Læsetid: 3 min.

Borgmestre kræver billigere strøm til elbusser

Borgmestrene i landets seks største byer har sendt et brev til skatteministeren for at sikre billigere, grøn bustransport. I dag mødes partierne bag afgiftsreformen for blandt andet at diskutere salget af elbiler og grøn, kollektiv transport i byerne
Borgmestrene i landets seks største byer har sendt et brev til skatteministeren for at sikre billigere, grøn bustransport. I dag mødes partierne bag afgiftsreformen for blandt andet at diskutere salget af elbiler og grøn, kollektiv transport i byerne

Finn Frandsen

14. december 2016

Når Venstre, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre i dag mødes omkring den afgiftsreform for køretøjer, som partierne sidste år blev enige om, ligger der et klart ønske fra borgmestrene i landets seks største byer.

I et brev sendt til skatteminister Karsten Lauritzen (V), opfordrer de ham og de fire partier bag forliget til helt at droppe ideen om, at el til elbusser skal belægges med afgifter, som det ellers lyder i aftalen.

»Det er jo absurd, at den nuværende afgiftspolitik favoriserer forurenende diesel frem for grøn el. Vi vil jo gerne udfase diesel og indføre eldrevne busser i vores byer, men staten favoriserer diesel i busserne med den eksisterende aftale,« siger overborgmester i København Frank Jensen (S), der er en af forfatterne til brevet til skatteminister Karsten Lauritzen.

Den 1. december i år besluttede folketinget at forlænge en midlertidig aftale, der sikrer en lav afgift på el til busser, så den gælder for 2017. Borgmestrene vil dog have sikkerhed for, at elafgiften forbliver lav – ellers er det umuligt for byerne at satse langsigtet på elbusser.

»Det er afgørende med en flerårig og helst varig løsning, da buskontrakter indgås med lang løbetid, hvor kommuner, regioner og trafikselskaber binder sig til busserne i op til 14 år,« skriver de seks borgmestre i deres brev til skatteministeren.

Frank Jensen håber, at det gør indtryk på skatteministeren, at det også er borgmestre fra hans eget parti, der ønsker, at der gøres mere for at fremme el i den kollektive bustrafik.

»Det er min klare holdning, at vi skal lave den her omlægning væk fra diesel og mod mere el i transporten. Derfor er jeg rigtig glad for, at jeg sammen med mine borgmesterkolleger – inklusiv to Venstre-borgmestre – har sendt det her brev til skatteministeren, hvor vi gør opmærksom på den ulige konkurrence for elbusser,« siger Frank Jensen, der har underskrevet brevet til skatteministeren sammen med borgmestrene fra Aarhus, Odense, Aalborg, Randers og Esbjerg.

Afgifter på elbiler?

Hos Socialdemokratiet er skatteordfører Jesper Petersen positiv stemt over for de seks borgmestres forslag.

»Jeg synes, der er nogle positive og stærke perspektiver i, at de største byer i Danmark ønsker en udvikling med flere elbusser i den kollektive trafik. Det giver mindre støj, mindre forurening og så er det godt, fordi vi kan bruge noget af den grønne strøm, vi producerer i Danmark,« siger Jesper Petersen, der bakker op om borgmestrenes forslag.

Når partierne bag afgiftsreformen mødes i dag, er et andet stort emne det vigende salg af elbiler i Danmark. Efter at partierne besluttede at indfase afgifter på elbiler fra i år, er salget faldet fra mere end 4.500 solgte biler i 2015 til mindre end tusind i år.

Som tidligere skrevet i Information ønsker både S og R derfor at sætte indfasningen af afgifter på elbiler i bero for igen at få gang i salget.

Skatteminister Karsten Lauritzen havde grundet travlhed ikke mulighed for at stille op til interview, men skriver i en mail, at »han naturligvis altid lytter til de forslag, der kommer«, og at han derfor ser frem til dagens møde i forligskredsen.

El i busser og biler

I oktober 2015 indgik V, DF, S og R en aftale om afgifter for køretøjer. Aftalen betød, at der fra 1. januar 2016 blev indført afgifter på elbiler, begyndende med 20 procent for at stige til 100 procent i 2020.

Salget af elbiler er siden styrtdykket fra mere end 4.500 i 2015 til mindre end tusind solgte biler i 2016.

Nu ønsker R og S at sætte afgiftsreformen midlertidigt i stå for at få gang i salget af elbiler igen.

Samtidig mener borgmestrene i landets seks største byer, at partierne bag forliget fortsat skal sikre, at el til elbusser er fritaget for afgifter. Indføres afgifter, som reformen lægger op til, vil afgiften på el til elbusser være ca. fire gange så høj som afgiften på diesel og 200 gange så høj som afgiften på el til tog.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu