Læsetid: 3 min.

Ombudsmanden finder ingen huller i mørklægningsregler

Tilbage i 2013 slog politikerne bag den ny offentlighedslov gang på gang på, at de to vigtigste mørklægningsregler i tvivlstilfælde skulle anvendes og fortolkes ’restriktivt’. Men nu viser det sig, at der ikke har været tvivl om anvendelsen, og derfor har anvendelsen ikke været restriktiv, fremgår det af en evaluering fra ombudsmanden
Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen har netop afleveret en evaluering af offentlighedslovens to vigtigste mørklægningsregler, som undergraver tilhængernes argumenter om, at reglerne skulle anvendes og fortolkes restriktivt.

Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen har netop afleveret en evaluering af offentlighedslovens to vigtigste mørklægningsregler, som undergraver tilhængernes argumenter om, at reglerne skulle anvendes og fortolkes restriktivt.

Jens Dresling

9. marts 2017

Et af de centrale argumenter for, at den ny offentlighedslovs to mest markante indskrænkninger af retten til aktindsigt ikke ville være så slem endda, falder nu til jorden.

Sådan må man læse en kortfattet evaluering, som ombudsmand Jørgen Steen Sørensen netop har sendt til Folketingets Retsudvalg. Her er konklusionen entydigt, at ministerierne bruger de to centrale mørklægningsregler i offentlighedsloven – den såkaldte ministerbetjeningsregel (§ 24) og af folketingspolitikerreglen (§ 27, stk. 2) – ganske efter hensigten.

Efter at have gennemgået henholdsvis 45 og fem klagesager om de to regler, når ombudsmanden nemlig frem til, at reglerne bruges »juridisk korrekt«.

At det er tilfældet, overrasker dog ikke ombudsmanden, understreger han flere steder i evalueringen, der fylder syv sider med 25 sider bilag. Dels indebærer § 24 med ombudsmandens ord en »væsentlig« juridisk klarhed, dels er forarbejderne til reglen »meget udførlige«, som Jørgen Steen Sørensen skriver.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Oluf Husted
Kurt Nielsen, Niels Duus Nielsen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Damm Sørensen

Og så er det vist på høje tid, at Information skifter spor og koncentrerer sig om, hvor man kan anvende miljøoplysningsloven, og hvorfor offentlige myndigheder undlader at udarbejde de lovbefalede lister over deres miljøoplysninger.