Læsetid: 5 min.

Nu falder antallet af elbiler i Danmark

Bestræbelserne på at ændre den danske bilpark fra benzindrevne til eldrevne biler er ikke bare gået i stå, men ruller nu baglæns. I februar var der således 90 færre registrerede elbiler i Danmark end i januar. Aftalepartierne S og R kræver handling fra regeringens side
For 2016 var forventningen 1.800 nyregistreringeraf elbiler, men det reelle tal var ifølge Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance, kun knap 1.300. For 2017 ser det umiddelbart værre ud: Forventningen er 3.100 solgte biler, men foreløbig er der kun solgt 14

For 2016 var forventningen 1.800 nyregistreringeraf elbiler, men det reelle tal var ifølge Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance, kun knap 1.300. For 2017 ser det umiddelbart værre ud: Forventningen er 3.100 solgte biler, men foreløbig er der kun solgt 14

Katrine Marie Kragh

24. februar 2017

For første gang falder antallet af elbiler i Danmark. Det viser nye tal fra De Danske Bilimportører og Dansk Elbil Alliance. Mens der pr. 1. januar 2017 var registreret 8.932 elbiler, var tallet pr. 6. februar faldet til 8.842.

Forklaringen er dels, at de nye afgifter på elbiler stort set har sat salget i stå, dels at der tages elbiler ud af markedet, fordi bilerne sælges til udlandet, forklarer Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance, som er en del af elselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi.

»Nogle af de elbiler, der har kørt rundt nogle år på de danske veje som leasede biler, bliver nu kaldt tilbage. Sådan fungerer ordningen med alle leasede biler,« siger hun og henviser bl.a. til, at udlejningsfirmaet AVIS af denne grund har trukket et antal elbiler ud af markedet.

»Samtidig kompenserer nysalget af elbiler ikke for afgangen, fordi salget nu er historisk lavt på grund af de stigende afgifter,« tilføjer Lærke Flader og peger på, at man skal helt tilbage til 2010 for at finde så lavt et salg i Danmark.

»Og dengang var der langt færre bilmodeller at vælge imellem og slet ikke så god en infrastruktur med ladestationer som i dag.«

Når elbilerne taber terræn i forhold til benzin- og dieseldrevne er det miljøet, der taber.

»Vi har et massivt problem med luftforurening og CO2-udledning fra transportsektoren, hvor emissionerne stadig stiger i modsætning til næsten alle andre sektorer,« siger Lærke Flader.

Lidegaard i det røde felt

I oktober 2015 blev V-regeringen enige med S, R og DF om, at elbiler ikke længere skulle været fritaget for registreringsafgiften. I stedet skulle afgiften gradvist trappes op over en femårig periode, således at elbiler fra januar 2020 skulle betale fuld registreringsafgift.

Men der står også i aftalen, som DF i mellemtiden er gået ud af, at »hvis forudsætningerne bag aftalen ændrer sig markant i løbet af indfasningsperioden, vil partierne drøfte indfasningen«.

Én af forudsætningerne bag aftalen er en forventning om et nysalg af en vis størrelse af elbiler i årene frem til, at registreringsafgiften skal være fuldt indfaset i 2020. For 2016 var forventningen 1.800 nyregistreringer, men det reelle tal var ifølge Lærke Flader kun på knap 1.300. For 2017 ser det umiddelbart værre ud: Forventningen er 3.100 solgte biler, men foreløbig er der kun solgt 14.

For Martin Lidegaard (RV) er det »helt uacceptabelt og uholdbart«, at antallet af elbiler nu direkte falder.

»Det får mig op i det røde felt. Allerede da vi i november kunne konstatere, at måltallet for 2016 ikke ville blive nået, bad vi om at få indkaldt til nye forhandlinger for partierne bag aftalen. Vi ville bl.a. foreslå en fastfrysning på 20 procent samt bedre vilkår for firmaelbiler,« siger han og tilføjer: »Men vi har ingenting hørt fra regeringen.«

Radikale Venstre har meddelt regeringen, at partiet agter at træde ud af aftalen, »hvis der ikke snart kommer nye boller på suppen. Og vi taler om uger, ikke om måneder,« som Martin Lidegaard formulerer det.

»Vi kommer til at sætte hårdt mod hårdt, for ellers dør elbilmarkedet i Danmark,« understreger han.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har følgende kommentar:

»Jeg anerkender, at der er ikke er solgt ret mange elbiler i år, men det skyldes jo bl.a., at der hele tiden er politikere, der taler om at lette afgiften. Så ville jeg nok også lige vente med at sætte underskrift på en købsaftale. Vi vil gerne kigge på, om der kan findes en løsning. Men regeringen har ikke et stort millionbeløb, som vi vil bruge på at give tilskud til dyre elbiler. Hvis vi fortsatte det høje tilskud, ville det betyde en gave på op mod en million kroner til folk, der i forvejen har penge nok til at købe en dyr elbil.«

Jesper Petersen (S) mener i tråd med Radikale Venstres Martin Lidegaard, at afgiftsniveauet på 20 procent skal fastholdes, »indtil der er så meget gang i elbilmarkedet, som vi er blevet stillet i udsigt af Skatteministeriet, da vi lavede aftalen.«

Hans vurdering er, at når man ikke kunne sælge 1.800 elbiler sidste år, så er udsigten til at sælge 3.100 i år med den dobbelte afgift næppe realistisk.

»Vi har jo allerede tilvejebragt finansieringen, så aftalen skal bare føres ud i livet. Regeringen må tage bestik af, at markedet ikke har udviklet sig sådan, som Skatteministeriet forudså.«

Selv om Jesper Petersen ikke umiddelbart vil sætte en dato på, hvornår hans utålmodighed løber ud, finder han situationen »dybt utilfredsstillende«.

»Vi må rykke for det møde, vi er blevet stillet i udsigt. Enten er regeringen voldsomt uenig internt, eller også sjofler den udbredelsen af elbiler,« siger han.

Danmark oplagt elbilland

Når Lærke Flader sammenligner Danmark med f.eks. nabolandet Norge, så er det »helt paradoksalt«, som hun udtrykker det, at mens der i Norge i alt er registreret mere end 160.000 elbiler og opladningshybrider –­ i januar 2017 var 37 procent af nysalget på det norske bilmarked således rene elbiler – så blev der som nævnt i samme januar måned kun solgt 14 elbiler i Danmark.

»Danmark er ellers et langt mere oplagt land til elbiler end Norge, fordi vi har kortere afstande, en meget veludbygget elinfrastruktur og dertil et meget sikkert elnet. Både i Norge og Danmark er der meget grøn strøm, men i Danmark har vi desuden et meget veludbygget infrastrukturnet til opladning,« forklarer hun.

I Norge har man modsat Danmark rammevilkår for elbiler, så de er konkurrencedygtige i forhold til benzin- og dieseldrevne biler. Og det gør hele forskellen, mener Lærke Flader.

»Sammenligningen mellem Norge og Danmark viser, at når prisen på elbiler er konkurrencedygtig, vil mange vælge dem.«

Dansk Elbil Alliance vil foreslå, at afgiftsniveauet for 2016 – som er på 20 procent af registreringsafgiften – fastfryses frem til år 2020.

»Vi håber, at politikerne vil aftale nogle rammer, som går flere år frem, og at de fastfryser afgiften på 2016-niveau frem til og med 2018-19, så markedet kan få noget ro,« siger hun.

Stod det til Lærke Flader, skulle politikerne desuden benytte lejligheden til at lave en grøn bilbeskatning for firmaer, hvis medarbejdere anskaffer sig elbiler.

»Det er det segment, hvor man for alvor kan gøre elbiler attraktive, og hvor der bliver kørt mange kilometer, så miljøet kan spares for meget CO2 for endda relativt få penge,« siger hun.
 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Manglende brandbeskatning hedder nu "tilskud" og sågar af en minister fra et liberalt parti :) Den danske start-stop politik indenfor solceller og elbiler viser tydeligt, at det handler om penge og ikke miljø. Og disse konstante ændringer gør det svært og risikofyldt at lave langsigtede investeringer.

Morten Balling, Egon Stich, Daniel Schledermann, Kim Houmøller, Torben Bruhn Andersen og Troels Brøgger anbefalede denne kommentar

Det er da helt nye toner at høre en venstre-minister afvise en afgiftslettelse med den begrundelse at den ville være "en gave på op mod en million kroner til folk, der i forvejen har penge nok til at købe en dyr elbil." Mon denne sociale ansvarlighed vil brede sig til andre områder? Eller har han mon slået hovedet? :o

Jens Boll, Søren Kristensen, Flemming Berger, Carsten Munk, Daniel Schledermann, Trond Meiring, jørgen djørup og Troels Brøgger anbefalede denne kommentar
Troels Brøgger

Man kunne jo så sige at de billigste elbiler slipper helt for afgift og de store dyre prestige Teslaer kunne så have en afgift på sig, så kom man uden om det problem minister !

Jes Enevoldsen

Man behøver nu ikke være overvismand for at forudsige at der ikke ville blive solgt 3100 elbiler i 2017 med øget beskatning. Hvis forligspartierne har delt den forventning, har de jo også handlet mod bedrevidende, og den nu påtagede vrede virker ganske hul. - Omvendt hvis ministeren havde indregnet beskatningen af 3100 biler i sine indkomster i år, har han jo et problem. Så han har allerede mistet de penge, han siger han ikke har. - Hvis han mangler fantasi til finansieringen af en grønnere fremtid, er vi mange som vil kunne hjælpe (startende med ikke at lave en "flad" boligskat -med meget mere)

Daniel Schledermann

"de store dyre prestige Teslaer "

Problemet er indtil videre at der ikke rigtigt er andre elbiler end Tesla der har være interessante som familiebiler. Dette ændrer sig formentlig i år med introduktionen af Open Ampera-E som vil have en realistisk rækkevidde på 300km, men i 2015 hvor man indførte denne klimafjendtlige skat, var Tesla eneste elbil langt de fleste familier kunne leve med som eneste bil. De øvrige biler har primært været begrænset til delebybiler, biler til hjemmeplejen og pendlerbiler for dem der er så rige (!!!) at have råd til mere end én bil. Omkring 85% af elbilerne solgt til private er "dyre prestige Teslaer", så derfor er et indgreb specifikt mod Tesla defacto et indgreb mod elbiler til private. Man kan også overveje det rimelige i at indføre en afgift med det specifikke sigte at ramme den enkelte virksomhed der har gjort mest for bæredygtig transport. Da dette område er ganske følsomt burde man måske i stedet se sig om efter en anden måde at drive omfordelingspolitik på.

I lighed med Jes kan jeg også have svært ved at tage Lidegaards chokerethed alvorligt. Det er ubegribeligt at de ikke har set det komme. I sammenligning med hvad der ellers er af "rabatter" på bilmarkedet med falske forbrugstal, leasingordninger og skæve brændstofafgifter, så er afgiftsfrihed for elbiler både mere retfærdigt og man kommer længere for pengene, dvs. man får mere CO2- og forureningsreduktion ud af afgiftslempelsen på elbiler end noget andet sted i bilmarkedet. Politikerne har kort og godt været for grådige og ude af trit med hvad folk er parate til at aflevere i afgift. De fleste kan kort og godt ikke forstå den dybere moralsk begrundelse for at betale afgift for en bil der ikke forurener, og de er ligeglade med om politikerne skal rykke lidt om på 1,3 promille af statens budget.

Vi står for at skulle reducere vores udledning af klimagasser med 39% frem til 2030. Dette kræver i omegnen af en million elbiler. Dette er plakatumuligt med det afgiftssystem vi har, uanset hvor lempeligt det indfases. Heller ikke 20% af den oprindelige afgift vil kunne løfte denne opgave. Vi skal formentlig frem til 2025 før elbiler er konkurrencedygtige på pris (uden indregnet eksternaliteter) i markeder uden afgifter. Det danske afgiftssystem, som det er strikket sammen nu (konfiskatorisk høj afgift på bilens pris. Meget høj afgift på el, lavere på benzin og lavest på diesel), stiller elbiler værre end hvis der ikke var afgifter overhovedet. Fastholder vi kursen vil der nemt kunne gå over et årti inden der kommer nævneværdig salg i elbilerne. Det er bydende nødvendigt med en afgiftsreform og et brud med tanken om at bilens pris skal fungere som omfordelingsinstrument.

Christian Lucas

Mon ikke SKAT kan finde på en "smart" tilbage betaling af momsen på el-biler?? De kan ikke finde ud af det på Christiansborg...det skal bare se godt ud i politikernes kvartals regneark. Modsat Norge.

Flemming S. Andersen

Hvis EL-biler engang bliver pengene værd i forhold til andre biler, så bliver de købt.

At nogle har ondt i deres miljøsamvittighed, betyder ikke at der er ide i at betale skattekroner for at dulme denne selv på førte evige vé.

Hvis folk har dårlig samvittighed, over turen til Tailand, så må de selv rette op på den. Det kan fællesskabet ikke gøre for dem.

Daniel Schledermann

"Hvis EL-biler engang bliver pengene værd i forhold til andre biler, så bliver de købt."

De bliver købt i lande uden afgifter. Desuden er "penge værd" et så vattet begreb at det nærmest ikke betyder noget. Skriv dog hvad du mener er problemet konkret. Elbiler er ganske meget værd i forhold til at reducere vores udledning af drivhusgasser og til at forbedre luftkvaliteten.

"At nogle har ondt i deres miljøsamvittighed, betyder ikke at der er ide i at betale skattekroner for at dulme denne selv på førte evige vé."

Javel ja. Postmodernisme har kronede dage kan vi forstå. I mellemtiden i den virkelige verden er naturen, klimaet og befolkningen helbred er ganske ligeglad med hvordan folks samvittighed er. Totalt. Mængden af CO2, NOx, mikropartikler derimod har en helt konkret effekt alt afhængig af hvilken transportteknologi vi benytter os af. Meningen med afgifter var faktisk i første omgang at ændre folks adfærd, men det er der åbenbart nogen der har glemt. Om ikke andet så får vi nok også virkeligheden at føle med ganske de virkelige bøder vi kommer til at betale, til det lige så ganske virkelige EU når vores bidrag til reduktion af klimagasserne og krav om forbedre luftkvalitet i storbyerne fejler totalt grundet denne vanvittige afgiftspolitik.

"Hvis folk har dårlig samvittighed, over turen til Tailand, så må de selv rette op på den. Det kan fællesskabet ikke gøre for dem."

Gaaaab. Så du ved at alle der køber en elbil har taget en tur til Thailand? Vor herre til hest.

Flemming S. Andersen

Jeg troede faktisk at en bil var et transportmiddel, og ikke et alter hvor de frelste kunne foretage en renselsesproces.

Køb endelig den sjette EL-bil i år for egne penge, men hold nallerne fra andres, når dine behov skal dækkes.

Daniel Schledermann

"Jeg troede faktisk at en bil var et transportmiddel, og ikke et alter hvor de frelste kunne foretage en renselsesproces."

... hvad fanden snakker du om mand? En bil er et transportmiddel. Hvis det er en elbil forurener den ikke lokalmiljøet og udleder færre klimagasser. Folk der har eller gerne vil have elbiler er glade for at de transportere sig med færre konsekvenser for omgivelserne. Hvordan i al verden kan det være noget der skal problematiseres? Dit postmodernistiske "renselsesproces" kan du gemme væk. Det har ikke en døjt at gøre her.

"Køb endelig den sjette EL-bil i år for egne penge, men hold nallerne fra andres, når dine behov skal dækkes."

Der har aldrig været tilskud til elbiler. De har højst været fritaget for afgift.

Ole Christiansen

Olie-industrien har altid haft en yderst effektiv lobbyvirksomhed.
Jo mere borgerlig regeringen er , des mere kommer lobbyisterne igennem med.
"Miljø er noget vi snakker om i valgkampen, -nu gælder det helt andre interesser........"
Reelt intet nyt fra Løkke & Co

Søren Kristensen

Man kunne starte med at få bycyken.dk til at fungere. I morges måtte jeg have fat i 14 cykler (fjorten) og ud at køre på tre defekte, før jeg på den fjerde (hvor sadlen var skruet forkert på) nåede frem til Nørrebro fra Cristianshavn. Samlet transporttid 50 minutter, hvor det tager 25 min. på min egen med rugbrødsmotor. Hvorfor kører jeg så ikke bare på min egen? Fordi by(el)cyklen er genial over de lidt længere afstande (hader at møde svedig på arbejdet).

I princippet kan bycyklen hente strøm direkte fra vindmøllerne ude i sundet. Mere øko bliver det ikke. Problemet er bare at der er alt for mange fejl på cyklerne, især her i vintermånederne er det er stadig helt galt, selv om jeg dagligt skriver fejlrapporet til værkstedet. Sikkert fordi de mangeler penge til mandskab og grej, hvilket er både synd og dumt - især, hvis projektet må stoppe fordi der ikke investeres nok her i opstartfasen. Det er nu det skal være - hvis det skal være? Nogen burde give et seriøst tilskud til bycyklen.dk så den for alvor kan blive det alternativ, den var tiltænkt som.

Kenneth Christensen

Specielt kan jeg godt lide Karsten Lauritzens bemærkning: "Men regeringen har ikke et stort millionbeløb, som vi vil bruge på at give tilskud til dyre elbiler. Hvis vi fortsatte det høje tilskud, ville det betyde en gave på op mod en million kroner til folk, der i forvejen har penge nok til at købe en dyr elbil."

De vil imidlertid gerne bruge penge til at sænke afgiften på især de dyre fossilbiler. Dem der køber sådan en, har tydeligvis ikke penge nok. Måske derfor de alligevel leaser dem.

Argumentet bliver yderligere forvrøvlet, når man tager i betragtning, at staten tjener mere på at sælge en dyr elbil - med eller uden afgift - end en fossilbil i samme klasse.

Jens Boll, Flemming Berger, Trond Meiring og Daniel Schledermann anbefalede denne kommentar
Claudiu Andrei

I et land hvor man finder stadigvæk biler som opel kadett, Toyota corola fra 90'er og andre gammel biler, er umuligt at tænke så langt ud jeg har rejst forskellige steder i Europa og Danmark er den land hvor man finder de fleste af de gamle biler. Det er en trend nu at skifte den gamle bil ud med en mikrobil men i bund og grund er den høj afgift folk prøver på at spare, men det er ingen sikkerhed i dem. Hastighed grænsen er også i forhold til andre EU-lande meget lav selv om det danske veje er bedre end det fleste. Afgiften skal fjernes helt på ny biler hvis men vil følge med de andre EU-lande, eller om 10 år er vi som Cuba i forhold med resten af verden. Politikerne er lige glade med hvor meget sikkerhed er i vores børn biler.

Niels Elgaard Larsen

Søren Kristensen

==
Nogen burde give et seriøst tilskud til bycyklen.dk så den for alvor kan blive det alternativ, den var tiltænkt som.
==

Nogen giver allerede et seriøst tilskud til Bycyklen. Det gør skatteyderne nemlig.
Vi betaler for, at du kan cykle på en cykel til 46000 kr og direktøren for fonden kan tjene en million om året.

==
I princippet kan bycyklen hente strøm direkte fra vindmøllerne ude i sundet. Mere øko bliver det ikke.
==

Jeg vil påstå at min cykel, drevet af økologisk rugbrødsmotor, er ligeså øko.

Torben - Nielsen

Den almindelige forbruger efterspørger ikke elbiler. Den almindelige forbruger efterspørger transportmidler. Den almindelige forbruger er bedøvende ligeglad med om bilen kører på benzin, diesel, biobrændsel, atomkraft, el, vindmøllestrøm, varm luft eller grøn kryptonit!!

Det som den almindelige forbruger gør, er at sammenligne: anskaffelsesprisen + de løbende driftsudgifter, hvor stabilt regnes køretøjet for at være og hvor praktisk er det i brug.

For elbilens vedkommende betyder det at man forventer, at den almindelige forbruger er parat til at betale for en ny og uprøvet teknik, i konkurrence med en velprøvet teknologi, som har vist sig brugbar i mere end hundrede år.

Det er her jeg plejer at komme med et lille ordsprog:

Der er ikke noget, der slår erfaring!!

Henrik Mikael Kristensen

> Køb endelig den sjette EL-bil i år for egne penge, men hold nallerne fra andres, når dine behov skal dækkes.

Sådan fungerer samfundet jo ikke. Vi betaler alle til bedre miljøvenlighed, for at individer ikke skal bære hele læsset.

Derfor er der ingen logik i, at elbiler skal beskattes, når de ikke kan tåle det endnu fra et prismæssigt synspunkt, når det nu engang bliver elbiler vi alle skal køre i.

Problemet kunne let løses med en afgift på benzin og diesel, hvor vi jo bruger 5 milliarder liter om året. En afgift på små 25 øre, mindre end det ugentlige prisudsving, kunne mere end dække registreringsafgiften for elbiler.