Læsetid: 3 min.

Salget af elbiler nærmer sig nul

De radikale truer med at trække sig fra forliget, hvis ikke økonomien for elbiler forbedres. I dag mødes partierne bag afgiftsreformen til det, Martin Lidegaard betegner som elbilernes ’skæbnetime’
3. februar 2017

Fem elbiler blev der solgt i Danmark i januar i år. Det viser tal fra Dansk Elbil Alliance, der siden indfasningen af afgifter på elbiler 1. januar 2016 har kunnet berette om styrtdykkende salg. Til sammenligning blev der inden indfasningen i december 2015 solgt mere end 1.500 elbiler på en enkelt måned.

Derfor vil De Radikales skatteordfører, Martin Lidegaard, sætte hårdt imod hårdt, når partierne i forligskredsen bag afgiftsaftalen mødes i dag, fredag. Han frygter, at salget af elbiler går helt i stå.

»Nu må regeringen vise, hvad den vil eller ikke vil med elbiler. Lige nu har den lagt elbiler i dybfryseren,« siger Martin Lidegaard, der kalder dagens møde i forligskredsen for »elbilernes skæbnetime«.

Salget er el-biler er faldet drastisk i år, og det får nu S og R til at kræve, at den planlagte indfasning af afgifter på el-biler sættes i bero
Læs også

»Det er utrolig svært at forstå, hvorfor det skal tage så lang tid og være så besværligt at nå en bare nogenlunde acceptabel aftale om elbiler. Danmark er ved at sakke langt bagud i forhold til landene omkring os,« siger Martin Lidegaard, der derfor mener, der er behov for at gøre noget for at »kickstarte salget igen«.

Udvikling sat i stå

Når salget af elbiler er faldet så dramatisk, skyldes det, at Venstre sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og De Radikale i efteråret 2015 vedtog en skattereform, der løbende pålægger afgifter på elbiler. I januar 2016 blev der indført 20 procents afgift på elbiler, og i år er afgiften steget til 40 procent. I 2020 skal elbiler efter planen være fuldt beskattet på lige fod med alle andre køretøjer.

Indfasningen af afgifter på elbiler har dog betydet, at salget er gået fra at være stødt stigende frem til udgangen af 2015 til i dag at være faldet til næsten nul. Og det bekymrer naturligvis hos interesseorganisationen Dansk Elbil Alliance, der kalder det »meget ærgerligt« for alle dem, der har investeret i at skabe et marked for elbiler i Danmark.

grøn omstilling elbiler afgifter grøn energi
Læs også

»Den grønne transport har ikke fået de bedste vilkår i Danmark,« siger direktør hos Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader, der derfor undrer sig, når regeringen samtidig melder ud, at Danmark skal være foregangsland inden for selvkørende biler.

»Selvkørende biler er fortrinsvis elbiler. Og vil regeringen gøre Danmark til foregangsland for selvkørende biler, må de sørge for fornuftige, stabile og langsigtede rammevilkår for elbiler.«

Lærke Flader og Dansk Elbil Alliance foreslår derfor som minimum at fastfryse afgiftsniveauet på 2016 niveau, hvor elbilejere slipper med at betale 20 procent af de samlede afgifter.

R: Vi trækker os

Samme toner lyder fra Martin Lidegaard. Han peger på, at enten skal afgifterne fastfryses på et lavere niveau end i dag – altså eksempelvis 20 procent i stedet for de nuværende 40 procent – eller også må de danske politikere indføre et højere fradrag for elbiler. Og så skal en eventuel ny aftale række et godt stykke ud i fremtiden, siger Martin Lidegaard.

»Jeg synes, vi skal se at få lavet en aftale, der kan holde i mindst tre år, så det ikke bliver sådan en stop and go-politik.«

Martin Lidegaard mener, det vil være en stor fejl at fortsætte med en aftale som den nuværende, der uden at skele til udviklingen på markedet hele tiden hæver afgifterne. Han foreslår derfor, at det skal være det reelle salg af elbiler, der afgør, hvor hurtigt afgifterne skal indfases. Og her er virkeligheden langt bagefter de mål, som partierne bag forliget har sat.

grøn omstilling elbiler grøn energi bæredygtighed
Læs også

Det var således forventet, at der ville blive solgt 1.800 elbiler i 2016, og at der ville blive solgt 3.100 elbiler i 2017. Men der blev kun solgt godt 1.000 elbiler i 2016, og der er ingen grund til at tro, at salget skulle stige i år, efter at afgiften er yderligere sat op, mener Martin Lidegaard.

–Hvad gør I, hvis ikke I får jeres krav igennem?

»Vi søgte det bredest mulige flertal omkring den her aftale, men hvis ikke der kommer markante fremskridt, så der kommer gang i salget af elbiler igen, så trækker vi os fra aftalen,« siger Martin Lidegaard, skatteordfører hos De Radikale.

Regeringen vil dog fortsat have et flertal bag forliget, uanset om De Radikale trækker sig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Morten Lund

Afgiftnedsættelsen på dyre, store personbiler og afgiftspålæggelsen på el-køretøjer, er noget af det dummeste man har oplevet Folketingets flertal beslutte, af samme kaliber som fredning af forbudet mod canabis. Mon en opfordring til at tænke sig om vil ha nogen effekt?

Hilbert Larsen, Tue Romanow, Daniel Schledermann, kjeld jensen, Søren Roepstorff, Thomas Andersen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Flemming S. Andersen

De skal nok blive solgt når de er helt færdige og konkurrencemodne engang.

Hvis så ikke der til den tid er bedre løsninger

Henrik Brøndum

Her har demokratiet virkelig en svaghed. Registreringsafgiften er et fortidslevn, der burde erstattes af en månedlig skat for den ulempe ens stålkasse påfører andre borgere. Men det er politisk selvmord er røre rundt i den gryde.

Flemming Berger, Mauro Biagi, Carsten Munk, kjeld jensen, Peter Knap og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Der skal nok blive solgt flere el-biler, når det aller meste af olje og gas er pumpet op og forbrændt.
Eller også skal der oplyst og aktiv miljøpolitik til; subsidier og afgifter er nok nødvændige p.t., men langt fra tilstrækkelige. Og så skal der selvfølgelig satses på jernbane og anden kollektiv trafik, sykelstier og flere så bilfri områder, elektrisk eller ej.

Vi må grundlæggende kunne indrette et samfund, så behovet for daglig omkringfaren bliver minimal.
Vores klode er ved at gå grassat og vi er de skyldige. Vi må snart forstå at det skal tages alvorligt.

Flemming Berger, Carsten Munk, kjeld jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Produktionen af el-biler forurener og forbruger også mange ressourcer.
Det totale antal af privatbiler bør søges reduceret, ikke ved at skrotte gamle såvel som nye biler, for at der skal købes stadigt flere og mer eller mindre "grønne biler."
Grøn vækst i tagt med havstigningen, artsudryddelsen og "klima-væksten."
P.s. Hvordan går det nu med al den methangas under den sibiriske Taiga?
Der er vel for tiden ret koldt i Sibirien. I Arktisk og Nordishavet er det urovækkende "lunt", og har været det længe nu.

Bjarne Bisgaard Jensen

Lad nu de kære politikere få fred for disse betydningsfulde spørgsmål om miljø og klima, som de jo slet ikke magter at forholde sig handlingsorienteret til.
De er allerede på en meget stor opgave med at få placeret en ny politiskole

Flemming Berger, Torben Bruhn Andersen, john andy houbo Pedersen, Tue Romanow, Daniel Schledermann og kjeld jensen anbefalede denne kommentar

Nils Bøjden. Et åbent spørgsmål. En liter konventionel mælk kan købes for omkring 4 kr. En liter økologisk koster mindst 8 kr. Er den økologiske mælk så for dyr?
Men den billige mælk bidrager voldsomt til klimaforurening, ødelæggelse af miljøet her og i lande langt væk, og regningen bliver overgivet til fællesskabet at udrede, påstå du så blot at konventionel produktion er billigst.
Klimaet og havstigninger koster milliarder, og den fossiler energi burde betale, på verdensplan og for oversvømmede huse her hjemme, stormskader ud over det forventlige, erstatning til sydeuropæiske gartnere.

Daniel Schledermann

Det er ikke blot et spørgsmål om at elbiler er "for dyre". Hele området er sovset ind i afgifter på kryds og tværs så det er vanskeligt at gennemskue hvad "dyrt" betyder. Elbiler er kun "dyre" fordi vi af traditionelle årsager har et bestemt afgiftssystem. Hvis mere af afgifterne i stedet lå på bilernes brændstof, fremfor bilens pris, så sagerne helt anderledes ud.

Vi afgiftslægger bilerne primært ud fra deres pris, mens benzin, diesel og el er prissat meget forskelligt, ud fra traditionelle satser og uden god forbindelse til energiindhold og miljø- og klimabelastning. Således ligger der omkring 100 ø/kWh for el, mens der betales under 29 ø/kWh i diesel og 44 ø/kWh i benzin. Hvis man regner den "modsatte vej", og afgiftsbelægger diesel om benzin lige så hårdt som el, så ville en liter diesel komme op over 23 kr og benzin over 20 kr for en liter. Skulle man også til at tage hensyn til forurening og klimabelastning ville både benzin og især diesel blive endnu dyrere.

Endelig så sælger elbiler faktisk ganske meget bedre i eksempelvis USA hvor der ikke er nævneværdige afgifter på noget som helst.

Hilbert Larsen og john andy houbo Pedersen anbefalede denne kommentar
Flemming S. Andersen

Peter Knap

Den dyre mælk forurener faktisk også, bare marginalt mindre.
Mennesker skal holde op med at tro at alle andre dyr sætter deres spor på det miljø de lever i, kun ikke mennesket.
Men vi skal holde op med at gøre mere skade end nødvendigt.
Mennesker har som alt andet levende også en ret til livet.

Hilbert Larsen

Jeg så meget gerne, at der blev indført en fossilbilfri søndag, så folk kunne opleve et bymiljø uden støj og forurening fra fossilbilerne.
Et stort flertal af befolkningen ønsker registreringsafgiften på elbiler fjernet, så hvorfor regeringen ønsker at begrænse elbilerne - er mig en gåde.
Argumentet var, at der ikke var råd, men det var der så alligevel, da man et par uger efter afgiftsindførelsen (for elbiler) uden problemer kunne reducere afgiften på de dyreste fossilbiler (de mest forurenende).
Det er forståeligt at regeringen i energi- og miljøkredse betegnes som "den sorte regering".

john andy houbo Pedersen, Daniel Schledermann og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Flemming S. Andersen

Hvorfor dog ikke bare udlægge resten som naturreservat for København en gang for alle.
Så kan man hygge sig med havedyrkning i altankasserne uden bekymring om transport, undtagen når man skal på de 4 årlige ferier sydpå og til sneen.
Men alt det natur kan godt være lidt skræmmende, så måske vil tyskerne sørge for forvaltningen.
Og alle golfvognene kører på EL

Hvad er problemet

john andy houbo Pedersen,
Det er jeg da godt klar over. Jeg har selv boet på det jyske bondeland.
Og det kollektive tilbud om transport er helt sikkert for ringe mange steder.
Men det er jo nemlig også en del af opgaven, at gøre noget med.

Henrik Brøndum

@john andy houbo Pedersen

Man kunne jo også bruge nogle af de penge man sparer på billige huspriser og skatter til at finansiere sine transportmidler. I øvrigt er der ingen skat på el-cykler.