Læsetid: 2 min.

Børn skal lære – ikke lege

Danske børns lange skoledage og den store fokus på læring truer med at fjerne børnenes sidste rum for fri leg. For tiden bliver fritidsklubber i København og i resten af landet nedlagt og lagt sammen i stor stil
I juniorklubafdelingen af Fritidscenter Indre By og Christianshavn, kommer børn fra områdets folke- og privatskoler. På hele centeret går der i alt 1.500 børn og unge fordelt på fem matrikler. Her på adressen på Gammeltoftsgade er der 400 i fritidsklubben og 300 i juniorklubben.

I juniorklubafdelingen af Fritidscenter Indre By og Christianshavn, kommer børn fra områdets folke- og privatskoler. På hele centeret går der i alt 1.500 børn og unge fordelt på fem matrikler. Her på adressen på Gammeltoftsgade er der 400 i fritidsklubben og 300 i juniorklubben.

Sille Veilmark

3. september 2016

Marcus Klint Russo er den eneste fra sin klasse, som går i fritidsklub:

»Det fede ved at være her er, at man er sammen med vennerne. Dem fra min klasse sidder hjemme hos sig selv og spiller iPad. Eller også sidder de sammen og spiller, det ved jeg ikke,« siger Marcus Klint Russo.

Han går i 6. klasse på en skole på Islands Brygge, og hver dag tager han turen til det nyåbnede Fritidscenter Indre By.

Og børnenes frie tid bliver mere presset, forklarer Justine Grønbæk Pors fra Copenhagen Business School, der peger på sidste års skolereform og dens store fokus på læring som et afgørende vendepunkt: »Med skolereformen er man gået fra at tænke i undervisning til at tænke i læring. Læring er noget, som kan opstå overalt, og derfor er man gået på jagt efter læring de steder, hvor der før var en pause fra undervisningen. Man kan sige, at fritiden skal bidrage til det, den før var en pause fra. Det her er en kæmpe stor forandring,« siger hun.

Med begyndelsen af det nye skoleår har denne udvikling også fået effekt for klubtilbuddene for de store børn. Fritids- og juniorklubber nedlægges og lægges sammen over hele landet, særligt i København som følge af en ny fritidsreform, der netop er trådt i kraft.

Klubberne bliver større og har kortere åbningstid på grund af de længere skoledage, og mange frygter, at børnene helt vil fravælge dem. Kræn B. Ridder er leder af et af de nye, store fritidscentre, Fritidscenter Ydre Nørrebro.

»Det er min store frygt, at mange bare sætter sig hjem og spiller iPad, fordi de ikke har overskud til andet efter skolen. De orker ikke engang at gå til sport. Men det har en værdi at slappe af og være sammen med positive voksne. Det er muligt, at de ikke lærer noget om andengradsligninger, for den læring, der foregår i klubben, er den skjulte læring. Det er dannelsen. Det er livets spilleregler. Det, som vi kalder de sociale kompetencer på pædagogsprog,« siger han.

Sally Maria Gaarn fra 4. klasse på Øbro Friskole tager hver dag efter skole ind til Fritidscenter Indre By, hvor hun godt kan lide at slappe af i loungen, klubbens kreative værksted og at være sammen med de andre børn.

»Hvis vi skulle lære noget, skulle det nok være dét, vi har mest lyst til at lære,« siger hun.

Læs også: De sidste frirum er under pres

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jørn Andersen
  • Anne Eriksen
  • Kurt Nielsen
Jørn Andersen, Anne Eriksen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Man har altid lært alle steder, det nye og ødelæggende er, at det sættes i system af nogle andre. Som det sker overalt i vores samfund: DJØF-klassen koloniserer menneskers liv, det er som ondskaben i de fleste eventyr. Desværre kan vi ikke regne med, at det går som i eventyrerne og folk får bugt med det.

Ingeborg Jacobsen, Leif Høybye, Per Jongberg, H.C. (Hans Christian) Ebbe, Karsten Aaen, Uffe Illum, Tom Andreæ, Kim Strøh, Bill Atkins, Jørn Andersen, Anne Eriksen og Sven Elming anbefalede denne kommentar

Børn kan ikke lære hvis ikke de får mulighed for at lege. Det et en katastrofe hvis en politisk motiveret reform kommer til at betyde at børn mere og mere blive henvist til at lege alene med deres iPads i stedet for at lege sammen. Det vil samfundet tage uoprettelig skade af.

Ingeborg Jacobsen, Niels Duus Nielsen, Per Jongberg, Estermarie Mandelquist, Karsten Aaen, Uffe Illum, Tom Andreæ, Kim Strøh, Bill Atkins, Jørn Andersen, Steffen Gliese og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Skoledagens længde var et opgør med de dovnelærere, som ikke skulle fise den af derhjemme og så kunne de passende passe ungerne i lektiecafeer og andet godt. Lærerne fik så at sige ingen støtte af andre grupper. De havde rigtig godt af at man nu holdt dem på fabrikken, ligesom på en ordentlig dippedutfabrik. At stort set alle vidensarbejdere efterhånden kan arbejde hjemme flere dage om ugen kom ikke det smør ved, nej lærere er industriarbejdere og akkorden skal holdes.

Ingeborg Jacobsen, lars søgaard-jensen, Leif Høybye, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Ole Andersen, Karsten Aaen, Tom Andreæ og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Problematikken optræder allerede i Goethes Faust , der jo som bekendt for at opnå succes , sælger sin sjæl til djævelen, der nu har mere magt end nogensinde , iklædt regneark og nødvendighedens politik.

Ingeborg Jacobsen, Niels Duus Nielsen, H.C. (Hans Christian) Ebbe, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Tom Andreæ og Kim Strøh anbefalede denne kommentar

Jeg kan kun bifalde jeres enige udsagn. Hvordan skruer vi tiden tilbage - eller rettere, overbeviser folketinget om det forkerte i deres katastrofale beslutning.

Ingeborg Jacobsen, Per Jongberg og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Per Jongberg. Jeg har ingen anelse om hvad jeg mente da jeg skrev kommentaren, beklager at jeg har deltaget i debatten i beruset tilstand.

Per Jongberg, Ingeborg Jacobsen, Mikael Velschow-Rasmussen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Mikael Velschow-Rasmussen

Den var godt nok ny Lars Bo !!
Folk der undskylder deres fejl - mere af det :-)

Thumbs up :-)
Og bare jeg selv oftere var i stand til at erkende mine fejl ....