Høringssvar øger kritik af Støjbergs lovudkast

Advokatrådet, Røde Kors, Amnesty International, Børnerådet, Dignity og Dansk Flygtningehjælp træder ind i rækken af organisationer, der kritiserer Inger Støjbergs lovudkast, som vil ændre på Flygtningenævnets sammensætning. Hvis nogen skal have mindre indflydelse på nævnet, er det ministeriet selv, lyder det
Inger Støjberg får ikke megen støtte i høringssvar til ministerens forslag om at ændre sammensætningen af Flygtningenævnet.

Casper Holmenlund Christensen

28. september 2016

For Inger Støjberg er der ingen hjælp at hente i ambitionen om at fjerne Dansk Flygtningehjælps indflydelse i Flygtningenævnet, når integrationsministeren bladrer gennem de høringssvar, som hendes ministerium nu har modtaget.

Som tidligere omtalt i Information ønsker ministeren at afskaffe Dansk Flygtningehjælps mulighed for at udpege medlemmer til Flygtningenævnet, der fungerer som uafhængig ankeinstans, når Udlændingestyrelsen giver afslag på asyl.

Ifølge Inger Støjberg indtager Dansk Flygtningehjælp nemlig en »dobbeltrolle«, som kan give det indtryk, at nævnet ikke reelt er uafhængigt.

Hvis Inger Støjbergs lovudkast som planlagt vedtages inden jul, skal Flygtningenævnet, som i virkeligheden består af en række nævn, derfor fremover reduceres til kun at bestå af tre medlemmer, som skal udpeges af henholdsvis domstolene, Integrationsministeriet og Advokatrådet.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

• Nikolai Beier