Læsetid: 3 min.

Regeringen vil tillade flere emailreklamer

Mens antallet af klager over spam stiger, vil regeringen gøre det nemmere for firmaer at sende e-mailreklamer til danskernes indbakker. Det stiller forbrugerne dårligere, mener Forbrugerrådet Tænk
Mens antallet af klager over spam stiger, vil regeringen gøre det nemmere for firmaer at sende e-mailreklamer til danskernes indbakker. Det stiller forbrugerne dårligere, mener Forbrugerrådet Tænk

Line Høstrup/iBureauet

5. august 2016

Regeringen vil gøre det nemmere for firmaer at sende e-mailreklamer til danskernes indbakkerne.

Har man for eksempel købt et par bukser i et stormagasin, vil butikken fremover kunne sende tilbud på alt fra parfume til støvsugere. Det fremgår af regeringens forslag til en ny markedsføringslov.

Forbrugerrådet Tænk er stærkt utilfredse.

»Det får den negative effekt, at forbrugerne vil modtage flere kommercielle e-mails, som de ikke ønsker. Man slækker på den gældende forbrugersikkerhed,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Så længe butikker oplyser om det, kan de allerede i dag sende kunderne reklamer for produkter, som minder om de varer, kunderne tidligere har købt. En bilforhandler kan f.eks. sende tidligere kunder reklamer for nye biler, men ikke for børnesæder eller vinterdæk. Men det bliver muligt, hvis den nye lov bliver vedtaget.

»Hvis jeg har køber en smartphone i Elgiganten, hvorfor skulle jeg så være særligt interesseret i netop deres tilbud om alle mulige andre elektronikprodukter?« siger Vagn Jelsøe.

Lige som det gælder i dag, behøver forbrugerne ikke sige aktivt ja til reklamerne for at modtage dem – det er tilstrækkeligt, at de har udleveret deres e-mailadresse og ikke har takket nej til at modtage reklamer.

Flere sager

Meget tyder på, at spam er et voksende problem. Forbrugerombudsmanden modtog sidste år 29.180 klager over spam – en klar stigning fra 2014, hvor det blev til 19.886 klager.

Desuden viser en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, som udkom i april, at knap hver tredje har oplevet at få e-mails fra firmaer, som de ikke kan huske at have bedt om, og at seks ud af ti kun en gang imellem eller aldrig læser ’det med småt’, når de handler på nettet.

»Folk tror ikke, de har givet tilladelse, men det viser sig ofte, at det har de alligevel – de var bare ikke klar over det,« siger Vagn Jelsøe.

Det nye lovudkast løser slet ikke de voksende problemer, forbrugerne oplever med spam, mener Vagn Jelsøe. Det er snarere fokuseret på at give virksomhederne bedre vilkår.

»Ambitionen har ikke været at stramme lovgivningen, man har tværtimod løsnet den,« siger han.

Dansk Industri er glade for det nye lovudkast, som kan give forbrugerne mere relevante reklamer, mener chefkonsulent Lars Hammer-Jespersen.

»Hvis du køber en bil i dag, må virksomheden gerne sende markedsføring til dig om nye biler. Men det er måske ikke lige dét, du har brug for, når du netop har købt en bil. Så er det måske mere relevant med tilbud på vinterdæk eller andet tilbehør,« siger han og tilføjer:

»Man skal huske på, at det kun handler om den situation, hvor kunden har foretaget et køb, og at kunden i den forbindelse har givet den erhvervsdrivende sin mailadresse uden at frabede sig markedsføring,«

Flere advokatfirmaer, der beskæftiger sig med markedsføring, vurderer, at ændringen vil kunne få stor »praktisk værdi« for virksomhederne, som advokatkontoret Plesner skriver i et notat.

Den vurdering deler advokatfirmaet Horten.

»Man kommer til at kunne gå meget bredere ud og markedsføre varer og tjenesteydelser. Jeg tror, at mange virksomheder vil blive glade for ændringen, hvis den bliver vedtaget,« siger Heidi Steen Jensen, der er partner i selskabet, som blandt andet rådgiver om markedsføring.

Aktivt ja tak

Det var den tidligere regering, som i slutningen af 2014 nedsatte et markedsføringsudvalg for at give markedsføringsloven et serviceeftersyn – den skulle være mere enkel og tage højde for den digitale udvikling. Men da regeringsmagten skiftede, skiftede udvalgets fokus også, mener Vagn Jelsøe.

»Den ny regering gik mest op i at undgå byrder for erhvervslivet og overimplementering af EU-regler.«

Forbrugerrådet Tænk så gerne, at markedsføringsloven blev ændret – både online og offline – så forbrugerne altid skal sige aktivt ’ja tak’ til reklamer for at modtage dem.

»Spam er et stort problem for moderne forbrugere, og derfor bør reklamer være noget, man modtager, hvis man aktivt har bedt om det, og ikke fordi man tilfældigt har købt noget i en butik og oplyst sin e-mail,« siger Vagn Jelsøe.

På grund af ferie har det ikke været muligt at få en kommentar fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Svend Erik Sokkelund
  • Anne Eriksen
  • Dorte Sørensen
  • Kurt Nielsen
Svend Erik Sokkelund, Anne Eriksen, Dorte Sørensen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Anker Sørensen

Forbrugerrådet Tænk så gerne, at markedsføringsloven blev ændret – både online og offline – så forbrugerne altid skal sige aktivt ’ja tak’ til reklamer for at modtage dem.
Det er da utroligt, at regeringen ikke kan finde ud af, at det er det vi ønsker.
Vi gider ikke reklamer.

Tue Romanow, Einar Carstensen, Søren Fosberg, Flemming Berger, flemming Rostgaard, Benjamin Bach, Carsten Wienholtz, Hanne Ribens, Bjarne Andersen, Keld Albrektsen, peter fonnesbech, Ole Frank, Anne Lintrup, Steffen Gliese, Svend Erik Sokkelund, Anne Eriksen, Kirsten Lindemark, Jørgen M. Mollerup, Dorte Sørensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Søren Jensen

Jeg synes at der skal en afgift på hver eneste reklamemail som sendes, fx dkr. 4,00 + moms.
Reklamer er generelt påtrængende, men når de kommer som spam, er der tale om direkte chikane.
Hvis der var en afgift forbundet med reklamemails, ville det helt automatisk sortere det værste støj og ligegyldigheder gyldigheder fra.

Einar Carstensen, Søren Fosberg, Flemming Berger, flemming Rostgaard, Carsten Wienholtz, Ole Frank, odd bjertnes og Jørgen M. Mollerup anbefalede denne kommentar
Slettet Bruger

Desværre er der i realiteten lovløse tilstande på området, uanset regeringen og deres støtter ynder at slå sig op som tilhængere af lov og orden, faste hænder, strengere straffe og mere konsekvens. Hvis nogens mail adresse ved et uheld først en gang er faldet i hænderne på spam mafia og kyniske reklame smuglere, så går der ikke mange timer før det vælter ind over ens grænser med konkurrencer, useriøse reklamer, fup og fiduser, og ethvert forsøg på at klikke på links til afmelding af lister, som man aldrig nogensinde har tilmeldt sig, virker blot som opmuntringer til at få tilsendt endnu mere reklame junk. Det er en krig, men et eller andet sted må det vel være nogen, som tjener mange penge på det ligesom det var tilfældet med de tidligere (og nuværende?) tiders snyltere på velfærdssamfundet i branchen for medtelefonbogs annonce bedrageri. Og måske er der også nogle godtroende danskere som hopper i med begge ben og bestiller en Iphone for en tier i ny og næ, omend det ligesom med Nigeria breve næppe er ret mange, så en væsentligt del af forretningen er muligvis mest at sælge ofrenes email adresser til andre, så de kan spamme videre ind over email grænserne. Det er selvfølgelig et stort problem i sig selv at så mange bedriver ulovlig markedsføring helt åbenlyst, og intet samfundsnyttigt foretager sig, men til gengæld generer andre og bevirker at deres spamfiltre jævntligt må tømmes direkte til papirkurvs kloakken uden først at checkes for om der skulle være beskeder, der ved en fejltagelse er havnet der og en person eller virksomhed som reelt har brug for et svar. Det er i sig selv grus i samfunds maskineriet, når store mængder kommunikation samlet set går tabt og vigtige sager forsinkes og forklumres, og et vist moralsk fordærv sker der også, når folk konstant får lov til at bryde demokratiske spilleregler og så let mens myndigheder og regering vender det blinde øje til. Jovist kan folk da selv hver især bruge en dag hver uge på at melde alle disse til forbrugerombudsmanden, men denne institution har formodentligt fra politisk hold helt tilsigtet hverken fået tildelt ressourcer eller magt til at komme problemerne til livs, og det selvom danske politikerne så ofte over for udlandet ynder at prale med hvor fantastisk denne opfindelse er. Nogenlunde samme situation er der på området for telefonsælgerne, hvor de i praksis har tilladelse til at vælte ind over privatlivets grænser, når det passer dem og foregive at de ringer på vegne af et seriøst firma (deres konkurrent), spilde folks tid, skabe mere stress og problemer og berige sig selv ved at lyve og stjæle. Også her er politikernes ord reelt set intet værd. Er man på Robinson listen og beskyttet mod markedsføring fra erhvervsdrivende, så har fupmagerne alligevel fået tildelt visum, hvis blot de påstår at man eller en anden i ens navn har tilmeldt pågældende telefonnummer til en konkurrence og derigennem indirekte opfordret dem til at ringe. Dette er blot et par eksempler, hvor overskriften på artiklen er misvisende. Intet lader til at have nogen konsekvens.

flemming Rostgaard, Carsten Wienholtz, Ole Frank og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Poul Anker Sørensen er problemet ikke mere det, at regeringen og mange flere se "os" som forbrugere/varer og ikke som mennesker.
Fx. vil regeringen med accept af deres flertal minimere krav til erhvervslivet og det må jo i sagens natur betyde mindre hensyn til forbrugerne og lønmodtagerne mv. Ja regeringen ønsker vel ,at lønmodtagerne er en vare, der bare kan tages ned af hylderne og sættes tilbage alt efter erhvervslivets behov. Så klager erhvervsorganisationerne, når der ikke er uddannede håndværker nok selv om det i høj grad er erhvervslivet der ikke stiller nok elevpladser til rådighed osv........

Einar Carstensen, flemming Rostgaard, Carsten Wienholtz, Hanne Ribens, Anne Lintrup, Svend Erik Sokkelund, Anne Eriksen og Kirsten Lindemark anbefalede denne kommentar
Jens Erik Starup

Ifølge bogen "Skjulte penge" får mange politikere et solidt økonomisk tilskud fra erhvervslivet.
Den ene tjeneste er vel den anden værd.

Einar Carstensen, flemming Rostgaard, Janus Agerbo og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Michael Nielsen

Det er det rene Vilde Vesten vi har i dag, med alle de reklamer. Nu må markedsføringsproducenterne til at tage sig sammen og nytænke hele koncepten. For reklamer af denne slags, er som at skyde med spredhagl. I stedet bør både industrien og regeringen, rette sit fokus mod at lade kunden komme til dem, i stedet for, som nu, at de kommer til kunden.

Måske kan der med statsmidler, oprettes særlige reklamebygninger, i hver større by, hvor kunder kan flokkes til for at se på reklamer samt modtage neutral rådgivning (ikke salg), om hvilke typer af reklamer og distributionskanaler som kunden ønsker aktiveret.

Tænk på hvor meget tidsspild som reklamer udgør samlet set. Vi skal nytænke hele cirklen og lade kunden komme til inustrien, i stedet for som i dag, lade industrien komme til kunden.

Herman Hansen

...Opret en særlig mail konto udelukkende til spam. Den bruger du så alle useriøse vegne, hvor du "bedes" oplyse din mail adresse. Her lander al spam så - Problem-solved :-)

I mange, mange år har vi kørt med papirreklamer i postkassen - det koster kassen - millioner af kr.
Til hvad nytte? 2 kr. mindre på mælk og smør eller hvad med masser af kød?

Det er så nu gået over til nettet (hvad i alverden tænker denne V regering på? - kan de ikke lave bare én ting ordentligt?) Man bliver tvunget til at acceptere reklamer på nogle netsider, det er ikke til at hold ud. Hvordan tror man, at fordi jeg lige ser på en ting i en forretning, så får jeg mere lyst til at købe den hvis jeg hele tiden får smidt den i hovedet, bagefter?

Einar Carstensen, Søren Fosberg og Anne Lintrup anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Producere, konsumere, sådan er parolen.
Vi er bare handelsvarer lokket bort fra solen.

Ku' vi finde, nogensinde bedre mål at sætte -
end profitten, mit og dit'en, som gør alle trætte?

Steffen Gliese

De burde snarere BESKYTTE borgerne imod al den slags totalt unødvendige post. Ligesom de burde beskytte borgerne imod reklamer på gader og stræder. Kulturelle arrangementer har en lang tradition for at gøre opmærksom på sig selv ad den vej, men andre burde ikke have lov.

Einar Carstensen, Søren Fosberg, Ole Frank, Carsten Svendsen, Janus Agerbo og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar
Svend Erik Sokkelund

Forslaget vil i længden gøre e-mail til en temmelig ineffektiv kommunikation, fordi ingen i længden vil orke at pløje sig igennem bjergene af ligegyldigheder, plat, fup & fiduser.
Virksomheder med fornuftige websites, privatpersoner med gode tilbud & hæderlige organisationer har, såvidt jeg véd, ingen problemer med at blive set, så hvad er problemet?
Bortset fra spam, virus & entreprenante svindlere, som brugerne må lære at håndtere, fungere e-mail fremragende med de nuværende regler.

Svend Erik Sokkelund

Vil det være særligt effektivt at drukne kommunikationen i ligegyldig spam, nu, vi med megen bøvl & enorme ressourcer har fået etableret en rimelig velfungerende digitaliseret kommunikationen med borgerne?

Jeg spø'r bare...

Kim Houmøller

Vi må fylde deres postkasse med videresendt skarmmel.

Einar Carstensen, Benjamin Bach, Carsten Wienholtz, Cristina Nielsen, Ole Frank, Slettet Bruger og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
peter fonnesbech

Hvorfor i alverden kan man ikke respektere enkeltindividets ret til selv at erkende sine behov, når de melder sig. Det har jeg aldrig forstået.

Søren Fosberg, Benjamin Bach og Keld Albrektsen anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Et udmærket eksempel på at denne regering ser sig selv som repræsentant for erhvervslivets interesser. Hvad der er godt for erhvervslivet er godt for samfundet. Simpelthen. Hvor svært kan det være.

Hvorfor overhovedet have et folkestyre når det er meget mere effektivt at overlade magten til det berømte erhvervsliv? Afskaf demokratiet og gør Joakim Olsen til konge. Så bliver alt godt.