Det skal være ulovligt at etablere eller bo i ’lejre’, der ligger på steder med almindelig adgang, og som »er egnede til at skabe utryghed i nærområdet«.
Det besluttede partierne bag finansloven, og det forsøger regeringen nu at gennemføre uden om Folketinget. Forbuddet mod blandt andet ’lejre’ skal således komme i stand via en ændring af ordensbekendtgørelsen og ikke en lovændring, som vedtages af Folketingets partier.
Men det møder kritik fra både Institut for Menneskerettigheder og Advokatrådet, at ændringerne på den måde kommer til at blive vedtaget administrativt.
Der er ifølge begge parter nemlig tale om væsentlige ændringer af reglerne. Desuden indeholder teksten en række uklarheder, som resten af Folketinget burde have mulighed for at stille spørgsmål og stemme om ændringer til.
Som formuleringen er nu i et udkast, der er sendt i høring, risikerer forslaget at føre til en kriminalisering af hjemløse, som vil kunne blive straffet for at sove eller bare opholde sig på offentlige steder. Det mener jurist ved Institut for Menneskerettigheder Emil Kiørboe.
»Hvis man forbyder hjemløses almindelige handlinger som at sove på gader og stræder, så marginaliserer man dem yderligere, og det kan gøre det vanskeligere for dem at få opfyldt deres basale behov og menneskerettigheder,« siger Emil Kiørboe.
Han henviser til, at FN’s Menneskerettighedsråd i år har vedtaget en resolution, der blandt andet opfordrer til at ophæve lovgivning, der kriminaliserer hjemløshed. Danmark var blandt de lande, der foreslog resolutionen, understreger Emil Kiørboe.
»Når rækkevidden af forbuddet er uklar, risikerer man i praksis at kriminalisere forhold, som politikerne muligvis ikke har tiltænkt. Er der reelt tale om et forbud mod at overnatte i det offentlige rum og dermed en egentlig kriminalisering af alle hjemløse ’gadesovere’?« spørger Kiørboe.
For mange skøn
I sit korte høringssvar til forslaget skriver Advokatrådet, »at det fremsatte forslag indebærer væsentlige ændringer – samt indeholder en række uklarheder,« hvorfor ændringerne i stedet »burde gennemføres ved udarbejdelse af lovforslag og Folketingets behandling af dette«.
Det har tidligere været praksis, at væsentlige ændringer i ordensbekendtgørelsen skal igennem Folketinget, selv om det ikke strider mod lovgivningen at gøre det administrativt. Det fremgår af en gennemgang af tidligere ændringer, som Institut for Menneskerettigheder har lavet.
Når Justitsministeriet nu søger at gennemføre forbuddet via en ændringsbekendtgørelse i stedet for en lovændring, så er rækkevidden af ændringerne ikke uddybet i nogen lovbemærkninger. Det vækker yderligere kritik af forbuddets uklarhed.
Problemet er ikke mindst den manglende klarhed omkring begrebet ’lejr’, der ikke bliver uddybet, fordi en bekendtgørelse ikke følges af ministeriets bemærkninger og overvejelser, som det ville være tilfældet med et lovforslag, der tages op i Folketinget, forklarer Emil Kiørboe.
»Lige nu har vi ingen uddybende oplysninger om, hvordan man skal fortolke forbuddet. Der står kun, hvilke ord i bekendtgørelsen man vil ændre. Hvis man laver et lovforslag, så får vi alle Justitsministeriets overvejelser om, hvordan forbuddet skal fortolkes, og i hvilke situationer det skal gælde, og det mangler vi i denne form.«
Vage begreber
Bjørn Elmquist, advokat og formand for Retspolitisk Forening, ser ikke som sådan et problem i, at Justitsministeriet gennemfører tiltaget via en ændringsbekendtgørelse uden om Folketinget, da der efter hans vurdering er tilstrækkelig hjemmel i loven til at gennemføre det administrativt.
Men bekendtgørelsen er så »fyldt med vage, udflydende begreber«, som han siger, at politiet skal foretage en række skøn, når loven skal håndhæves.
»Jo flere skøn, der skal udøves for at fortolke en lov og anvende den, jo større risiko er der for, at det bliver uklart. Der er mange skøn her, og der står ’og lignende’ bag en masse ting. Det er forbudt at etablere lejre og opholde sig i lejre, som er egnede til at skabe utryghed i nærområdet. Men hvad er den utryghed, og hvem drejer den sig om?« spørger Bjørn Elmquist.
Også Institut for Menneskerettigheder er betænkelig ved, at ændringen vil være præget af usikkerhed om omfanget og den høje grad af skøn, som politiet vil skulle foretage.
»Forbuddet er jo tiltænkt en gruppe udsatte mennesker, der har begrænsede ressourcer og overskud til at forfølge sagerne af rettens vej. Derfor bør det være de folkevalgte politikere, der beslutter det, og så bør det være klart, hvad der er forbudt og ikke forbudt,« siger Emil Kiørboe
Flere sammen for egen sikkerhed
Selv om Justitsministeriet har sendt forslaget ud til en række høringsparter i begyndelsen af december, undlod man i første omgang at lægge bekendtgørelsen på Høringsportalen, så offentligheden og andre interessegrupper kunne få indblik i den. Det er myndighederne ellers forpligtiget til.
Først efter at Information henvendte sig til ministeriet, blev forslaget lagt ud på Høringsportalen med den forklaring, at der var sket en teknisk fejl. Men at udkastet dermed først blev offentliggjort den 22. december frem for den 6. december, hvor forslaget blev sendt til høring, har dog ikke medført en forlængelse af høringsfristen, som stadig er på torsdag, den 5. januar 2017.
En af de organisationer, som i første omgang ikke havde adgang til udkastet, er Gadejuristen, som yder retshjælp til hjemløse, misbrugere og andre udsatte. Også her mener man, at forslagets vage formuleringer er et stort problem.
»Der anvendes så brede termer, og det bliver ikke forelagt politikerne, så vi får ikke nogen spørgsmål og svar til, hvad der reelt forstås. Hvad er en lejr? Hvis man sover flere hjemløse sammen på gaden, er det så en lejr?« spørger jurist hos Gadejuristen, Maja Løvbjerg Hansen.
Hun påpeger, at der i øjeblikket er langt flere hjemløse end herbergpladser i Danmark. Når folk er nødt til at sove udendørs, råder Gadejuristen dem generelt til at sove flere mennesker sammen for deres egen sikkerhed.
»Vi oplever årligt sager med, at folk fryser ihjel. Hvis man ikke må sove flere sammen i offentligheden, er konsekvensen, at man sover alene, og at man trækker sig tilbage i baggårde og lignende. Og så er der altså ikke nogen, der ser én, hvis man er ved at fryse ihjel. Det handler om sikkerhed – særligt kvinder, der sover ude, vil rigtig gerne sove sammen med andre, så de ikke ligger alene,« siger Maja Løvbjerg Hansen og kalder forslaget »en kriminalisering af fattigdom, af fattiges hverdagsaktiviteter og af hjemløshed«.
Information har talt med både Rådet for Socialt Udsatte og Socialrådgiverforeningen. Begge steder er man bekymret for, hvad forslaget vil komme til at betyde for hjemløses muligheder for at opholde sig flere sammen i offentligheden. Og ligesom Gadejuristen mener de, at sociale tilbud såsom flere herbergpladser ville være en mere langsigtet løsning.
»Det her forslag er udtryk for en retspolitisk løsning på noget, som man burde løse socialpolitisk,« som formanden for Rådet for Socialt Udsatte, Jan Sjursen, formulerer det.
Skal kun ramme romaer
I København blev der ifølge TV 2 ryddet 30-40 lejre i sommeren 2016, og byens overborgmester Frank Jensen (S) har derfor fokus på området.
»Jeg mener, at vi har brug for nogle klare regler, som gør det muligt at forhindre, at der opstår lejre rundt omkring i byen – lige meget om det er på offentlige pladser, parker eller kommunale grunde,« skriver han i en mail til Information og fortsætter:
»Det skal selvfølgelig ske på en måde, så vi sikrer værdige forhold for hjemløse – og danske hjemløse skal naturligvis tilbydes hjælp til at komme helt ud af hjemløsheden.«
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra justitsminister Søren Pape Poulsen (K), men Venstres retsordfører Preben Bang Henriksen mener ikke, at det er et problem, at ændringen af ordensbekendtgørelsen ikke tages op i Folketinget. Det kommer nemlig an på, om man betragter det her som en væsentlig ændring, og i den eksisterende bekendtgørelse er der allerede hjemmel til, at politiet kan skride ind over for lejre. Han mener heller ikke, at de planlagte ændringer nødvendigvis ville blive mere klare af at blive behandet i Folketinget:
»Jeg synes, at det lidt ligner en ’find fem fejl’-konkurrence. Alle ved jo, hvad det er, vi taler om. Mig bekendt er det jo ikke sådan, at politiet farer ud for at fjerne en sovepose foran en forretning, der holder udsalg i morgen tidlig, og sådan vil den heller ikke blive anvendt. Bestemmelsen, som har sit udspring af den forrige regerings 2025-plan, hvor man vil forhindre både tiggeri og romalejre, ja den har sin baggrund i romalejre, og jeg er helt sikker på, at det er der, at den vil blive anvendt,« siger Preben Bang Henriksen.
– Du siger, at med denne bestemmelse har politiet mulighed for at gøre det over danske hjemløse, men meningen er, at det handler om romalejre?
»Jeg kan ikke afgøre den første del af sætningen, for jeg har ikke forberedt mig på det. Men jeg vil i hvert fald sige den anden del af sætningen kan jeg sige rent ud, at efter min opfattelse er bestemmelsen ikke blevet skabt til brug for andet end romalejr-lignende tilstande.«
Hvis bestemmelsen alene er skabt til brug for roma-lejre, hvorfor skriver man så ikke dette eksplicit i teksten?
Vage udsagn vil blive misbrugt, og at "alle ved jo, hvad det er, vi taler om" gør ikke et vagt udsagn mere præcist.
"Når folk er nødt til at sove udendørs, råder Gadejuristen dem generelt til at sove flere mennesker sammen for deres egen sikkerhed"
...Ellers risikere en hjemløs at blive brændt af som vi senest så det i Berlin. Jo lettere det er at sparke på et andet menneske jo mere bliver der sparket godt og grundigt igennem, da det sikkert ingen konsekvenser har.
...Velkommen til det "moderne" Løkkeland, hvor penge er det eneste, som betegnes værdi.
"Jeg synes, at det lidt ligner en ’find fem fejl’-konkurrence"
...Den eneste argumentation Venstre kender er at gøre andre til grin. Saglige argumenter gider de ikke at bøvle med. Kan det blive mere arrogant?
"jeg er helt sikker på, at det er der, at den vil blive anvendt,« siger Preben Bang Henriksen"
...Fra retsstat til gættelege. Nu skal danskerne til at håbe det bedste ved lov fortolkning. Snart kan vi selv bestemme hvor meget vi synes vi vil betale i skat.
I stedet for sådanne stupide lov bør de måske ændre på de samfundsvilkår der har forårsaget hjemløsehed til at begynde med. Men det skal man ikke sætte sin lid til når de er selv de samme der har skabt disse vilkår.
Hvis der er et svingende pres på boligmarkedet så kan alle de overflødige containere fra den hensygnende globaliseringstid nemt omdannes til midlertidige boliger.
Hvad forhindrer den slags lovgivningkrampe i at ramme andre personer end de etniske (!) grupper, som den er rettet imod?
Intet, siger historien.
Det vil med garanti blive brugt til andet. Venstre bliver bare værre og værre for hver uge.
@Christian
Du mener vel Venstres forudsætning - DF - (Danmarks Farligste) parti.
Sådanne tiltag minder i tragisk stor grad om nazisternes fremgangsmåde i forrige århundrede.
Glimrende beskrevet i Pastor Niemúllers bekendte digt---
Det er endnu et eksempel på at først pisser vi på dem, derefter bebrejder vi dem at de lugter !!!
Den øvelse udføres bedst i den blå "Lejr"
Det starter skramlet og det er ikke sikkert det ender godt men .... samtidig .. er der ikke så megen skræmmende uønskelighed at det gør noget, over en samfundsordning hvor indfødte har en bedre sikret ret til en bolig end for nuværende (det er vist eentydigt plus-...), og boligløshed derudover i højere grad 'forbudt' (begrebet er ganske overvejende minus-, jo).
Endnu et dårligt tiltag af den ultra højre drejning der ses i det meste af vesten!
At den Danske befolkning ikke siger fra,overfor det nutidige borgeliges,mange asociale tiltag, burde får de fleste op af stolene,og få det manet til jorden/tvinge dem til en ordentlig social polletik ?
Hele Venstres virke,og dårlige sammenspil med de ultra højres, asociale borgelige fløjes,nedladende indkompetangser,uden det socialt fornødent afset, da de hele deres virke,ikke har fulgt op det,at deres,mangel på politiske evner,fejlagtigt, skaber flere,fattige mennesker,der kun har muligheden, at lev på gaden ?
Den nye sociallovgivning,med loft,og ingen boligsikring, som presser flere på gaden, er et ubehageligt,umenneskeligt tiltag, der blotlægger,at de Danske politikkere, ikke har det der skal til,da de ikke lovgiver,med et socialt afset, som sikre den enkelte borgers rettigheder!
At svigte de svageste,og kriminalisere dem ! ( det i sig selv er umorals,uetisk ) ! KRIMINELT !!!
( ENDNU EN SKAMPLÆT PÅ NUTIDENS BORGELIGE MANGEL PÅ FORSTAND ) ! AT FOLKETINGET IKKE KAN, ELLER VIL SE,AT DERES MANGEL PÅ SAMMENHENGENDE POLETIK,VIL SKABE ENDNU FLERE SKÆBNER!
TRIST UFORSTANDIG !
ALLE BURDE FØLE SIG TRUEDE .
Når tronen vakler under magthaverne på grund af en udstrakt grad af inkompetence og arrogance kombineret med en utålelig selvfedme, så skal nogle lægges for had og mistænkeliggørelse. Flygtninge og indvandrere har lagt ryg til og nu så romaerne.
Hvad bliver det næste? Skal stemmeretten tages fra folk som er uproduktive - du kan ikke nyde retsgarantier og andre demokratiske rettigheder, hvis du ikke knokler dig halvt fordærvet i hamsterhjulet.
Det er verdens ældste politiske kneb og så gennemskueligt, men alligevel går den hver gang, så længe at frygten for blive taber og blive smidt ud af det "rigtige/produktive" samfund holdes stor nok.
For mig at se så er det endnu et tiltag til at afskaffe menneskers rettigheder til fordel en verden, hvor du kun har gud at vende dig til.... Du har ingen rettigheder ingen krav på hjælp og derfor er du tvunget til at bede til en gud - som aldrig høre dig, hvis du ingen penge har.
Det aner mig at de her borgerlige svin glemmer at alt hvad de foretager sig, bliver noteret skriftligt. Vi ved også hvem I er om 20 år!
Da lander frygtens klamme klæde på jeres skuldre - and there will be no mercy.
Skal jeg læse ud af det hele, nu jeg vender tilbage for at se hvordan mit tidligere indlæg har det, at den overvejende stemning her er i retning af ringere almen boligsikring og mere hjemløshed ? Åbenbart. Man må ikke 'debattere andre debattører', men i undrer mig sommetider selv efter så lang tids iagttagelse :-)
Til ære for hvad er meget uklart. Lige-ret-færd med 'romaer' ? Altså lad os lige slå fast at de fleste hjemløse der ikke er 'romaer' eller anden perma-migrerende identitet, vil egentlig gerne have en bolig. Om de så er et kvalificeret demokratisk flertal blandt alle 'hjemløse' ved jeg ikke.
Den tråd der er værd at rykke i , er den, at en logisk sammenhængende evt. strafbarhed for boligløshed nødvendigvis skal akkompagneres af et lovkrav på bolig. Som ikke kan gælde alle og enhver i EU.
Enig i at alle sikkert gerne vil have en bolig og det bør vel også være en menneskeret i et velfærdsamfund, men kender du begrebet funktionel hjemløs, Odd Bjertnes.
Dette begreb, at man gerne vil have en bolig, men ikke magter at bo i den alene med sig selv, hvorfor man søger tilbage til fællesskabet på gaden, i parken, på volden, eller hvor fællesskabet med ligesindede findes