Læsetid: 6 min.

Kommuner vil udlicitere anbringelser af handicappede

Flere sjællandske kommuner vil sende anbringelser af svagt begavede eller omsorgssvigtede unge i udbud. Organisationer frygter, at økonomi vil vægte højere end kvalitet. KL-formand vil gerne styre området bedre økonomisk, men erkender, at kvalitet på det sociale område er svært at måle
Deltagere ved Danmarks Festligste Festival, hvor 12.500 udviklingshæmmede hvert år mødes i Skanderborg for at høre musik i flere dage. 16  kommuner vil nu udbyde arbejdet med at håndtere nogle af samfundets svageste borgere på det sociale område i fri konkurrence.

Deltagere ved Danmarks Festligste Festival, hvor 12.500 udviklingshæmmede hvert år mødes i Skanderborg for at høre musik i flere dage. 16  kommuner vil nu udbyde arbejdet med at håndtere nogle af samfundets svageste borgere på det sociale område i fri konkurrence.

Casper Dalhoff

7. januar 2017

En række sjællandske kommuner betræder nyt land med en plan for at konkurrenceudsætte arbejdet med at håndtere nogle af samfundets svageste borgere på det sociale område.

Det drejer sig om 16 kommuner i indkøbsfællesskabet FUS, der er gået sammen om at udarbejde et udbudsmateriale, som omfatter pladser på døgninstitutioner og opholdssteder til en samlet pris på op til 500 millioner kroner, alt efter hvor mange kommuner, der går med i det endelige udbud.

»Hvis der er et område, hvor kommunerne køber rigtig mange ydelser uden for eget regi hos private leverandører, så er det på det sociale område. Men det er ikke et område, vi har været tilbøjelige til at udsætte for konkurrence. Vi køber nærmest fra sag til sag. Nu vender vi det om, og ved at lave nogle større aftaler i fællesskab forsøger vi at gøre det mere gennemskueligt for borgeren, hvad det koster,« siger Erik Kjærgaard Andersen, koncerndirektør i Holbæk Kommune, der har stået i spidsen for arbejdet med det nye udbud.

EU’s konkurrencedirektiv har tidligere undtaget det sociale område, men som følge af en lovændring sidste år er det nu muligt for kommunerne også at indføre konkurrence på det sociale område.

Det nye forsøg er nødvendigt, mener formand for Kommunernes Landsforening, Martin Damm (V), der hæfter sig ved, at området er vokset som økonomisk belastning for kommunerne.

»Det har været et meget svært område at styre, og man har forsøgt mange ting. F.eks. har vi allerede Tilbudsportalen, hvor man kan se priserne. Nu forsøger vi noget andet. For der findes nogle grumme eksempler på, hvad man har givet for pladser, uden at der kom specielt meget ud af det. Jeg tror da også, de fleste organisationer, der repræsenterer de udsatte borgere, vil sige: ’Jo mere vi betaler for meget, jo mindre har vi at gøre godt med’,« siger Martin Damm.

Udlicitering på det sociale område

Det har hidtil ikke været muligt for staten og kommunerne at sende anbringelser og andet socialt arbejde i udbud.

Men i 2015 blev et nyt EU-udbudsdirektiv lavet om til en ny konkurrence- og udbudslov i Danmark.

Den trådte i kraft 1. januar 2016, og den gør det muligt at konkurrenceudsætte anbringelsesområdet.

Ifølge Socialpolitisk Redegørelse 2016 er der ca. 57.000 udsatte børn og unge i Danmark.

Socialt udsatte voksne, som modtager en social indsats på grund af psykiske vanskeligheder eller et særligt socialt problem, udgør en gruppe på 65.000.

Udbudsmaterialet har været i høring, og i slutningen af januar skal kommunalbestyrelserne i de pågældende 16 kommuner i det sjællandske indkøbsfællesskab beslutte, om de vil gå med i udbuddet.

Målgruppen for de anbringelsespladser, der skal i udbud, er unge i alderen 15 til 23 år, som er dårligt begavede, omsorgssvigtede eller ikke kan begå sig i sociale sammenhænge. De unge kan have ADHD, en autismediagnose eller Aspergers syndrom.

Men hos Landsforeningen Autisme er formanden Heidi Thamestrup meget kritisk over for at gøre arbejdet med handicappede til et område, der skal i konkurrence.

»Man kan jo skrabe et tilbud fuldstændigt, så de unge ikke kommer ud af huset eller i biografen ligesom andre unge. Vores erfaring er, at det altid er økonomien, der tæller, når kommunerne laver forandringer på vores område,« siger Heidi Thamestrup, der også peger på, at foreningen oplever, at der siden kommunalreformen næsten ikke er mere specialviden tilbage i kommunerne om autisme.

»Når det mangler, kan jeg ikke se, hvordan kommunerne har den indsigt, der kræves, for at kunne vægte trivsel og udvikling for de her mennesker lige så meget som økonomien,« siger Heidi Thamestrup.

Sekretariatschef i LOS, der organiserer private opholdssteder og døgninstitutioner, Laust Westtoft, er på samme linje:

»Priserne står i forvejen på Tilbudsportalen. Så det her er jo bare en mulighed for at sætte priserne ned ved at tilføre konkurrence,« siger han med henvisning til den portal, hvor kommunale sagsbehandlere i dag kan matche borgere med brug for hjælp med de tilbud, der passer dem bedst.

Formand for Socialpolitisk Forening, og tidligere direktør i socialstyrelsen, Knud Aarup, advarer ligeledes mod at reducere det sociale arbejde til en tjenesteydelse på linje med f.eks. køb af transportydelser eller juridisk bistand med det formål at udlicitere.

»Jeg frygter, at prisen bliver det afgørende valgparameter. Og så er vi derhenne, hvor man kan sige: at det går så dårligt på det børnesociale område, at vi lige så godt kan anbringe dem billigst muligt,« siger han.

Mennesker i kasser

I det oprindelige udbudsmateriale stod der, at økonomi skal vægte 50 procent; kvalitetsparametre som f.eks. incitament til udvikling for borgeren 30 procent og personalets kompetencer 20 procent.

Det er nu ændret til, at økonomien skal vægte 40 procent og de efterfølgende kriterier 40 og 20 procent.

Samtidig er der en række casebeskrivelser, der skal definere den faglige kvalitet. Og i det materiale, som Knud Aarup har set, hvor der kan være foretaget mindre ændringer siden, er han ikke imponeret over de faglige krav.

Han frygter, at det individuelle tilbud til borgerne, som kommunerne efter serviceloven er forpligtet til at stille til rådighed, vil vige for nogle socialfagligt dårligere pakkeløsninger, når de sociale ydelser i modsætning til i dag kan sendes i samlet udbud.

»Det er ikke en god nok måde at sikre, at fagligheden er i orden. Hvis ikke kvaliteten og nuancerne i de cases giver et dækkende billede af, hvad en institution faktisk præsterer, så vil man ikke kunne lave den individuelle tilpasning til den enkelte unge. Det, der er på spil, er, at man kommer til at proppe mennesker ned i kasser i stedet for at lave en målrettet indsats,« siger han.

Kompleksiteten i forhold til de handicappede og socialt udsatte unge, hvor flere kan have sammensatte diagnoser, vil koncerndirektør Erik Kjærgaard Andersen heller ikke forklejne.

»Hvornår er nok nok? Vi kan ikke lave en beskrivelse, der dækker den fulde kompleksitet med de grupper, det handler om. Men vi kommer til at tage afsæt i, at de her borgere er forskellige og skal have et individuelt tilbud. Men det er ikke fuldstændigt, vi er også ude på at lære,« siger han.

45 milliarder

Ifølge Socialpolitisk Redegørelse 2016 brugte kommunerne samlet set omkring 45 milliarder kroner. på udsatte børn og unge, udsatte voksne og mennesker med handicap i 2016. Og Erik Kjærgaard Andersen afviser heller ikke, at økonomi er vigtigt – også på det sociale område:

»Vi vil ikke foregøgle nogen, at vi ikke er optaget af, hvad tingene koster, det er den kommunale virkelighed. Økonomi er et parameter. Det er udvikling for borgerne og hvilke kompetencer personalet har også. Det gør en forskel, når vi i Holbæk Kommune bruger 50 millioner på området om året, om det bliver dyrere eller ikke dyrere.«

Som borgmester i Kalundborg Kommune, der også er en del af det sjællandske indkøbsfælleskab, må KL-Formand Martin Damm til gengæld også erkende, at det er svært måle kvalitet og konkurrere på det sociale område.

»Hele ideen med konkurrenceudsættelse er, at man har et udbud, hvor flere, der kan det samme, kan byde på noget og konkurrere. Men det her område er svært, for der er ikke så meget, der er det samme. Og det er svært at måle kvaliteten. Det er også derfor, der ikke er så meget udbud på området,« siger han.

Til gengæld frygter KL-formanden ikke, at kvaliteten og de enkelte borgeres individuelle behov vil blive underprioriteret i forhold til at få det billigste tilbud.

»Borgerne bliver viseret til en bestemt ydelse. Det er der nogle forskellige leverandører, der kan levere. Og så er det, hvordan man vælger den leverandør ud, man ændrer på. Det handler jo ikke om, at borgerne ikke skal have hjælp,« siger Martin Damm, der samtidig understreger, at der fortsat vil være et kommunalt tilsyn med de enkelte anbringelsessteder, der skal kontrollere, at kvaliteten er i orden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Martin Madsen
Martin Madsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Madsen

Hvor er uhyggeligt.
De mennesker der står bag dette, må være totalt følelseskolde, på grænsen til psykopater. De taler mod bedrevidende. Privatisering er kun en sparemanøvre. Målgruppen her er de allersvageste i vores samfund.
Hvis i var i stand til at føle skam, ville jeg sige - Skam jer!
Det vil gå ligesom i hjemmeplejen, konkurser på stribe, smadrede liv for de handicappede.

Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger, P.G. Olsen, Allan Stampe Kristiansen, Christel Larsen, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, Søren Andersen, Estermarie Mandelquist, Arne Lund, Vivi Rindom, Jan Kønig, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Elmo Vinkel og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Strandvænget-sagen handler om omsorgssvigt over for de udviklingshæmmede bebeoere på institutionen Strandvænget i Nyborg (2007).

...Nogen gange går det bare helt helt galt - Også for de offentlige institutioner. Og det har intet med penge at gøre, men med ligegyldighed og ansvarsløshed. Strandvænget sagen er et skræmmende eksempel på hvordan mennesker kan opføre sig under de rette omstændigheder.

https://da.wikipedia.org/wiki/Strandv%C3%A6nget-sagen

Politik handler ikke mere om idéer om samfundsudvikling.
Politik er i dag helt og aldeles underlagt markedet.
Politik skal levere afkast til 3. part - ellers er det ren og skær kommunisme.
Politik i Danmark skal ikke drives ud fra danske interesser.
Politik i Danmark skal drives ud fra tilfældige mere eller mindre psykopatiske subjekters evne til at blive valgt.
Politik handler om magt til at forære Danmark væk til venner i den finansielle verden.

Hvis man spørger mig, om demokratiet har spillet fallit, så vil jeg nok svare ... nej ... men ...

Det ansvarlige repræsentative demokrati er de facto en saga blot.

Men det er jo - tydeligvis - ikke kun en dansk, endsige europæisk, foreteelse.

Og så et spørgsmål, jeg selv ikke helt kan gennemskue: Er populisme i virkeligheden at sidestille med direkte demokrati - i givet fald, så er jeg tilbøjelig til at opgive håbet om en jordisk civilisation.

Det er altid billigt, at trække Tyskland-i-trediverne kortet. Men for nærværende synes det jo, at være det eneste tilbageværende kort - indtil bunken bliver blandet på ny.

anders bøjrup

Hvor meget koster det at lave sådan en udbudsrunde? Jeg kunne tænke mig at det bliver dyrt, både for kommuner og for de private bosteder med flere, som prøver at byde ind? Jeg tænker at det kræver nogle ekstra ansatte i kommunerne - ?

"...området er vokset som økonomisk belastning for kommunerne". Ja hvilket område er ikke det?
Tydeligt at se, at det primært drejer sig at spare, alene fordelingen af kriterierne , hvor økonomien først tegnede sig for 50 pct., men siden blev nedsat til 40 - dvs. det ligestilles med udvikling af de unge, viser hvad det handler om, for hvem tror på, at der vil være fuldstændig balance mellem de to elementer?
Sporene skræmmer fra de mange udbudsskandaler, og det er det også derfor, at kommunerne i de senere år har været tilbageholdne med at sende "de bløde områder" i udbud. De presses fortsat af regeringen, og nu hvor der sidder en benhård neoliberalist i i ministerstolen, Simon Emil Amnitsbøll, så får de ikke fred længere. Han vil dríve dem rundt i manegen for at få endnu mere udbud.
Hvad hjælper det de mennesker, der nu skal udliciteres, at regeringen har sat Thyra Blank ind som "ældreminister" - og dermed som et socialpolitisk figenblad - når man i det mere gedulgte
sparer på de allermest udsatte og dem der mindst er i stand til at forsvare sig selv: de udviklings-hæmmede.
Martin Damms forsikringer om skærpet tilsyn giver jeg ikke hujende fis for. Hvad denne er værd, har vi set rigeligt med eksempler på i en lang række børnesager fra de senere år. Tror han selv på det?

Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger, Allan Stampe Kristiansen, Anne Eriksen, Hans Larsen, Søren Andersen og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Herman Hansen, det har alt med penge at gøre, fordi penge i dag er det styrende princip fremfor at være det middel, der sikrer den tilstrækkelige indsats.

Bjarne Bisgaard Jensen, Allan Stampe Kristiansen, Carsten Wienholtz, Flemming S. Andersen, Anne Eriksen, Peter Jensen og Søren Andersen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Der er jo også nogle der har forældre, der tager sig af deres børn, selv om de er besværlige og ikke lige passer til eftermiddagsteen.

"Privatisering er kun en sparemanøvre."

Ikke nødvendigvis, for i takt med privatiserings- og markedsgørelsesbølgen er udgifterne steget. Dog er der også tydelig indikation på at kvaliteten falder i takt med at sociale og sundhedsfaglige indsatser benchmarkes og ydelsestakseres i det ekstreme; opgørelsen af 30 års NPM i det britiske viser to klare tendenser; det bliver dyrere at drive det offentlige - og der kommer flere klager (formentligt pba. styrket klagekultur og dårligere kvalitet): http://denoffentlige.dk/bombe-under-30-aars-styringstaenkning-hood-og-di...

Jørgen Lejf Hansen

Herman Hansen
Jeg vil advare dig kraftigt at dømme ud fra det du læser i det indslag, det er total vildledende.
Det har såmænd noget med penge at gøre, Fyns Amt førte voldsom nedskæring på Strandvængets budget 2003 2005 2006 og den daværende forstander råbte op og skrev og skrev men for døve øre.
Den omtalte medarbejder der havde advaret, i øvrigt mange - blev såmænd kraftigt forfulgt af den NYE ledelse!

Erik Fillthuth

Anbragte børn og unge skal i udbud!!

Efter nytår har FUS " Fælles udbud sjælland" der består af ialt 16 kommuner med Holbæk kommune som initiativtager , besluttet. at anbragte børn og unge skal i udbud. De skal med andre ord udliciteres.

Heldigvis er det lige nu kun knap halvdelen forventeligt 7- 8 kommuner - måske færre der er gået med på den tåbelige ide.
Det sjove er, at når man spørger Holbæk kommunes politikere ( og dem kender jeg ellers en del af ) så er der ingen af dem jeg har talt med ,der føler for det projekt og andre har slet ikke hørt om det.
Er det overhovedet anstændigt og god socialpolitik at sende børn og unge med betydelige vanskeligheder i udbud på samme måde som eks. indkøb af toiletpapir It og andet ?? Kan de der vinder udbuddet overhovedet lægge navn til , at sikre nuancerede kvalitetsfulde forsvarlige tilbud, der kan rumme alle i målgruppen over en bred kam og til en beskeden pris?
Det altoverskyggende formål er at spare penge. Det fremgår af udbudsmaterialet hvor økonomien vægter højt med 50%. At der er andre ting der vægter har mindre eller slet ingen betydning.
Hvorfor overhovedet lave udbud når den købmandsstrategi, som visse kommuner forståeligt nok ønsker allerede eksisterer.
De mange gode dygtige sagsbehandlere som vi på Behandlingsstederne Søbæk samarbejder med og som trods alt stadig har fagligheden og hensynet til borgeren i behold, har alle idag fået i opdrag at være "købmænd" og forhandle priser inden de anbringer. Så den praksis og spareøvelse fungerer allerede idag og det er i min optik også helt plausibelt, at man ikke betaler mere for sociale ydelser end den "vare" man får. Det er sund fornuft men til gengæld må kommunerne acceptere at det koster at løse komplicerede opgaver.
Denne udbudsstrategi og udbudsmaterialet er dårligt elendigt embedsmandsværk og det er fremfor alt uværdigt ift de sårbare familier - børn og unge vi arbejder med.
Jeg håber at politikere i Holbæk Kommune og andre "medløbere" er i stand til se mere nuanceret på dette end de embedsmænd som syntes at dette er vejen frem. Der må være andre løsninger.
Godt Nytår - ikke mindst til de Anbragte børn og unge.

Bjarne Bisgaard Jensen, Bruger 190156, Karsten Aaen, Allan Stampe Kristiansen, Anne Eriksen, Carsten Wienholtz og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

En uendelig række af "effektiviseringer"?
Først nedlægger man Amterne, de fungerer godt, men er dyre i drift. Så kommer Regionerne - nu føler politikerne ikke, at det har givet nok og at man handler på det praktiske i stedet for den politiske (teoretiske) dagsorden.
Så prøver vi med en skolereform, der kan indsluse børn fra andre (dyrere) tilbud. Samarbejde med de faguddannede kommer ikke på tale, da man nok ikke har materiale for at overbevise nogen.
Så vi skal bare have reformen/ giver løfter om penge og støtte til videreuddannelse...

Nu vil man så skrotte Regionerne og overtage ansvaret for "sundheden" - men en forklaring om ensretning i hele landet og dermed succes?
Da det alt sammen handler om mennesker og "konkurrence", så virker det ikke troværdigt.
Kommunerne?
Mange krav også her - når man så når til at afskaffe dem for en statsforetagende - ved ikke om nogen har fantasi til facit?

Skræmmende... Hvor mange opbrud og forringelser skal så presses ned over hovedet på de sårbare børn og unge hver gang et nyt firma vinder udbuddet?

Bjarne Bisgaard Jensen, Helle Walther, Martin Madsen, Flemming Berger og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Hver gang jeg læser om at nu skal kommunerne eller regionerne, så peger pilen altid ALTID på Lars Uløkkes elendige kommunaldeform. Ikke for at sige, at der ikke var dårligdomme før den tid, men de har virkelig taget til i antal og omfang. Hele øvelsen blev legitimeret med, at når alting blev centraliseret og effektiviseret, så kunne personskatterne nedsættes. Er de blevet det? Nej, for den evt. besparelse er bl.a gået til at reparere på skaderne efter kommunaldeformen.
Konklusion: Slotsholmens dygtigste fusker har taget alle - også egne vælgere - godt og grundigt i røven.

Anne Eriksen, Helle Walther, Karsten Aaen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Jørgen Lejf Hansen

OB's :
Glemte i mit tidligere indlæg, at de såkaldte " ansvarlige" politiker ved kommunal reformens start 2007, stolt kunne aflevere 1 milliard af vi fynboernes penge.
Til den dygtige og fremadstormende Venstrepolitik Carl Holst, som hurtigt fyrede de fire medarbejder for " forråelse".

Nutidig slavehandel
hvad er forskellen på tidligere tiders slavehandel og det, der åbenbart skal være nutidens. Tidligere var det selvfølgelig om at få så høj en pris for slaven, nu er det om at få alt til lavets pris, men i sidste ende handler det jo om at ejeren tjener mest muligt uden hensyn til mennesket. Det er skamfuldt at være dansker i et Danmark med såkaldte danske værdier, der helt åbenbart kun handler om penge i ens egen højre baglomme. Det er IKKE mine værdier, så jeg er sikkert ikke rigtig dansker..........

Det er den øjeblikkelige regerings privatiseringsvanvid der slår til.

For EU direktivet indeholder nemlig i præambel (3) og i art. 20 undtagelsesbestemmelser fra udbudsdirektivet mht. handicappede. EU siger direkte at staten kan reservere kontrakter til "beskyttede værksteder og økonomiske aktører, hvis vigtigste mål er social og faglig integration af handicappede eller dårligt stillede personer".

Så Danmark forbigår og ignorer her faktisk EU.

Helle Walther

Vore handicappede og svage, skal ikke udliciteres, men have det bedste og den bedste omsorg om nogen. De gør ingen fortræd, de kommuner der vil udliciterer må bevise det er bedre end nuværende tilbud og ikke en spareøvelse.

Erik Fillthuth

Debat på DR P1 Orientering om Udbud

Link klik på fane højre side 17:32

https://lnkd.in/gc9GmwY

Skal sårbare udsatte børn og unge anbragt udenfor hjemmet i Udbud ?? Hvad er din holdning . Hør debatten på DR P1. DR Netradio: Hør Orientering på DR P1

DR.DK

Bjarne Bisgaard Jensen

Åhhhh, giv mig bare et eksempel på at udbud til private leverandører har givet bedre kvalitet og lavere priser.
Nåhhhhh, Det kniber nok lidt med fakta her, men så kører vi da bare som sædvanlig den post-faktuelle fortælling om, at kommunen fattes penge og dette er den bedste måde under de omstændigheder at sikre en god kvalitet for vore sårbare medborgere.
Det er simpelthen fornærmende ringe administration at det vi kendte som den danske velfærdsmodel, udsalg af alle værdier, normer og solidaritet med ofrene for dette ulidelige og samfundsfjendske menneskesyn. Hvis I kan, kan sikkert ikke, men så vi andre skamme os.