Læsetid 4 min.

’Et eller andet sted var der nogen, der havde misforstået noget’

Selv om Claus Grube, tidligere departementschef i Udenrigsministeriet, personligt deltog i et optaktsmøde med den kinesiske viceudenrigsminister, der betonede vigtigheden af sikkerhed mod forstyrrelser og afbrydelser under det kinesiske statsbesøg i juni 2012, havde han ingen forklaring på, hvordan Københavns Politi fik opfattelsen af, at demonstranter skulle forhindres i at vifte med tibetanske flag
Ifølge vicepolitikommissær Michael Dekker Poulsen havde en PET-agent forud for det kinesiske statsbesøg i 2012 givet udtryk for, at handelsaftaler til 20 milliarder kroner risikerede at ryge i vasken, hvis den kinesiske præsident Hu Jintao tabte ansigt ved at kunne se demonstranter

Ifølge vicepolitikommissær Michael Dekker Poulsen havde en PET-agent forud for det kinesiske statsbesøg i 2012 givet udtryk for, at handelsaftaler til 20 milliarder kroner risikerede at ryge i vasken, hvis den kinesiske præsident Hu Jintao tabte ansigt ved at kunne se demonstranter

Stine Bidstrup
10. december 2016

TIBETKOMMISSIONEN DAG 7

Som den første højtstående ministerielle embedsmand blev den tidligere departementschef Claus Grube i går afhørt i Tibetkommissionen.

Det mest bemærkelsesværdige ved hans forklaringer til kommissionen var nok, at han slet ikke kunne forestille sig, at det havde været »et specifikt ønske« fra kinesisk side, at dansk politi skulle gribe ind over for demonstranter, der stod med tibetanske flag.

Læs fra Tibetkommissionens 6. dag: Politiets ledelse har enten været naiv – eller noget langt værre

Det er ellers den forståelse, som afhøringerne af en række politifolk har givet, når de er blevet spurgt om, hvorfor trusselsvurderingerne forud for præsidentbesøget i juni 2012 understregede vigtigheden af, at kineserne ikke måtte tabe ansigt. Men sådan så Grube ikke på spørgsmålet.

»Kineserne er bekendt med, at der finder demonstrationer med flag og bannere sted i Danmark. Jeg har svært ved at tro, at det skulle være et helt konkret problem for den kinesiske præsident,« sagde Grube, der dermed fik nedtonet Udenrigsministeriets mulige ansvar for, at politiet under præsidentbesøget krænkede demonstranters grundlovssikrede ret til at demonstrere f.eks. ved at skærme dem af, når præsidentkortegen kom forbi.

Tilsvarende, når kommissionens udspørger, advokat Jakob Lund Poulsen, spurgte, om PET-manden med kodenavnet KF0764, der var tjenestens sikkerhedskoordinator omkring præsident Hu Jintaus besøg, kunne være gået fra et møde i Udenrigsministeriet med opfattelsen af, at Københavns Politi skulle gøre en ekstra indsats for at sikre dansk-kinesiske handelsaftaler til 20 milliarder kr.

Det var nemlig det billede, som tegnede sig efter torsdagens afhøring, selv om KF0764 selv ikke havde nogen erindring om at have sagt sådan til den politiassistent, der var pennefører for udformningen af operationsbefalingen.

Heller ikke her kunne Grube dog kaste lys over en mulig sammenhæng. Tværtimod.

Læs fra Tibetkommissionens 5. dag: Københavns Politi fik fjernet graffiti under kinesisk statsbesøg

»Jeg kan slet ikke forestille mig, at der skulle være nogen mulig forbindelse,« sagde Grube, der mente, at politiets opgave for så vidt kun var at sørge for præsidentens sikkerhed fra han landede, til han tog af sted igen.

Selv havde han ikke deltaget i den praktiske planlægning af besøget, bortset fra et møde på sit kontor med den kinesiske viceudenrigsminister, der var sendt i forvejen for bl.a. at forberede de politiske samtaler under statsbesøget.

Men Grube havde da ærgret sig, forklarede han, da han i tiden efter statsbesøget erfarede, hvad der var sket. »Det var synd for alle involverede, også for demonstranterne. Det har aldrig været meningen,« forklarede han og tilføjede, at han havde spurgt sig selv, om Udenrigsministeriet kunne have gjort noget anderledes forud for besøget, »måske været lidt mere præcise«.

Gået på klingen af flere bisiddere måtte han dog erkende, at ærgrelsen ikke havde ført til noget initiativ fra hans side, lige som den heller ikke blev udtrykt over for andre eller nedfældet på papir. Det var mere »en intern ærgrelse, en personlig refleksion«, som Grube udtrykte det. Han kunne heller ikke umiddelbart forklare, hvad han mente kunne være mere præcist.

»Det tør jeg ikke sige. Men et eller andet sted var der nogen, som havde misforstået noget,« lød hans svar.

Holdninger koster

Fredagens anden interessante afhøring var af vicepolitikommissær Michael Dekker Poulsen. Det var ham, der som politiassistent i juni 2012 havde udformet Københavns Politis Operationsbefaling, hvor der bl.a. stod, at politienheder skulle »sikre, at eventuelle demonstranter ikke kan ses fra eskorten«, lige som demonstranter heller ikke skulle have mulighed for at bringe sig i en position, så de blev synlige.

Hvis politiet blev opmærksomme på demonstranter, der kunne ses, skulle de give besked til kommandocentret KSN, der så ville udstede de nødvendige ordrer.

Udspørgeren understregede, at netop disse formuleringer for kommissionen var helt centrale. De var først kommet ind i version to af befalingen, men Poulsen kunne ikke klart redegøre for, hvordan det var sket.

»Jeg kan ikke huske, hvem der har sagt det, men der er blevet sagt, for det er ikke noget, jeg selv har fundet på,« sagde Poulsen, der yderligere udspurgt mente, at det måtte være  kommet fra operationsledelsen.

Læs også: Et spørgsmål om tilliden til retsstaten – forstå Tibetsagen her

Poulsen understregede, at hans opgaver kun havde været at være planskriver. Alle hans udkast og de forskellige tilføjelser og ændringer var blevet vendt med politikommissær Claus Hjelm Olsen, der var operationslederen.

Som den eneste politimand har Olsen afvist at møde op i kommissionen og forklare sig. Over for Den Uafhængige Politiklagemyndighed har han dog tidligere fortalt, at han først langt tid efter statsbesøget fik set operationsbefalingen. Men den forklaring troede Poulsen ikke på.

Han havde sendt forskellige versioner af befalingen såvel til Olsens tjenestemail som hans privatmail.

»Det virker besynderligt, hvis Claus ikke skulle have læst det,« som Poulsen, der kendte Olsen som »en dygtig og ambitiøs politimand«, sagde.

Det var også Poulsen, der ifølge sin egen forklaring var blevet ringet op af KF0764, der efter et møde i Udenrigsministeriet advarede om, at handelsaftaler til 20 milliarder kroner risikerede at ryge i vasken, hvis den kinesiske præsident tabte ansigt f.eks. ved at kunne se demonstranter.

Han havde studset over samtalen, fordi PET-manden tydeligvis kun ville tale om det på telefon og ikke sende det på en mail.

»Jeg har ikke oplevet, at folk ikke vil have noget på skrift før. Det var besynderligt, at når den kinesiske præsident kom på besøg til det mest demokratiske land i verden, at man så ville skjule demonstranter,« forklarede Poulsen, der for egen regning tilføjede:

»Det koster nogen gange at have nogle holdninger.«

Læs også: Sådan noget sker ikke i Danmark

 

 

Tibetkommissionen

Under et kinesisk statsbesøg i 2012 blev fredelige demonstranter gemt væk af politiet og fik konfiskeret deres tibetflag – muligvis i strid med Grundloven.

Hvorfor skete det? Hvem gav ordren? Og hvordan kunne det ske igen under et nyt besøg i 2013?

Det og meget mere skal Tibetkommissionen give svar på gennem nærlæsning af 50.000 dokumenter og afhøring af flere end 60 politifolk, embedsmænd og tidligere ministre.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
    Olav Bo Hessellund
Niels Nielsen, Anne Eriksen og Olav Bo Hessellund anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Toke Andersen

Udenrigsministeriet nævnes alene som et forsøg på vildledning.
Udenrigsminister og -ministeriet har ikke autoritet til at give ordrer til dansk politi. Denne ret falder alene på Justitsministeren, der dog må accepterer ordrer fra sin chef - Statsministeren.

Brugerbillede for Knud Chr. Pedersen
Knud Chr. Pedersen

Er sagaen om politiets grundlovsbrud det, vi skal leve med i et demokratisk retssamfund, når der er ordre på 20 mia. kr. på spil? For det er trods alt vigtigere at sikre arbejdspladser og beskæftigelse, og at de arbejdende har noget at stå op til om morgenen, for at blive i den socialdemokratiske jargon, nyligt udtalt af den måske kommende statsminister og daværende beskæftigelsesminister, end at undgå at politimyndigheden begår grundlovsbrud? Man kunne så måske sige, at det her duer absolut ikke i et demokratiske retssamfund. For ikke at blive kaldt "et såkaldt demokratisk retssamfund" tager magthaverne konsekvensen, uddeler fyresedler ad libitum for alle involverede, da der ikke længere er troværdighed til fortsat ansættelse.

Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
Olav Bo Hessellund

Afhøringerne er nu indtrådt i den interessante fase, man kunne kalde misforståelsesfasen. (de menige betjente har i hvert fald ikke misforstået noget, det fremgår med al tydelighed af videooptagelserne). Det er meget muligt, at PET-manden har misforstået departementschefen i UM. Men måske har han bare ikke misforstået ham "rigtigt". Det er helt StormP'sk. Afhøringslederen er kommet på hårdt arbejde.

Brugerbillede for Olav Bo Hessellund
Olav Bo Hessellund

Afhøringerne er nu indtrådt i den interessante fase, man kunne kalde misforståelsesfasen, hvor aben endeligt skal placeres et sted oppe i hierarkiet (de menige betjente har i hvert fald ikke misforstået noget, det fremgår med al tydelighed af videooptagelserne).
Det er meget muligt, at PET-manden har misforstået departementschefen i UM. Men måske har han bare ikke misforstået ham "rigtigt". Det er helt StormP'sk.
Ingen tvivl om, at afhøringslederen nu er kommet på hårdt arbejde.

Brugerbillede for Anne Eriksen

Fantasien fejler her ikke noget - det er nok snart på tide, at vi laver om på vores pralerier, også det "lykkelige" og det "grønne", det lugter rent ud sagt - som gylle...
Man skal heller ikke glemme, at GGGI sagen var et handelsfremstød i Sydkorea, som en vis statsminister havde stor glæde af. Saud-Arabien osv.

Brugerbillede for Peter Sterling

Danmarks strudsefarm, mestre i at dukke hovedet. Man har åbenbart indkaldt samtlige strudse i danmark.

Et eller andet sted er der nogle som har aftalt, at der er noget som skal misforstås.

20 milliarder, hvilke firmaer er der her taget hensyn til? Lad os