Læsetid: 4 min.

Arbejdermuseet dropper kunstner, efter han kaldte Mette Frederiksen racist

Arbejdermuseet har udelukket kunstneren Emil Elg fra udstilling efter potentielt injurierende udtalelser mod Socialdemokraternes formand, statsministerkandidat Mette Frederiksen
9. september 2016

Det skulle have været en »en blank og vårfrisk dag« om fællesskab og solidaritet i samtidskunsten, da Arbejdermuseet lørdag åbnede ny særudstilling.

I stedet er museet nu midtpunkt for en strid med kunstneren Emil Elg, som ved en tale til åbningen testede injurielovgivningens grænser.

I talen sagde Emil Elg bl.a om Socialdemokraternes formand:

»Mette Frederiksen er racist, og hendes såkaldte sociale indignation kommer udelukkende hvide danskere til gavn.«

I talen forsøgte Emil Elg at vise, at partiets projekt er nationalistisk. Det gjorde han gennem analyser af arbejdersangene »Når jeg ser et rødt flag smælde« og »Internationale«, men han gik også videre end det:

»Mette Frederiksen og ledelsen i hendes parti er racister, og dette forhold vil i løbet af de næste par år komme klarest til udtryk ved, at Socialdemokraterne i tiltagende grad vil arbejde sammen med Dansk Folkeparti.«

Det var planen, at talen, der blev videooptaget, skulle indgå som et af de udstillede værker i udstillingen, men det kommer ikke til at ske, siger Arbejdermuseets direktør Søren Bak-Jensen.

»Emil Elg var inviteret til at bidrage til udstillingen. Han brugte så den anledning, altså sit værk, til at komme med meget voldsomme personangreb. Det, synes vi, var uberettiget og efter alt at dømme i strid med injurielovgivningen. Det var uden sammenhæng med udstillingens idé. Og derfor har vi stoppet samarbejdet med Emil Elg.«

Emil Elg var forberedt på, at hans tale ville vække stærke følelser og give anledning til debat.

»Jeg vidste godt, at talen i en socialdemokratisk institution, som Arbejdermuseet på nogle måder kan siges at være, ville gøre nogle mennesker vrede. Men jeg vidste ikke, det ville betyde, at jeg blev bortcensureret og fyret fra et undervisningsforløb, der tilmed handlede om noget helt andet. Jeg havde jo glædet mig til, at talen skulle vises under udstillingen.«

Han mener, der er tale om en overreaktion.

»Jeg er ked af, at direktøren har reageret så voldsomt. Jeg synes, det er tankevækkende, at der skal så lidt til, før den borgerlige ytringsfrihed reduceres til absolut ingenting.«

Han er klar over, at udtalelsen muligvis er i strid med injurielovgivningen.

»Det er jeg opmærksom på. Det var jeg også, da jeg holdt talen. Min hensigt var at problematisere injurielovgivningen, fordi jeg mener, det er dybt problematisk, at man ikke kan anvende den analysemodel, racismen er, til at tale om racismen i vores samfund.«

Mener du, at Mette Frederiksen er racist?

»Ja, det mener jeg.«

En Volkswagen-aktie

De stridende parter er ikke enige om ansvaret for forløbet.

Oprindeligt var det tanken, at Emil Elgs bidrag til udstillingen skulle være indkøbet af en Volkswagen-aktie til Arbejdermuseet.

Volkswagen blev oprindelig skabt af den tyske arbejderorganisation Deutsche Arbeitsfront med det formål at producere en billig bil til det tyske folk.

I dag er Volkswagen børsnoteret, og aktierne handles af mennesker i hele verden, hvilket ifølge den oprindelige idé skulle symbolisere evigt skiftende fællesskaber. Bagefter skulle Emil Elg som såkaldt huskunstner fortsætte den samtale med undervisningsforløb rettet mod folkeskoleklasser.

Derfor tøvede Arbejdermuseets direktør, Søren Bak-Jensen, ikke med at invitere Emil Elg med i udstillingen, der blandt andet er støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommune og en række fonde.

»Vi var meget entusiastiske omkring det oplæg, Emil Elg var kommet med til os omkring penge og fællesskab. Og det var også derfor, han var inviteret med blandt de andre rigtigt gode kunstnere. Ganske kort inden udstillingens åbning bliver jeg informeret om, at Emil Elg ikke kan producere det værk, som vi havde annonceret i foromtalen af udstillingen. Så tilbyder Emil Elg i stedet, at hans bidrag kan være en tale, som skal videofilmes og vises i udstillingen. Talen blev for mig beskrevet som en kritisk fortolkning af teksten til ’Når jeg ser et rødt flag smælde’.«

Ekstern kurator på udstillingen, Kasper Lynge, havde i modsætning til direktøren læst talen, før den blev holdt.

»Jeg vil ikke udtale mig om Emil Elgs værk, men jeg havde læst talen på forhånd. Jeg tænkte, det var en grov tale, som går lige på grænsen. Som kurator for en udstilling, som prøver at omfavne solidaritet og fællesskab i vore dages samfund, synes jeg, det var inden for spillereglerne, især inden for den sammenhæng, at du har et Gavin Turk-værk (britisk kunstner, red.), der tæller hele jordkloden og siger: We are one. Et yderst radikalt udsagn, kan man sige, men i den absolut anden boldgade.«

»Det er på ingen måde en hadsk eller aggressiv udstilling generelt, men jeg havde også lyst til at få det, jeg vidste, jeg ville få, ved at spørge Emil Elg om at være med i udstillingen – noget, der sætter tingene på spidsen, uden at jeg dog havde troet, at det ville komme til injurierende indhold, hvis det da er det. Det er jo en kunstperformance.«

Men den performance har Arbejdermuseet altså ikke tænkt sig at udstille, siger Søren Bak-Jensen.

»Beslutningen er taget af mig i samråd med museets bestyrelse. Jeg opfatter det som en forholdsvist enkel sag. Når der leveres et værk, som ikke forholder sig til idéen med udstillingen, så vil det jo være meningsløst at lade det indgå i en udstilling, som har et ret klart tema og fokus, som de øvrige kunstnere har holdt sig indenfor.«

Føler du, at du har gjort dit forarbejde godt nok, inden du lukker Emil Elg op på talerstolen?

»Det har jeg ikke nogen kommentarer til.«

Hvad tænker du om hans kritik; socialdemokratismen som racistisk, flagsangen som racistisk og Mette Frederiksen som racist?

»De to første udsagn vil jeg slet ikke forholde mig til. Og jeg tager kraftig afstand fra beskyldningen mod Mette Frederiksen for at være racist.«

Kan man kun udstille sin kunst på Arbejdermuseet, hvis man ikke udtaler sig kritisk om socialdemokratismen eller partiformanden?

»Nej.«

Socialdemokraterne havde i går aftes ikke mulighed for at kommentere sagen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik L Nielsen

Skulle det ikke være op til domstolene at afgøre om dette er æreskrænkelse eller ytringsfrihed før de kyler ham ud?
Der er en tendens der breder sig mere og mere i at vi straffes udenretsligt.

Martin E. Haastrup

Den Omvendte Stuerenhed : Hvis man siger politikerne et par borgerlige ord lige op i synet, bliver man ekskluderet fra klubben. De tér sig allesammen som de hysteriske hyklere de er : Mette Frederiksen er stadig og var den neoliberalt inspirerede skrigeskinke og strammer-tanteog fremmedfjendske spydspids i den forrige regering, for uden skrupler at byde folk tage lorte-hatten på, som i forvejen økonomisk og socialt og på andre måder stod til lort i halsen.

Vi var mange tidl S-tilhængere som var rystede over at få en regering med HTS og Mette F og R-Jernladyen Maggie Vesterager ved roret, som gudhjælpemig viste sig ikke alene at svigte deres valgløfter om forbedrende sociale reformer for folk som var blevet pisket tilbage til stenalderen af VKO, nej de reformerede også med modsat fortegn, som om de konkurrede med VKO, om at overbyde dem og oppositionen i det hele taget i straffe-og-strammer-politik, de såkaldt nødvendige reformer oa. -

Og herunder også retorikken mod flygtningene. Kan nogen huske mistænkeliggørelses-kampagnen under valgkampen fra S i fjor 2015 : Nej tænkte det nok. Men så skal jeg minde jer om det : "At hvis du kommer til Danmark skal du altså HA' ET ARBEJDE" - Nå, hvad så??! Kan du huske det nu??!

NUR AREBEIT MACHT FREI für die Sozial-demokraten!

HTS-regeringen var værre end VKO - Hvis nogen skulle have glemt det! - Værre fordi man omsider troede vi kunne ånde lettet op efter et helt helvedes årti op gennem nullerne med VKO.

Men hvad fik vi??! - VKO.2.0 - VKO version 2.0.

En lang historie kort. Tak til Emil Elg for, med sit krasse ulydige eksempel, og sin personlige risiko, at forsøge at slå hul på fernissen af det stinkende pilrådne hykleri, som præger S og ikke mindst Mette Frederiksen.

Der er noget om snakken, S og DF mødes i smug på Bakken...

Der er noget som snakken alle politikere mødes i smug med DF på Bakken...!

Bare vent og se den næste valgkam! - Det bliver værre endnu! Hvordan pokker tror i TRUMP-indflydelsen vil udmønte sig i Danmark, tror i virkelig at det går ram forbi. Jeg tror det er naivt at tro det. Det er nedgangstider og især Social-demokratierne over hele Europa er skyld i at det er nedgangstider, fordi de alt for let har opgivet deres loylitet mod det arbejdende folk, fagforenings-pamperne hele banden! - Og sluttet trop med de yderste højre fremmedfjendskhed i kampen for solidariteten med de laveste arbejderklasser, for at overbyde dem i legitimeringen af en selektiv og tvivlsom diskriminerende indstilling til retten til at få et job.

Ja, du skal have et arbejde hvis du kommer til Danmark - Men! - De indfødte danskere kommer selvfølgelig først i køen! Idag er den sandhed så grundfæstet en holdning at selv jeg ikke længere kan rejse en markant tvivl om den berettigelse. Det er blevet til en selvfølgelighed. Det er vedtaget ved lov at sådan er det bare! En naturlov.

Men hykleriet stinker og udstiller jo stadig sig selv åbenlyst : Hvordan kan man dog på samme tid kræve af flygtninge og indvandrere osv at de FÅR SIG ET ARBEJDE - og samtidig åbenlyst forhindre dem i at tage BRØDET UD AF MUNDEN PÅ DANSKERNE??!

Jeg siger bare fy for satan en stinker!

Lad os få nogen flere modige kunstnere på banen, som kan stille sig op som drengen i "Kejserens nye klæder" overfor samtlige politikere :

Mette Frederiksen har jo (heller) ikke noget tøj på!

Carsten Svendsen, Lars Møller Schandorff, Karsten Aaen, Martin Madsen, Janus Agerbo, Anne Eriksen, Ebbe Overbye, John Andersen, Poul Simonsen, Lise Lotte Rahbek, Jacob Jensen, Hans Larsen, Jens Erik Starup, Benny Larsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg blev helt dårlig, da jeg læste denne artikel. Tænk at i Den bygning de rejste i Rømersgade – det første hus som de selv byggede for at kunne mødes i sikkerhed – selv forhindre en kunstnere i at give sin mening tilkende. Hvorfor ikke bruge anledningen til en debat og forsøge at få partiets ledelse til at forstå partiets gamle ånd og grund til at mange mænd og kvinder turde stå op og tale de svages sag med fare for at bleve smidt i fængsel osv…….

John Andersen, Karsten Aaen, Leif Høybye, Martin E. Haastrup, Anne Eriksen, Ebbe Overbye, Poul Simonsen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne kommentar
Jens Erik Starup

Ofte er det sådan, at jo tættere man kommer på sandheden, des tydeligere bliver reaktionen.

Martin E. Haastrup, Janus Agerbo og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

df er et udbryder parti fra socialdemokraterne, som bare har trukket i deres naturlige arbejdstøj og om lidt kan de ikke holde armen i ro.

Tror Arbejdermuseets direktør Søren Bak-Jensen har været helt enig med kunstneren.
Han har valgt det rigtige middel - censuren - , når man vil have en historie bredere ud.

Tak for det Søren Bak-Jensen!

det er lidt ligesom madkunst - altså : det er på kanten til 'ikke kunst'. Det æstetiske indhold beskæftiger sig med ' kunstneres forudsigelkige og afstumpede argumentationsformer'. Næppe ?
Rent fagforeningsmæssigt er hvad man kan få kunstinstitutioner til at udstille pr. definition natirligvis kunst, og da må man vel blot sige send flere ansøgninger ? Men jeg kan da afsløre at hver eneste indlæg herfra i disse tråde er skitser fra et kunstnerværksted til fantastiske værker.