Læsetid: 8 min.

Masinissa kørte for stærkt – nu må han vente fire år med at blive dansk statsborger

Den 21-årige Masinissa Khaled Elghawi har en drøm om at få dansk statsborgerskab, så han kan søge ind på politiskolen. Men en fartbøde på 3.000 kr. betyder nu, at han har fået annulleret sin ansøgning om statsborgerskab. Venstre har ellers tidligere lovet et opgør med reglerne
Masinissa Khaled Elghawis største drøm er at blive politibetjent. Han havde håbet på at søge ind til sommer, men det kræver et dansk statsborgerskab. På grund af en færdselsbøde på 3.000 kroner er hans drøm nu rykket cirka fem år ud i fremtiden, hvis man medregner den sagsbehandlingstid, der er på ansøgninger om statsborgerskab.

Masinissa Khaled Elghawis største drøm er at blive politibetjent. Han havde håbet på at søge ind til sommer, men det kræver et dansk statsborgerskab. På grund af en færdselsbøde på 3.000 kroner er hans drøm nu rykket cirka fem år ud i fremtiden, hvis man medregner den sagsbehandlingstid, der er på ansøgninger om statsborgerskab.

Sille Veilmark

10. januar 2017

29. juli 2015 satte Nordsjællands Politi danmarksrekord i fartbøder. I løbet af fem timer blitzede deres fotovogn på Helsingørmotorvejen 1.635 bilister på en kort motorvejsstrækning mellem Sandbjerg og Vedbæk. Det svarer til en bøde hvert ellevte sekund. Ifølge Frederiksborg Amtsavis løb bøderne op i mindst fire millioner kroner.

Fartgrænsen var midlertidigt sat ned fra 110 til 50 km/t på grund af vejarbejde, hvilket mange bilister ikke overholdt.

Men mindst én af bilisterne havde mere på spil end en bøde og et klip i kørekortet.

Den da 20-årige Masinissa Khaled Elghawi havde en måned forinden taget indfødsretsprøven i håb om endelig at blive dansk statsborger. Nu var han på vej tilbage til København i sin onkels varevogn efter at have leveret noget mad for onklens virksomhed.

»Jeg havde egentlig ikke travlt,« husker han i dag.

»Jeg skulle bare hjem med de tomme kasser.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Flertallet i befolkningen er jo desværre bange for alt fremmed - så hvad med en politisk sikker vinder i form af et forslag om, at dansk statsborgerskab kun kan indehaves af personer, hvis slægt i de sidste 5 generationer har boet og betalt skat i Danmark ? Og at statsborgerskab straks fratages dem, som ikke kan opfylde dette nye krav ?

Hvis forslaget er for "svagt" for DF m v ,så kan der selvfølgelkig opfindes ýderligere stramninger ( - f eks at folk med bare en lille smule udenlandsk klingende navne straks udvises)?

Man græmmes over den aktuelle dårskab i dansk udlændingepolitik.

Bjarne Bisgaard Jensen

Kim Houmøller - hvis en fartbøde er nok til at diskvalificere vedkommende fra at blive en del af korpset, så sættes barren så højt, at de hurtigt ville komme til at mangle folk.
Det helt groteske er at en lovovertrædelse som er straffet med en bøde, og som tusindvis af danskere begår mellem år og dag, yderligere straffes med 4 års karantæne i.f.t. statsborgerskab

Kim Houmøller

@Bjarne Bisgaard - Du mener måske, at alle kører for stærkt? Det er helt klart selvforskyldt. Længere er den ikke!

Flemming Berger og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

En fartbøde skulle naturligvis ikke forhindre én i at blive dansk statsborger. Gentagne måske. Hvis man godt kan lide at køre hurtigt i dyt, så ligger politiet da lige til højrebenet. Spændende jagter på biltyve, hvor hvinende gummi, smadrede biler og hidsig jagt nok kan give én et kick og omverdenen indtrykket af at en bil er langt mere værd en andres førlighed.

Så tager vi den lige een gang til for mænd med små fingre og store dytter: Halvdelen af alle trafikulykker i Danmark skyldes for høj hastighed. Det må vel være gået op for selv de mest underfrankerede spader - citat fra ordbogen - at du risikerer at slå andre mennesker ihjel, hvis du kører for stærkt.

Det oprørende i denne artikel er ikke, at Masinissa skal tage en æresrunde i sin ansøgning om dansk statsborgerskab. Det oprørende er at han - og alle de andre - fartglade paphoveder, slap med en bøde på 3000 kroner.

Peter Bækgaard

Så har han 4 år til at øve sig i at overholde loven. Det kom vel ikke som en overraskelse at embede af den art kunne sætte processen i bero? Hvad nu hvis han havde kørt en vejarbejder ihjel?
Det er en ikke-historie det her.

Hans Aagaard, Flemming Berger, Kim Houmøller og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

De fleste bilister har nok været i den situation som omtales i artiklen - man følger trafikken og er ikke så opmærksom på hastighedsbegrænsningen på den omtalte strækning..
Nogen gange går det godt andre må man betale prisen.
Den håbefulde unge mand betaler en ekstra høj pris.
Syntes ærligt talt at det er meget små sko at gå i..
Men helt i tråd med den fremmedfjendske politik som IS og et flertal i folketinget står for.

Peter Bækgaard

Jørgen rink sådan er det bare for at bruge Magrethe Vestagers kendte ord. Han vidste jo godt hvilke regler der var gældende og det er så en af konsekvenserne. Var det forsætligt? Sikkert ikke men det er det vel heller ikke hvis han kørte en ned må man håbe.

Hans Aagaard, Flemming Berger og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

Fartgrænserne er med meget få undtagelser absurd lave. Og at politiet så benytter lejligheden til lige at pynte på deres budget på KPI-tal og dermed score årsbonussen, ved at opsætte 50 km/t skilte på et tidspunkt, hvor der ikke er en vejarbejder i adskillige kilometers radius, viser kun systemets tåbelighed.

At køre for hurtigt under de omstændigheder burde kvalificere den unge mand til dansk indfødsret. Immigranter med selvstændigt initiativ og omløb i hovedet har vi altid brug for. Og desuden virker den unge mand generelt særdeles velintegreret. Hvis han blev optaget i politikorpset, ville han helt bestemt hæve gennemsnittet der.

@Niels Astrup, man får det klare indtryk, at du er en af dem, der parkerer Skoda'en i motorvejens venstre spor med 105 km/tog råber af de "idioter", der ved, at Skoda'en kører 98 km/t, når speedometeret viser 105. Og det på steder, hvor det burde være tilladt at køre 160 km/t.

Og nej: det er ikke farten i sig selv, der dræber! Ikke mere end med IC3-togene. Hvis de støder ind i noget, er det også rarest, at det sker med 10 km/t. Hvis man holder bilen på vejen og lader være med at køre ind i noget, sker der ikke noget ved at køre endda meget hurtigt! Og under alle omstændigheder er det vel meningen, at bilerne skal holde sig på vejen og ikke køre ind i noget, ikke?

I Tyskland er det fuldstændig normalt og helt forsvarligt at køre 200-250 km/t i venstresporet på de 2x3 sporede motorveje i tynd trafik. Men tyskerne er jo også i almindelighed opmærksomme og ansvarlige chauffører.. Der sker faktisk flere ulykker i de to inderste spor, hvor folk er sløve og uopmærksomme og ikke ser i sidespejlet.

Torben Madsen

Ingen tvivl om at det er en racistisk behandling den unge dansker er blevet udsat for. I Sverige var der ikke sket det samme, de har et mere menneskeligt syn på udlændinge end vi desværre har her.

"man får det klare indtryk, at du er en af dem, der parkerer Skoda’en i motorvejens venstre spor med 105 km"

Nå. Hvis det er dit klare indtryk så.... behold det bare. Jeg har ikke kørekort og har aldrig haft det. Til gengæld kender jeg Tyskland ret godt - her koster trafikken 4,2 menneskeliv pr. 100.000 indbyggere. Til sammenligning er tallet for Sverige 2,8 og Holland 3,4.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/158050/umfrage/anzahl-der...

@Trine Juul, i gamle dage hånede vi naboerne som "forbudssverige". Men bortset fra når det gælder øl, er Sverige i dag langt mere liberalt end Danmark.

Erik Jakobsen

Jørgen Rink "den håbefulde unge mand betaler en ekstra høj pris" nej nej det kostede ham heldigvis kun kr. 3000, og ja ok så blev han slået et par felter tilbage. Havde han lemlæstet/dræbt en eller flere havde de betalt en høj pris.

Trine Juul hvordan kan det blive racistisk? Kan indfødsretsudvalget sidde og rafle om, hvilke bevæggrunde de i hver sag ønsker at lægge til grund for bevillingen eller afslag?

Jens Winther og de to foranstående er der kommet ny viden der dokumentere at fart IKKE er dræbende?

Erik Jakobsen

Jørgen Rink "den håbefulde unge mand betaler en ekstra høj pris" nej nej det kostede ham heldigvis kun kr. 3000, og ja ok så blev han slået et par felter tilbage. Havde han lemlæstet/dræbt en eller flere havde de betalt en høj pris.

Trine Juul hvordan kan det blive racistisk? Kan indfødsretsudvalget sidde og rafle om, hvilke bevæggrunde de i hver sag ønsker at lægge til grund for bevillingen eller afslag?

Jens Winther og de to foranstående er der kommet ny viden der dokumentere at fart IKKE er dræbende?

@Erik Jakobsen, det er ikke farten i sig selv, der dræber. Der skal indtræffe en ulykke for at der kan forekomme ulykkesdødsfald.

Al menneskelig aktivitet indebærer risici. Med argumentet "fart dræber" er du vel ikke tilfreds før alle bilerne står helt stille? Og hvad med tog (hvis to tog støder sammen, er der helt klart flere tilskadekomne jo hurtigere togene kørte)?

Jeg minder om, at der statistisk rapporteres om dødsfald som resultat af sammenstød mellem fodgængere!

Statistisk dør de fleste, mens de ligger i en seng - hvilken konsekvens foreslår du, at vi drager af det?

I trafikken er antallet af dræbte decimeret over de sidste 20-30 år. Fordi vi kører langsommere eller der er mindre trafik? Næh, på grund af sikrere biler. Hvorfor skal sikre biler så være dyrere end usikre biler (som konsekvens af en enestående absurd beskatning af - tilfældigvis - biler)?