Læsetid: 9 min.

Dine data er firmaernes vigtigste råstof

Google, Facebook, Amazon, Uber og General Electric. Alle forsøger de at strukturere sig som platforme for at få adgang til mere af den moderne kapitalismes vigtigste råstof: data. Det betyder en konstant jagt på så meget af din personlige data som muligt
Amazon har opfundet en platform, som kan spille musik, besvare spørgsmål, give nyheder og vejret. Reklamefilm viser, hvordan den hjælper en familie. Men platformen, som hedder Amazon Echo, giver også Amazon adgang til familiens personlige data. Foto fra Amazon-reklamefilm

Amazon har opfundet en platform, som kan spille musik, besvare spørgsmål, give nyheder og vejret. Reklamefilm viser, hvordan den hjælper en familie. Men platformen, som hedder Amazon Echo, giver også Amazon adgang til familiens personlige data. Foto fra Amazon-reklamefilm

16. december 2016

»Alexa. Hvad kan du?«

Familiefaren spørger fra sin sofa, mens hans kone og datter spændt ser på. Han taler til en sort rund ting på sofabordet, han netop har pakket ud af Amazon-indpakningen.

»Jeg kan spille musik, besvare spørgsmål, give dig nyheder og vejret, todo-lister og meget mere,« svarer den såkaldte hjemmeassistent.

»Vent, jeg vil prøve,« siger konen.

»Alexa. Hvad er klokken?«

»Klokken er 3.27,« svarer maskinen, og familien smiler imponeret.

Resten af reklamen går med, at den sorte Amazon Echo tænder musik i rummet, svarer på spørgsmål fra børnene om lektier eller fra faren, der gerne lige vil vide, hvor højt Mount Everest er.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Sup Aya Laya
  • Benno Hansen
Sup Aya Laya og Benno Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

...Hvis du tror dine data kun anvendes til uskyldig målrettet reklamer kan du godt tro om igen. De muliggør f.eks. at fremstille en detaljeret sammensætning af din politiske, religiøse og seksuelle observans, en komplet rapport over din mentale og fysiske sundheds tilstand, samt livsstil og en hver anden art af oplysning om netop dig - Ikke en gang alverdens efterretningstjenester råder selvstændig over så detaljerede data som private firmaers big data muliggør. Men du kan være sikker på de er storkunde til at købe sig adgang.

...Og hvis du tror at du gennem diverse fix fakserier kan skjule dig på nettet og være anonym som i gamle dage, ja så kan du også så tro om igen. Alene din unikke betjening af din PC og andre gadges, bevægelses mønster på nettet er nok til at afsløre dig. Navn, adresse og cpr. er slet ikke nødvendige mere. Big data har allerede fremstillet flere tusind profiler af dig som du helt frivillig har givet lov til ligesom du har givet lov til de videre gives og samkøres.

...Big data ved med stor sandsynlighed, hvad det næste er du foretager dig inden du selv har tænkt på det.

Kunne man ikke forestille sig sine personlige data burde falde ind under grundlovens ord om Ejendomsrettens ukrænkelighed?

@Herman Hansen
Jeg går ikke udfra jeg er den eneste der aktivt er imod den dataindsamling og benyttelse af samme der foregår.
Jeg gør hvad jeg kan for at forurene dataene om mig. Hvad de end har er det et misvisende billede.
At det virker tror jeg på, når jeg ser hvad u-relevante reklamer jeg bliver smidt i hovedet rundt omkring.
Forsøg på manipulation forventer jeg også at være bedrer beskyttet mod, ved at forurene dataene hvor jeg kan.

Ib Christensen, alene den måde du formulerer dig i ovenstående er en medvirkende brik i afsløringen af hvem du er. Ja selv din taste sekvens er et afslørende element nærmest som et finger aftryk. Dertil kommer tusindvis af indsamling af andre små detaljer af din digitale færden både bevist og ubevist. Detaljer som hver for sig er uskyldige, men sammen føjet som en helhed er der kun én person i den digitale verden profilen samlet set passer på. Dig.

F.eks. din taste frekvens, dine internet vaner, hvilke sider besøger du, hvad gør du der, hvor længe er du på en side, hvad søger du efter, hvilke tidspunkter er du på nettet, hvem sender du email til, hvad står der i dem, hvem SMSer du med, hvem ringer du til, hvor færdes du i den analoge verden, køre du bus, bil, cykel eller går du, dine indkøbsvaner osv. osv.. Bare for at nævne nogle få. Læg dertil tusind flere vaner og kombiner dem målrettet. Tilbage står kun én. Dig.

...Der indsamles data i et helt ubegribeligt omfang og de videre gives/sælges i et lige så ubegribeligt omfang og sammensættes i tusindvis af nye profiler om netop dig. Hver dag 24/7.

...Man kan sløre en lang række detaljer, men ikke alt. Og man begår løbende fejl som er afslørende.

Torben K L Jensen

Der er ellers godt gang i den folkelige modstand mod de evindelige målinger af politiske emners popularitet. Folk lyver når de bliver spurgt i meningsmålinger,enten fordi de er trætte af bureauerne eller også fordi de skammer sig. Resultatet er indlysende - de kan ikke bruges til noget meningsfuldt.