Læsetid: 3 min.

Regeringen om trafikal ligestilling: Hvad der blev sagt, er rent faktisk sket

Socialdemokratiet fik ikke afsat en eneste krone til trafikal ligestilling for de danske øer, da partiet sad i regering, men krævede tirsdag handling fra den blå regering, som har afsat et trecifret millionbeløb for at sænke færgetaksterne
Et af de konkrete tiltag fra den nuværende regering for at komme afstanden mellem by og land til livs har været at afsætte midler til at sænke taksterne for at blive transporteret til og fra de danske øer. Målet er, at det skal koste det samme at transportere sig på vandet som på vejene på land

Et af de konkrete tiltag fra den nuværende regering for at komme afstanden mellem by og land til livs har været at afsætte midler til at sænke taksterne for at blive transporteret til og fra de danske øer. Målet er, at det skal koste det samme at transportere sig på vandet som på vejene på land

9. februar 2017

Hvis der er noget, folketingspolitikerne gerne vil tage æren for for tiden, så er det at være med til at binde Danmark sammen. Der bliver talt om et ’Danmark i balance’ fra venstre- til højrefløjen, og de fleste lader til at være enige om, at der ikke kommer noget godt ud af, at områder uden for hovedstaden kommer til at ligge øde hen.

Et af de konkrete tiltag fra den nuværende regering for at komme afstanden mellem by og land til livs har været at afsætte midler til at sænke taksterne for at blive transporteret til og fra de danske øer. Målet er, at det skal koste det samme at transportere sig på vandet som på vejene på land, så der er gode kår for bosætning og turisme i hele landet.

Trafikal ligestilling eller landevejsprincippet bliver initiativet kaldt, og tirsdag var de to ministre på området, økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøl og transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, blevet kaldt i åbent samråd af Socialdemokratiet om regeringens bestræbelser på at binde landet sammen.

Lea Wermelin (S) gjorde klart, at det ligger Socialdemokratiet på sinde, at vi ikke får »et skævt Danmark hverken socialt eller geografisk«. Og det gælder også de steder, hvor der er vand hele vejen rundt, tilføjede bornholmeren Lea Wermelin, som ville have svar på, hvornår der vil være fuld trafikal ligestilling til øerne – som regeringspartierne alle har været fortalere for, inden de dannede regering.

Da Simon Emil Ammitzbøl fik mulighed for at besvare spørgsmålet, begyndte han med at opremse, hvad den blå regeringen på nuværende tidspunkt har gjort for færgepriserne til de danske øer.

»Det er sjovt at blive kaldt i samråd om trafikal ligestilling af netop Socialdemokratiet. Derfor vil jeg lige genopfriske spørgernes og alle andres hukommelse en lille smule,« lagde ministeren ud.

Fuld trafikal ligestilling?

Ideen om trafikal ligestilling har nemlig været diskuteret længe på Christiansborg, og Socialdemokratiet har været med på idéen. De regnede på, hvor meget der skulle til at for at få fuld trafikal ligestilling til alle danske øer året rundt, men de nåede aldrig selv at afsætte penge til projektet, før de ikke længere var ved regeringsmagten.

Det blev derfor blå blok, der for første gang reelt afsatte penge til de billige færgebilletter. Venstre-regeringen gik med Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og De Konservative sammen om at afsætte 95 mio. årligt frem til 2020, og de første penge nåede ud til de danske øfærger i efteråret 2016, med stor stigning i passagerantallet på færgerne til følge.

På Christiansborg er der massevis af fortalere for at sænke priserne til landets færger. Hvis det kommer til at koste det samme at transportere sig på vand, som det gør på land, vil Danmark blive bundet bedre sammen, lyder argumentet.
Læs også

Da Liberal Alliance og De Konservative blev en del af regeringen i november samme år, optrådte trafikal ligestilling for første gang på finansloven. For 2017 er der blevet afsat yderligere 20 mio., i 2018 er der afsat 30 mio., og i 2019 og 2020 er der afsat 40 mio.

»Fra 2019 gælder landevejsprincippet fuldt ud på nær i højsæsonen,« sluttede Ammitzbøl og ministerkollegaen Ole Birk Olesen supplerede: »Det, der er blevet sagt tidligere af regeringspartierne, er rent faktisk det, der er sket,« sagde han.

»Vi har afsat de midler, der skal til for at nå i mål med landevejsprincippet uden for højsæsonen. Jeg finder det derfor en smule mærkværdigt at være kaldt i samråd om, hvad regeringen har tænkt sig at gøre, når nu virkeligheden er, at vi allerede har gjort rigtig meget,« sagde han.

Men Lea Wermelin ville fortsat gerne have at vide, om regeringen mener, at der er indført fuld trafikal ligestilling i dag. »Ja eller nej,« spurgte socialdemokraten.

»Svaret er, at der er trafikal ligestilling til de danske øer uden for højsæsonen fra 2019. Det sagde jeg i min første besvarelse, og det gentager jeg nu,« sagde økonomi- og indenrigsministeren Ammitzbøl og bemærkede, at der nu engang er forskel på at fremlægge et forslag og på at gennemføre det.

Ole Birk Olesen supplerede igen.

»Nej, som det jo fremgår, er den fulde trafikale ligestilling ikke opnået i dag, men den er på vej og bliver udført i takt med, at der bliver fundet midler til den. Det er jo det, der altid er pointen, når man gerne vil gøre gode ting – man skal jo finde pengene til det,« sagde transportministeren.

Ingen af de to ministre svarede imidlertid på, om de vil finde pengene til at indføre trafikal ligestilling i højsæsonen også.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu