Læsetid: 3 min.

Kan fællesskab i skolen måles?

Fællesskab og samarbejde i den danske skole vækker international interesse også i OECD, der laver PISA-målinger. Fra 2018 skal PISA-undersøgelserne inkludere nye bløde kompetencer, og forståelse for fælleskabet kan blive en af dem, lyder det fra OECD-chef
I den danske skole er fokus ikke i samme grad som i udlandet på den individuelle konkurrence. Og netop fokus på fællesskab ser udenlandske forskere som en stor værdi i skolen.

I den danske skole er fokus ikke i samme grad som i udlandet på den individuelle konkurrence. Og netop fokus på fællesskab ser udenlandske forskere som en stor værdi i skolen.

Sigrid Nygaard

5. december 2016

På engelsk eksisterer begrebet fællesskab ikke i den samme betydning som på dansk, forklarer britiske John Mason, der er international koordinator på Den Frie Lærerhøjskole i Ollerup på Fyn foran flere hundrede skolefolk fra hele verden.

Lærerhøjskolen var sammen med Dansk Friskoleforening og Efterskolerne for nylig vært for en konference om, hvordan de danske skoler skaber fællesskab igennem undervisningen.

Fælleskab er noget, vi tager for givet i den danske skole, mens det for de udenlandske skolefolk fra 18 forskellige lande, der var mødt op på konferencen, er et nyt og interessant begreb i skolen, der i stigende grad kæmper med angst for at fejle og skoletræthed.

Som den professor Carolyn Jackson fra Lancaster University konstaterer, så kæmper de britiske skoler med manglende motivation. Hun ser det som en reaktion på de mange tests, karakterer og det tiltagende pres for at præstere godt.

I Storbritannien er der fokus på den individuelle konkurrence snarere end fællesskabet, men mange unge oplever det som uopnåelige krav og skammer sig over at fejle.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • Ejvind Larsen
Viggo Okholm og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg synes, vi skal melde os ud af OECD og standse med at måle det umålelige, som alligevel ingen mening giver.

peter hansen, Karsten Aaen og Peter Knap anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Friskolerne laver en undersøgelse om manglende fællesskab. Næste gang bliver der vel holdt fattigdomskonference på Geranium.

Er I blevet kynikere her? Det går altså ikke, hvis vi er blevet så desillusionerede at vi slet ikke tror på
gode tiltag. Jeg mener så klart at retten og muligheden for at være alene i en fordybelse bør accepteres som et gode midt i fællesskabet. Begge dele er uhyre vigtige, men hvis børn og unge skal hjælpes den vej må deres spejl jo pudses godt og grundigt. Spejlet er så de voksne og deres magthaveres adfærd. Men generelt ligger det måske dybt i vores system at hvis vi ikke bruger en form for pisk/gulerod vil mennesket gå i stå. Det gælder så lige fra "hul til hul"