Læsetid: 7 min.

’Jeg har svært ved at genkende ord, men det går fremad’

Anbragte børn er en af de mest udsatte grupper i samfundet. De klarer sig markant dårligere end deres jævnaldrende. Ikke kun fagligt, men også socialt. Derfor har organisationen ’Lær for Livet’ sat livsduelighed på skemaet, så anbragte børn kan få mere selvtillid og blive bedre til at samarbejde
12-årige Emma Krog Nielsen hjælper den ’blinde’ gennem ‘junglen’ og op til templet, hvor han får sit syn igen.

Sigrid Nygaard

7. juli 2016

Landets skoleelever er gået på sommerferie, men udenfor siler regnen ned. På fliserne omkring Osted Fri- og Efterskole nær Roskilde kan man lige akkurat ane, at her engang var tegnet en labyrint. Kridtstregerne er næsten skyllet bort.

Indenfor sidder 11 børn i alderen 12-13 i et klasselokale og bliver undervist i matematik. »Hvad er 100.000 divideret med 1000?« står der på en digital tavle. Nedenunder vises fire forskellige svarmuligheder. Alle børn har en iPad, hvorfra de trykker på det svar, de tror er det rigtige.

Kun tre børn svarer rigtigt på spørgsmålet. På en pointtavle kan man se, hvem der har svaret rigtigt flest gange. ’Red Girl’, ’Traktortræk’, ’Boykiller’ og ’Vært Flæsk’ placerer sig i toppen.

Hvis ikke man ved det, er det ikke til at se, at alle børnene har én bestemt ting til fælles. De er anbragte og bor ikke hos deres biologiske forældre. Nogle børns forældre er døde, andre er psykisk syge, misbrugere eller for ressourcesvage til at have ansvaret for deres børn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Karsten Aaen
  • Robert Kroll
Karsten Aaen og Robert Kroll anbefalede denne artikel

Kommentarer

Robert Kroll

Denne artikel bude allerede have givet anledning til en række engagerede kommentarer til støtte for børnene
- men de" nære" tragedier om børn "forsvinder" næsten altid ved siden af de" fjerne" tragedier om politikeres fejltagelser i fjerne lande , som alle "kandestøbere" elsker at træde rundt i.

Liliane Murray

Ja, man kunne spørge sig selv, hvad er egentlig det bedste for disse børn, de kan af den ene eller anden årsag ikke blive i hjemmet, for det fungerer ikke, men anbringelse uden for hjemmet, heller ikke, men godt der er nogen initiativer igang.