Læsetid: 7 min.

Henrik Wegener er den første rektor i KU’s historie, der ikke er formet bag dets egne mure

Den 1. marts tiltræder Henrik Wegener som ny rektor for Københavns Universitet. Med sig har han et budskab om, at uddannelse er vigtigere end nogensinde, mens universitetets ansatte er nervøse for, hvordan han vil lede det gamle universitet, som han ikke kender indefra
Det er en outsider, der flytter ind på kontoret over for Vor Frue Kirke og overtager rektorembedet fra Ralf Hemmingsen, der har siddet på posten siden 2005. Det er ikke fordi, universitetsverdenen er fremmed for Henrik Wegener, der kommer direkte fra en post som prorektor på DTU, hvor han har været tilknyttet siden 2006. Men han er den første rektor i KU’s historie, der ikke er formet bag stedets egne mure.

Det er en outsider, der flytter ind på kontoret over for Vor Frue Kirke og overtager rektorembedet fra Ralf Hemmingsen, der har siddet på posten siden 2005. Det er ikke fordi, universitetsverdenen er fremmed for Henrik Wegener, der kommer direkte fra en post som prorektor på DTU, hvor han har været tilknyttet siden 2006. Men han er den første rektor i KU’s historie, der ikke er formet bag stedets egne mure.

Marie Hald

20. februar 2017

Henrik Wegener er ikke engang tiltrådt som rektor for Københavns Universitet endnu – det sker først den 1. marts.

Alligevel ved den 58-årige mikrobiolog godt, hvad han vil huskes for, når han en dag er færdig med at lede det gamle universitet. Det drejer sig om intet mindre end syv forskellige ting.

»Hvis det skal siges kort, så vil jeg gerne efterlade et endnu bedre og endnu mere anerkendt universitet i international klasse,« begynder han og tilføjer dertil, at der skal udvikles på de enkelte uddannelser, at der skal stilles større krav til forskerne som uddannere, at universitetet i højere grad skal benytte sig af nye digitale muligheder, at han gerne vil udvikle »endnu flere« forskningsfyrtårne, og at han vil tiltrække forskere fra udlandet.

Til sidst nævner han, at universitetet skal få skabt en bedre kontakt med sin omverden – med borgerne, virksomhederne, det politiske og det internationale.

Og netop ideen om, at universitetet skal være i kontakt med og have indflydelse på samfundet omkring det, er en helt central del af Henrik Wegeners syn på uddannelse og forskning.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Flemming Berger
  • Ruth Gjesing
Flemming Berger og Ruth Gjesing anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvis dén programerklæring fra en prorektor på DTU holder, hvad den giver håb om - ’Uddannelse er den bedste kur mod postfaktualitet og given efter for de nemme sandheder’ – kan det kun gå fremad …

Flemming Berger, Ruth Gjesing, Allan Stampe Kristiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

@ Jan Weis,

Jeg tror, at den holder tæt på 100%.

Jeg kan slet ikke forestille mig, at veluddannede mennesker, der følger med i deres samtid, og dermed ved, hvad der foregår, helt ukritisk vil overtage andres fortyggede meninger.

Det er jo derfor, at diktatorer jagter akademikere og intellektuelle, som man både har set det i fortiden og i nutiden. - Se blot på Tyrkiet, Egypten, Somalia og så videre. Og se på, hvem der f.eks. stemte for Donald J. Trump eller f.eks. ville have Storbritannien ud af EU.

"Henrik Wegener kan sådan set godt forstå, hvor bekymringen kommer fra, og han er heller ikke bange for at insistere på, »at der er en corporate logik oven i den akademiske«, siger han."

Åhh nej - der lå hunden begravet.

Niels Duus Nielsen

Jeg tillader mig at tvivle. Langt de fleste fake news skabes af højtuddannede, eller i hvert fald uddannede mennesker. Retorikere, journalister, økonomer osv. etc.

Uddannelse i sig selv gør ikke den store forskel, det er viljen til sandhed, der er afgørende.

Flemming Berger, Trond Meiring og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg aner ikke noget om manden og skal ikke vurdere, men hvad siger billedet (hvem der så end er ansvarlig for det):

"Management by Fear" eller "Management by Trust" ?

Trond Meiring, Allan Stampe Kristiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Henrik Brøndum, jeg tror, at hans egen baggrund trods alt vil betyde mere for den reelle styring fra rektorkontoret.
Jeg er også bekymret for vægten på uddannelse - det er jo trods alt bare processen fremimod at blive ; men det er jo så netop, hvad han selv pointerer: at den personlige udvikling er ligeså vigtig som den faglige. Jeg tror, han kan være den store gevinst.

Det er faktisk helt utrolig hvor dumme, patetiske, arrogante og ignorante som velluddannede folk kan være. (De aller fleste af dem, er da slet ikke intellektelle, men bare akademikere.) Der er nu mer liberalistisk og autoritær ensretting, end kritisk tænkning, engagement og oplysning, desværre.

Rasmus Bertelsen

Lyder fornuftig(t).

Og hvor intellektuelt indavlet kan man blive: bekymret for, om en KVL-uddannet forstår KU...

Tænk sig, hvis han havde været uddannet ved et af de 119 universiteter i verden, som er højere ranked end KU (Times Higher Education)...