Læsetid: 6 min.

Nyt udspil skal løfte de mindste børns læring. Dog ikke med flere pædagoger

Der er blevet snakket folkeskole i årevis, men nu er de yngste børn i daginstitutioner endelig kommet i fokus, mener børne- og socialminister Mai Mercado, som er på vej med dagtilbudsudspil, der skal løfte de mindste børns læring. Det kommer dog ikke til at betyde flere pædagoger i daginstitutionerne
Der kommer ikke flere pædagoger, hvis det står til børneminister Mai Mercado. Til gengæld skal forældre i højere grad inddrages.

Der kommer ikke flere pædagoger, hvis det står til børneminister Mai Mercado. Til gengæld skal forældre i højere grad inddrages.

Sigrid Nygaard

3. april 2017

Der går ikke mange sekunder, før den 36-årige Mai Mercado siger ordet familie. For den konservative børne- og socialminister er familien grundstammen i vores samfund. Den er nøglen til de muligheder, vi får i livet. Det har Mercado fået med sig, fra hun tog sine første spæde ungdomspolitiske skridt i det fynske, og senere som byrådsmedlem i Odense fra 2006-2011.

»Det er naturligt for mig som socialkonservativ at se familien som udgangspunktet. Jeg er formet af konservative politikere som Palle Simonsen (social- og finansminister i 80’erne og socialpolitisk ildsjæl, red.), så det ligger for mig som en massiv del af den konservative tankegang at passe på de socialt udsatte,« siger Mai Mercado, der gik direkte fra barsel med sit andet barn til posten som socialminister i november, hvor hun også fik daginstitutionsområdet med fra Undervisningsministeriet.

Siden hun blev valgt ind i Folketinget i 2011, har Mai Mercado været børne- og socialpolitisk og politisk ordfører, men er måske mest kendt for at have sat sindene i kog med provokerende udmeldinger.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Alle regeringer i min levetid (og formentlig også før) har rost sig selv for at gøre en masse for børnene, familien o s v.

Og det vil alle fremtidige regeringer såmænd også gøre.

Hvornår når vi Utopia - det må da efterhånden ligge "lige om hjørnet"?

"Børne- og Socialministeren har familen i fokus",- javel. Men hvordan hænger det sammen med at børnene opdrages i skolerne til at være robotter i forbrugssamfundet?

June Beltoft, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Jørn Andersen og ulla enevoldsen anbefalede denne kommentar
Morten Blicharz Nielsen

Det er da fint nok at lære børn sprogfærdigheder. Men hvor er læringsmålene for den almene dannelse, der skaber hele og selvstændigt tænkende mennesker. Der kan være sociale, samarbejde og tænke ud af boksen?

Lillian Redam

Nu er det stadig helt grundlæggende viden, ikke kun for en pædagog, at sprog udvikles ved at man taler sammen. Problemet i dagens daginstitutioner er, at der er alt for mange børn, der mangler voksne til at tale med. Gennem kommunikation, samvær og gode relationer udvikles børn (og voksne) og uanset nok så fine læreplaner, så vil intet lykkes, hvis der grundlæggende er en konstant mangel på de pædagoger, som skal sætte det hele i gang. Så modarbejder man i stedet den gode udvikling og risikerer at skabe børn, der lider af omsorgssvigt.

Niels Duus Nielsen, Morten Blicharz Nielsen, June Beltoft og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

En ordentlig normering er alfa og omega for god læring og dannelse i daginstitutionerne. Mercado kan snakke nok så meget om familiens vigtighed, men det yderst tiltrængte løft udebliver, især for de mange børn der virkelig har behov for en ekstra indsats, når der ikke er voksne, uddannede mennesker til at tage fat. Det er en god idé med videreuddannelse, men hvordan skal det kunne lade sig gøre i praksis at frigive personale til kurser i de tyndt bemandede børnehaver og vuggestuer? Resultatet bliver endnu flere vikarer og medhjælpere uden uddannelse, som skal dække ind, hvis der da overhovedet er budget til den slags luksus. . Uden bedre normering kan ministeren kigge i vejviseren efter bedre læring, dannelse og OMSORG , EMPATI OG UDVIKLING!

Ole Christiansen

Selvfølgelig kan man udtænke store forkromede mål for børnene, samtidig med at man fyrer personalet i daginstitutionerne.
I politikernes verden har de ting intet med hinanden at gøre.
-som situationen i SKAT jo netop har vist med al tydelighed.

Niels Duus Nielsen, Morten Blicharz Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henning Nielsen

Hertil og ikke længere.

Vi off. ansatte kan være helt til stede og gøre alt, hvad man muligt kan gøre for børn helt ned til 1 år, men vi er ikke i stand til at være mor og far.

Hvis vi vil støtte børn fra hjem der er mere eller mindre dysfunktionelle, skal vi bruge andre og mere indgribende midler.

Mor og far skal klædes langt bedre på til at give børnene netop det, de har brug for: stabile, nærværende voksne, der sætter tydelige og kærlige rammer, fx a la faste spisetider med ernæringsrigtig mad, faste sengetider med omsorgsfulde ritualer. Stimulerende leg og samvær.

Vi er helt nede i basis, for mangler det, så kan hverken lærer eller pædagog reagere meningsfuldt.

Jeg synes, at det er opløftende, at vi har fået en børne- og socialminister med masser af livserfaring fra og indsigt i et bredt udsnit af familie- og livsforhold og de mennesker, der er i dem. Og det er dejligt, at hun vælger at tage udgangspunkt i sig selv. Det er jo trods alt den, man er nærmest.