Læsetid: 2 min.

På sporet af en læk

I 2001 skrev daværende journalist på Mandag Morgen Søren Schulz Jørgensen om mistanken mod Jyllands-Posten for, at nogen havde lækket udlændingekritiske artikler til Venstre under valgkampen. Han er i dag ikke i tvivl om, at lækken fandt sted, og at partiet havde stort udbytte af den
25. november 2016

Det var Ugebrevet Mandag Morgen, der den 3. december 2001 – knap to uger efter Foghs valgsejr – satte ord på mistanken om, at nogen på Jyllands-Posten allerede 11 dage før valget havde givet Venstre detaljerede oplysninger om en planlagt, skarptvinklet og eksplosiv udlændingehistorie.

Mandag Morgens journalist, Søren Schultz Jørgensen, er heller ikke i dag i tvivl om, at historien blev lækket og gav Venstre mulighed for nøje at planlægge, hvordan partiet kunne få mest ud af afsløringerne om ’asylfup’. »(…) de glædede sig. De vidste, at historierne kunne blive helt afgørende i valgkampen‚« skrev Schultz Jørgensen i Mandag Morgen i 2001.

»Under valgkampen interviewede jeg dagligt spindoktorerne for de store partier, og det stod klart for mig, at Venstre vidste langt mere om Jyllands-Postens historie end nogen af de andre – og brugte denne viden,« siger Schultz Jørgensen, der i artiklen i 2001 skrev, at artiklerne »fik væsentlig betydning for valgkampen længe inden de blev offentliggjort to dage før valget«.

Læs også: Tidligere JP-chef anklager Ejbøl for at have hjulpet Venstre under folketingsvalget i 2001

Efter valget researchede journalisten videre, og han erindrer, hvordan han konfronterede Fogh Rasmussens spindoktor, Michael Kristiansen – som han talte med dagligt – med sin viden. Kristiansen afviste og forsøgte ifølge Schultz Jørgensen at lægge pres på ham for ikke at lave historien.

»Kristiansen skruede bissen på. Det var tydeligt, at den historie ønskede Venstre ikke skulle frem,« siger han.

Mikael Kristiansen, der i dag er selvstændig rådgiver og politisk kommentator, afviser: »Jeg talte med Schultz Jørgensen flere gange, men lagde ikke pres på ham,« siger han i dag.

»Vi kendte til Jyllands-Postens historie, men som jeg husker det, var det Venstres tidligere formand, Uffe Ellemann-Jensen, der havde talt med Stig Mathiessen, den journalist fra Jyllands-Posten, der havde skrevet historien.«

Kristiansen afviser ikke, at der kan have været flere kilder. Ellemann-Jensen siger i telefonen fra London til Information, at han har læst den nyligt udkomne portrætbog om Ejbøl Pansergeneralen, hvor rygterne om en læk til Venstre også omtales. »Men der ringede ikke nogen klokker hos mig. Jeg kan simpelthen ikke huske det og kan derfor ikke hverken bekræfte eller afvise det,« siger Ellemann-Jensen.

Journalist Stig Mathiessen afviser at have givet historien til Ellemann-Jensen.

I artiklen fra Mandag Morgen siger Socialdemokraternes pressechef Jan Juul Christensen efter valget, at de var nervøse for Jyllands-Postens historie.

»Men vi havde en klar fornemmelse af, at Venstre vidste meget mere, end vi gjorde.«

Søren Schultz Jørgensen er ikke i tvivl: »Venstre havde god tid til at forberede sig offensivt. Socialdemokraterne kunne bare lægge sig i slipstrømmen.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer