Læsetid: 2 min.

Postfaktuel Jul: Nordea og IKEA annoncerer i dagbladet Arbejderen for at sikre ytringsfriheden

Ralf Pittelkows bandbulle om at sikre ytringsfriheden ved ikke at annonceboykotte netmediet Den Korte Avis får nu dele af dansk erhvervsliv til at støtte dagbladet Arbejderen. Dette er 13. låge i Informations postfaktuelle julekalender
Det vælter nu ind med annoncekroner til Arbejderen

Det vælter nu ind med annoncekroner til Arbejderen

13. december 2016

Dansk erhvervsliv står sammen om at sikre ytringsfriheden. En lang række kendte firmaer går nu sammen for at annoncere i dagbladet Arbejderen, der udgives af Kommunistisk Parti.

»Vi vil ikke blive beskyldt for endnu et uhørt angreb på ytringsfriheden,« siger Nordeas marketingschef Kim Grue.

Nordea står ikke alene. Også Just Eat, Telia, Yousee, IKEA, Læger uden Grænser, Alm. Brand, McDonald’s, Spies, Sofakompagniet, Sportsmaster, Elgiganten, Momondo og TUI vil nu til at annoncere i dagbladet Arbejderen.

Ingen af firmaerne har tidligere brugt annoncekroner på det lille venstreorienterede dagblad, som udkommer på papir i 2.300 eksemplarer tirsdag til fredag.

På Arbejderens redaktion i Hillerødgade på Nørrebro hilser annoncechef Aske Jeppesen nye annoncer velkommen. Han er ikke i tvivl om, at flere annoncekroner kan give et løft til avisen, der ellers i årevis har bakset med økonomiske problemer.

»Vi har jo ikke tradition for sådan rigtige annoncer fra erhvervslivet, men en gang skal jo være den første,« som han siger.

Hidtil har Arbejderen mest haft rubrikannoncer fra lokale 3F-afdelinger, der f.eks. søger efter kontorhjælp, eller annoncer for møder i Dansk Cubansk Venskabsforening. Også Arbejdermuseet og Folkebevægelsen mod EU har af og til annonceret i avisen, der i relativ ubemærkethed er udkommet siden 1982.

»Op til nytår og 1. maj har fagforeninger og Enhedslisten også af og til haft annoncer,« fortsætter Aske Jeppesen.

Selv om firmaerne nu går ind med annoncer i Arbejderen, bliver der ikke tale om nogen herregård. Indtil videre har Arbejderen nemlig nogle af branchens billigste priser. En helsides annonce i én farve koster således godt 8.000 kroner med udsigt til betragtelig rabat ved genindrykning. En tillægsfarve – men den kan kun være rød – koster yderligere 20 procent.

Der er næppe tvivl om, at det er balladen omkring annoncerne i netmediet Den Korte Avis, der nu har fået firmaerne til at revurdere deres annoncestrategi.

Formentlig føler de sig ramt af den sønderlemmende kritik, som stifteren af Den Korte Avis, Ralf Pittelkow, fremsatte i fredagens udgave, efter det var kommet frem, at en række firmaer ikke længere ønskede at blive kædet sammen med netmediets fremmedfjendske linje:

»De pågældende virksomheders begrundelse for at stoppe deres annoncering udgør en af de alvorligste trusler mod ytringsfriheden, vi har set her i landet i mange år,« tordnede Pittelkow, der fastslog, at hans netavis placerede sig »i en hovedstrøm i samfundsdebatten«.

Efter den bandbulle er Kim Grue blevet noget brødebetynget:

»Jeg kan selvfølgelig ikke tale på vegne af alle firmaerne, men selv føler jeg mig ramt af Pittelkows vrede. Nuvel, vi kan ikke bare sådan lige genoptage annonceringen i Pittelkows avis, så derfor har vi ledt med lys og lygte efter et andet medie, der også befandt sig i samfundsdebattens hovedstrøm, som vi så i stedet kunne annoncere i. Og ja, så faldt valget altså på Arbejderen,« fortsætter marketingschefen.

Kim Grue indrømmer, at han ikke tidligere har kendt til avisen. Og umiddelbart er han heller ikke imponeret.

»Mit indtryk efter at have set et par numre af Arbejderen er, at de mest skriver om demonstrationer og utilfredse arbejdere, der nedlægger arbejdet,« siger han.

»Men for os er det vigtigste, at vi ikke en anden gang kommer ud for sådan en shitstorm, som vi lige har været igennem med Den Korte Avis.«

Serie

Informations postfaktuelle julekalender 2016

Pyh, 2016 har været lidt af et år. Vi har sagt farvel til mange store ikoner, sagt goddag til en ny verdensorden og for alvor stiftet bekendtskab med begreber som ’det postfaktuelle samfund’ og de farlige ’fake news’.

Nu vender Information hele bøtten og laver sin egen julekalender med positive fake news. Hvorfor ikke sprede lidt postfaktuel glæde her i den mørke juletid?

Information bringer hver dag frem til jul en historie, som kunne have gjort 2016 lidt sjovere, men som aldrig fandt sted. Det er den postfaktuelle julekalender.

Seneste artikler

  • Postfaktuel Jul: Protester får ’Ditte & Louise’ tilbage på DR

    23. december 2016
    Det lignede en lukning, men efter massive protester er komedieserien ’Ditte & Louise’ tilbage på DR. Det er en sejr for den kvindelige antihelt, for demokratiet og for hele kvindesagen. Dette er 23. låge i Informations postfaktuelle julekalender
  • Postfaktuel Jul: Hackerangreb lukker forældreintra

    22. december 2016
    »Vi genindfører kontaktbogen.« Sådan lyder udmeldingen fra Undervisningsministeriet efter en lang række cyberangreb på forældreintra. Dette er 22. låge i Informations postfaktuelle julekalender
  • Postfaktuel Jul: Eksport af ’hygge’ sprænger statens modeller

    21. december 2016
    Ingen havde hidtil tænkt på at medregne Danmarks vel nok vigtigste nationalprodukt i de økonomiske modeller. Enhedslisten kræver brandbeskatning af det nye eksporteventyr. Dette er 21. låge i Informations postfaktuelle julekalender
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • John T. Jensen
  • Hans Larsen
  • Carsten Mortensen
John T. Jensen, Hans Larsen og Carsten Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer