Læsetid: 15 min.

Forældre vælger det frie børneliv til – og skolen fra

Skolen fylder mere og mere i vestlige børns liv, og det påvirker deres trivsel i negativ retning, mener amerikansk psykolog. Han har forsket i en læringsform fri for tvang, kaldet ’unschooling’, som flere og flere amerikanske og nu også danske forældre bekender sig til
Det svensk-amerikanske ægtepar Sarah Jensen og Jens Peter de Pedros ældste datter blev ’unschoolet’ sidste år. Nu går hun i Brooklyn Free School, som bygger på nogle af de samme demokratiske og tvangsfrie elementer som ’unschooling’.

Malene Lauritsen

2. august 2016

Vi ved, hvordan en barndom ser ud. Meget af den foregår i den skole, vi alle sammen har gået i og husker på godt og ondt.

Skolen lærte os at fungere i fællesskab og indpodede os den læring, vi behøvede for at kunne betale tilbage til samfundet, når skoleporten en dag lukkede sig bag os for sidste gang.

Men hvad nu, hvis det ikke er sådan? Hvis den læring, vi anser for at være den vigtigste adgangsbillet til et meningsfyldt voksenliv, kan fås på andre måder? Måske endda bedre. Uden skemaer, lektier, test, nationale mål eller eksaminer.

Vi tror, vi ved, hvordan børn lærer bedst, fordi skolen er fundamentet for den moderne oplysning og det menneskesyn, der har præget vores kultur i århundreder. Men hvad hvis man lader børn helt selv bestemme, hvad de vil lave. I tillid til at de så helt af sig selv lærer, hvad de har brug for.

Det er i hvert fald kernen i den selvdikterede og demokratiske læringsfilosofi, hvor hverdagsliv og erfaringer udgør rammen for et barns udvikling, og som amerikanerne kalder unschooling.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Esben Lykke
  • Rikke Grønkjær Lorenzen
  • Torben Skov
  • Kurt Nielsen
  • Tom Andreæ
  • Jørgen Wassmann
  • Liliane Murray
  • Anker Nielsen
  • Peter Knap
Esben Lykke, Rikke Grønkjær Lorenzen, Torben Skov, Kurt Nielsen, Tom Andreæ, Jørgen Wassmann, Liliane Murray, Anker Nielsen og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Liliane Murray

I dag er jeg ved at være en gammel pige, når jeg tænker tilbage på min skoletid, kunne man spørge, hvad lærte jeg så i skolen? Ingenting, eller i hvertfald ikke noget jeg kunne bruge til noget, og mine lærere gav op.

Jeg unschoolede mig selv. Og har igennem livet lært utroligt meget. på utrolig mange områder, men det er læring og viden jeg har tilegnet mig selv, på den måde jeg kunne lære, nemlig ved direkte observation af naturen, og det der findes i den, en interesse i andre, inklusiv adfærd. Jeg har lært de ting jeg har haft brug for, når jeg havde brug for dem. Og bortset fra at mit fysiske helbred ikke har rakt til mere end en brøkførtidspension, så synes jeg da, jeg har klaret mig meget godt, med min autodidakte læring, fordelt på så mange områder, at de fleste tror det er løgn.

Jeg dur ikke til visual/auditiv læring, så hvad skulle jeg med en skole?
Jeg kunne ikke læse, og dumpede den ene prøve efter den anden, mens jeg hjemme i al hemmelighed, efter sengetid, slugte mindst 2 voksenromaner om ugen.

Kurt Nielsen, Torben Skov og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Børn behøver ikke at gå i skole for at lære noget, men de behøver at gå i skole for at lære det, man kun lærer dér, og som man kan bevæge sig igennem samfundet uden at kende til - men til gengæld også uden at være andet end en genstand for andres skalten og valten.

Poul Sørensen

Really hvorfor mon man ikke har fundet på det for lang tid siden.... Jeg kan se at diktat nu skal foregå på den måde, at man udskifter de ord som læren oplæser med ens egne ord - som man kan stave til - er det ikke mere en synonym ords øvelse end en øvelse i at lære at stave. Kan vi klare os med vores egne ord, er vi tvunget til at udvide vores ordforråd? Bliver det ikke som at lære børnene af spise varieret ved altid at give dem det de beder om.... mine børn er ikke kræsne de kan spise alle de ting de kan lide....
Hvis man skal ændre på hvordan man vil skole børn så er det et omfattende område at ændre på, det er ikke bare lige en god ide, som man skal komme op med .... det tusindevis af nye svar der skal til for at udvikle en ny skole.

jens peter hansen

Nu har det nuværende skolesystem i årtier forsøgt at bryde den negative sociale arv uden succes. Hvorfor er det så, vi er så overbeviste om, at det er den rigtige skoleform? Grunden til, at det ofte er ressourcestærke forældre, der vælger de alternative skoleformer, er jo, at de mener, at det er bedre for deres børn. Er der nogen grund til at tro, at det ikke også skulle gælde de ressourcesvages børn?«

Ja i min skoletid var der masser af børn der ikke kom i skole fra såkaldt resursesvage familier. Det gad de ikke og gik så ud af 7 klasse. Før den tid var de på landet ude at tjene fra 5 årsalderen og det lærte de rigtig meget af, mens de i byerne arbejdede på fabrikker. Sådan er det også stadig i mange lande jorden over og I kan tro ungerne synes de lærer meget og er glade når der går hjem fra fabrikken. To undervisningsministre, Bertel Haarder og Jørgen Jørgensen er begge blevet hjemmeundervist og det ser vi jo tydeligt positive resultater af.
Spørgsmålet er jo også om der er plads på Glyptoteket når kontanthjælpsforældrene tager deres børn med derind og viser dem de franske impressionister.
Man har altid måttet undervise sine egne børn i DK og fred være med det. Det er det omkringliggende samfund, hårdtarbejdende forældre og en evig angst for at det ikke gå lille Victor godt i skoleracet, der er årsag til at skolen på godt 30 år har forandret sig til karakterfabrik fra at være en et fællesskab med forskellige karakterer.

Niels Peter Jensen, Kurt Nielsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Sommerhillskolen og Skolen i Barbiana o.a. kan vel tjene som modeller for skoler, der unschooler?

Bo Carlsen, Knud Chr. Pedersen, Karsten Aaen, søren ploug og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Nu mener jeg, at det man kun lærer i skolen netop er underdanighed for skalten og valten, Steffen Gliese.
Folkeskolens faglige indhold tager ikke 10 år at lære, når døren er åben. (Finland)

Tom Andreæ, Liliane Murray og søren ploug anbefalede denne kommentar

Home schooling fint nok, men ikke hvis det sker ud af en religiøs eller politisk baseret anti-videnskabelig holdning. Som der desværre er alt for mange eksempler på mht. emner som evolution, vaccination eller seksualitet.

Så lær dine børn alt hvad de bare kan suge i sig, men vær venligst fakta-korrekt.

Liliane Murray

@Thomas Holm,

Nu er der ikke tale om 'home schooling' men 'unschooling'.

Hvad du og jeg mener er fakta, er det ikke nødvendigvis for andre, uanset hvad vi måtte tænke om det, og som de fleste andre forældre, er jeg sikker på at de gør hvad de synes er det bedste for deres børn, og det er deres ret.

Torben Skov, Tom Andreæ og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Rasmus Larsen

En artikel med udgangspunkt i en uvidenskabelig undersøgelse samt interviews med udelukkende fortalere for unschooling. Det er vist en ommer.

Lilianne,

lige der er problemet. Enhver har ret til sin egen mening, men ingen har ret til sine egne fakta. Der kan forældrene være nok så godtroendne eller -menende. 1 + 1 = 2, lige gyldig hvad.

Anne-Marie Paul

En nævner Summerhill - A.S.Neill - grundlagde jo for længe længe siden skolen, som blev grundlagt i 1921 og den er åbenbart gået lidt i glemmebogen. Erich Fromm skrev forord til en af udgaverne om Skolen. UNschooling er ikke noget nyt begreb - men måske er det ebdelig ved at blive et begreb, der når ud til en større gruppe mennesker. Det vigtige er at muligheden for at gå på skoler som ligner Summerhill og andre foregangsskoler bliver en mulighed for alle klaaser og ikke kun for eliten.

Liliane Murray, Bo Carlsen, Karsten Aaen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Nej, ideen er på ingen måde ny. Mon ikke vi skal tilbage til Rousseau midt i 1700-tallet? Han havde de samme grundlæggende ideer, men ligesom hos nutidens unschoolere havde de noget udpræget elitært over sig. Og var der ikke noget om, at hans børn blev anbragt på et børnehjem så far kunne få tid til at skrive om fri opdragelse og progressiv pædagogik?