Alternativet vil satse grønt for milliarder

Alternativets bud på en finanslov vil styrke den grønne omstilling og igangsætte en udfasning af diesel-og benzinbiler
Klimabeskatning af kød er ifølge Alternativet et af de tiltag, der skal skaffe flere penge i kassen til en række ambitiøse klimatiltag.

Klimabeskatning af kød er ifølge Alternativet et af de tiltag, der skal skaffe flere penge i kassen til en række ambitiøse klimatiltag.

Daniel Hjorth
1. november 2016
Delt 161 gange

Den grønne omstilling i Danmark skal igen op i fart, og derfor foreslår Alternativet at omlægge en lang række afgifter og skatter, så det økonomisk set bedre kan betale sig at tage de klimamæssigt bedste valg.

Samlet foreslår Alternativet i deres bud på en finanslov, at der flyttes rundt på 120 mia. kroner i statsbudgetterne, hvoraf 28 mia. kroner afsættes til grøn omstilling i Danmark og ude i verden. Pengene skal især bruges på at omstille transportsektoren, og det er også der, størstedelen af finansieringen til de grønne initiativer skal findes.

Alternativet vil hæve afgiften per liter diesel og benzin med henholdsvis 82 øre og 1,39 kroner, ligesom partiet foreslår at indføre en miljøafgift for lastbiler over 7,5 ton og hæve fradragsgrænsen for diesel- og benzinbiler, så de skal køre længere på literen for at opnå en lavere grøn afgift.

Forslag, der nok ikke vækker begejstring hos mange, men som er nødvendige, siger Alternativets klimaordfører, Christian Poll:

»Det er jo noget, der givetvis vil få mange til at stejle, når vi blandt andet vil lægge højere afgifter på diesel og benzin. Men det gør vi ud fra en tanke om – som vi også tidligere har foreslået – at vi mener, at vi i Danmark helt skal udfase benzin- og dieselbiler i 2025.«

Transportsektoren står for mere end en tredjedel af al CO2-udledning i Danmark, og andelen er stigende. I Tyskland har parlamentet vedtaget en ikke-bindende resolution, der vil forbyde diesel- og benzinbiler på de europæiske veje i senest 2030. En idé, som også den svenske og norske regering har vist stor interesse for.

I Danmark er der ingen politisk målsætning om en udfasning, men et mål om at øge andelen af elbiler på vejene. Alligevel har den nuværende regering valgt at udfase afgiftsfritagelsen for elbiler. Det ønsker Alternativet også at ændre ved igen at afgiftsfritage elbiler.

Forskning og klimapenge

Foruden benzin- og dieselafgifter foreslår Alternativet at finde finansiering til den grønne omstilling ved at klimabeskatte kød, genindføre NOx-afgiften, lægge afgift på biobrændsel og indføre en grøn afgift på 80 kroner per flyrejse ud af Danmark. Og så skal det koste at tænde op i brændeovnen. Alternativet vil hente hele 9,5 mia. kroner hos de brændeovnselskende danskere.

Til gengæld vil Alternativet bruge penge på forskning, hvor især støtten til industri- og forskningsprogrammet EUDP – der er blevet markant beskåret under den nuværende regering – foreslås hævet fra de nuværende 62,4 mio. til 500 mio. kroner årligt.

Samtidig vil de skrue op for investeringer i udvikling og implementering af nye grønne løsninger, eksempelvis ved at tilføre 0,4 mia. kroner til udvikling af geotermiske varmeløsninger og 0,9 mia. kroner til varmepumper i stor skala.

Endeligt skal en del af de grønne midler bruges på grøn omstilling i verdens udviklingslande. Alternativet vil hæve udviklingsbistanden til én procent af BNI og samtidig give en separat klimabistand til udviklingslandene, der gradvist øges fra en mia. kroner i 2017 til fire mia. kroner i 2020.

»Vi har et særligt ansvar som et af verdens rigeste lande med et af de højeste klimaaftryk,« siger Christian Poll, der peger på, at det er vigtigt at opfylde alle forpligtigelser i forbindelse med implementeringen af den globale klimaaftale – herunder finansieringen til de fattige lande.

Ikke overraskende deler de humanitære organisationer den holdning. Hos Folkekirkens Nødhjælp siger Mattias Söderberg, klimapolitisk rådgiver, at det er godt at se et politisk parti, der melder ud med konkrete mål for den grønne finansiering.

»De klimapenge, som den nuværende og de tidligere regeringer har givet til ulandene, er alle taget fra den danske udviklingsbistand, hvilket betyder, at pengene reelt er blevet talt to gange. Så det er da godt at se, at der er nogen, der kan give et bud på et mål for rigtige klimapenge og som forstår, at klimafinansiering og udviklingsbistand er to ting, der skal holdes adskilt.«

Politisk svær opgave

Hos Det Økologiske Råd er der også begejstring over mange af Alternativets forslag, der harmonerer fint med organisationens egne mærkesager.

»Det lyder bestemt som en god retning. Alle ideer fører den rigtige vej, spørgsmålet er bare, om de politisk har gang på jord,« siger Jeppe Juul, der er fagmedarbejder på blandt andet transportområdet.

»Det, den nuværende regering har gjort indtil videre, har alt sammen medført et højere CO2 udslip. Ikke mindst inden for transportsektoren, hvor udslippet samlet stiger, selv om det er et af de steder, hvor udledningerne skal nedbringes,« siger Jeppe Juul.

Christian Poll peger på, at en del af Alternativets forslag allerede er politik i lande omkring os, eksempelvis miljøafgifter på lastbilkørsel, men erkender samtidig, at partiets grønne forslag nok ikke har mange chancer for at blive til politik under den nuværende regering.

»Det er altid op ad bakke at genere bil- og boligejere. Og at pille ved benzin- og dieselpriserne bliver nok ikke noget, der kommer til at ske med den siddende regering,« siger Christian Poll.

Transportordfører hos Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, synes, der er mange spændende forslag på transportområdet, men han vil ikke tage politisk stilling til noget konkret.

»Helt uden at tilslutte mig de enkelte forslag, vil jeg sige, at det peger i den rigtige retning,« siger Ramus Prehn.

– Hvis der kommer et rødt flertal, kan I jo sandsynligvis gennemføre Alternativets forslag?

»Det er ikke noget, jeg kan love, desværre. Der er ikke tradition for at føre blokpolitik på så store områder som transport. Der er det nødvendigt med brede forlig,« siger Ramus Prehn, der dog roser Alternativets politiske indspark:

»Det, at der er et parti, der tænker helt ud af boksen, er da forfriskende. Og der er ingen tvivl om, at når man kommer med så konkrete forslag, så er det noget, der inspirerer. Og jeg er også sikker på, at nogle af de ting, som Alternativet foreslår, vil være forslag, vi kommer til at arbejde med de kommende 5-10 år,« siger Ramus Prehn.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Grøn finanslov

Alternativets finanslovsforslag, udvalgte budgetlinjer

Alle beløb dækker perioden 2017-2020

Indtægter

  • Højere afgifter på benzin og diesel: +15,2 mia. kroner
  • Afgifter på biomasse: +7,2 mia. kroner
  • Miljøafgifter, lastbilkørsel: +3,0 mia. kroner
  • Afgifter på flyrejser: +2,8 mia. kroner
  • Afgifter på oksekød: +6,8 mia. kroner
  • Afgifter på brændeovne: +9,3 mia. kroner
  • Genindfør NOx-afgift: +2,62 mia. kroner
  • Fradragsgrænse for benzin og diesel: +4,0 mia. kroner

Forbrug og investeringer

  • Klimabistanden til udviklingslande: –10 mia. kroner
  • Afgiftsfritagelse for elbiler: –2,6 mia. kroner
  • Implementering af varmepumper: –0,96 mia. kroner
  • Geotermi: –0,4 mia. kroner
  • Lavere moms på frugt og grønt: –7,2 mia. kroner
  • Omlægning til økologi: –2,0 mia. kroner
  • Støtte til EUDP (forskning): –1,75 mia. kroner
  • Investeringer i miljø og klima: –2,63 mia. kroner

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
    Michael Kongstad Nielsen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Ejvind Larsen
    Ejvind Larsen
  • Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
    Niels-Simon Larsen
Michael Kongstad Nielsen, ingemaje lange, Ejvind Larsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Sven-Åge Westphalen
Sven-Åge Westphalen

LAD OS TÆNKE STORT
Danmark har i mange år været et foregangsland og en rollemodel for resten af verden, fordi vi på samme tid har skabt frihed, lighed og velstand, og inden for miljøteknologi er vi blandt verdens førende lande. Kun på ét område er vi i negativ forstand et af verdens førende lande nemlig på vores forbrug og dermed miljøaftryk; vi er kort sagt et af verdens mest miljøødelæggende lande.
Så lad os starte et nyt økonomisk, beskæftigelsesmæssigt og miljømæssigt bæredygtigt industrieventyr ved at gøre Danmark til verdens første bæredygtige land i verden. Alternativet viser en realistisk vej.

Anette Guldmann, Eigil Hansen, Ejvind Larsen, Kasper Malskær , Troels Brøgger, Steffen Gliese, Niels-Simon Larsen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming S. Andersen
Flemming S. Andersen

Sven-Åge Westphalen

Super god ide.

Skulle vi starte med at definere bæredygtigt, så vi ved hvad vi debatterer??

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Begrebet bæredygtighed er ganske veldefineret og blev første gang kendt og anvendt af Gro Harlem Brundtland i 1987 i Brundtlandrapporten. Siden er definitionen pudset lidt af, men svarer meget godt til et almindeligt Wiki-opslag:
https://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6redygtighed

Ejvind Larsen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Mona Blenstrup og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming S. Andersen
Flemming S. Andersen

"Udtrykt på en mere enkel måde vil bæredygtighed skabe de bedst mulige betingelser for mennesker og miljø både nu og i den fjerne fremtid. "

Er det muligt indenfor den viden vi nu har??

De produktioner vi havde for få år siden vil ikke anses som fuldt bæredygtige idag, og de produktioner vi havde for 50 år siden helt sikkert ikke.

Vi opnår ikke meget ved at opstille mål og kriterier vi på forhånd ikke kan honorere ud fra de forudsætninger vi nu engang har.

Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
Niels-Simon Larsen

Lad os nu se, hvad der sker. I øjeblikket ligger Å på omkr. 6-7%. I løbet af et par måneder, vil Å komme op på 10%.
Sker det ikke vil Å lide samme skæbne som EL og SF. Små søde partier, der ikke ændrer væsentligt på tingenes sørgelige tilstand, Hvad kan grunden så være til det? At befolkningen har ryggen til de kommende katastrofer.

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Alternativets forslag vil bl. a. fremme forskning og udvikling inde for nye teknologier, der styrker bæredygtigheden. Forslagene rykker rundt på 120 mia. kr. på finansloven, virkeligt visionært og i den omstillings retning, der kan gøre vores fodaftryk på kloden mindre belastende og vores adfærd dermed mere bæredygtig.

Brugerbillede for Flemming S. Andersen
Flemming S. Andersen

Så endte vi på definitionen og dens holdbarhed igen, ...eller om det bare er sukret volapyk.

Erfaringerne med AL og tilhængere tyder på det sidste

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Folk må jo tænke og gøre som de vil. Hvis den søde mand på dagens avisbillede til artiklen om Nordisk Råds børnebogspris:
https://www.information.dk/kultur/2016/10/nordisk-boernelitteratur-kreds...
planlægger næste charterrejse, starter Audien hver morgen, snupper morgen-tv fra fladskærmen inden biltransport til børnehaven, så er han ikke så sød, at det gør noget, for så bidrager han til de små børns ringere levevilkår i fremtiden. Og klodens naturligvis.

Brugerbillede for Flemming S. Andersen
Flemming S. Andersen

Michael Kongstad Nielsen

Nej, netop.

Men det var det bæredygtige der??

Der er måske alligevel ikke noget alternativt ved Alternativet andet end selvopfattelsen??

Heller ikke ulysten til at diskutere hulheden i egen politik er noget ukendt oplevelse i politik.

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Flemming S. Andersen
01. november, 2016 - 20:33,

Beklager, den forstod jeg ikke. Du kommer nok til at forklare dig tydeligere, hvis du vil have befolkningen til at afvise liste Å´s politik.

Brugerbillede for Niels K. Nielsen
Niels K. Nielsen

I kan vi læse, at Danmark ikke længere er blandt de rigeste 10 lande i verden.

Og Alternativet med Uffe Elbæk som Danmarks svar på Donald Trump vil banke os længere ned.

Konsekvensen er, at der skabes ikke værdi nok til, at samfundet kan finansiere til velfærdsstaten: Sygehusene lukkes og komplicerede fødsler, cancerpatienter o.a. må tage til takke med Uffe Elbæk healing ved en skovsø ved fuldmåne - måske med helende fællessang og kuldrevet elbil.

Brugerbillede for Troels Brøgger
Troels Brøgger

HOLD KÆFT hvor kan I blive gale og decideret ondskabsfulde når der er nogen der virkelig tør tage tyren ved hornene og opstille nogle politiske visioner der vil noget ! Jeg er medlem af Enhedslisten, og det bliver jeg ved med at være, men jeg er lidt træt at mit partis evindelige klynkende fokusering på de svage. Ikke fordi der ikke er brug for at hjælpe dem, for det er, men vi bliver nødt til at finde fundamentet for at gøre det, og det er fandeme ikke den nuværende politiske kurs!
Når så der kommer nogen og stiller nogen virkeligt vidtgående forslag som faktisk kunne gøre en forskel, så spænder de negative reaktioner fra perfid sarkasme til "det har ingen politisk gang på jorden". Jeg vil minde om at der var engang hvor ideen om valgret til kvinder "ingen politisk gang på jorden" havde.
For god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg ejer to benzinbiler og er rigtig glad for at fyre med brænde.(Godt nok i en masseovn men alligevel) så nogen af forslagene er også pisseirriterende for mig MEN VI SKAL VIDERE og det kommer vi ikke ved klynken, sarkasme og pragmatik !!!

Michael Kongstad Nielsen, Niels-Simon Larsen, Ejvind Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese, Kasper Malskær og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming S. Andersen
Flemming S. Andersen

Troels Brøgger

Fik du luft??

Jeg føler mig da ramt, men kan du ikke prøve at tilgive mig??

Jeg bliver så skeptisk når en flok sætter sig i bevægelse efter noget helt nyt og anderledes, så jeg forsøger altid at huske hvor jeg har hørt det før.

Hvor har jeg f. eks. før hørt et parti lefle for et specielt vælgersegment for at få deres kryds, med en hel masse glimrende forslag hvor alting er vinklet så det er rettet en ganske bestemt retning.
En retning som allerede er velfunderet i befolkning og flere andre partier, som man derfor er nødt til at hægte af ved at tage patent på denne bestemte retning.
Også selvom man udmærket ved at, i bedste fald, vil kun nogle ganske få minimale procenter nogensinde vil blive gennemført netop fordi det parti har taget patent på denne retning ud over hvad der alligevel ligger helt faste begrænsninger på, af de internationale aftaler og samarbejde vi nu har bundet os til.
Begrænsninger der på enhver måde indskrænker vort råderum og ansvar for selv at føre en fornuftig politik, men samtidig også gør det muligt at plapre løs om mulige stemmefiskerier uden konsekvenser, for begrænsninger sikrer imod gennemførselen.

Det ved man selvfølgelig godt og derfor vil man aldrig svare på om politikken er gennemførbar eller uheldige konsekvenser. I stedet fremfører man nye forslag i en lind strøm.

Og nå nej, det var ikke grænsebomme, frikadeller, tryghed for gamle og ledige denne gang.

Denne gang er det bæredygtighed, fællesdans og lidt flytten rundt på nogle få afgifter, og så skal vi alle sammen falde på røven over at ikke alt sammen er hamrende associalt med den tunge ende ned af, fordi intet ændres alligevel med en 100% garanti fordi vi har bundet os til en bestemt politik/økonomisk grænse.

Det rigtigt fiffige er at man bevarer muligheden for selv at kunne nyde godt af institutionernes monsterlønninger i politikernes himmerige, EU, samtidig med at man kan fylde vælgerne med alt muligt pladder om hvad man åh så gerne vil og samtidig har man sikkerhed for ikke at komme til at ødelægge noget, for EU sikrer en uforanderlig kurs imod laveste fællesnævner for alle andre.

Ja undskyld, men det var bare lige det jeg endnu engang forgæves har forsøgt at få disse såkaldte Alternativister til at bide til bolle på.
Men af en eller anden grund, så vil de ikke diskutere deres egen politiks hulheder, og så må vi andre jo gøre det uden dem.

Eller foretrækker du også et blålys??

Brugerbillede for Nils Bøjden

Så de vil ændre menneskers adfærd men finansiere deres cirkus med den adfærd de ønsker at ændre????

Hvis man nu faktisk ændrer adfærd, hvordan skal det så finansieres?

Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
Niels-Simon Larsen

Troels: Tak for et stærkt, personligt indlæg. Før stemte jeg på EL. Der var ikke andet at gøre. Nu er jeg aktivist i Å og har det pragtfuldt, men har bestemt ikke noget imod EL, som jeg betragter som et venskabsparti, der gør meget godt, men også har en meget stor ide at leve op til. Det kommer jeg ind på i mit næste indlæg.

Brugerbillede for Jan Weis

Lad dog barnet – her vogter jeg

Skulle vi ikke bare lade Alternativet skide omstillingsgrønt for milliarder, og så igen se, at der ikke sker en hujende fis …

Alle debattører, der mere eller mindre uforvarende bevæger sig ind på disse enemærker, hvor liste Å er en del af emnet, skal vide, som en slags advarsel, at her huserer sarte mimoser og debattanter, der dog ikke viger tilbage for at gå personligt efter andre og selv næppe er i stand til at bidrage med noget som helst interessant, men gerne smykker sig med lånte fjer – ren stilstand …

Brugerbillede for Leo Nygaard

Et er et finanslovsforslag. Noget andet er en politik som et pejlemærke om, hvor vi bør bevæge os hen.
Grøn politik er to ting :
- Alt der gavner os selv og som vi kan gennemføre nationalt med fordel.
- Alt andet grænseoverskridende om klimaet, som skal klares på EU-plan og globalt.

I en debat må vi adskille snakken i de to dele. Om det sker i artiklen, ved jeg ikke, jeg kan ikke læse den.