Milliardbesparelse på digitalisering er langt fra kommet i hus

Ifølge Rigsrevisionen og Statsrevisorerne er besparelser på en milliard kroner om året ved postdigitalisering langtfra nået. Kun en femtedel af besparelser på en kvart milliard er kommet igennem i staten. SKAT har måttet gennemføre store besparelser for at lukke hullerne. Økonomiprofessor vurderer, det desuden har kostet Post Danmark 300 millioner kroner årligt
Igennem de sidste ti år har Post Danmark fyret ca. 1.000 mennesker om året, og værdierne i virksomheden er langsomt men sikkert reduceret til stort set ingenting. Men postens lidelser blev for alvor acceleret, da Folketinget i 2011 vedtog, at tankerne om total digitalisering skulle føres ud i livet

Igennem de sidste ti år har Post Danmark fyret ca. 1.000 mennesker om året, og værdierne i virksomheden er langsomt men sikkert reduceret til stort set ingenting. Men postens lidelser blev for alvor acceleret, da Folketinget i 2011 vedtog, at tankerne om total digitalisering skulle føres ud i livet

IVAN RIORDAN BOLL
15. april 2017

Det er ikke kun Post Danmark, der er hårdt ramt af den offensive digitalisering af den offentlig post. Den offentlige sektor har kun været i stand til at høste en mindre del af den milliardbesparelse, som Finansministeriet havde stillet i udsigt, og det har blandt andet medført besparelser i SKAT.

»Når der mangler penge i SKAT, så betyder det, at der er opgaver, der ikke bliver løst,« konstaterer professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh.

Da embedsmændene i Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet begyndte at lægge nogle af den vestlige verdens mest ambitiøse planer for en komplet digitalisering af al offentlig post, havde de langtfra forestillet sig, at det på den ene side skulle blive medvirkende til at rive benene væk under det danske postvæsen og på den anden side føre til millionbesparelser og færre årsværk i SKAT.

 

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Henrik holm hansen
Henrik holm hansen

JEG SAVNER POLITIKERE SOM HAR MOD TIL AT SIGE DETTE ER EN SPAREØVELSE istedet for alt det udenomssnak!!!!!!!

Brugerbillede for Christian Lucas
Christian Lucas

Det er banal brugtvognshandler politik. Hvorfor bliver denne fadæse ved? Det er interessant at så mange politikere idoliserer det private erhvervsliv når deres elendige "track record" ikke ville have overlevet første aktionær møde.

PS. Hvordan går det, Corydon? God løn?

Tue Romanow, Torben Arendal, Anker Nielsen, Albertina Vistoft, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Peter Jensen, Lise Lotte Rahbek, Anne Eriksen, Søren Roepstorff, Hans Larsen, Flemming S. Andersen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Når der spares et sted, flytter omkostningerne et andet sted hen.
Det er simpelt.
Meget simpelt.
Og det gælder hver eneste gang.

Når kunden køber en ting billigt, spares der i butikken, på lageret eller på personalet.
Når posten digitaliseres, betaler postvæsnet og dets ansatte og dagpengesystemet.omkostningerne. Og når landets politikere er mest interesseret i egne karrieremuligheder, betaler samfundet og borgerne omkostningerne.

PS. Er der andre end mig, der er bekymrede for, hvem der skal betale omkostningerne efterhånden som vi plasterer omgivelserne til i plastik, sprøjtegifte (undskyld, "planteværn") og tungmetaller?

Tue Romanow, Torben Arendal, Egon Stich, Anker Nielsen, Kim Houmøller, Albertina Vistoft, Haj Møller'n , Flemming Berger, Hans Larsen, Anne Eriksen, Søren Roepstorff og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Eriksen

Man behøver efterhånden ikke være i tvivl om, hvornår noget er en spareøvelse...
Hvis noget er smart, hurtigt og effektivt - så er det en spareøvelse.
Hvis det drejer sig om afgiftsnedsættelser, hurtigere uddannelser, skattefordele og nye diagnoser, så er det erhvervslivet og de velbjærgede, som bliver tilgodeset!

Brugerbillede for Henning Kjær
Henning Kjær

Det er totalt fantasiløst at effektivisere med digitalisering igen igen, og hver gang det slår fejl, får de tilgivelse.
Rækken af fejlslagne digitaliseringsprojekter er meget længere end jeg kan huske. Statens IT, politiet, Skat, Tinglysning, jobcentre, folkeskolens nationale tests, ...
Produktiviteten i det offentlige falder i lange perioder, voldsom besværlig implementering, dårlige kunde- brugeroplevelser, ...
Infrastrukturen til digitaliseringen er mangelfuld mange steder og omkostningen til en god infrastruktur er staten ikke parat til at bidrage til. De har bare solgt infrastrukturen til et privat selvskab.
Selvfølgelig er der er også god og fornuftige digitalisering, men kan det betale for de milliarddyre fejlslagne digitaliseringsprojekter?
I 2010 udtalte digitaliseringschef i Finansministeriet Lars Frelle-Petersen, "Når vi over de seneste år har skønnet forkert i størrelsesordnen en milliard kroner, så er det tydeligt, at vi har et for dårligt overblik over projekterne,” + "at projekterne er ugennemtænkte, indebærer en meget høj risiko for fejl og forsinkelser".
I 2009 viste tal fra finansministeriet, at 15 statslige it-projekter siden 2001 er endt i forsinkelser og budgetoverskridelser. Flere af dem gik galt fra starten og er endnu ikke færdige i 2010.
Et det blevet bedre?? det føles snarere som om indlæringkurven er meget flad.

Torben Arendal, Karsten Aaen, Søren Roepstorff, Anne Eriksen, Kristen Carsten Munk, Torben K L Jensen, Peter Jensen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Hvis nogen siger noget skammeligt om offentlige it-projekter, kastes skammen straks over på dem selv. "Nåh, du er nok ikke med på noderne, du er bagud, du kan ikke følge med". Sådan en mulig håneposition vil ingen offentlig leder frivilligt sætte sig selv i, derfor siger de god for alle projekter, hvis der ifølge oplægget er penge at spare.

Lederne synes, de har gjort noget godt, når de har stemt for besparelser, og undgået at udstille deres manglende it-forstand.
(Som i parentes bemærket ville have stoppet projektet, eller aldrig sat det igang, hvis den ikke havde manglet).

Anne Albinus, Søren Roepstorff, Anne Eriksen, Flemming Berger og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Albinus

Kronik 25.11.13 af
finansminister Bjarne Corydon, økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager og formand for KL Erik Nielsen

"Hver gang, vi sparer en krone på frimærker, er der en krone mere til behandling på sygehusene. Hver gang, vi sparer en krone på sagsbehandling, er der en krone mere til pasning og undervisning af vores børn. Og hver gang, vi sparer en krone på at trykke blanketter og taste dem ind i databaserne, så er der en krone mere til pleje af vores ældre." citat slut

Brugerbillede for Jesper Frimann
Jesper Frimann

Det er jo fordi, de her 'besparelser' i 9 ud af 10 tilfælde bare er 'suboptimeringer' der flytter udgifterne andre steder hen. Eller så er det nogen, der laves for at gøre offentlige kasser til 'tag selv bord' for dem, der har betalt for politikerne.
Lige den her med digital post, viser jo at man ikke er i stand til at lave en ordentlig business case. Man er for at sige det lige ud rygende inkompetente. Den porto man sparer, er jo omsætning i et offentligt selskab. Det vil sige, som vi ser nu, så betyder, at det at man skal poste milliarder i den virksomhed. En virksomhed som forresten har solgt ud af Post Danmark's værdier og fordelt pengene til den danske og svenske stat.
For at sige det lige ud så er man ikke dygtige nok i ministerierne til at lave en business case der er grundig, dyb og omfattende nok til, at man tager alle faktorer med. Og man er heller ikke god nok til at eksekvere større IT projekter efter at man solgte Datacentralen og KMD.

// Jesper

Brugerbillede for Peder B.

Indgår energiforbrug mon i Digitaliseringstyrelsens beregning? Der bliver brugt megen el til de computere og smartphones, vi bruger til at E-boks, skat.dk m.m. Derudover bruger servere hos E-boks stigende mængder energi i takt med, at mængden af lagrede dokumenter stiger. Det samme tilfældet for Hotmail og lignende. Ofte bruger vi energi og ressourcer til printning af dokumenter. Det samlede energi- og ressourceforbrug æder uden en tvivl en væsentlig del af besparelsen ved digitalisering kommunikationen.

Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen
Hans Jørn Storgaard Andersen

Hold da helt op, hvor der er flere Kloge-Åger, der ved bedst :-)
Med undtagelse af Anne Albinus, der går tilbage til 2013 og fremkommer med et citat, der er værd at notere igen: "Hver gang, vi sparer en krone på frimærker, er der en krone mere til behandling på sygehusene. ,,,"

Så er der sørm'e en, der er imod E-boks til brug ved kommunikation mellem borgere og samfund! Det er bare "suboptimeringer" ... ærlig talt. Jesper Frimann mener, at det er en "omsætning i et offentligt selskab", eg. at det er "gratis". Er postbudet måske gratis? Selvom han ikke ringer 2 gange mere hver dag på din dør, men kun en enkelt gang om ugen??

Hver gang man opfinder nye ting og skal implementere dem i virkelighedens verden, så begås der fejl. Selvfølgelig gør der det - men alternativet er ikke at opgive og så blot fortsætte med de "gamle, prøvede systemer". Det er at finde ud af, hvad fejlen var og så se at få rettet den og tilpasset systemerne til de evigt skiftende virkeligheder.

Personligt har jeg arbejdet med digitatlisering af biblioteker. Så de næsten kan køre uden menneskelig betjening hele døgnet rundt via http://bibliotek.dk
Desværre havde man ikke forudset dengang i 1970erne, at bøger blev hvermandseje, fordi de blev digitale - så de gamle biblioteksmodeller er ved at være forældede i en verden, hvor Internet og alskens små iDippeDutter har overtaget formidlingen. Det eneste, der er værd at bevare, kan ikke automatiseres - det er lektørudtalelserne, dvs. kloge hoveder, der afgør, hvad der er god litteratur og meningsfyldt information. Desværre, fordi et begreb som "fake news" mv. har sneget sig ind ad bagdøren.