Læsetid: 3 min.

R og S kræver afgiftsstigning på elbiler sat i bero

Aftalen om at indfase afgifter på elbiler, indgået mellem Venstre, DF, R og S, har ’dræbt’ udviklingen, og salget af elbiler er styrtdykket. Nu trækker R og S i bremsen
Salget er el-biler er faldet drastisk i år, og det får nu S og R til at kræve, at den planlagte indfasning af afgifter på el-biler sættes i bero

Salget er el-biler er faldet drastisk i år, og det får nu S og R til at kræve, at den planlagte indfasning af afgifter på el-biler sættes i bero

Joachim Adrian

8. december 2016

Salget af elbiler i Danmark er faldet fra mere end 4.500 i 2015 til foreløbig 958 i 2016, som skrevet i Information onsdag.

Det markante fald skyldes, at Venstre sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre sidste år indgik en skatteaftale, der gradvist indfaser afgifter på elbiler begyndende med 20 procent i 2016, stigende til 40 procent i 2017, 60 procent i 2018, 80 procent i 2019 – for endeligt at nå 100 procent i 2020.

Men nu ønsker både Radikale Venstre og Socialdemokratiet aftalen ændret. Partierne frygter, at det bratte fald i salget af elbiler ødelægger udviklingen på det danske marked.

»Vi kan ikke gå længere op ad den trappe (indfasningen, red.) på nuværende tidspunkt. Salget af elbiler er næsten gået i stå,« siger Martin Lidegaard, skatteordfører hos det Radikale Venstre.

Han mener derfor, at aftalen enten bør sættes i bero, til salget »har nået det forventede niveau«, eller at næste skridt i indfasningen udsættes et år.

»Vi vil sende et stærkt signal til markedet om, at salget skal op igen. Vi ønsker derfor at lave en stærk og forudsigelig ramme, der kan holde i lang tid,« siger Martin Lidegaard.

Langt fra målet

Jesper Petersen, skatteordfører hos Socialdemokratiet, er enig. Han støtter ideen om at vente med at tage næste skridt i indfasningen.

»Der er meget bevidst, at vi sammen med de radikale fik indskrevet i aftalen, at hvis salget af elbiler blev betydelig anderledes end forventet, skulle vi se på aftalen igen,« siger Jesper Petersen, der i dag må erkende, at de forventninger, der lå som præmis for aftalen, ikke er indfriet.

I et baggrundspapir fra skatteministeriet forud for aftalen hed det nemlig, at der med aftalen måtte regnes med et fald i salget af elbiler, men at man alligevel forventede, at der ville blive solgt 1.800 elbiler i 2016 og 3.300 i 2017.

Foreløbige er der solgt 958 elbiler i Danmark i år (frem til den 3. december), mens 400 er blevet afregistreret. Netto er der således kommet 558 elbiler mere på de danske veje i 2016. Der er derfor ikke grund til at tro, at salget skulle komme på det niveau, som aftalen bygger på, mener Jesper Petersen.

»Vi når på ingen måde tallet på 1.800 elbiler, som var målet for i år, og derfor er der ingen grund til at tro, at salget med den nuværende aftale skulle blive 3.300 næste år,« siger han og fortsætter:

»Det er vigtigt, vi får sendt det klare budskab, at der er en fremtid for elbiler i Danmark,« siger Jesper Petersen.

Snarlig afklaring

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) havde onsdag ikke mulighed for at kommentere på de konkrete forslag eller andre muligheder for ændringer i aftalen.

Til Information sagde Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, tirsdag, at hun ikke kan forestille sig, at partiet ændrer holdning i forhold til indfasningen af afgifter på elbiler. Hun åbnede dog for, at der kan ses på dele af aftalen, når partierne bag aftalen mødes den 14. december i år.

»Man kan sige, at der allerede er en stor rabat på elbiler (der i år kun betaler 20 procent i afgifter, red.). Men der er nogle af vores aftalepartnere, der har foreslået en rabat, og ministeren ser på den mulighed.«

Det Radikale Venstres skatteordfører, Martin Lidegaard, forventer alligevel at få ændret eller udsat aftalen, så der igen kommer gang i salget af elbiler.

»Vi forventer, vi får det igennem,« siger han.  

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Se dog på Norge. Har besluttet at fortsætte fritagelsen af registreringsafgift OG moms på elbiler frem til 2020. Har netop indført en ekstra afgift på benzin og diesel (dog ikke meget). Se det giver klare og stabile signaler til bilkøberne.
Tesla har været den helt store drivkraft. Indtil dato er i Norge solgt 100.000 elbiler (DK ca. 8.000). I DK ødelægger politikerne derimod salget inden det er kommet i gang.
For at nå vores klimamål skal vi i DK op på ca. 1.000.000 elbiler (Klimarådet).
Det ser rigtigt sort ud - og så foreslår man endnu en zigzag løsning (et års fastfrysning af afgiftsindfasningen).
Kom nu ud af kravledragten kære politikere.

Flemming S. Andersen

Man bliver nødt til at finde på en anden, mindre tydelig måde, at give overklassen tilskud til luksusbiler på.
Tilskud til Teslaer er for smagsløst selv for Venstrefolk og i øvrigt uden værdi for miljøet

Misundelse er sjældent særlig konstruktiv.
Uden Tesla var der stort set intet sket i elbiludviklingen.
Teslas succes (trussel) er den eneste årsag til at bl.a. de tyske bilfabrikker nu panisk arbejder på produktion af elbiler med rimelig rækkevide.
Den meget større Tesla model S udleder under halvdelen af en lille VW-up (CO2) og under 1/3 af tilsvarende bilstørrelser (som regeringen netop har givet afgiftslettelser) – set over bilernes levetid bliver udledningen fra elbiler endnu mindre - pga. stigende VE andel i vores strømmix.

Flemming S. Andersen

Der har jo altid været undskyldninger for at forgylde de der intet mangler, også de der er helt grebet ud af den blå luft.
Nu er det så miljøbevidsthed der skal være grund til at forære de der intet mangler grund til at opføre sig ordentlig, hvilket de burde gøre uden tilskud fra dårligere stillede.