Læsetid 5 min.

Kundby-pigens forklaring lyder som den samtale, vi alle sammen ikke førte med vores forældre, da vi var 13 til 19 år

Hvorfor blev Kundby-pigen næsten terrorist, vil anklageren – og mange af os andre – gerne vide
Flere tæt på Kundby-pigen var bekymret for hendes udvikling i efteråret 2015, hvor hun konverterede til islam

Flere tæt på Kundby-pigen var bekymret for hendes udvikling i efteråret 2015, hvor hun konverterede til islam

Ida Munch
22. april 2017
Delt 1613 gange

Det er en hjerteskærende og grusom historie, der rulles op i retten i Holbæk.

En nu 17-årig pige fra Kundby i Nordvestsjælland er tiltalt for blandt andet at planlægge terror med et bombeattentat rettet mod den jødiske Carolineskolen på Østerbro i København. Hun er også tiltalt for at ville bombe den lokale folkeskole i Fårevejle, hvor hun har gået i skole.

Pigen nægter sig skyldig.

Hun var bare 15 år, da hun blev anholdt. I et halvt år op til anholdelsen havde hun interesseret sig for hellig krig, bombeproduktion og Islamisk Stat.

Ekstra Bladet dækker sagen med en liveblog.

Forud var gået en periode, hvor hun havde været ked af det og skåret i sig selv. Hun blev mobbet i skolen, fortalte moren, og der var også problemer i familien. Efter en ferietur til Tyrkiet og efter at hun fik en ny muslimsk veninde, konverterede hun til islam.

»Det skete i Rødovre,« forklarede hun i retten ifølge Ekstra Bladet.

Hun kontaktede selv Islamisk Stat via nettet.

»Jeg synes, det var spændende. Det var noget, alle snakkede om. Jeg fik spænding i mit liv.«

Havde Islamisk Stat noget at gøre med, at du konverterede til islam, ville anklageren vide:

»Nej, det havde det ikke.«

Anklageren holder fast:

Hvorfor begyndte du at søge på Islamisk Stat?

»Fordi jeg synes, det lød spændende.«

’Det kan jeg ikke rigtig huske’

Anklageren nævner, skriver Ekstra Bladet, at hun downloader en bombemanual og køber ingredienserne til sprængstoffet TATP.

»Hvorfor gør du det?«

»Fordi jeg synes, det var spændende.«

»Hvad går der gennem dit hoved, når du går ned i Matas og køber dem?«

»Det kan jeg ikke rigtigt huske.«

Så vidt Ekstra Bladets dækning.

Forklaringen fra Kundby-pigen lyder som den samtale, vi alle sammen ikke førte med vores forældre i alderen 13 til 19 år.

Hvorfor? Fordi det var spændende. Hvad tænkte du? Det kan jeg ikke rigtigt huske.

Nogen gange for at irritere forældrene eller holde dem hen i uvidenhed af taktiske grunde, ivrige efter at opnå en fordel for os selv. Som regel fordi vi ikke selv anede, hvad vi havde gang i og ikke ville kunne forklare det, selv hvis vi prøvede.

Hvorfor? Hvorfor blev hun næsten terrorist, vil anklageren – og med ham mange af os andre – gerne vide.

Hvorfor blev Omar El-Hussein ved Krudttønden (hvis navn Kundby-pigen i en periode tog) terrorist?

Hvorfor kørte en 39-årig usbeker en lastbil ind i Åhlens i Stockholm?

Hvorfor blev gerningsmanden eller -mændene på Champs-Elysees terrorister? Hvorfor?

Som samfund vil vi have svar, så vi kan stoppe angrebene på vores frie åbne samfund og demokrati. Måske vil vi også gerne kunne befri os fra følelsen af vilkårlighed. Men vi ved det jo godt: Der findes ikke én årsag, ikke ét svar eller ét mønster.

Mange, men ikke alle, kommer fra Europas ghettoer. Mange, men ikke alle, er unge mænd. Mange, men ikke alle, er kendt fra tidligere kriminalitet. Mange, men ikke alle, har psykiske problemer. Mange, men ikke alle, har systemet på et eller andet tidspunkt vurderet til at udgøre en potentiel trussel. Mange, men ikke alle, har været i kontakt med personer, som har medvirket til deres radikalisering. Mange, men ikke alle, har forsøgt at tage til Syrien.

(PET tog en bekymringssamtale med Kundby-pigen. Hun fortsatte. Hendes egen mor advarede hende. Men måtte melde hende til politiet til sidst, så datteren kunne anholdes.)

Hvis I vil have én enkel forklaring, så lad mig prøve med den her:

Islamisk Stat udnytter en identitetskrise til at vende enkelte af vores børn, unge og voksne imod os. Det er grusomt gjort.

Det sker med massiv og velproduceret internetpropaganda designet til at ramme ikke de mange, men de ganske få, for hvem deres psykiske og sociale problemer er så overvældende, at martyriet og hele pakken af islamistisk propaganda bliver en udvej.

I et moderne højtspecialiseret og globaliseret samfund, der byder på rige muligheder for det store flertal for at skabe sig et liv i tryghed og velstand, er der folk, som føler sig udenfor. Som ikke føler, at det er deres Danmark, deres Sverige eller Frankrig. Som ikke føler, at der er lige muligheder.

IS-krigere i fælles bøn på Tabqa-lufthavnen efter at have erobret den fra syriske regerinsgstyrker. Appellen fra den islamiske terrorisme til vestlige unge handler mindre om islam og mere om en bestemt gruppe unges generationsopgør, vurderer Olivier Roy.
Læs også

Vi kan skærme dem mod propagandaen, men ikke fjerne den. Vi kan skærme dem mod uligheden og de sociale problemer, men ikke fjerne dem. Vi kan et stykke af vejen skærme os mod deres vrede og had.

’En patriotisk sag’

Og så kan vi måske gøre én ting til:

Deres – terroristernes ­– identitetskrise må ikke blive vores. Derfor betyder det noget, hvordan vi taler om vores uenigheder. Derfor betyder det noget, at vi bliver ved med at spørge hvorfor.

Det betyder også noget, at vi hjælper dem til at kunne gribe de muligheder, der altid er.

For hver terrormistænkt, som pågribes, er der helte, vi aldrig hører om. Men der er endnu flere helte for hvert menneske med massive sociale og psykiske problemer, der aldrig ender som terrormistænkt. Fordi nogen gjorde noget ekstra for det menneske, som var langt ude, men ikke kom så langt ud. Politibetjente, skolelærere, pædagoger, socialrådgivere, misbrugskonsulenter, forkyndere, trænere og andre frivillige. Familie og venner.

Mindst 15 danske piger har ifølge Informations kilder ladet sig lokke af Islamisk Stat, men spørgsmålet er, hvad der får dem til at tage springet til det bombehærgede trekantområde mellem Raqqa, Al-Qaim og Mosul, som Islamisk Stat forsøger at bevare kontrollen over.
Læs også

Mens politikerne investerer massivt i sikkerhed, er noget af det, såvel sikkerhedstjenesterne som forskningen er mest optaget af, begrebet resilience – altså modstandskraft eller robustheden i civilsamfundet. Det handler om relationer. Vi har blokeret vores gågader med betonblokke. Det dummeste, vi kan gøre er – selv om det kan være fristende, når man for gud ved hvilken gang får et »det ved jeg ikke« eller »fordi det var spændende« – er, at blokkere relationerne til dem, som har mest behov.

Brugsuddeler Thomas Schwaner fra Kundby vandt for et par uger siden en lokal konkurrence ved at sælge fleste træstammer fra bagerdisken. For at få folk i lokalområdet til at rykke tættere sammen.

»Det er med til at sætte Kundby på landkortet for noget anden end sagen om den terrortiltalte pige fra byen,« udtalte han til TV Øst og tilføjede:

»Det er en patriotisk sag.«

Hans brugs solgte 2.804 træstammer, hvilket var 710 flere end Dagli’ Brugsen i Snertinge.

Det lyder skørt. Men hvis nu bare en af de træstammer blev nydt med et menneske med psykiske og sociale problemer og i en identitetskrise – måske ovenikøbet en ny relation – kan han i teorien have ret.

Terrorbekæmpelsen. Det er os. Sammen.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
    Poul Solrart Sørensen
  • Brugerbillede for Robert Ørsted-Jensen
    Robert Ørsted-Jensen
  • Brugerbillede for Jens Thaarup Nyberg
    Jens Thaarup Nyberg
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Torben  Kjeldsen
    Torben Kjeldsen
Poul Solrart Sørensen, Robert Ørsted-Jensen, Jens Thaarup Nyberg, Niels Nielsen og Torben Kjeldsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for ole rasmussen
ole rasmussen

Pigen er vel ikke et specielt tilfælde. Hendes opvækst er speciel, men ud fra det man kan læse i dagspressen bliver man i vildrede med om retssystemer underbygger bestemte personers formodninger, samtidig med, at i andre sammenhænge er retssystemet slet ikke tilstede. Min overfaldsmand blev i politirapporterne nærmest en helt.

Brugerbillede for Benny  Larsen

Svigt med svigt på, ignorering af barnet, og langsommelig sagsbehandling, kombineret med urimelig økonomisk ulighed og grov retorik om enlige forsørgere, arbejdsløse, syge, handicappede og andre på overførselsindkomst.
Så skal det nok gå galt i nogle tilfælde, og hvor er det vi hen for tiden, med Saxo Alliancen og andre ultra liberallisters hovedløse nedskæringer ?

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/taet-paa-kundby-pigens-liv-naar...

Torben Arendal, Anne Eriksen, ingemaje lange, Anders Graae, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Gert Romme, Sus johnsen, Carsten Mortensen og Sup Aya Laya anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Sup Aya Laya

Kære Morten Frich
Jeg har svært ved at sluge flere af dine påstande.

Du skriver: " og der var også problemer i familien."
Louise Dalsgaard - retsreporter fra DR - skriver på Twitter:
"Moren begynder med at fortælle, at datteren bliver anbragt i 7. klasse,
fordi stedfaren har været meget "grænseoverskridende" over for pigen".
Ret forskellige betoninger.

Du skriver: "Som samfund vil vi have svar, så vi kan stoppe angrebene på vores frie åbne samfund og demokrati."
Hmm - hvis jeg vælger at tage korruptionsbrillerne på, så er vores samfund ikke såååå frit og åbent.
Offentlighedsloven mørklægger hvad der foregår i centraladministrationen.
Dette til trods har journalister optrevlet den ene korruptionssag efter den anden, hvor eliten rager til sig i dansk politik.
Imens sparkes der nedad alt hvad den kan trække, og solidaritet er noget vi kan læse om i historiebøgerne.

Du skriver: " Mens politikerne investerer massivt i sikkerhed ..."
Overvågningsindustrien kan det også kaldes.
Hvis vi husker på, at vores land i +15 år har bombet i lande lange herfra, kan det måske ikke undrer at der kommer en reaktion.
I betragtning af, at Danmark sandsynligvis er i krig ( hvilket vi jo, igennem en lang årrække, ikke har kunnet få oplyst om vi er),
må man sige at tabstallene i DK er små - set i dét perspektiv.
Hvorfor er politikernes svar blevet overvågning?
Politichef fra Rigspolitiet Svend Larsen fortæller i Aflyttet 9.4.17 ( ca 05:45) at Rigspolitiet før attentatet i Krudttønden, havde forhandlinger om at købe precrime overvågningssystemet POLINTEL.
Efter attentatet udskrev politikerne en blanco-check til efterretningstjenesterne.
Bruger politikerne disse episoder til at forgylde overvågningsindustriens aktionærer med den ene milliardordre efter den anden?
Til trods for at den massive overvågning til dato ikke har forhindret terror.
Dét du kalder sikkerhed medfører, at jeg overvejer om jeg skal censurer mig selv, medens jeg skriver dette, for ikke at få anmærkninger i min fil hos PET-drengene.

Du skriver: "Islamisk Stat udnytter en identitetskrise til at vende enkelte af vores børn, unge og voksne imod os."
Retorik virker - spørg ministerierne. Propaganda virker - spørg medierne (om terror-propagandaen virker).
Men er det hensigtsmæssigt at sige 'det er de andres skyld'?
I et sundt samfund - tror - jeg ikke, at nogen ville føle sig fristet af IS.
I vores samfund er det mainstream medierne skriver mest om X-factor og terror,
så hvis man ikke kan synge og vil gøre opmærksom på sig selv ...

Du skriver: " ... er der folk, som føler sig udenfor. Som ikke føler, at det er deres Danmark, deres Sverige eller Frankrig.
Som ikke føler, at der er lige muligheder."
Er du trænet i new public management?
Din påstand er som taget ud af Rasmus Willigs 'Afvæbnet kritik'.
Hvis den enkelte føler at der ikke er lige muligheder,
er det den enkeltes problem - ikke et strukturelt samfundsproblem.
Dér hvor jeg bevæger mig i vores samfund, er der ikke lige muligheder.

Louise Dalsgaard skriver på Twitter:
" Læreren havde mange samtaler omkring selvskade med bl.a. opholdsstedet: "Det var de ikke så gode til at håndtere"."
Hvorfor gøres der ikke brug af dygtige og empatiske psykologer eller psykoterapeuter.
Skal denne retssag bruges til legitimere vores overvågningsapparat?
Skal vores enorme efterretningssystem berettiges af Omar Hussein og pigen fra Kundby?

I min optik er det er S K R Æ M M E N D E, hvordan vores system har behandlet og behandler denne unge kvinde.

Hør også denne begavede analyse af Aydin Soeis fra Orinetering 21.4.17
https://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/orientering-2017-04-21 fra ca 00:32

Torben Skov, Anne Eriksen, Viggo Okholm, Anders Jensen, Janus Agerbo, Svend Elming, Anders Graae, Esben Lykke, Flemming Berger, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Søren Roepstorff, Sus johnsen, Benny Larsen, Torben Arendal, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Dorte Sørensen, mikkel schou og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Tak for henvisningerne til DR
Hvorfor spørges her ikke hvorfor pigen bliver kaldt terrorist og hvorfor hun ikke fik hjælp?
Ligeledes hvorfor blev den unge mand, der havde haft netkontakt med pigen varetægtsfængslet og tilbageholdt ca. 1 år og så frikendt som pigens bagmand - ja der er sandelig mange spørgsmål.

Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Sup Aya Laya og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Morten Nørgaard
Morten Nørgaard

Det er beskæmmende at læse hvordan den her pige behandles af samfundet. Hun er tydeligvis psykisk påvirket af mange års vanrøgt. Hun har brug for behandling og omsorg, ikke straf og opbevaring.

Torben Skov, Anne Eriksen, Poul Solrart Sørensen, Janus Agerbo, Henning Kjær, Torben Arendal, Sup Aya Laya, Eva Schwanenflügel, Henrik Leffers, Gert Romme, Dorte Sørensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm

På mig virker den sag her som om vores samfund vil lave en prøvesag på et ungt skadet menneske for at vise at vores magt-og kontrolapparat har helt styr på hvem der har onde hensigter.
jeg synes sagen lugter på en eller anden måde. Pigen er jo et offer for mange misforståelser, som jeg opfatter det. Men hun har brug for massiv hjælp og måske "hjernevask" med modsat fortegn.

Torben Skov, Poul Solrart Sørensen, Janus Agerbo og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henning Egholk
Henning Egholk

Det er altså ikke helt almindeligt at en teenager er så forbandet at vedkommende tager kontakt til IS. Det er heller ikke almindeligt at konvertere til Islam i så ung en alder. Jeg mener også at man mindst burde være 18år og myndig før man konverterer.. Ja teenagere kan godt være sure, vrede og psykisk sårbare, hele ens dannelsesproces som menneske og person foregår jo der. Men at ville lave terror det kræver vist en mentalundersøgelse, vil jeg mene.

Brugerbillede for sofie jørgensen
sofie jørgensen

@Dorthe Sørensen: Den unge mand blev frikendt som bagmand, fordi politiet - efter et års varetægtsfængsling - måtte konstatere, at det var hende, der havde kontaktet ham, hende, der havde bedt ham om at hjælpe hende med bombeplanerne, hende, der havde opfordret ham til at begå noget ulovligt, hvilket han aldrig gjorde. Han gik selv til politiet dagen efter, hun blev arresteret. Så han var ikke hendes bagmand

Brugerbillede for Michael Sørensen
Michael Sørensen

Artiklen er i sig selv spændende med temaet omkring hvad terror skyldes, men i særlig grad om hvad vi selv bidrager med.
Men artiklen er dog også mudret i den forstand, at hvor kommer de påstande og forklaringer der i artiklen bliver fremsat og hvem er skribenten? Det vil klæde så vigtigt et tema med kilder og henvisninger.

Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Ja Sofie Jørgensen
Til anbefaling hør -

"Hør Udsendelsesside
P1 Dokumentar: 'Jeg har sgu ikke noget med terror at gøre'
19. Apr. 2017 kl. 13:04

Tidligere syrienskriger fortæller historien om, hvordan han lærte pigen at kende, og hvorfor politiet troede, at han var involveret i sagen"

Min tanke gik på hvorfor han skulle være fængslet så længe. Ligeledes fortæller han her , at han gik til politiet efter hans bofælde ringede til han og fortalte, at politiet havde været i lejligheden og sparke døren ind. Da han tog til politistationen og spurgte om hvad politiet ville han, blev han nærmest overfaldet osv.........

Anne Eriksen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og Sup Aya Laya anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Det er beskæmmende at et barn bliver omsorgssvigtet så massivt, at hun får så ekstreme ideer om hævn. Hvorfor bliver hun først hørt når hun siger jihad? Hvorfor er hun ikke blevet hjulpet før hun går i Matas og køber kemikalier? Hvor er hjælpen før det går helt galt ?
Jeg tror, der er noget om at det er vigtigere for myndighederne at 'slå hårdt ned' på de forvirrede sjæle, end det er at forebygge at de kommer for langt ud.

Torben Skov, Anne Eriksen, Sup Aya Laya og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen
Børge Rahbech Jensen

Personligt vil jeg hellere vide, hvad politiet har fundet ud af det seneste år til den sag.
Alle elementer til det, der nu kaldes radikalisering, leveres af pressen næsten hver eneste dag.

Det mest underlige ved det, jeg har læst om sagen de seneste dage, er, at anklageskriftet tilsyneladende kunne være skrevet senest en uge efter anholdelsen d. 8. marts 2016. Jeg har ikke læst om informationer, der er tilvejebragt siden anholdelsen og ransagninger på det tidspunkt. Det eneste er, at en anden mistænkt blev løsladt i februar i år.
Et andet underligt forhold er, at den mistænkte pige tilsyneladende blev pålagt en ny advokat efter forældrenes ønske. En nærliggende tanke - måske inspiration om påstande om falske terrorangreb - er, at det ikke bare var forældrene men også PET, der ønskede en ny advokat.

Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen
Børge Rahbech Jensen

Eva Schwanenflügel:

"Det er beskæmmende at et barn bliver omsorgssvigtet så massivt, at hun får så ekstreme ideer om hævn. "

Hvis det er sandheden. Hun er næppe den første eller den sidste skoleelev, der overvejer at sprænge sin skole i luften. Derfor undrer det mig, hvor tesen om omsorgssvigt kom fra. Der er meget grund til bekymring for mønsterelever, som aldrig så meget som overvejer at gøre noget forkert.

"Hvorfor bliver hun først hørt når hun siger jihad? Hvorfor er hun ikke blevet hjulpet før hun går i Matas og køber kemikalier? Hvor er hjælpen før det går helt galt ?"

Personligt synes jeg, det mere ligner en skoleelevs forsøg på forberedelse af en skolestil. Både Jihad, bombemanualer og Islamisk Stat omtales så meget i pressen, at det ville være underligt, hvis det indgår i undervisningen i 8. - 10. klasse. I så fald gik det helt galt, fordi spørgsmål om Islamisk Stat blev opdaget af PET, hvilket passer dårligt med, Danmark formelt er i krig mod den bevægelse.

Brugerbillede for Karl Aage Thomsen
Karl Aage Thomsen

Nu skyder PET igen gråspurve med kanoner, hvornår lærer de at skelne mellem forskruede teenagere og islamiske terrorister?
Katho

Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Anders Graae, Torben Arendal, Sup Aya Laya og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for nils  valla

Tragisk, tragisk.
Pigen havde brug for kærlighed, omsorg, venner og tolerante fornuftige voksne mennesker i sin nærhed.

Torben Skov, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Torben Arendal og Sup Aya Laya anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

@ Børge Rahbeck Jensen
Anholdelsen skete 2. Januar 2015 efter endnu et opkald til politiet. Det var da efter flertallige henvendelser til kommunen, og politiet og selv PET havde været indover før. Moderen havde prøvet at råbe kommunen op om datterens radikalisering længe før hun blev anholdt, men ingen havde reageret proaktivt og forsøgt at hjælpe. Hendes indtryk var, at de diskuterede og holdt møder, men at der ikke var en håndholdt indsats for datterens vedkommende.
Den anden mistænkte i sagen, troede politiet var hendes bagmand.
Han meldte sig selv til politiet, og sad varetægtsfængslet i mere end et år, før han blev løsladt, da politiet måtte erkende at han faktisk ikke havde opildnet til terror på nogen måde. Han har intet med sagen at gøre, bortset fra at pigen har chattet med ham.
Pigens mor har ansat en anden advokat, idet hun mente at anklagerne var så alvorlige. Det tror jeg bestemt ikke har noget med PET at gøre.
Jeg ved ikke rigtigt hvor du vil hen med at det lyder som en skolestil? ??

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Da jeg barn havde jeg en periode, hvor jeg ikke rigtigt var i kontrol med mig selv.... jeg tror det kaldes barndommen.... jeg gjorde rigtigt mange ting forkert og jeg ved ikke hvor mange gange jeg blev rettet på - men det var mange..... men en dag var jeg færdig programeret og kan nu kende forskel på rigtigt og forkert - men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det var gået så godt eller om jeg kunne være endt som Kundby pigen, hvis jeg ikke var blevet omprogrammeret fra junglebarn til civiliseret.....

Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Der er en verden til forskel når man ser på hende og andre unge med problemer.
Hun har jo åbenbart haft adskillige omkring sig for at støtte hende, og det til trods så ender hun med at planlægge at slå børn ihjel! Slå børn ihjel, for det er vel de primære bruger af en skole?
de seneste beviser fremfør af politiet / anklagemyndigheden har bevist at hendes holdninger ikke har ændret sig under hendes fængsling.
Desuden tyder alt på at retssagen er forløbet iht. gældende normer og standarder - forsvareren har ikke klaget over denne del, blot at anklageren bad om at få lov til at fremføre yderligere beviser, noget som dog kun er sket én gang tidligere i dansk retshistorie.
Sagen er alvorlig nok, og hvad nu hvis ikke hun var blevet stoppet i sit foretagende...
Hun må tage den straf der kommer, og jeg har fuld tiltro til det danske retssystem og advokaterne involveret i sagen her.
Jeg kan ikke forene mig i at det er samfundets skyld.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Peter Frost
Du skriver bare ord, så vidt jeg kan se... og alle ordene handler om at dømme Kundby pigen...
- Selvfølgelig har hun ikke ændret holdning, når hun som forsvaren siger ikke haft reelt terapeutisk forløb i relation til hendes problemer.
Teenage problemer er store i forhold til forståelse og proportioner og ikke mindst et proportionelt respons til deres situation og der ligger sikkert også nogen årsager bag. Har Kundby pigen problemer .... det kan vi vidst alle blive enige om med undtagelse af anklageren der mener at hun er en kold beregnede terrorist.
- Vi betaler en masse til at udanne spykologer og spykiatere og det er mere end nedtrykkende, hvis alt hvad de kan i denne sag er at spærre pigen inde på ubestemt tid.

Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Jeg mener nu ikke at jeg bare skriver ord. Jeg forholder mig til at hun har haft til hensigt at, hvilket må antages at der er ført bevis for, bombe en skole med børn. Noget som jeg mener ligger noget kun ud over det at have teenage problemer.
Jeg tænker også at netop den psykologiske vurdering af hende er på et niveau der rækker ud over hvad både du og jeg kan mønstre af psykologisk indsigt.
Din udlægning er at hun ikke, antageligvis, har fået en tilstrækkelig psykologisk udredning, hvilket netop er en antagelse og ikke et faktisk forhold du eller jeg ved noget om.
Jeg sammenligner hende med Omar El Hussein, som sikkert også havde en alternativ barndom, han havde desværre held med sit forehavende, hvor vi i pigens tilfælde ikke har en forbrydelse som reelt er udført.
Det ændrer ikke på at hun, meget energisk, har forsøgt at fremskaffe remedier til bombefremstilling, noget som alle kan, men hun har også planlagt hvilke mål som skulle rammes og dernæst ændret det til et andet mål.
Hvis hun havde haft held til at udføre planen, så havde vi måske diskuteret hvilke årsager der kunne ligge til grund for hendes gerning, men der ville også være fuld opbakning til at hun skulle idømmes en straf.
Hendes psykologiske profil betegner hende som egnet til straf, og den må hun naturligvis tage hvad enten det er fængsling eller forvaring. jeg synes forvaring er helt på sin plads, hvilket også skal ses i lyset af at hun ikke har udvist tegn på at hun ikke anede alvoren i det hun foretog sig, og samtidig stadig søgte ekstremismens favntag.
Hendes plan er så ekstrem at den kalder på den hårdeste straf vi kan tilbyde. Den eneste formildende omstændighed er at hun ikke nåede at føre planen ud i livet, men hvem ved hvor langt hun ville have nået, og hvem ved hvor mange børn der skulle lade livet fordi hun måske har/ havde teenage problemer.

Brugerbillede for Kim Houmøller
Kim Houmøller

Hvad skal vi med domstole, når vi på Information kan få de rigtige synspunkter frem. Dommere og domsmænd samt nævninge er jo helt overflødige.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Peter Frost
Vi kan ikke dømme andre fordi Omar El Hussein begik en terror handling.... det er ikke et argument. Skal vi endelig sammenligne så var Omar El Hussein krimminel og havde netop siddet i fængsel og var som følge der af i behov for støtte, da fængsels oplevelsen netop kan sende folk i farezonen i realtion til at gøre noget radikalt.
Kundby pigen havde en hel anderledes baggrund i og med hun var en pige på 15 år... så helt forskelligt og en af grundene til, at betvivle at hun ville føre planen ud i virkeligheden. På verdensplan tror jeg ikke der er eneste skoleskydning der er udført af en pige..... men den slags er danske spykiatere og psykologer åbenbart overhovedet ikke klar over (tragisk men vi er et lille land)....men piger og kvinder kan være store i munden, hvis de vil give igen på nogen de føler har været uretfærdige overfor dem .... det er desværre ikke så ualmindeligt.
- Jeg tror simpelthen ikke på at Kundby pigen er så meget anderledes end andre teenage piger....heller ikke selvom hun har opsøgt is.
- Jeg tror der skal nogen kompetente mennesker indover de vurderinger, som politiets spykologer og spykiatere er kommet med..... som forsvaren siger det er simpelthen ikke godt nok med den hjælp man har givet pigen.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Det svare vel til hvis en arkæolog finder en ny Tollundmand, at politiet dømmer den første pige i den vestlige verden for skolebombing/skoleskydning.....det er så usandsynligt, at de fleste mennesker med omløb i hovedet ikke kun tror det er løgn....

Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Selvfølgelig er pigen her selv ansvarlig for sine handlinger overordnet set. Uanset hendes baggrund og "fejlsyn" omkring moral og handlinger, ved hun nok inderst inde hvad der er godt eller forkert. Men systemets reaktion er systemets ansvar og dette system kunne vælge at holde hende fast nogle år og lære hende at erkende hun er på forkerte veje. Men på grund af hysteriet omkring terror, som vores eget system har været med til at så frøene til, skal vi nok vise at når vi selv kan rammes må vi slå hårdt ned. Bare se på Israel og dette lands handlinger gennem årtier. Men selvfølgelig skal hun som sådan ikke frikendes uanset hendes triste opvækst.

Brugerbillede for Jan Weis

Pubertetens æstetik.
Uden at kende til nogle som helst detaljer ud over pigens alder, kunne hele ’stuntet’ også - som udgangspunkt - ligne et mere end anstrengt mor-datter-forhold godt hjulpet på vej et kommunalt omsorgssvigt grundet inkompetence og sparegalskab …

Karsten Aaen, Torben Skov, Viggo Okholm og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Poul Solrart Sørensen, en lille 16 årig pige - Brenda Ann Spencer - gjort berømt af sangen I don´t like Mondays. Men det er naturligvis ikke hende der sidder på bænken i disse dage. At fremstille TATP er ikke en kompleks fremstillingsmetode, og hun kunne sagtens have fået hjælp via hendes kontakter. Dernæst havde hun planlagt at teste en bombe inden den egentlige terrorhandling skulle finde sted. Det virker som om at flere ønsker at hendes alder og køn skal være argument nok for at hun ikke skal straffes for hendes handlinger, noget som jeg ikke er enig i. Hendes opvækst bør heller ikke danne grund for hvorvidt hun er skyldig eller ej, g hvorvidt hun skal afsone på den ene eller anden måde. Dernæst har hun angrebet en pædagog - fordi han har været udstationeret som soldat, og derfor har ført krig mod muslimer ( hvis vi skal tro hendes eget udsagn).
Der er ingen tvivl om at der har været mange kompetente mennesker inde over hende, både før og efter hendes fængsling. De profiler der er lavet på hende er ikke grebet ud af den blå luft, og nu står spørgsmålet så om det er forvaringsdom der skal til. Måske er netop forvaring bedst for hende, da hun jo vil være under et skærpet tilsyn af læger og psykiatere i lige så lang tid som det kræver.
i den periode er hun afskærmet fra omverden i en grad så i hvert fald visse skoler herhjemme ikke skal frygte at hun genoptager planerne.
jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan sagen ville udvikle sig hvis hun bare havde sagt " jeg mente det ikke, undskyld"... ville det være nok til at hun kunne slippe med en løftet pegefinger? For nogen måske, men en planlægning der strækker sig over så lang tid, det er altså ikke en pludselig indskydelse, og derfor er hun utroværdig og måske endda kalkulerende i hendes gøren og laden.
Husk på at vi ser mange eksempler på at unge udfører terror eller forsøger at gøre det. I Frankrig standsede man en pige ( 1 ud af 3 anholdte) som var 16 år gammel. Så var der den danske unge konvertit som rejste til mellemøsten og han sprængte sig selv i luften i et angreb på en militærbase.
Så har vi et par tilfælde i Tyskland, også udført af teenagere - herunder en dreng som ville sprænge et rådhus i luften, men endte med at sprænge en rørbombe i forbindelse med en koncert ( eller var det omvendt).
Hvor er aldersgrænsen for hvornår man er ansvarlig for sine handlinger?

Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Peter Frost.
Et meget sagligt indlæg og måske kan du have ret, vi ved det ikke og medmindre du har været helt tæt på og har en faglig baggrund, ved du det heller ikke. Som sagt skrev jeg at jeg tror hun umiddelbart ved hvad der kan være rigtig og forkert, men hun vælger så et andet udgangspunkt. Du nævner den angrebne pædagog og reelt set er denne pædagog vel i princippet medskyldig i at hendes trosfæller lider, hvis man sætter sig i hendes sted. Vi som nation forbyder vold og terror i det daglige,men anerkender at vi må bruge volden til at gennemføre vores tanker om godt og ondt, vel at mærke hvis der står en valgt magt bag. Men moralsk og karmisk set er der vel ikke forskel?

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Det er rart at vide at en 15 årig der er mistænkt for at være radikaliseret af den ene eller anden art ryger direkte i isolation uden anden hjælp end hjælpen til at radikalisere sig selv yderligere, det er den hjælp vi bør forvente i et uciviliseret land som Danmark....(ironisk)..... Jeg er bange for at denne sag medvirkere til at radikalisere flere imod vores system og måske burde vi tage hele systemet op til genovervejelse.
- I denne sag henvender den ene forældre sig for at få hjælp og systemet smider så datteren i forvaring på ubestemt tid. - Der er da ingen forældre der igen henvender sig for at få hjælp. Det minder lidt om da et forældre par henvendte sig på Silkeborg kommune for at få familje rådgivning og så fjernede kommunen børnene, fordi forældrene havede hendvendt sig om at de havde nogen problemer....
- Vores system har utroligt mange tonedøve mennesker og mange af dem er født tonedøve, men de kan alså i forfremmes til poster, hvor det er vigtigt at man har lidt overblik, ikke er tonedøv og i heller ikke har forstået conceptet "problem løsning.
- Vores system går ikke ud på at smide farlige mennesker i fængsel, vores system går ud på, at hjælpe mennesker til at forstå, hvorfor man skal opføre sig ordentlig både for ens egen og andres skyld.... men det kræver at mennesker der administere det ikke er tonedøve.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Peter Frost
Hvis og hvis og hvis....
Jeg tror ikke at der er nogen skoler der er blevet mere rolige af denne dom, fordi pressen finder konstant på nye overskrifter som vi skal være urolige over.... pressen radikalisere vores samfund med alle deres overskrifter om hvad vi skal være urolige for hvis og hvis og hvis....det eller det andet..
Sandheden er at der er en alt overvældende statisk sandsynlighed for, at vi her har at gøre med en unge pige, der måske har en narcissistisk forstyrrelse, der både kan være farlig og et stort problem, specielt når det udvikler sig i socialt svage miljøer, men det skal ikke være sådan; At hvis du har en narcistisk forstyrrelse og er ung og fattig med de problemer det giver, så bliver du smidt i fængsel, men hvis du er rig og har samme narcistiske forstyrrelse, så kommer du i behandling og får lov at leve et godt liv.
Jeg har to problemer med dit indlæg og det ene er, at du antyder at jeg ikke tager det alvorligt, at et ungt menneske har den slags tanker og du antyder at jeg bare vil vifte med pegefingeren.
Det andet problem er at du ikke syntes at kunne forestille dig, at dette blot har været en slags tidsfordriv. Du ser straks en Anders Breivik for dig, der skriver et manifest på tusindevis af sider og som ikke fortæller alle og enhver at han har tænkt sig at blive terrorist... det er svært at tage det helt alvorligt når Kundby pigen fortæller flere om sine store terrorist planer og fortsætter selvom hendes tidligere lærer og mor fortæller hende at de vil anmelde hende.....Kundby pigen er ikke en Anders Breivik, det bør stå klart for enhver og jeg tror helt sikker der kan være nogen narcisistiske forstyrrelser, som gør at Kundby pigen nemt vender folk imod sig og som konsekvens af det, så indentificere Kundby pigen sig men mennesker, som står uden for samfundet.... men statisk er der overvældende bevis for, at disse forstyrrelser ikke vil lede til at hun sprænger nogen eller noget i luften. For at sprænge skoler i luften så kræves der en hel anden type, end den type der gør opmærksom på og fortæller om sine terroristiske tendenser. Narcissime kan udvikle sig voldeligt og gør det også for Kundby pigen, men det skal tjene en sag, hvor narcissimen tiltrækker sig opmærksomhed som værende bedre og mere retfærdig end andre og selvom narcissister er forblændet af dem selv, så er jeg ret sikker på at narcissismen ikke i sig selv er parat til at sprænge en masse børn i luften. Planen om at sprænge børn i luften er der imod effektiv til at skabe opmærksomhed på en selv, men kun hvis man betror sig til andre, hvilket Kundby pigen gør.

nils valla, Niels Nielsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Poul Solrart Sørensen, jeg forholder mig ikke til en masse hvis´er men derimod til en gennemarbejdet sag fremført for domstolen, hvor pigen har været repræsenteret af en af danmarks nok bedste forsvarsadvokater. Du har derimod taget det standpunkt at hun kort og godt mangler kærlighed og omsorg. Det er naturligvis logik at mennesker som har haft en omsorgsfuld opvækst uden svigt er mindre disponeret for sådanne handlinger, men det fratager ikke en noget ansvar selvom man har lidt skade under sin opvækst.
Jeg tror ikke at der er nogen der i sin vildeste fantasi kunne forestille sig at hun en dag ville stå i den her situation, men nu er det endt sådan. Hendes personlige omstændigheder underkender ikke det faktum at hun har haft til hensigt at udføre en terrorhandling, og det har vi nu rettens ord for. Mig bekendt har forsvareren gennem sin argumentation plæderet for frifindelse under henvisning til at hun kunne være standset tidligere, go at pigen ikke havde haft til hensigt at udføre terrorangrebet - hun ville bare have opmærksomhed.
Her frister jeg skæbnen og siger " og hvad så?" Vi skal nu TRO på at hun ikke ville gøre det, selvom alle hendes handlinger både før og efter anholdelsen vidner om at hun var radikaliseret. Netop derfor er den ekstra bevisfremlæggelse jo relevant - hun begræder ikke jo ikke hendes situation, tværtimod.
Derfor er det mere nærliggende at antage at hun ville have gennemført et angreb i én eller anden form - måske for opmærksomhedens skyld, men det kan eventuelle ofre jo ikke bruge til noget.
Hun er over den kriminelle lavalder, og hendes psykologiske profil vidner om at hun ikke er retarderet, ergo må det være rimeligt at antage at hun er bekendt med alvoren af hendes hensigter og hendes gerninger.
Derfor har jeg meget svært ved at se noget formildende ved hende, bortset fra at det ikke nåede så langt at vi skulle begrave børn fordi hun savnede opmærksomhed.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Peter Frost
Dit argument er at fordi dansk skattepolitk er gennemarbejdet, så har vi en fornuftig skattepolitik - det kan vi vidst begge være enige om ikke er tilfældet. Se på sagen istedet for at se på de såkaldte autoriteter, der for manges vedkommende har deres job fordi de bedømmer præcis som deres arbejdsgivere syntes de skal...
Pigen er selvskadende og har et tons psykologiske forstyrrelser, der delvis har deres årsag i miljøet og at kommunen istedet for at fjerne hende brugte hende som en slags støtte for hendes mor. Det er bevisligt, at det er meget skadeligt og forstyrrende for børnene, hvis de bliver opfattet som den voksne i forhold til deres forældre.... det er det stik modsatte, af den forventning børn som er født med nemlig, at der er en voksen til at hjælpe og vejlede.
- Kundby pigen ikke haft den opbakning nogen steder og jeg er ret sikker på, at det ansvar der angivligt skulle være anbragt på Kundby pigens skuldre har været med til at nedbryde hendes proportions sans.
At betragte Kundby pigen på 15 år som en terrorist lighed med Breivik er helt latterligt specielt når man høre den optagelse hendes lærer havde lavet med hende, hvor hun søger efter hvad hun skal sige for, at lyde som om hun har styr på det samtidigt med at hendes stemme nærmest bæver....hun har haft et sammenbrud på et tidspunkt efter min mening.
- Det er umenneskeligt at sammenligne Kundby pigen med hendes baggrund med en terrorist der skal sidde i fængsel og ikke som en pige på 15 der skal i behandling for hvad kommunen, skolen, kammeraterne, hendes læge og alle andre der skulle have været opmærksomme på hvad den stakkels pigen gennemgik - pigen både lyder som og virker på mig som en der har haft et psykisk sammenbrud og som bare på må og få fægter sig igennem.... det betyder ikke at hun er en nem person at have med at gøre, det betyder tværtom at hun kan være meget nærtagen, selvretfærdig, stædig og andet, der har styret hende, fordi hun har været på den yderste kant af et sammenbrud, hvor proportionerne er blvet forvrænget - men der er vel ingen af de psykiatere der har undersøgt hende, der har hørt om at piger på 15 kan blive psykotiske ...
Hvis jeg pludselig havde stået og skulle være den voksne eller fungere som en slags voksen støtte for mine forældre som 10 årig uden opbakning fra kommunen, men nok som et led i kommunens spare foranstaltninger, så tror jeg også have følt mig presset ud i nogen proportions forvrængninger .... glem ikke skolen der tilsyneladene ikke støtter hende.

nils valla, Niels Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Poul Solrart Sørensen, du kan ikke konkludere at fordi jeg har tiltro til en given retssag at jeg så også har tiltro til skattesystemet. Det er da helt ude i hampen.
Jeg kan jo ligeså påstå at hun simulerer hendes psykiske lidelser - hvor stiller det os så henne?
Min holdning er derfor at hun er blevet behandlet lige efter bogen i forbindelse med anholdelsen, og at de lægefaglige udtalelser der er kommet også er i orden.
Hendes forhistorie siger også noget om at der skam HAR været megen kontakt med de sociale myndigheder, og at man har forsøgt at råbe højere instanser op. Desværre, kan man næsten sige, har systemet ikke kunne hjælpe i tilstrækkelig grad, men det fjerne bare ikke hendes ansvar og hendes terrorplaner.
Derfor er hun skyldig i min optik, og skal naturligvis idømmes en passende straf, som jeg har stor tiltro til at vores retssystem sagtens kan fastsætte.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Peter Frost
Nej du kan ikke bare påstå at hun simulere psykiske lidelser, fordi den slags problemer kan bevises. Vi ved nemlig en masse om psykiske lidelser og hvad de kommer af.
- De lægefaglige udtaleser er bestilt arbejde af politiet og svare lægen rigtigt efter politiets mening, så får lægen mere arbejde.
Den statistiske mulighed for at en pige på 15 i den vestlige verden - et pige der ikke er ude af puberiteten - ville gennemføre en bombning af en skole er stort set lig nul, men her i Danmark er vi ikke så stærke i den slags facts, så vi må leve med at blive til grin. Selvfølgelig har Kundby pigen gjort noget strafbart i og med hun har truet sine kammerater, men det her handler ikke om islamisk terror, men der imod om bombetrusseler imod en skole.
Kundby pigen er et stort råb om hjælp og hun forsøger at være dramtisk for at få den opmærksomhed der gør at nogen høre hun råber om hjælp.

Brugerbillede for Karsten Aaen
Karsten Aaen

Angående forvaring:

Hvorfor tror alle dog både her og på adskillige tråde på Facebook, at forvaring i sig selv medfører, at man som afsoner/kriminel :( er under opsyn fra læger, pædagoger og psykiatere! Det er man altså ikke! Folk der har begået drab :( f.eks. Amagermanden som er idømt forvaring på ubestemt tid, afsoner altså i et helt almindeligt fængsel - eneste forskel er at han, og de personer dømt til forvaring på ubestemt tid, ikke aner, hvornår de kommer ud i samfundet igen - om overhovedet! Kun personer der er psykisk syge f.eks. har schizofreni eller lign. kan få behandling i fængsel; de afsoner på retspsykiatrisk afdeling...

ps: Retslægerådet har helt klart sagt i sin udtalelse, at den 15-årige (nu 17-årige Kundby-pige) IKKE er psykisk syg! Men er (meget) umoden af sin alder, dybt naiv mm.

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

Angående terrorloven:

At pigen er blevet dømt helt efter bogen er ikke garanti for at hun er blevet dømt retfærdigt - det kræver, at loven er retfærdig. Det er der så nogen der mener, at terrorloven er, mens der er andre, fx mig, der mener at den er et stykke politisk makværk, lavet i panik.

Er der overhovedet nogen i denne sag, der er kommet til skade? Ud over pædagogen, den tidligere lejesoldat, der blev overfaldet, synes det ikke at være tilfældet. I mine øjne er dommen udtryk for proportionsforvrængning, et overfald giver normalt en tidsbestemt straf. Men dommerens hænder har været bundet af en elendig lov.

Målet med terror er at skabe frygt og panik. Det er lykkedes terroristerne i en sådan grad, at man i dagens Danmark sætter forvirrede og forstyrrede unge mennesker i forvaring på ubestemt tid.

Nordmændene synes ikke helt at være gået fra snøvsen. Brejvik, en voksen mand, som udenfor enhver tvivl var terrorist og massemorder, slap med 21 års fængsel. Norge er nemlig en retsstat, hvor fængselssystemets formål er at skabe gode naboer og ikke recidivister.

Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Nu fik hun så sin straf. 6 års fængsel, og det er vel ganske passende set i forhold til hendes planer om at bombe en skole, samt angrebet på en pædagog. Hendes afsoning ender om relativ kort tid, og så bliver det spændende at se om det har haft en virkning.
Nu er hun i hvert fald i systemet, og på politiets / PETs radar, hvilket man kan håbe også har en virkning.
Dommen er helt efter bogen, i og med at hun har haft til hensigt at slå mennesker ihjel, og fordi hun har stukket et andet menneske ned. I "bogen" står der at man naturligvis ikke skal gøre sådan noget, og at der udmåles en straf som er passende i forhold til forbrydelsens omfang.

Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

6 års fængsel er sgu lang tid for at have haft højtflyvende planer, som ikke blev til noget.

At være på politiets radar betyder intet, de har alligevel ikke personale til at mandsopdække folk. Problemet er, som jeg ser det, at vi alle er potentielle terrorister, og at intet derfor kan beskytte os mod terroranslag. Selv i det mest finmaskede overvågningssamfund vil man kunne gå under radaren.

Men dommen kunne have været værre, det glæder mig, at dommerne trods alt stadig har lidt spillerum.

Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Peter Frost
Fængsel er vanvid i dette tilfælde. Selv hun ikke er sindssyg, så tror jeg hun er eller lige har været igennem et sammenbrud på grund af svigt. Det der er brug for er, at tage hende ud af disse kriminelle rammer og så få etableret den proffesionelle støtte, som et mennesker der har haft et sammenbrud eller vakler på kanten af et sammenbrud har brug for, så vedkommende igen kan finde fodfæste i sin tilværelse... det er det der er brug for.

Brugerbillede for Peter Frost
Peter Frost

Poul Solrart Sørensen, eksperter har vurderet at hun ikke skal i forvaring og at hun ikke har en sindslidelse ( det kan man så undre sig over, da en sådan planlægning hun har gennemført alt andet lige viser en form for psykisk ustabilitet).Jeg hæfter mig ved at eksperter har sagt god for at hun skal afsone 6 års fængsel, og nu afventer vi om afgørelsen ankes af parterne.
Umiddelbart er 6 år passende.
Systemet træder nu nok til, og mon ikke hun får udelt opmærksomhed fremover. Så kan det være at hendes sind retter sig - eller ikke.