Læsetid: 8 min.

Moderat imam, ekstrem debattør

I 20 år har den dansk-tyrkiske imam Fatih Alev været en kontroversiel figur i den danske offentlighed. Først som progressiv imam, der ville forene islam med det danske demokrati. Siden kritiseret som radikal efter markante udtalelser om dødsstraf, kvindelige imamer og stening. Og siden sommerens kupforsøg i Tyrkiet har han markeret sig som den mest offensive forsvarer af præsident Erdogan og AKP. Mens Fatih Alevs synspunkter er forblevet de samme, har omverdenens reaktion ændret sig
Fatih Alev har selv beskrevet, hvordan han oplevede konfrontationer mellem sin tro og den danske kultur under hans opvækst i Ishøj, hvor han er født.

Fatih Alev har selv beskrevet, hvordan han oplevede konfrontationer mellem sin tro og den danske kultur under hans opvækst i Ishøj, hvor han er født.

Jens Henrik Daugaard

13. maj 2017

Imamen Fatih Alev bryder sig ikke om den tyrkiske landsfader Kemal Atatürk og landets sekulære tradition. Det er vigtigt for ham, at muslimer deltager i samfundet og respekterer Danmarks love, så længe de bor i landet.

Islam skal ikke ’spærres inde’ i moskeerne, men tolkes ind i en dansk kontekst. Men han er imod kvindelige imamer, ivrig forsvarer af Erdogans religiøse AK-parti i Tyrkiet og nægter at tage afstand fra stening som straf for utroskab.

Det mente Fatih Alev for 20 år siden, og det mener han i dag. Ph.d.-studerende ved Lund Universitet Jesper Petersen, der har forsket i muslimske miljøer i Danmark og fulgt Fatih Alev, beskriver ham som »uhyre ærlig og bemærkelsesværdigt konstant i sine synspunkter«.

Det samme kan ikke siges om samfundets syn på Fatih Alev og den tolkning af islam, han er eksponent for. Dansk Folkepartis indtog i dansk politik, stramninger af Udlændingeloven, international terrorisme og Muhammed-tegninger har ændret den offentlige samtale om islam og integration fundamentalt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Dorte Sørensen
Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mathias Sindberg

".......og nægter at tage afstand fra stening som straf for utroskab."

Vi skal lige have med, at det kun er de utro kvinder, der risikerer at blive stenet.
De mænd, der måtte være en del af samme utroskab - eller udøver deres helt egen ditto - risikerer ikke stening.

Det er umuligt at respektere.

Flemming Berger, Mette Poulsen, ingemaje lange, Peter Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Finn Thøgersen, Hans Aagaard, Lars Jørgen Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg er ikke "skrift klog" i de hellige bøger. Men står der ikke at også manden skal stenes - ligeledes er stening også med som straf i Biblen.
Så jeg har forstået debatten gennem årene med de her nævnte imaner, har de ikke ville tage afstand fra stening fordi det står i de hellige skrifter - MEN de har begge sagt at de ikke går ind stening og slet ikke i et land som Danmark. Hvorfor skal den debat blive ved og ved ??????

Charlotte Svensgaard, Peter Andersen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
David Henriksen

Der står også grimme ting i andre hellige skrifter til dem der tror at det kun er islam der har er problem med det.

Anne Mette Jørgensen

Ja, der er også andre hellige skrifter, hvor stening står, men ingen steder så vidt jeg er orienteret, forsvares det i dag.
Flere islamiske lande gør jo desværre brug af NU.

Peter Hansen, Hans Aagaard og Lars Jørgen Hansen anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

I Kristendommen er stening afskaffet af Jesus, men ja, læser man kun første halvdel af Biblen, så kan man godt misforstå det.

Johnny Winther Ronnenberg

Det ville have klædt Information at lave et reelt interview med Fatih Alev og nej dem giver han ikke mange af mere, for de handler altid om at han skal tage afstand til stening med mere. På trods af at han offentligt flere gange har sagt, det ikke er hvad han ønsker i Danmark. Der er sjovt nok ingen der forlanger af indremission, at de skal tage af stand fra de samme ting.

Vi der kender ham fra den virkelige verden som mand, menneske, ægtefælle eller bare som kollega vi ser nogle helt andre sider af ham. Vi ved, at han er et venligt og eftertænksomt menneske der både er lyttende, veluddannet og meget belæst og oven i købet et meget pædagogisk menneske der gør det svært tilgængelige forståeligt for fodformede danskere.

Jeg er i hvert fald glad for at have arbejdet sammen med ham og for at have fået lov at se nuancerne.

Karsten Aaen, ingemaje lange, Peter Andersen og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Stenen er så godt som afskaffet over alt. Det er enkelt tilfælde, som de bliver appelleret og afvist. I Saudi Arabien er der noget med sodomi men ikke i utroskab sager. der var enkelte tilfælde i afganistan, Kurdistan og Iran. Jeg kunne ikke se noget som er anvendt systematisk, eller nedfældet i lov. Se på (Wikepedia). Men der findes stenen slet ikke i Tyrkiet, så det er bedre lade Alev selv udtale sig om det. Det er nogle som kan lide de slags historie af perversitet.

Karsten Aaen og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Svend Jespersen

Fatih Alev har ifølge ham selv ikke nogen mening om, hvordan et samfund indrettes bedst muligt, hvad han mener om stening, brug af pisk eller lignende "politiske aspekter" af islam. Som han selv skriver i Kristeligt Dagblad 30. maj, 2002:

"Jeg er som regel frisk på at besvare spørgsmål om alt mellem himmel og jord, der har relevans for debatten om Islam. Naturligvis med den begrænsning, at jeg ikke skriver ud fra, hvad jeg personligt mener, men ud fra hvad jeg kan finde af oplysninger i det islamiske kildemateriale."

Her godt 1400 år senere er det stadig kun hans gud og profeten, som bør have en mening on den slags. Og et nærliggende spørgsmål ville så være, hvor "moderat" et sådant synspunkt egentlig er A.D. 2017, 1438 år efter profetens flugt fra Mekka ifølge islamisk kalender.

https://www.religion.dk/synspunkt/islam-og-stening-et-samlet-svar-af-fat...

Hans Aagaard, Søren Lindved og Charlotte Svensgaard anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Jules Michelet (1843) han er fransk og ikke hvem som helst, siger: De germanske folk naturligvis også skandinavere, fortsætter civilisationen men de begyndte den ikke, romere og grækere begyndte men fortsattede den ikke,, Men Franskmænd... Det glemmer man at fortælle det til naboen.

Johnny Winther Ronnenberg

Touhami Bennour
14. maj, 2017 - 00:41

Civilisationen startede længe før det, nemlig i det hedengangne Mesopotanien der dækkede en stor del af Mellemøsten, der blev de første skriftsprog skabt og der blev grundstenene til matematik skabt og det er lidt over 5000 år siden, på det tidspunkt var der ikke rigtigt noget Europa overhovedet..

https://da.wikipedia.org/wiki/Mesopotamien

Vi tror, at vi er verdens navle, men det er vi ikke, Grækenland, Italien og Tyrkiet var de naturlige overgange da man opfandt både og navigation længe før europæerne fandt ud af at bygge huse.. Det er bare en tanke der ligger os meget fjernt, at vi var så primitive og at de var så veludviklede ;-)

Eva Bertram, Karsten Aaen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Johnny W. Ronnenberg
Rigtigt. Men jeg citerede en fransk historiker ( Jules Michelet) han vil karakteriserer Europa´s Folk. Det så sådan ud som han gjorde: Grækere og romere der startede, disse blev rend over ende af germaner,så begyndte de(Ger) at dukke op overfladen. Men siger også noget om franskmænd, som for ham er noget specielt. Frankrig har forskellige navne:personne, Revolution. Men for at gå tilbage til begyndelsen; Mesopotamien, Egypten, Fønikere ( Alfabetet fra dem) høre til old tiden. Men i moderne tid begyndte af Arabere eller Islam. Jules Michelet siger om dem: Arabere har gjort verden mere rig og begavet i sin daverende tid. Han siger :Grekere har skinket verden tekniken for logik, men arabere gav verden tallogik, aritmetiken og algèbra; nødvendige instrumenter til videnskaben. Jules Michelet levede i Napeleons tid og også i Napoleon III tror jeg. Mange ved ikke at Islam har haft en tid mellem 8-15 år hundert og det var slut, For tror historien er lineært hvor mennesker lever som dyr, hvis de falder det er fordi det er bare dumme, Der var hverken Imperialism eller krig mellem dem, eller slaveriet eller kolonialism etc. Araberne har tabt til vesten i 15 århundert, og det det vi ser nu. Hvis du er interesseret der er en bog skrevet af Eugene Rogan og den hedder: "Arabernes historie". Det er oversat til dansk.

Charlotte Svensgaard

@Touhami Bennour; det er sikkert meget godt hvad en franskmand har sagt i 1843 udfra hans daværende viden. Men hvad har det at gøre med hvad en nutidig imam prædiker i en dansk moske i dag?

Jan Weis, Hans Aagaard, Morten Pedersen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Fri os fra falske forkyndere; de har overhovedet ingen berettigelse i et moderne samfund, hvor gudsdyrkelse (overtro) burde være en privatsag.

Touhami Bennour

det har ikke noget med imamen. Men det var et svar til nogen som talte på en måde det ikke har at gøre med imamen.

Peter Hansen

Jeg forstår egentligt ikke hvad Fatih Alev laver i Danmark, hvad er hans mål, er det at påvirke herboende, og måske oven i købet, danske statsborgers meninger og holdninger hen i mod den islamiske fascistoide ideologi, ligesom den nu er ved at blive indført i Tyrkiet i en blanding af religion og diktatur?

Igen bliver man chokeret over, at en mand der har levet så mange år i vores demokratiske land, slet ikke lader sig påvirker, eller stædigt ikke vil lade sig påvirke (integrere), og dermed ikke lade sig udvikle som menneske, men holder fast ved og aktivt dyrker århundrede år gamle dyder og dogmer, trist!

Jan Weis, Hans Aagaard, Charlotte Svensgaard og Søren Lindved anbefalede denne kommentar
Morten Pedersen

Hvis man bekender sig til koranen går man vel ind for de politiske ting den dikterer omkring samfundets indretning, og det er ikke så få. I Danmark og Vesten snakker man helst udenom det faktum, godt hjulpet af en stor del af venstrefløjen, der taler om Indre Mission og Det Gamle Testamente selv om Indre Mission ingen politisk rolle spiller, og heller ikke ønsker det (bortset fra spørgsmålet om abort) og Det Gamle Testamente ingen rolle spiller i Vesten eftersom Jøsses kom med et helt andet budskab som ønsker at transformere det Gamle Testamentes budskab. Det er det Nye Testamente, hvis værdier udbredes fra Folkekirken.

Peter Hansen, Jan Weis, Hans Aagaard og Peter Møllgaard anbefalede denne kommentar

Utroligt hvordan "frihedseleskende liberalister " ikke kan fordrage andre med et andet livssyn end den "vestlig"?

Sikken berigelse.
Hvad nu, bare et enkelt eksempel, hvis dette såkaldte 'livssyn' er alt andet end 'frihedselskende' og 'liberalistisk' - der er vel ingen, der har moralsk pligt til at begive sig ud i en form eksistentiel selvdestruktion ...

Johnny Winther Ronnenberg

Peter Hansen
14. maj, 2017 - 12:16

Din kommentar viser kun en ting nemlig at du intet forstår af virkeligheden. Fatih har levet her siden han var barn. Han har brudt med en meget stringent fortolkning af Islam og er modstander af disse grupperinger og demonstrerer sammen med andre mod dem og deres fortolkning, så han er mere kontroversiel mellem muslimer end blandt danskere.

Han repræsenterer den vellykkede integration på alle måder og vi har altså trosfrihed i følge grundloven. Men du har måske heller ikke respekt for grundloven og de rettigheder den giver?

Karsten Aaen, Touhami Bennour og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Peder Kruse

Han virker på mig særdeles sympatisk, og alligevel ikke. Han er jo 'stuck in a rock'. Hvad kan vi lige bruge det til - her og nu ? Kan vi hjælpe ham ? Eksisterer begrebet: nedtrapning inden for religion?

Touhami Bennour

Jeg kan ikke se Fatiher i programmet, han ved det måske ikke at det tales om ham her; det er bare et link sendt fra 13/5 - 21.51. Hvorfor rejser Islam( og arabisk) så mejet panik i svage sjæle? Ikke engang Israel går i panik når de hører ordet Islam. Jeg har set at han er født i Ishøj, i Danmark.

Peter Hansen

@Johnny Winther Ronnenberg

Men hvorfor udviser han så den stik modsatte adfærd, han er jo åbenbart i mod sekularisering og oplysthed? Verden har udviklet sig siden koranen er skrevet, og den virkelighed synes jeg mange muslimer bør efterleve, og så komme ind i kampen for de virkelige problemer vi i dag burde bruge energi og kræfter på.

Du taler om grundloven, men husk på, at islam ikke kun er en religion, men også en ideologi, og det er jo netop sådan vi ser den brugt/misbrugt i Tyrkiet, og Erdogan bruger div. Imaner som hans håndlangere, budbringere og anmeldere rundt om i Europa, og det synes jeg bare ikke er i orden, eller forenligt med demokrati og et frit oplyst samfund.

Morten Pedersen

@ Touhami: "Hvorfor rejser Islam( og arabisk) så mejet panik i svage sjæle?"
Hvis jeg kritiserer islam er det panik og med en svag sjæl? Mest af alt kritiserer jeg islam fordi den stort set aldrig selv gør det. Altid offer, aldrig selvkritisk. Og hvad offer angår, så er det eneste man som kunstner og journalist ikke helt tør kritisere: Islam. Hvis du tegner Muhammed eller på anden måde sætter spørgsmålstegn ved grundlæggende ting i islam, så er der reelle dødstrusler. PET beskytter kun personer 24/7, der har sat sig op imod islam. Ok, en gang imellem er der en rocker iblandt de beskyttede, men det er kun i korte perioder. Jeg anerkender Fatih Alevs grundlovssikrede ret til at ytre sig som han gør, men også min egen ret til at kritisere hans udgangspunkt i et lovskrift, som hvis den udleves vil sætte det meste af grundloven over styr. Han bakker op om Erdogan og hans uhyrligheder, og også det er i mine øjne dybt kritisabelt. Så stop venligst automatreaktionerne med at jeg er en bange sjæl, der panikker over ordet islam. Jeg er dybt kritisk, og det er noget andet.

@Jan Weis
Hvis dette livssyn konformerede sig til hvad der er acceptaplt hos hr. Jan Weis, så vil den skaber utilfredshed hos en enden hr. eller fru, som også vil have at den skal konformere sig til deres standard.

Touhami Bennour

Morten Pedersen
Jeg ved ikke om jeg har læst noget af dig, jeg tror ikke jeg ved hvordan du tænker om tro. Først jeg er ikke troende, og er ateist siden teenager alder, Men jeg ved også hvis man ikke er ateisk så skal man have en tro. og de fleste i alle lande, følger tradition og flertallet. Så for min vedkommende du må godt tro hvad du vil, Problemet er når nogen taler om livsstil, og "selvdestruktion", som vil blive for ursaget af tro og om selve tro, her Islam, det vil sige alene man er muslim så går det galt.; helst ikke være det, muslim.- Jeg har selv nogle kritik mod "vidensksab" når det påstås at "tiden" var i begyndelsen, eller "i begyndelsen var tiden". Jeg er ikke enig med den påstand, men jeg siger ikke "at man skal ikke være "videnskabsmand". det er det jeg har læst "at man skal ovrerhovedet. ikke være muslim". Det er det jeg har læst og sagde det er"panik". For Erdogan hvorfor skal han ikke støtte Erdogan, han er ikke dig vel? der findes også danskere, der støtter Erdogan. Du kan kritisere Erdogan men ikke resultat af folke afstemning, for det er folket sag, og folket har stemt for det. Men alligevet hat Fatih ikke skylden for afstemningens resultat.