Læsetid: 2 min.

Uddannelsesforbundet: Positivt, at politikerne vil tage ansvar for de unge

Ekspertgruppens forslag får en positiv modtagelse fra både politikere og centrale aktører på uddannelsesområdet
1. marts 2017

Regeringens ekspertgruppe, der blandt andet foreslår at samle alle uddannelsestilbud rettet imod sårbare unge i ét forenklet uddannelsessystem, får rosende ord fra både opposition og regering.

Gruppeformand for SF, Jacob Mark, der er børne- og undervisningsordfører skriver på twitter, at der er »mange gode takter i ekspertudvalgets anbefalinger«, mens undervisningsminister Merete Riisager (LA) lover, at regeringen vil følge flere af ekspertgruppens anbefalinger.

Hun siger til Ritzau, at regeringen netop  – som ekspertgruppen lægger op til – ønsker at forenkle de mange ordninger for unge, der har svært ved at komme videre efter folkeskolen.

Men når Lars Løkke taler om »betonloftet«, der rammer de unge uden uddannelse, minder han os samtidig om det andet loft, som rammer de unge. Nemlig kontanthjælpsloftet
Læs også

»Det er en jungle, som mange unge farer vild i,« siger ministeren, der understreger at »mest af alt er det en dårlig situation for hver af de 70.000 unge, som ikke får en uddannelse eller job efter folkeskolen.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, centralisering har jo demonstreret dets glimrende evne til at løse problemer. Stordrift lyder så forjættende til effektiv behandling af alt fra nedgroede tånegle til kæmpe datasystemer.
Må jeg på trods af manglende titler, ekspertviden og deraf følgende solide pensioner, foreslå et mangfoldigt system, hvor elever og forældre kan vælge en form, de føler sig trygge ved.
Vi kan i øvrigt ikke løse samfundets mangel på begynderarbejde i skolesystemet. I min barndom var tilgangen til arbejdsmarkedet for disse unge en tid som arbejdsdreng, arbejdspige fandtes ikke. Det er ikke det, vi skal have tilbage eller hyrdedreng og piger, men den forståelse for, at der skal være nogle funktioner de unge kan påtage sig og gennem omgang med voksne gro ind i arbejdslivet.