstaternes merkantilsme og lukkede markeder, men introducerer virkelig konkurrence. Selvfølgelig tager dette tid.
Frihed fra markedets disciplin hjælper ikke med at fjerne de socialistiske samfundsstrukturer, men giver til gengæld nyt liv til disse: det er her, hvor den rigtige Chávez nemt kan komme på banen igen, i hvert fald i de fleste lande, inkl. Storbritannien...

Den nationale valuta er et andet eksempel, hvor liberalister tit havner langt ude i vildmarken. Det er et godt eksempel på lukkede markeder, statsstøtte og privilegier, hvilket bl.a. euroen kan fjerne.

Man skal ikke lade sig tiltrække af simpel frihandel, lykkelighed eller andet utilitaristisk vrøvl, som de nordiske socialister støtter.

Vi har en utrolig mangel af respekt for markeder og ejendomsret, men jeg er bange for at LA-lignende projekter vil forblive relativt meningsløse mht. dette.
Man er nødt til at angribe en stor del af det 'frie' erhvervsliv i Danmark, hvis man endelig vil privatisere virksomhederne.

NEJ til den frie socialisme!

Steffen Gliese

David Hajek, du overser et eneste lille faktum: at der kun er en grund til at acceptere et privat erhvervsliv, og det er i det omfang, at det bidrager til opretholdelsen af samfundet. Det er et privilegium, tilstået af borgerkollektivet, og det kan fjernes igen, hvis det ikke bøjer sig for flertallets vilje.

Philip B. Johnsen

Apartheid politik økonomisk, religiøst eller en kombination er et globalt anti-demokratisk problem, ikke kun et dansk, der dog er førende i nyudviklingen af denne kultur i Europa, hvilket skal tages meget alvorligt, det er en vigtig og alvorlig global problematik.

Der er en mege lang række lande, der umiddelbart opfattes som demokratiske opbygget på en retsstat, der i praksis ikke er det, men praktisere apartheid politik, f.eks. USA, Israel og Australien, som systematisk undertrykker mindretal politisk og økonomisk, de farvede i USA, Israel over for palæstinenserne og Australien over for Aboriginerne osv.

Apartheid politik er forbrydelser mod menneskeligheden, en politik der nu også føres i omtrent hele det fanatiske EU.

Kampen for bevarelsen, af det Danmark vi kender, er politisk afstandtagen fra anti-demokratiske fanatikere, der modarbejder og indskrænker demokrati og retsstat i Danmark, det er derfor formodentlig mest V og S, der sender vælgerne ud på fløjene, opdelt i for og imod demokrati og retsstat.

Sider