Læsetid: 3 min.

'Jeg havde hørt rigtig meget om karakterræs i gymnasiet. Det slap vi for, så vi kunne få ro til at få et godt socialt liv i klassen'

På Øregård Gymnasium nord for København fik en 1.g-klasse sidste år ikke karakterer. Nu i 2.g, hvor karakterer er blevet indført, har klassen gymnasiets bedste trivsel, selvom eleverne så småt er begyndt at stresse over eksamener og drømmen om et højt gennemsnit
23. januar 2017

Eleverne i 2.t har travlt omkring de bærbare computere på tredje sal på Øregård Gymnasium i Hellerup. Efter en hård periode med masser af afleveringer og eksaminer før jul er stemningen afslappet her i januar.

2.t-eleverne på studieretningen i international politik og økonomi er først for nyligt begyndt at få karakterer, da klassen i 1.g var en del af et forsøg med karakterfri klasser i gymnasiet.

Som det fremgår af dagens Information, er karakterer ifølge ny forskning med til at lægge et så hårdt pres på gymnasieelever, at eleverne på to undersøgte gymnasier er lige så stressede som de 20 procent mest stressede fra resten af den voksne befolkning. 

Men indtil videre mener 2.t’eren Gustav Brorson, at de stadig har et rimelig afslappet forhold til karakterer, som i flere fag ikke fylder så meget. Derfor er karakterer heller ikke noget, som eleverne snakker meget om.

»Vi har ikke en kultur i klassen, hvor vi spørger ind til hinandens karakterer, for det kan da godt stresse en, hvis folk har fået meget bedre karakterer end en selv,« fortæller Gustav Brorson.

Det første års karakterfrihed har været med til, at klassen i 1.g er blevet rystet bedre sammen, mener Victoria Witzeling.

»Jeg havde hørt rigtig meget om karakterræs i gymnasiet. Det slap vi for, så vi kunne få ro til at få et godt socialt liv i klassen.«

Og det er lykkedes, mener også Marcus Van Hauen. Selvom han som den eneste af de tre elever har savnet at få karakterer i 1.g, så tror han også, at ambitionen om høje karakterer og gode præstationer risikerer at påvirke klassen dårligt rent socialt.

»Man vil nok helst sidde sammen med dem, der klarer sig godt,« siger han, mens Victoria Witzeling påpeger, at det er let at komme til at dømme folk på deres karakterer.

»Men det har vi ikke haft muligheden for, så derfor har det heller ikke virket naturligt at gøre nu i 2.g.«

Derfor har konsekvensen for den karakterfri 1.g-klasse indtil videre været, vurderer de tre elever, at karakterernes indtog i 2.t ikke har påvirket klassen meget i retning af karakterræs og stress – endnu.

Beregnende

Lektor Peter Brøndum, der har været pædagogisk leder af karakterforsøget, fortæller, at den karakterfri klasse sidste år havde langt den bedst trivsel på skolen. Det betød også, at der ikke var en eneste elev, der droppede ud af 1.t, ligesom fraværet var rekordlavt, og at langt flere elever deltog aktivt i undervisningen.

»Gymnasieelever laver hele tiden cost-benefit-analyser i forhold til, hvordan de skal få gode karakterer. I forhold til for ti år siden, så er eleverne utrolig bundet af, hvad der skal til for at få de karakterer – og det presser dem. Derfor er det vigtigt at hegne karaktererne inde til særlige opgaver og eksamen, så de også kan få frihed til bare at lære,« siger Peter Brøndum.

Selvom de gode sociale relationer er bevaret, så har indførelsen af karakterer i 2.g også været med til at stresse eleverne mere, mener de tre Øregård-elever. Især under decembers eksamener kunne de tre godt mærke, hvor stressende det kan være i gymnasiet. Og så skaber adgangskravene til de videregående uddannelser også et pres for at præstere godt, mener Marcus Van Hauen.

»Når man kan se, at adgangskravene stiger mere og mere, så stresser det at vide, at man skal have så høje karakterer, hvis man gerne vil have så mange muligheder bagefter som muligt.«

Gustav Brorson og klassekammeraten Victoria Witzeling tager til gengæld ikke adgangskravene så tungt.

»Selv hvis jeg ikke får det bedste snit, så ender jeg nok ikke på gaden. Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis jeg får et snit, som ikke kan bruges til det, jeg gerne vil uddanne mig til bagefter. Derfor forstår jeg godt, hvis man stresser over karaktererne, fordi de i sidste ende kan betyde så meget,« siger Victoria.

Forsøget med karakterfri 1.g er nu bredt ud til at gælde hele årgangen af 1.g’ere på Øregård Gymnasium.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu