Nyhed
Læsetid: 3 min.

Ingen udsigt til ændring i elbilsafgift

Salget af elbiler er gået i stå siden en registreringsafgift på 20 procent blev indført i januar. Radikale Venstre vil sænke afgifterne igen, men Venstre afviser. Socialdemokraterne mener, det er for tidligt at reagere på salgstallene
Information kunne i går berette, at elbilsalget er sat fem år tilbage efter indfasning af registreringsafgiften, og forudsætningerne for den politiske aftale er bristet. En ny rundspørge viser, at kommuner bremser deres indkøbsplaner og føler sig svigtet af politikerne.

Mads Nissen/Ritzau Scanpix

Indland
9. august 2016

Det går ikke godt med salget af elbiler, efter at registreringsafgiften den første januar blev hævet fra nul til 20 procent af normalafgiften.

Som Information i går kunne berette, er der kun indregistreret 239 nye elbiler i første halvår af 2016 – og i flere af landets kommuner, hvor man ellers er gået forrest, er man holdt op med at købe elbiler.

Ifølge den aftale, som regeringen i oktober 2015 indgik med Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, var det forventningen, at der skulle indregistreres 1.800 biler i løbet af 2016 og 3.100 biler allerede i 2017.

Dette ser ikke ud til at være realistisk, og derfor bør man sænke afgiften igen, mener skatteordfører for Radikale Venstre, Lotte Rod:

»Vi vil sætte afgiften ned på elbiler. Sidste år fandt vi sammen med de andre partier nogle penge, som skulle gøre det billigere at købe en elbil sammenholdt med en almindelig bil. Nu kan vi se, at der ikke er solgt så mange, som vi regnede med, og de penge, som vi har sparet, kan vi bruge til at gøre det billigere at købe elbiler,« siger Lotte Rod.

Ifølge aftalen skal afgiften stige gradvist, sådan at der i 2020 ikke er forskel på afgiften på benzin- drevne biler og elbiler. Allerede fra 2017 vil afgiften være oppe på 40 procent.

Læs også: Kortslutning

I aftalen står der også, at partierne skal drøfte indfasningen igen, »hvis forudsætningerne bag aftalen ændrer sig markant i løbet af indfasningsperioden«.

Det mener de radikales Lotte Rod er tilfældet, og derfor forventer hun, at partierne bag aftalen snart skal mødes og drøfte en afgiftsnedsættelse.

Hos Socialdemokraterne vil man også gerne drøfte udviklingen med de øvrige partier, men Jens Joel er ikke så forskrækket over salgstallene for 2016:

»Jeg synes, det er lige tidligt nok at kræve ændringer. Der opstod en boble i december, hvor der blev solgt virkelig mange elbiler, lige inden ændringen trådte i kraft – folk hamstrede simpelthen. Derfor er det naturligt nok, at der er et kommet fald i den første tid, efter at afgiften blev indført,« siger han og tilføjer, at han synes, det er svært at konkludere noget endeligt på baggrund af de nuværende tal.

Jens Joel forventer dog også, at partierne bag aftalen bliver indkaldt til et møde, hvis de dårlige tendenser fortsætter:

»Vi har hele tiden sagt, at vi vil diskutere det igen, hvis udviklingen ikke er, som vi var stillet i udsigt,« siger han.

R: Pengene bør bruges

Ifølge Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, kommer der et møde »i løbet af efteråret«. Men det har hele tiden været planen, understreger hun. Og Radikale Venstre og Socialdemokraterne skal ikke regne med, at regeringen er indstillet på at ændre i de planlagte afgiftsstigninger, for de beskedne salgstal er helt forventede, siger hun.

»Jeg synes ikke, det er alarmerende. Der blev der solgt virkelig mange biler frem mod nytår, efter at aftalen var indgået. Derfor kan man ikke regne med tallene i aftalen. De holder simpelthen ikke, det vidste vi allerede inden nytår. Tallene for 2015 holdt heller ikke, og vi måtte finde ekstra penge til at finansiere de mange salg. Og det er klart, at når der bliver solgt så mange biler i slutningen af 2015, så bliver der ikke solgt ret mange i starten af 2016,« siger Louise Schack Elholm.

Læs også: Brat opbremsning i salget af elbiler

Desuden forventer hun, at der i det sidste halvår af 2016 vil blive solgt flere end i første halvår, når afgiften stiger til 40 procent fra første januar 2017:

»Der er et knæktidspunkt hvert år den første januar. Og jeg vil tro, at der er flere, som vil købe i de sidste måneder op til nytår,« siger hun.

Hos Radikale Venstre mener Lotte Rod, at der uanset begrundelsen for det begrænsede salg burde være stemning for at sætte afgiften ned:

»Det er sådan set lige meget, hvad der er forklaringen. Hele pointen er, at vi fandt pengene, da vi lavede aftalen, og de penge har vi ikke brugt, fordi der er solgt færre biler end forventet i 2016. Derfor synes jeg, at vi skal bruge pengene på at sætte afgiften ned,« siger Lotte Rod.

Læs også: Regeringen er ved at køre elbilen i grøfte

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Thomas Andersen

Enig, der er jo torskedumt at vores nuværende regering har hævet afgiften på elbiler samtidig med at afgiften på dinosaurbiler er nedsat...