Nyhed
Læsetid: 3 min.

Der findes ikke noget quick-fix, hvis vi skal afbureaukratisere det offentlige

Regeringen vil med en ny reform fjerne unødige regler og kontrol, så de offentlige ansatte kan få mere tid til borgerne. Men afbureaukratisering er lettere sagt end gjort, understreger forskere
Dagtilbuds- og ældreområdet står først på regeringens liste, men målet er at undersøge hele det offentlige område for at mindske unødvendige regler og krav til de offentlige ansatte, så de får bedre tid til deres kerneopgaver.

Dagtilbuds- og ældreområdet står først på regeringens liste, men målet er at undersøge hele det offentlige område for at mindske unødvendige regler og krav til de offentlige ansatte, så de får bedre tid til deres kerneopgaver.

Miriam Dalsgaard

Indland
5. april 2017

Den offentlige sektor skal reformeres, så der bliver bedre sammenhæng mellem de offentlige tilbud og mere tid til borgerne. Derfor præsenterede innovationsminister Sophie Løhde (V) sammen med erhvervsministeren og økonomi- og indenrigsministeren i går den såkaldte sammenhængsreform, som skal ligge klar i begyndelsen af 2018.

Dagtilbuds- og ældreområdet står først på listen, men målet er at undersøge hele det offentlige område for at mindske unødvendige regler og krav til de offentlige ansatte, så de får bedre tid til deres kerneopgaver.

Afbureaukratisering og reformer af den offentlige sektor er dog lettere sagt end gjort. Derfor har samtlige regeringer siden Schlüter i 80’erne forsøgt uden det store held, påpeger seniorforsker i KORA Niels Ejersbo.

»Grunden til, at det dukker op igen, er, at det virker fornuftigt og tillokkende at kigge på unødvendige krav og regler, men når det er svært at ændre på, så skyldes det blandt andet, at nogle af de regler, der ved første blik virker fjollede, faktisk har klare formål. Og ofte hænger regler sammen, så når du først begynder at pille ved den ene regel, kan det have nogle uheldige konsekvenser på andre regler,« siger Niels Ejersbo.

Per Nikolaj Bukh, der er professor i offentlig ledelse og økonomistyring på Aalborg Universitet, er enig. Selv om afbureaukratisering og regelforenkling er et fornuftigt og forudsigeligt projekt for skiftende regeringer, så har de fleste regler og krav gode formål, understreger han.

»Men selvfølgelig kan det gøres bedre. Vi kan lave mere enkel styring af det offentlige. Det, jeg er mest bekymret for, er, hvis man tror, der et quick-fix, hvor der kommer resultater inden for to år. To år lyder som lang tid, men det her kræver en ny styreform, før man kan fjerne den gamle og dårlige måde at styre på,« siger Per Nikolaj Bukh.

Han ser det som positivt, at regeringen ikke laver et reformoplæg, hvor de allerede har løsninger klar, men i stedet lægger op til dialog og inddragelse af den offentlige sektor.

»Men det er mest sandsynligt, at det går galt, hvis man er lidt kynisk og tager ved lære af fortidens forsøg på afbureaukratiseringsreformer,« siger Per Nikolaj Bukh.

Kan lære af kommuner

Pia Gjellerup, der er leder af Center for Offentlig Innovation, er mere positiv over for udspillet, da det lægger op til en høj grad af inddragelse af dem, som i det daglige laver arbejdet. Og inddragelsen af medarbejdere og ledere er udgangspunktet for forandring. Det gælder især, når regeringen lægger op til at måle, hvordan regioner, kommuner og institutioner løser opgaven.

»Hvis målingerne bliver lavet i samarbejde, så kan de få fat i noget væsentligt. Så kommer der ting ud af dem, der gør det meningsfuldt for andre at bruge. Vi har brug for at lære af hinanden, og det er en af hovedopgaverne at komme fra blot at sige noget, til at det også bliver gjort muligt,« siger Pia Gjellerup.

Finansministeriet, hvor innovationsminister Løhde har til huse, kan her lære af mange af de kommuner, der har turdet at sætte processer i gang, uden at man på forhånd kender resultatet, mener Pia Gjellerup: »Hvis der er noget, der kendetegner de kommuner, som er i front med udviklingen på det offentlige område, så er det, at de tør give slip. Det kan godt være usikkert økonomisk, men det er meget klogt at gøre, hvis man virkelig vil rykke på noget.« 

Per Nikolaj Bukh mener ikke, at reformplanerne nødvendigvis er i konflikt med Finansministeriets dagsorden om at holde styr på de offentlige udgifter.

»Men især når det gælder sundhedsvæsenet, som allerede har lagt op til mere værdibaseret styring, som er en fantastisk god, men meget kompliceret proces, så tror jeg, det stresser dem i Finansministeriet,« siger Per Nikolaj Bukh.

Han mener, det er helt rigtigt at sætte ind på to afgrænsede områder, som ældre og dagtilbud, da der her er en stor villighed til forandring.

»Man kunne gå ind og se på, hvilke pædagogiske indsatser der rent faktisk virker, og hvilke dagtilbud der har behov for flere ressourcer for at kunne løfte den indsats, mens andre får færre. Og det er fundamentet for at gå ind i det her, at man er åben over for at gøre tingene anderledes, end man plejer,« siger Per Nikolaj Bukh.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Det handler ikke, om de har gode formål, det handler om, hvorvidt de er nødvendige.

Flemming Berger, Ole Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Har man ikke undersøgt, lavet statistikker og effektiviseret nok i de sidste år og hvem skal dømme de unødvendige regler og krav - unødvendige?
Det kan godt se ud til at blive morsomt, det er nemlig sikkert de samme "eksperter", der skal finde ud af det - ikke de ansatte :)

Karsten Aaen, Ole Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Ifølge Le Chatelier vil enhver ændring i et lukket system skabe et modtryk fra de andre parametre indtil en ny ligevægt er indtrådt. Hvis man tilfører yderlige parametre til systemet vil nye ligevægte opstå bare i et større lukket system. Hvis man hele tiden ændrer på parametrene vil vil man aldrig opnå ligevægt fordi reaktionstiden til ligevægt bliver for lang - med andre ord - enhver ændring i systemet skal bruge tid til ligevægt og resultatet af ændringer kan først ses når ligevægten er nået.
Hvis man ikke gør det har man et system i kontinuerlig kaos. Med andre ord er et reformstop en nødvendighed for at kunne se resultaterne.

Karsten Aaen, Flemming Berger, Tor Brandt, Ken Sass, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Med andre ord : Stop reform-junkierne i systemet velfærdssamfundet så befolkningen ikke skal leve i evig stress.

Lise Lotte Rahbek, Ole Christiansen, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Oh vé og skræk. Bare det dog ikke går galt, med alt det der afbureaukratisering. Bureaukratiet holder jo også en del i beskæftigelse.

Steffen Gliese

Ja, Egil Rindorf, og så holder det endnu flere udenfor beskæftigelse. ;-)

Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det går altid galt, når man bureaukratiserer.

Søren Jacobsen

Tidligere var opmærksomheden rettet mod borgerne. Nu er den rettet mod systemet. Jo, digitalisering og har virkelig været et spring fremad. Men det skal nudging, newspeech og andre dobbelt-plus-ord nu rette op på lige fra SKAT til ældreplejen. Dobbelt-plus Ha ha ha

Men uanset hvad denne regering foretager sig af selv små ubetydelige tiltag, så er der en strategi bag. Danmark skal afsocialiseres og gøres gennemgribende borgelig med en herskende eliteklasse med doktor titler, samt en taknemmelig middelklasse og en underdanig underklasse. Helt efter recepten i Tyskland, hvor op mod 20% lever i fattigdom.

Karsten Aaen, Flemming Berger, Peter Jensen, Anne Eriksen, Niels Bent Johansen, Ole Christiansen, Torben K L Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Peter Sterling

"Den offentlige sektor skal reformeres".

Sammenhængsreformen hænger udelukket sammen med nedskæringer, privatiseringer og udbud af offentlige opgaver som står øverst på regeringens liste.

Som at lade ræven plukke fjerene af hønen, eller rettere, som at lade ådselsæderen spise de sidste rester af kadaveret.

Steffen Gliese

Men lad os lige få på det rene, Søren Jacobsen, at den tyske fattigdom altså er bedre end danskere ramt af kontanthjælpsloftet, bl.a. fordi folk ikke smides ud af deres boliger.

Søren Jacobsen

Steffan Gliese. Hvis huslejen er høj kan fattige tyskere blive tvunget til at flytte til en billigere bolig. Præcis som i Danmark.

Niels Bent Johansen

Jeg vil tro, at man i tråd med regeringens politik finder ud af at bureaukratiseringen bedst afskaffes ved at afskaffe årsagerne - f.eks. afskaffe bureaukratiseringen i hjemmehjælpen ved at afskaffe den offentlige hjemmehjælp og lade pasningen være op til folks private initiativ.

Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Søren Jensen

Alene indførelsen af Sundheds Platformen er et direkte vidnesbyrd om det modsatte. Hvor vi før var læger og sygeplejersker, er vi nu reduceret til dokumentarister, der bruger mere end 4/5 af tiden bag skærmen. Der sidder vi og klikker 30-40 gange med musen per patient. Regeringen siger en ting og gør det modsatte. Enten er det brede flertal af politikere groft inkompetente eller osse søger man med fuldt overlæg at stække den offentlige sektor med serviceforringelser, under påskud af tomme effektiviseringer. Hvem kan det gavne? Ihvertfald ikke sundhedspersonalet og slet ikke patienterne. Hvis det overhovedet gavner nogen, må være aktører uden for det offentlige.

Niels Bent Johansen, Lis djørup, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Anne Eriksen og Michael Friis anbefalede denne kommentar
Henrik Leffers

Man har prøvet "det private initiativ! -Resultatet er entydigt, at fortjenesten kommer ved at ansætte uuddannede til de lavest mulige lønninger, og så gå konkurs når det alligevel ikke giver profitten! -Og så må staten igen gå ind og løse problemerne for dem der rammes, og det koster kassen!

Niels Bent Johansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Anne Eriksen, Torben K L Jensen og Michael Friis anbefalede denne kommentar
Niels Bent Johansen

Når jeg genlæser mit indlæg kan jeg se at sarkasmen ikke træder lysende frem.
Naturligvis skal vi ikke privatisere noget som helst - det vil være lang bedre om man nationaliserede alle de virksomheder og aktiviteter man har solgt fra.
Den nuværende regering er i fuld sving med bevidst at afskaffe velfærdssamfund og solidaritet - alle gevinsterne skal gå til de rige.

Steffen Gliese

Men, Søren Jacobsen, i modsætning til her er der faktisk billigere boliger i Tyskland at flytte til.

Kurt Loftkjær

Afburokratisering er ikke kun et plusord

Afburokratisering kan meget vel stille de svagere endnu svagere. Begrebet kan bruges til at fremme liberalisering, som ofte er en forbedring af den stærkes ret.

F.eks. er områderne inden for planloven og byggeloven blevet forenklet. Myndighedstilsyn er blevet reduceret eller ligefrem afskaffet og tilsvarende gælder borgernes klagemuligheder. Indenfor det kommunale område har myndighederne snart uindskrænket ret til træffe beslutninger, som der ikke kan klages over.

Her henvises man i stigende omfang til domstolene. Her får den såkaldte afburokratisering konsekvenser for domstolene. I virkeligheden flytter man måske blot arbejdet til en anden instans.