Læsetid: 4 min.

Domstol: Intet kørekort med medicinsk cannabis

Johnny Zaar tabte principiel sag mod Færdselsstyrelsen om retten til at bruge medicinsk cannabis og samtidig beholde sit kørekort til sin invalidebil. Afgørelsen i Københavns Byret kan få uventede følger for alle bilister, der fra 2018 vil deltage i forsøgsordning med medicinsk cannabis
Johnny Zaar lider af den kroniske tarmsygdom Chrohns sygdom og af knogleskørhed. Siden 2008 har han for at lindre sine smerter indtaget Marinoltabletter, der indeholder syntetisk fremstillet THC.

Johnny Zaar lider af den kroniske tarmsygdom Chrohns sygdom og af knogleskørhed. Siden 2008 har han for at lindre sine smerter indtaget Marinoltabletter, der indeholder syntetisk fremstillet THC.

Astrid Dalum

24. november 2016

Selv om et flertal i Folketinget er blevet enige om at igangsætte en forsøgsordning med medicinsk cannabis fra 2018 for anslået 1.500 borgere, så kan en nylig afsagt dom i Københavns Byret lægge hindringer i vejen for manges deltagelse.

Retten bestemte nemlig, at Vest- og Midtjyllands Politi handlede rigtigt, da de i september 2014 gav afslag på fornyelse af den nu 60-årige vestjyde Johnny Zaars kørekort.

Johnny Zaar lider af den kroniske tarmsygdom Chrohns sygdom og af knogleskørhed. Siden 2008 har han for at lindre sine smerter indtaget lægemidlet Marinol. Marinoltabletter indeholder syntetisk fremstillet THC, som er det psykoaktive stof i cannabis, og det er årsagen til afslaget fra politiet.

Johnny Zaar havde anlagt sagen for at få politiets afgørelse underkendt, men det gik modsat. Dommeren tilsluttede sig i stedet Færdselsstyrelsens og Rigspolitiets vurdering: At »Johnny Zaars indtagelse af fem mg Marinol tre gange dagligt kan nedsætte hans evne til uden risiko at føre bil og dermed få afgørende betydning for hans adfærd i trafikken med fare for hans egen og medtrafikanters sikkerhed«.

I 2007 blev færdselsloven ændret, så kørsel med THC i blodet blev forbudt. I 2011 blev grænsen endda skærpet, så man herefter kunne straffes for ’hashkørsel’, hvis blodet indeholdt mere end 0,001 mg THC.

Imidlertid fremgår det også af færdselsloven, at forbuddet mod at køre bil med bevidsthedsudvidende stoffer i blodet ikke gælder, hvis stofferne »er indtaget i henhold til en lovlig recept.«

Tilmed havde Johnny Zaars læge efter en undersøgelse af ham i september 2014 godkendt, at han fik fornyet sit kørekort. Alligevel godkendte retten, at han ikke kunne køre bil, hvis han fortsatte behandlingen med Marinol.

Da Johnny Zaar bor i Vestjylland, hvor der nærmest ikke er offentlig transport, er han afhængig af sit kørekort. Han er derfor stoppet med Marinol og indtager i stedet andre smertestillende midler, f.eks. metadon. Men han er langt fra tilfreds med smertelindringen fra de andre midler:

»Målt på en skala fra 1 til 10 ligger smertelindringen for morfinprodukterne på 2-3, og tilmed er der mange bivirkninger,« som han siger.

Behøvede ikke kørestol

Da Johnny Zaar fik Chrohns sygdom, fik han også at vide, at han ikke længere kunne bruge offentlig transport, fordi han skal på toilettet omkring 20 gange om dagen.

»Og samtidig blev min gangdistance nedsat til knap 50 meter,« har han tidligere fortalt Information.

Hans læge havde planer om at bestille en kørestol, da Johnny Zaar var ude for et vendepunkt. Efter råd fra en smertelæge fik han via sin egen læge adgang til Marinol, som Sundhedsstyrelsen godkendte. I begyndelsen var han selv skeptisk, men efter tre måneder erkendte han, at Marinol havde en positiv virkning, så han kunne begynde at gå igen.

I otte år kørte han derefter i bil uden uheld eller skader. Selv mener han ikke, at Marinoltabletterne har haft indflydelse på hans køreevne.

Under retssagen argumenterede Johnny Zaars advokat for, at Rigspolitiet ikke havde foretaget en konkret undersøgelse af hans klients faktiske køreevne, men i stedet henholdt sig til generelle vurderinger af risikoen ved at blive behandlet med THC-holdige midler i forhold til kørekort.

Læs også: Hvor længe efter en hashrus kan man køre bil?

Således havde politiet heller ikke taget hensyn til den lægeerklæring, som Johnny Zaars egen læge havde lavet, hvor der ikke blev sat spørgsmålstegn ved, at han kunne fortsætte både med Marinolbehandlingen og køre sin invalidebil.

Heroverfor mente Transportministeriets advokat, at det ikke var lykkedes at løfte bevisbyrden for, at politiets afgørelse skulle være ugyldig. Og at der var »foretaget et konkret skøn over sagens oplysninger om Johnny Zaars medicinforbrug, og på den baggrund er det vurderet, at han ikke kunne bevare førerretten.«

Det var ifølge Kammeradvokaten ikke nødvendigt for at fratage kørekortet, at Johnny Zaar konkret havde været til fare for trafiksikkerheden. Alene muligheden for, at indtagelse af de bevidsthedsudvidende stoffer kunne nedsætte evnen til uden risiko at føre bil, var tilstrækkelig grund.

Ikke nævnt i politisk aftale

Da syv partier i Folketinget den 8. november blev enige om at igangsætte en fireårig forsøgsordning med medicinsk cannabis, indeholdt aftaleteksten ikke et ord om mulighederne for at køre bil, hvis man behandles med medicinsk cannabis.

Derimod er problemstillingen omtalt i det notat om forsøgsordningen, som Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet, selv om der ikke nås en konklusion.

Det fremgår således af notatet, at politiet skal foretage et konkret skøn efter en klinisk undersøgelse med blod- og urinprøve, og derfor »gælder nulgrænsen for THC i blodet ikke pr. automatik.«

I praksis overlader politiet dog afgørelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed (tidligere Sundhedsstyrelsen), der i en vejledning fra 2013 har udtalt, at afhængighedsskabende lægemidler og kørekort ikke kan forenes, »hvis den indtagne mængde er så stor, at den påvirker kørslen negativt.«

Ifølge notatet er det altså styrelsens vurdering – og ikke færdselsloven – »der pt. afskærer patienter, som indtager lægemidler med THC, fra at køre bil«.

Styrelsen for Patientsikkerhed er dog, oplyser notatet, »ved at overveje, om der er grundlag for at fastholde vurderingen af THC-holdige lægemidler« i samarbejde »med de øvrige involverede myndigheder på kørekortsområdet.«

Hvornår en sådan vurdering vil være afsluttet, oplyses dog ikke.

Hvis ikke disse overvejelser fører til et andet regelsæt, så vil afgørelsen fra Københavns Byret stille sig hindrende i vejen for, at bilister kan deltage i den kommende forsøgsordning med medicinsk cannabis.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Dagny Olsen
  • curt jensen
Dagny Olsen og curt jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik L Nielsen

Men jeg må køre på høje doser morfin!

Det sjove er, at virkningen af canabis (jeg deltog i et lovligt forsøg) er mindre sløvhed end den nødvendige morfin giver. Altså burde jeg være mindre farlig, men ulovlig, i trafikken på canabis end jeg er på lovlig morfin.
I hvilken juridisk hjerne giver det mening?

Søren Andersen, Niels Duus Nielsen, Claus Nielsen, Ken Sass, Tue Romanow, Estermarie Mandelquist, Robert Ørsted-Jensen, Troels Brøgger, Anne Eriksen og curt jensen anbefalede denne kommentar
John Christensen

Man er ikke "påvirket" fordi man har 0,001mg THC i blodet. Virkningen af Marinol der tages gentagne gange om dagen kender jeg dog intet til. Det virker dog som om det er en helt anden dagsorden politiet følger.

Der er næppe lavet forsøg med hvor påvirkede man faktisk er (med 0,001mg THC i kroppen) og det bliver helt klart en udfordring ikke mindst når Cannabis bliver legaliseret som rusmiddel.

Problemet her er ikke "hashkørsel", nej problemet er nultolerancepolitikken. INGEN skal naturligvis køre i PÅVIRKET tilstand, men nultolerance når det kommer til THC - giver ikke mening. Det er en ommer!

Søren Andersen, Anne Eriksen, Claus Nielsen, Ken Sass, curt jensen, David Zennaro, Dagny Olsen og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

nej, reglen er netop ikke den samme for morfin. Hvis du bruger morfin jævnligt, må du gerne køre bil, fordi det så vurderes, at du er vant til påvirkningen og indretter dig derefter. Det er det rene hykleri, især nu hvor et flertal i folketinget vil lempe på den hysterisk stramme lovgivning omkring hash i trafikken.

Søren Andersen, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Claus Nielsen, curt jensen, David Zennaro og Dagny Olsen anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig skal man ikke køre bil påvirket. Længere er den ikke. Er der virkelig nogen grund til at diskutere det? Vi må hjælpe manden (og andre) på en anden måde end at lade dem køre bil.

Blot en sidenote:

Hvorfor træffer Københavns Byret afgørelse om en sag, der vedrører Vest- og Midtjylland?
Burde det ikke være den lokale byret?

/O

Henrik L Nielsen

Metre Poulsen
Åbenbart ikke, da same styrrelse sagde jeg godt må køre bil.
Hvor meget canabis han benytter ved jeg ikke, men det må være en del, hvis det sløver mere end morfin.

Helt ærlig, 20 sekunder på google:

Generisk navn Absolut maksimal døgndosis for at kunne føre bil/få fornyet kørekort
...
Morfin depotpræparat 360 mg
....

Forstår ikke lige de 8 "anbefalinger" som Henrik L Nielsen har fået... skørt :)

Der er et problem her - vi har, så vidt jeg ved - ingen valide undersøgelser af effekterne af f.eks. medicinsk marijuana på evnen til at køre bil. Vi ved åbenbart heller ikke, hvor lang tid efter at du har røget en joint du faktisk er i stand til at køre. Måske holder virkningen sig i to-tre dage. Vi ved det ikke. (Det har jeg i hvert fald hørt Henrik Rindom fortælle om).

Og denne manglende empiri er så - endnu en - af de håbløse konsekvenser af årtiers
narkotikapolitik..

Kan Sikker Trafik ikke sparke en undersøgelse i gang? Så svært kan det vel heller ikke være.

Naturligvis skal en person ikke køre bil under indtagelse af medicin der sløver - eller alkohol. Johnny Zaars argumention finder jeg minder om, at en alholiker skal have lov til at føre bil påvirket, forbi han ryster når han/hun er ædru og derfor er (mere) til fare i trafikken.
Dette holder naturligvis ikke en meter.
Tænk til over hvis det er din partner og/eller barn der bliver oftet når Johnny Zaar kører galt. Hvilket ramaskrig vil befolkningen - med rette - have mod myndighederne der gav Johnny Zaar OK til at føre bil.

Her kan man se hvordan USA's National Highway Traffic Safety Administration ser på det:
http://www.nhtsa.gov/people/injury/research/job185drugs/cannabis.htm
Effects on Driving: The drug manufacturer suggests that patients receiving treatment with Marinol® should be specifically warned not to drive until it is established that they are able to tolerate the drug and perform such tasks safely. Epidemiology data from road traffic arrests and fatalities indicate that after alcohol, marijuana is the most frequently detected psychoactive substance among driving populations. Marijuana has been shown to impair performance on driving simulator tasks and on open and closed driving courses for up to approximately 3 hours. Decreased car handling performance, increased reaction times, impaired time and distance estimation, inability to maintain headway, lateral travel, subjective sleepiness, motor incoordination, and impaired sustained vigilance have all been reported. Some drivers may actually be able to improve performance for brief periods by overcompensating for self-perceived impairment. The greater the demands placed on the driver, however, the more critical the likely impairment. Marijuana may particularly impair monotonous and prolonged driving. Decision times to evaluate situations and determine appropriate responses increase. Mixing alcohol and marijuana may dramatically produce effects greater than either drug on its own.

Henrik L Nielsen

Lasse Reinholdt

Jeg kan ikke se hvad din googling skulle ændre?
Man må køre bil under den grænse du der henviser til, mens der er et total forbud mod kørsel med canabis.
Jeg oplevede, da jeg var med i et forsøg i UK at den dosis jeg skulle have for at være dækket ind, var ikke sløvende på canabis.

Med morfin opbygger man en tolerance, og kun hvis der er problemer med den er kørekortet i fare ved relativt små doser.

Min anke er, at canabis blot forbydes i forhold til kørsel uden at der gøres de samme overvejelser om individuel tolerance som der gøres med andre smertestillende midler.

Martin Rasmussen

Det er da fuldstændig hul i hovedet! Kan de snart finde ud af det? Hvis indholdet af THC i medicinsk cannabis er betragteligt lavt, kan patienterne, der deltager i forsøgsordningen jo ikke gøre nogen skade i trafikken alligevel. Det ligner at de danske politikere ikke helt har fået rumpetten med sig og justeret på alle ventiler for at få dette til at lykkes. Hvis det da er det, de har tænkt sig.

Og lige en kommentar til alle de kloge herinde: Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor, man ikke bare laver forsøgsordningen med CBD olie i stedet. De har fattet det i Sverige på https://cbd-shop.se/, hvor de sælger ekstrakter helt og aldeles uden THC. Så burde den ged være barberet! I hvert fald indtil der kommer nogle flere konkluderende rapporter på de nøjagtige følgeskabs-effekter de mange cannabinoider imellem. Der er masser der i dag behandler dem selv med CBD og mærker tydelig fremgang.