Læsetid: 6 min.

Facebooksiden ’støt Inger Støjberg’ har skabt debat med billede af 11-årig pige og 40-årig mand – fra Afghanistan

På fem dage fik facebooksiden ’Støt Inger Støjberg’ 18.000 likes, tusindvis af delinger og over tusind kommentarer til hvert opslag. Skaberen af siden vil ikke diskutere jura, men holde fokus på mindreårige frem for at 'hetze mod Inger Støjberg'
På facebooksiden 'støt Inger Støjberg' har mange fokus på, at Inger Støjberg har givet skiftende forklaringer til Folketinget, hvor hun bliver kritiseret for at vildlede de folketingspolitikere, der skal tage stilling til det. Men kvinden bag siden mener ikke, det er vigtigt.

På facebooksiden 'støt Inger Støjberg' har mange fokus på, at Inger Støjberg har givet skiftende forklaringer til Folketinget, hvor hun bliver kritiseret for at vildlede de folketingspolitikere, der skal tage stilling til det. Men kvinden bag siden mener ikke, det er vigtigt.

Mads Nissen/Ritzau Scanpix

12. juni 2017

Der er for meget fokus på juridiske detaljer og for lidt fokus på de mindreårige piger i sagen om udlændingeminister Inger Støjbergs (V) instruks. Det mener kvinden bag siden 'Støt Inger Støjberg', der på fem dage fik 18.000 likes.

»Jeg oprettede gruppen, fordi der var kommet et uhensigtsmæssigt fokus i sagen, som i stedet for at  beskytte børn under 18 nu handler om, at andre politikere kan promovere sig ved at hetze mod en minister. Det kan man jo se i almindeligt tv,« siger hun til Information.

Hun er enlig mor bosiddende i Jylland, og vil kun udtale sig anonymt på grund af sin arbejdsplads.

Hun oprettede ’Støt Inger Støjberg’ 3. juni, to dage efter det meget omtalte samråd i Folketinget om udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs ulovlige instruks om adskillelse af mindreårige asylansøgere fra deres ægtefæller eller samlevere.

Dagen efter samrådet med Inger Støjberg skriver ministerens særlige rådgiver Mark Thorsen (th.) på Twitter, at »intentionen ifølge ombudsmand ikke var ulovlig administration«, hvilket er en fordrejning af ombudsmandens ord.
Læs også

På siden har hendes opslag »Enten støtter man voksne mænds ægteskaber med børn, eller også støtter man Inger Støjberg i denne sag« fået tusind kommentarer med enten opbakning til Inger Støjberg eller kritik af ministerens skiftende forklaringer i sagen om adskillelse af mindreårige asylansøgere.

»Jeg er selv mor. Og sagens kerne er for mig at beskytte mindreårige,« siger hun til Information, der er bekendt med hendes identitet.

Hun siger selv, at hun altid har »stemt rødt« og ikke er medlem af noget parti. Hun håbede, at gruppen kunne vise, at rigtig mange mennesker støtter ministeren på tværs af politiske skel.

»Og fordi jeg føler, det er blevet en farce, at det ikke længere handler om børnenes tarv.«

Screenshot fra Facebook-siden ’Støt Inger Støjberg’

Billede fra Afghanistan

Kvinden oprettede siden med et coverbillede af en lille pige, der kigger mistroisk på en meget ældre mand med langt skæg. Billedet har fået mange kommentarer:

»Hvor er det dog et ulækkert billede … se forskellen på deres øjne/blik. Der er kun Inger der kan få de små piger ud af de gamle grises seng ... det er til at brække sig over.«

»Man får helt åndenød, af hysteri over det hæslige billede, sådan et gammelt svin, stakkels pige, hendes liv er totalt ødelagt, med billigelse fra danske partiers lige så perverterede accept, slige partier skulle smides ud af regeringen, da de intet dansk har i sig.«

Billedet er dog ikke taget på et dansk asylcenter. Det er derimod UNICEF’s vinder af ’Årets foto’ fra 2007. Det forestiller en pige på 11 år og en mand på over 40 år i Afghanistan, og har ikke særlig meget at gøre med de 34 par, der er blevet genstand for debat efter integrationsminister Inger Støjbergs instruks om at adskille de mindreårige.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) bekræfter, at når et ministerium udsender en pressemeddelelse, skal indholdet være sandt.
Læs også

I Danmark blev unge under 15 år adskilt fra deres ægtefæller allerede før ministerens instruks, og 16- og 17-årige blev individuelt vurderet med henblik på, om de skulle adskilles eller blive sammen. Aldersforskellen hos de 34 par i den redegørelse fra Ombudsmanden, der kritiserede instruksen for at være i strid med loven, var i gennemsnit 6,9 år. I fem tilfælde var aldersforskellen mere end 10 år, og i ét tilfælde var kvinden 17 år og manden 30 år.

Som Information før har afdækket, har særligt Venstre brugt ordet ’barnebrude’ aktivt i debatten, hvilket ifølge retorikprofessor Christian Kock har været med til at skabe et forvredet billede af de par, det hele handler om.

Information har spurgt gruppens ejer, hvorfor hun valgte at bruge UNICEF's billede, når det ikke repræsenterer den faktiske virkelighed. Hun vidste ikke, at billedet er fra 2007 i Afghanistan.

»Jeg tænkte, at det illustrerede forholdet mellem barn og voksen. Jeg googlede barnebrude, og så kom det der billede.«

I kommentarsporet tror mange brugere, at billedet er fra et dansk asylcenter.

– Er der ikke en risiko for at skævvride debatten ved at tage et billede som det, som slet ikke afspejler aldersforskellen blandt samlevende i Danmark?

»For mig er det bare mere principielt. Det tjener til illustration af et forhold mellem barn og voksen, og det er bare det, jeg gerne vil have fokus på. Jeg synes ikke, et coverbillede er afgørende. Det afgørende er sagen, ikke alt det andet.«

– Vidste du, at man allerede blev adskilt i Danmark under 15 år før Inger Støjbergs instruks?

»Det kan jeg ikke huske. Det ved jeg ikke lige.«

’Det er indlysende, at en instruks med karakter af generelle retningslinjer skal findes skriftligt. Det står udtrykkeligt i loven, at der er aktindsigt, og så burde Inger Støjberg kunne hale et notat frem,’ siger Oluf Jørgensen, forskningschef emeritus på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole med ekspertise i offentlighedsloven.
Læs også

Man kan let få det indtryk i debatten og ud fra facebooksiden, at der er tale om meget små piger og meget gamle mænd. Men det er ikke tilfældet i Danmark, hvor det er unge mellem 15 og 17 og hvor det ’værste’ tilfælde var en 17-årig pige og en 30-årig mand. Til det siger ejeren af siden:

»Det er lige meget. For når det er børn og unge under 18 og mænd over 18, er det det principielle i, at man hetzer en minister så meget for at prøve at tage sig af dem. Så er aldersforskellen ikke væsentlig, og billedet er bare en illustration. Jeg har ikke forstand på det tekniske og juridiske, alle detaljerne. Jeg er ikke politiker.«

Håber Inger Støjberg ser det

Selvom hun ikke selv blander sig i den heftige diskussion på siden, har skaberen fulgt en del af debatten. Hun synes, det er dejligt, at »helt almindelige mennesker debatterer,« så det ikke kun er politikerne.

På siden har mange fokus på, at Inger Støjberg har givet skiftende forklaringer til Folketinget, hvor hun bliver kritiseret for at vildlede de folketingspolitikere, der skal tage stilling til det. Men kvinden bag siden mener ikke, det er vigtigt.

»Jamen det er lige præcis det, sagen ikke handler om for mig. Det handler om, at man skal koncentrere sig om sagens kerne. Det andet må du tale med nogle jurister eller politikere om. Eller Inger Støjberg. For mig handler det om at beskytte børn og unge. Og at hetze Inger Støjberg fjerner bare fokus.«

– Tror du, at de, der går op i at få afklaret, hvorvidt hun har brudt loven i sagen, går ind for det, du kalder barnebrude?

»Det må du spørge dem om.«

– Kan man ikke gå op i, at loven bliver overholdt og samtidig gå op i unge asylansøgeres tarv?

»Man kan altid tale om intentioner, men man må også kigge på konsekvenser. Konsekvensen bliver, at man støtter barnebrude, hvis man ikke støtter Inger Støjberg. Så kan det godt være, man har en anden intention. Det er ikke væsentligt, hvad man går op i. Bare ét barn i én uge skal sove i en voksens seng … Som jeg sagde, er jeg selv mor og bare tanken …«

– Inger Støjberg har været ude og sige, at det ikke var den oprindelige intention med instruksen, at alle skulle adskilles uden en undtagelse. Hvad mener du om det?

»Jeg synes stadig, medierne hetzer hende helt urimeligt og bare bliver ved. Det ødelægger debatten, og de virker nærmest ustoppelige.«

Der er sket et skifte i Venstres Folketingsgruppe, hvor man ud fra loyalitetshensyn forsvarer nogle ting, som ikke burde forsvares, siger Eyvind Vesselbo.
Læs også

– Så det er ikke så relevant for dig, om hun ville adskille alle parrene eller ej?

»Det er bare vigtigt at blive ved at snakke om forholdet mellem den voksne og mindreårige i de sager. I stedet for hele tiden at få det til at handle om juridiske teknikaliteter.«

I den periode hvor nogle af parrene blev adskilt, var flere af de unge urolige og deprimerede, fordi de blev adskilt fra den eneste person, de flygtede hertil med og kendte. Nogle af dem, der stod for asylcentrene advarede om, at det ikke var i overensstemmelse med de mindreårige asylansøgeres tarv at tvinge dem fra hinanden uden at se på hver sag for sig.

– Er det ikke fint at se på de individuelle par i stedet for af princip at tvangsadskille alle par?

»Det må du spørge nogle psykologer om. Eller politikere og jurister.«

– Håber du, at Inger Støjberg har set din side?

»Jeg håber, Inger Støjberg ved, at der er masser af danskere, der støtter hende. Det handler om at sende et signal som befolkning om, at det vil vi ikke have, og vi støtter Inger Støjberg i, at hun har forsøgt. Jeg vil gerne vise, at mediehetzen ikke svarer til befolkningens holdning.«

Information har bedt integrations- og udlændingeminister Inger Støjberg forholde sig til den debat, der foregår i ’Støt Inger Støjberg’, men hun har afvist at kommentere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Britta Hansen
Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Britta Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Duus Nielsen

Snerperne har kronede dage.

Eva Schwanenflügel, HC Grau Nielsen, Steffen Gliese, Flemming Berger, Arne Lund, Ole Frank og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

"Jeg nærer en sand optimisme,
som vokser med ald'ren og kundskaben:
Jeg tror på at dumheden altid
vil være større end ondskaben."
(Piet Hein)

Fotografier lyver ikke!
Oventående foto forestiller en gammel bedstefar fra Langtbortistan med sit 11-årige barnebarn, som han påtænker at bortgifte til sønnen af en af sine forretningsforbindelser.... ;(

Karsten Aaen, Alvin Jensen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Torben Skov, Robert Ørsted-Jensen og Dana Hansen anbefalede denne kommentar
Birger Hansen

Fotografier er taknemmelige for tolkninger.

Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Allan Stampe Kristiansen, Ole Frank, Hans Larsen, Niels Duus Nielsen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Kulturkamp på nydansk:

"Der findes andre men'sker end dem, der' danske, de bor i huler og slås hele da'n.
Det har vi li'godt aldrig nogensinde gjort, de varme lande er noget lort.
Storken er en dejlig flyver, dem, der siger andet, lyver, Danmark er et dejligt land.
Kornet vokser vildt på engen, bonden får sin mad på sengen, dansken er en dejlig mand."
(Shu-bi-dua)

Kommunevalget nærmer sig med raske skridt, men først skal vi lige have afviklet det årlige danske folkemøde i udkant-Danmark (Bornholm) mellem de folkevalgte på Christiansborg og repræsentanterne for den fjerde statsmagt' på Facebook og Twitter.

I år løber folkemødet af stabelen under mottoet HOLD DANMARK RENT.

Støt V-LA-K-regeringens kamp mod børneprostitution i Afghanistan, og skriv under på en støtteerklæring på Facebook til integrationsmedister Inger 'Støjberg,(V), børne- og socialsmedister Mai Mercado (K) og integrationsfører Martin Henriksen (DF). De er 'vores Nick & Jay' og danskhedens bolværk mod muslimske horders fjendtlige overtagelse af den sexpolitiske dagsorden i dette nordvestlige hjørne af Europas Forenede Stater.

Alvin Jensen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Christel Gruner-Olesen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Martin Madsen

Hvis vi vender Støjbergs argumentation om bliver det til:
Folk der er imod barnebrude, ønsker kriminelle ministre!
Det er utroligt at folk ikke kan skille de to ting fra hinanden.

Kaare Skyum, Ture Nilsson, Mandatar Torben Wilken, Astrid Wang, Alvin Jensen, Ulla Søgaard, Carsten Pedersen, Holger Madsen, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Colin Bradley, Mads Berg, Kjeld Christensen, Henrik Rude Hvid, Britta Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Morten Nørgaard, Hans Larsen, Dana Hansen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Man sætte Inger for, man sætte Støjberg bag,
DF's Martin Henriksen beholder dog sin smag.

"Der findes kun én civilisation, og det er vores!"
(Pia Merete Kjærsgaard, kommandør af dannebrogsordenen, tidligere forkvinde for DF)

HC Grau Nielsen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Holger Madsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Christel Gruner-Olesen, Arne Lund, Torben Skov og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Alternative fakta har kronede dage - kan man ikke lide virkeligheden, hjælper det altid at konstruere den ved hjælp af buzzwords og irrelevant information.

HC Grau Nielsen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Overfor Folketinget og ombudsmanden har hun været fuld af løgn, og løgnene bliver ikke mere sande af at blive gentaget igen og igen i forskellige forklædninger,- det er det det handler om !

Hanne Pedersen, Janus Agerbo, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Rune Rasmussen

Såkaldte "debatter" og grupper som den der på fb, inden jeg gik ud, fik mig ofte til at tænke på et citat af George Carlin: "I gave up on my species".

Kaare Skyum, HC Grau Nielsen, Hanne Pedersen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, David Joelsen, Torben Skov og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

Det hele er en fed løgn - hendes administrative irregulariteter og ulovlige administration rammer i flæng en hel masse grupper som intet har st gøre med tvang oh børneægteskaber, et fænomen som kunne håndteres af straffeloven

HC Grau Nielsen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Wilhelm May og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Hvis jeg nu fik den tanke at bruge et billede til at illustrere Søren Papes udtalelser i et interview til Berlingske: "Vi skal se på, om vi skal tænke fængsler på en ny måde, hvor det er mere hårdt at sidde i fængsel (...) Og jeg tillader mig at være i tvivl, om vi skal bruge tid på at resocialisere nogle af de rocker- og bandemedlemmer, som er meget voldsparate." Er det så i orden at bruge nedenstående billede?
https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib_torture_and_prisoner_abuse#/med...

HC Grau Nielsen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Holger Madsen, Flemming Berger, David Zennaro, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Lars Hansen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Kvinden bag kontoen på facesbeholderen, siger, at hun stemmer "rødt". Det kan så være Soc.dem, som nogle stadig regner hørende til "rød blok". Soc.dem. støttede jo Støjbergs indgreb mod "barnebrudene" indtil jorden blev lidt for varm under vendekåben Mathias Tesfaye, så sadlede ham om, og har nu glemt alt om hvad han sagde for et års tid siden.

HC Grau Nielsen, Hanne Pedersen, Alvin Jensen, Holger Madsen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Lars Hansen, Per Klüver, Mads Berg, Grethe Preisler og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Henning Kjær 12. juni 2017 - 12:50
- der tager du fejl.

Den ændring af den danske ægteskabslov, som skulle'beskytte 'barnebrude af 'anden etnisk oprindelse' mod risikoen for at blive indkvarteret på de samme asylcentre som deres ægtemænd (og samtidig gjorde det umuligt for 'mindreårige' døtre af 'frisindede' danske forældre at blive viet med kongebrev' til de etnisk danske gutter over 18 år, med hvem de fra 15-års alderen fortsat kan dyrke lovlig uægteskabelig sex) trådte først i kraft pr. 1. februar 2017.

Så ministerens 'sagsbehandlerinstrukser' fra 2016 i form af 'pressemeddelelser' til personalet på de nye kommunale flygtningeasylcentre må - hvis man skal tage hendes egne skriv til sine trofaste følgere på Facebook for pålydende - falde ind under bestemmelserne om nødværgeret (se denne).

Karsten Aaen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Pågældende side på Facebook ser i øvrigt ud til at være blevet fjernet nu.

HC Grau Nielsen, Alvin Jensen, Per Jongberg, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Ole Frank anbefalede denne kommentar

Interessant at siden er fjernet. Jeg kan ikke lade være at få det indtryk, at når nu stifteren risikerede at miste sin anonymitet, fordi Information allerede havde ringet til hende, så var det ikke længere så interessant at drive sådan en side.

Og der har jeg det lidt sådan, at hvis man ikke vil stå ved sine holdninger, så skal man måske bare holde sig ude af den politiske debat? Jeg ved, der er mange andre anonyme sider på Facebook og herunder også en del venstreorienterede. Men et eller andet sted kan man da godt sige, at denne sag illustrerer, at det er lidt af en uskik.

Vi hører nu forklaringer om, at hun altid har stemt rødt, og at hun sådan lige som bare fandt det billede ved en tilfældighed. Men hvem siger, at hun ikke var sendt i byen af Venstres pressetjeneste for at forsøge at redde ministerens røv? Det har vi kun hendes eget ord for.

Mandatar Torben Wilken, HC Grau Nielsen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Holger Madsen, Flemming Berger, David Zennaro, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel og Arne Lund anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Grethe Preisler.
Kongebrevet udstedtes af kommunen efter gældende lov, som er Ægteskabsloven[4]. Det vil typisk være en forudsætning for indgåelse af ægteskab hvis;
Den ene af parterne er under 18 år.
Gravide piger, som er fyldt 15 år.
Par, som har bolig og er ældre end 16 år vil som regel få tilladelse til ægteskab.
Kongebrev er afskaffet pr. 1. februar 2017 og udskrevet af ægteskabsloven.
Så det må have været gældende lov i 2016?
Under alle omstændigheder er gifte kvindelige flygtninge under 14 år helt legalt blev adskilt fra ægtefæller ved en individuel sagsbehandling.
Administrativ nødværge?
Nødværgeret kan ikke bruges admnistrativt, og til holdningstilkendegivelser, og det er altid op til domstole at vurdere om nødværgen er straffri.

Alvin Jensen, Bjarne Frederiksen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Endnu et eksempel på lovgivning rettet mod "de fremmede", som i samme snuptag rammer alle. At få/udstede kongebrev har hidtil fungeret aldeles glimrende, men det er der så sat en stopper, selvom det absolut intet har med sagen at gøre.

Søren Ferling, Mandatar Torben Wilken, HC Grau Nielsen, Steffen Gliese, Alvin Jensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Troels Larsen

"Jeg synes bare det er vigtigt at bekæmpe barnebrude"

"Hvad der er bedst og hvordan synes jeg du skal spørge eksperter om"

...

Ja, hvorfor tror du lovgivningen er som den er? Kunne det være, at loven ofte (i hvert fald de love fra før de sidste 2-3 regeringer), er baseret på input fra eksperter og faktisk ikke er så dum, som man kunne fristes (af Støjberg) til at tro?

Steffen Gliese, Alvin Jensen, Carsten Pedersen, Flemming Berger, Carsten Wienholtz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Henning Kjær,

Den prompte adskillelse af 'barnebrudene' på de nyoprettede kommunale asylcentrecentre i 2016 uden individuel sagsbehandling skete i henhold til Inger Støjbergs 'tjenstlige ordre'' (i.e. udsendelse af en pressemeddelelse) til asylcentrene, som var uden belæg i den dagældende danske ægteskabslov, og blev først korrigeret efter ombudsmandens indgriben og orientering af ministeren om, at dette var i strid med flygtningekonventionens bestemmelser.

At ægteskabsloven i Danmark er ændret pr. 1. februar 2017, så det nu heller ikke længere er muligt for 'gammeldanskere' under 18 år få opnå tilladelse til at gifte sig efter 'kongelig bevilling' (kongebrev) og med forældre eller værges samtykke, kommer sådan set ikke sagen ved. Det er blot en kuriøs krølle på hele den farce, som samarbejdet mellem Lars Løkke Rasmussens regering og dens parlamentariske støtteparti (repræsenteret af V's integrationsminister Inger Støjberg og DF's integrationsordfører Martin Henriksen) har udviklet sig til siden regeringudvidelsen i november 2016 med Liberal Alliance og De Konservative. Som nu sidder på chefkontorerne i hhv. udenrigsministeriets, justitsministeriets og børne- og socialministeriets lokaler på 'Borgen', når de ikke lige på studie- eller tjenesterejse i udlandet i embeds medfør.

Karsten Aaen, Lars Hansen, Steffen Gliese, Mads Berg, Alvin Jensen, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

P.S. I øvrigt kunne jeg ikke drømme om at 'skrive under på et folkekrav om rejsning af en rigsretssag' mod uduelige ministre, som prøver at tørre deres administrative fadæser af på embedsmændene i deres departement, da jeg fortsat ikke mener, at udnævnelse og afskedigelse af ministre er et anliggende, der egner sig til afgørelse v.hj.a. folke(af)stemninger på Facebook og Twitter.

Skal vi nu manipuleres til at tro at Støjberg i virkeligheden skjuler ædle motiver, at hun er barnebrudenes noble beskytter når hun bryder loven og beordrer separation af par hun intet ved om, bortset fra at de er udlændinge?

Mandatar Torben Wilken, Astrid Wang, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Allan Stampe Kristiansen, Hans Larsen, Lars Hansen, Ole Frank, David Zennaro, Carsten Wienholtz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hun ville da blive en fremragende politiker med de (ikke)-svar.

At folk kan bilde sig selv ind at Støjberg bryder sig det mindste om ikke-danske børns ve og vel, forklarer vel meget godt verdens tilstand nu til dags.

Steffen Gliese, Alvin Jensen, Allan Stampe Kristiansen, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Andre støttegrupper der kunne have interesse for de fakta-resistente :
JORDEN ER FLAD, oprettet af Anonyme Evangelister.
DE FATTIGE STØTTER JOACHIM B. OLSEN, oprettet af en fra udkanten der aldrig stemmer.
VI STØTTER BARE BRYSTER, oprettet af Mammalimentum.
GLOBAL OPVARMNING - JA TAK, oprettet af de danske sommer-entiustiaster.
ALIENS I EU, oprettet af Morten.
Fortsæt selv..

Astrid Wang, Torben Skov, Alvin Jensen, Flemming Berger og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Morten Pedersen,
Hvad med at vente til en anden og bedre anledning til at "debattere afghanske barnebrude i Danmark" end Inger Støjbergs hjertegribende og uselviske indsats for at redde sin egen ministerrøv med hjælp og støtte fra sine talrige fans og følgere på Facebook og Twitter?

Lars Hansen, Torben Skov, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Henrik Andersen

Nu er der ved at komme lidt liv i ekkokammeret herinde, men pigernes skæbne både herhjemme og i de lande hvor uskikken praktiseres samt den bagvedliggende undertrykkende kultur interesser stadig kun de færreste af debattørerne....
og fotoet der blev brugt er selvfølgelig ikke fra en dansk asyllejr, men af
https://stephaniesinclair.com/ som selvfølgelig straks bliver beklikket selvom hun har
fotograferet og dokumenteret barnebrude og kvindeundertrykkelse flere steder i verden.

Søren Ferling, Jan Weis og Bjarne Frederiksen anbefalede denne kommentar
Colin Bradley

Der er to væsentlige aspekter i denne sag begge totalt ukritisk overset af Støjberg fans. Den første er at hvis du har en autentisk og kærlig medlidenhed for unge piger gift i en ung alder imod egne vilje, og vil gerne hjælpe dem ud af ægteskabet, så er du nødt til at sætte en undersøgelse i gang til at finde ud af problemets omfang. Du kan ikke bare tage det for givet at enhver pige under 18 år gift med en ældre partner er ulykkelig og vil ud af forholdet. Du er nødt til at vurdere hver enkelte sag på dets egne præmisser. Masse af danske piger i 15 / 16 års alder har et forhold med en fire fem år ældre mand uden at der er nogen der synes det er bemærkelsesværdigt. Blandt flygtningene kan der selvfølgelig være dem der ville være lykkeligt for at kunne slippe lænkerne til en træls mand de ikke selv ville have valgt. Og der kan være dem der ville være ekstremt ulykkelig og traumatiseret ved at blive tvangsskilt fra partneren. Støjbergs udiskriminerende instruks risikerede at gøre lige så meget skade mod de unge piger hun hævdede at gå i forsvar for, som det kunne gøre godt.
Men ikke nok med det: fordi så var det også ulovligt af den meget god grund lige før redegjorte for. Det var ganske enkelt ulovligt at adskille par på den måde uden at give muligheden for en individuel sagsbehandling. Uanset hvor god en hensigt der måtte ligger bag, kan man ikke bryde den ene lov i forsøg på at ophøje den anden. Og da især ikke hvis man er minister og har en skærpet pligt til at holde sig indenfor loven. Og en ting er hvis man som minister påberåber sig uvidenhed som undskyldning, fordi så har man et usædvanligt dårligt embedsværk, som bør fyres, (Støjbergs oprindelig appel) og noget andet er hvis det ikke er troværdigt at embedsværket svigtede og man godt vidste det var ulovligt, men der skete det uheldigt, at en meningsdannende pressemeddelelse blev mistolket og handlet på som ministeriel instruks. (Støjbergs anden 'forklaring'). Fordi så har man som minister ansvarspligt til at sikre at en instruks der er i overensstemmelse med loven, sendes ud hurtigst muligt når det bliver gjort opmærksom på at der handles ulovligt. At Støjberg ikke har taget denne pligt alvorligt nok, og ladet ulovlighederne sejle i flere måneder tyder på at Støjberg godt vidste om den ulovlig praksis og valgte alligevel at blæse på det, fordi det var lige præcist den praksis hun havde ønsket og bestilt. I så fald opdigter Støjberg regler efter forgodtbefindende i magtfuldkommenhed af alarmerende og gispende omfang.
Danmark er ikke Tyrkiet hvor den slags ministerielt adfærd går an, men den kan blive det hvis ikke resten af Folketinget gør dets demokratisk pligt og tage affære med denne ulovlighed, og kalder ministeren til regnskab.

Mandatar Torben Wilken, Tom Andreæ, Eva Schwanenflügel, Marie Jensen, Karsten Aaen, Kenneth Jacobsen, Lars Hansen, Hans Larsen, Steffen Gliese, Alvin Jensen og Mads Berg anbefalede denne kommentar

Det værste er jo, at alt denne spin fra Venstres side virker.

For mig bedst eksemplifiseret i en P1-debat fra sidste uge:

2 ud af 3 eller 4 lyttere fremturede med generaliseringer så tykke, at man næsten kunne fornemmede studieværtens og de indbudte gæsters krummede tæer.

En blev ved med, trods forsøg på at forklare hende tingenes sammenhæng, at fremture med, at dette var endnu et eksempel på den særbehandling som muslimer kræver.

En anden mente at "barnebrude var noget svineri" - og det var muslimer vist også generelt kunne man forstå.

Det er decideret skræmmende, at det er lykkedes diverse politikere at skabe et så stort skel mellem "os" og "dem", at en meget stor procentdel af befolkningen ikke er i stand til at gennemskue, hvad det er, der foregår.

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen og Lars Hansen anbefalede denne kommentar
Bodil Hoffmeyer

Interessant at et parti som Enhedslisten, der tillader medlemmer at gå ind for væbnet revolution, er helt oppe og ringe over lidt civil courage.
Så vidt jeg er orienteret vil fire af pigerne ikke tilbage til deres ''ægtemand'.

Henrik Andersen, Jan Weis, Kim Houmøller og Bjarne Frederiksen anbefalede denne kommentar

De fire piger ville heller ikke være kommet tilbage til deres ægtemænd, hvis loven var blevet overholdt, og der var foretaget en individuelt vurdering.

Interessant, at de sædvanlige lov-og-orden partier pludselig ikke ønsker lovovertrædelser undersøgt eller retsforfulgt, når det er en af deres egne der er lovbryderen. Moral er godt, og dobbeltmoral er åbenbart dobbelt så godt.

Eva Schwanenflügel, Marie Jensen, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen og Lars Hansen anbefalede denne kommentar

Manglende forandringspotentiale i EL.

Det er mere end interessant, at netop en Johanne S-N, i en sjælden skinger tone, eksponerer sig i en banal fodfejlssag i borgerligheden, dem er der som bekendt rigeligt af i forvejen, som i stedet for en politisk kalkunjagt i småtingsafdelingen på en sekundær politisk modstander burde erindre om og agere i h.t. partiets historiske berettigelse på venstrefløjen – altid og under alle omstændigheder at kæmpe for de svageste ...

Først en melding i foråret fra Folketingets talerstol, som eneste parti, i et beslutningsforslag om ikke at lukke midlertidigt af for konventionsflygtninge, men forslår snarere at modtage mange flere end sædvanligt til stor moro for salen - og nu denne langstrakte jagt, som desværre allerede er afgjort af de stuerene fra ’De Fæle’ – det er også sådant noget, som skaber politisk hjemløse socialister – her er én af dem …

Colin Bradley

Underlig udsagn Jan Weiss; igen bruger du ordet 'desværre' som om du er enige i at et rettelig udfald af sagen ellers ville have været en tilbundsgående undersøgelse af vidneudsagn og dokumenter fra udlændingeministeriet februar 2016, mens du erkender at dette næppe kommer til at ske pga et korrupt parliamentarisk flertals enighed om at beskytte ministeren mod konsekvenserne af hendes handlinger. For disse handlinger tyder mere og mere på at have været noget meget mere alvorligt end 'banal fodfejl'. Tværtimod tyder det på en helt bevidst lovovertrædelse, som ministeren har (desværre muligvis korrekt) kalkuleret med at kunne slippe for konsekvenserne af. Det hedder ikke 'banal fodfejl' det hedder magt misbrug, og er derved en reel trussel mod landets demokratiske fundament.
Det virker som om du ville fortælle E.L. at de bare skal acceptere det og lægge sig flad for et sådant misbrug netop fordi den er begået af dem der har magt. Det er det der skaber hjemløse socialister der ender med bare at pleje egne karriere i et tandløst Social Demokratiet. Og giver først for alvor problemer for samfundets svage.

Eva Schwanenflügel, Lars Hansen, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Colin Bradley,
det er ud fra den vovede tese, at det efterhånden har vist sig, at myndighederne herhjemme er endt som den svage part med en masse utidssvarende konventions bindinger, og ligefrem må gå til kanten – og lidt over – for at leve op til grundlæggende humanistiske principper for derefter, med rette, at blive råbt efter og blot truet med en tilbundsgående undersøgelse – uholdbart …

EL et alii skal ikke lægge sig fladt ned, men overveje at vælge sine politiske kampe med rettidig omhu – denne har ingen udsigt til at kunne vindes, men udstiller igen venstrefløjens politiske impotens, fordi man ikke er klare nok i spyttet og fokuserer på en uvæsentlig detalje – inkonsekvent – de kunne i stedet bruge tiden på at definere en tidssvarende og udogmatisk indvandrer- og flygtningepolitik, så borgerligheden ikke hver gang skal høste gevinsterne …

Niels Duus Nielsen

"...en tidssvarende og udogmatisk indvandrer- og flygtningepolitik..."

Lad høre, Jan Weis, hvad er dit bud på en sådan politik? Det siges at vi har demokrati i lille Danmark, så det vil da være meget interessant også at høre din mening om sagen.

Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Steffen Gliese, Lars Hansen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

”En masse utidssvarende konventionsbindinger”. Ok som forhindrer os i hvad? At indføre dødsstraf eller tortur? At udvise nogen til samme? Skille kernefamilier ad? Afskaffe religionsfriheden? Indføre cencur? Eller hvad sådan mere konkret?

Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Selvødelæggelsens ædle kunst.
Alvoren er desværre stadig ikke rigtigt gået op for alle endnu – vores samfundsform er ved at tabe på de fleste parametre – men erkendelsen og nødvendig revision af gamle dogmer halter stadig langt bagefter –
http://www.socialdemokratiet.dk/da/nyhedsarkiv/2016/2/det-svaere-spoergs...
Som tidligere skrevet: Es gibt keine moralische Pflicht zur Selbstzerstörung. - Peter Sloterdijk om den tyske fremmedbestemte indvandringspolitik og alle de hverdagsproblemer, det har ført med sig for almindelige borgere - og desværre også en genopblomstring af højrefascismen i Tyskland …

Else Marie Arevad

"I Danmark blev unge under 15 år adskilt fra deres ægtefæller allerede før ministerens instruks, og 16- og 17-årige blev individuelt vurderet med henblik på, om de skulle adskilles eller blive sammen."
Glimrende ordning, hvorfor dog lave om på den?
Det er sørgeligt, at sagen nu drejer sig om Inger Støjberg og ikke om de unge piger.

Niels Duus Nielsen

Ja, Jan Weis, vi ved godt at du er bekymret på kulturens vegne, men hvad vil du konkret stille op? Deportere folk? Internere folk? Bygge en mur? Oprette en kanon? Skyde en gråspurv?

Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Steffen Gliese og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Rune Rasmussen

Ja, jeg kan til tider også blive lidt bekymret på kulturernes vegne, når jeg ser hvor ensidigt, indkroget, bange og dermed nærmest per instinkt diskriminerende, nogen er. Heldigvis tror jeg, at åbenhed, nysgerrighed, interesse for reel dialog uden angst for at miste identitet og kærlighed til at lære og erkende vil vinde løbende, fordi det gør den slags, da der ganske enkelt er mere LIV over det.

Eva Schwanenflügel, Ole Frank, Steffen Gliese og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

@Jan Weis, det er ikke pænt af dig at holde os hen i denne ulidelige spænding.
Vi venter med tilbageholdt åndedræt på dit svar på de forholdsvis enkle spørgsmål, Niel Nielsen har stillet dig kl. 10:54 og 13:59.

Det ligner dig ikke at være så beskeden.

Colin Bradley, Ole Frank og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Staten er igennem mange år blevet stadig mere absolut i sin selvforståelse.
Det danske velfærdssamfund overlader imidlertid, når det fungerer, initiativ og beslutninger til borgerne og tager sig først og fremmest af at udstikke rammer og at finansiere.

Eva Schwanenflügel, Kenneth Jacobsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Henrik Andersen

Grethe Preisler beskrivelse af billedet som "reklamefotos", "fake" kan jeg ikke se som andet end venstrefløjens rygmarvsreaktion og benægtelse af fakta og er vel at beklikke den kvindelige fotograf. Og så tag dog klart afstand fra fænomenet og kulturen der tillader barnebrude istedet for at bruge krudtet på Støjberg som forsøgte at dæmme op for det. Og lige nu handler denne sag ikke om pornoringe og børneporno, det er vi alle enige om er et uvæsen, men om en muslimsk tradition som bliver taget med til DK.
Og her gælder Danmarks love også for flygtninge og hvis der skal gælde andre love
må de flygte til lande hvis kultur og religion ligner deres egen og hvor det accepteres fx Saudi Arabien og andre arabiske stater. "Ifølge nye tal fra FN's flygtningehøjkommissariat UNHCR til Kristeligt Dagblad er blot 138 syrere registreret som flygtninge og asylsøgere i de seks olierige stater ved Den Persiske Golf: Saudi-Arabien, Qatar, Oman, Kuwait, Bahrain og De Forenede Arabiske Emirater" (Kristelig Dagblad 19.8.15)
Så her skulle der vel være plads nok til at modtage flere flygtninge.
Og så er spørgsmålet jo netop om pigerne ville vælge på samme måde ved en individuel behandling af sagen idet de under den meget lange sagsbehandling konstant ville være under pres fra deres mænd, familie osv. og samtidig også skulle være sammen med deres mænd. Det er et urimeligt og meget stort pres at lægge på en blot 15-18 årige pige. Fire piger valgte ved tvangsadskillelsen ikke at vende tilbage til deres mand, alene dette begrunder og retfærdiggør adskillelsen.

René Arestrup

Det er aldeles usexet at beskæftige sig med 'juridiske teknikaliteter', hvorimod der er anderledes slag i bolledejen, når gamle liderbukke fastholder unge piger i sanktionerede forhold. Det første går helt hen over hovedet på størstedelen af vælgerbefolkningen, hvorimod det andet går rent ind!
Udmærket arbejde af spin-drengene i Venstre!

Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Colin Bradley, Rune Rasmussen, Ole Frank, Lars Hansen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

@Henrik Andersen Så hvis du og 31 andre får konfiskeret jeres bil uden lovgrundlag, og 4 af jer senere vælger ikke at få den tilbage, fordi de er nået frem til, det er bedst for dem ikke at have bil, så var det ulovlige indgreb mod jer alle sammen retfærdiggjort?

Det er mig en kilde til stadig undren, hvordan nogen kan blive ved at forsvare Inger Støjberg, selvom sagen bliver mere og mere veloplyst, og hvor søgte argumenter der kan tages i anvendelse i den forbindelse.

Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

I øvrigt var 2 af de 4 par vist allerede adskilt inden Ingers instruks, så det er højest 2, ridder Inger på den hvide hest har reddet fra denne Verdens undskab ifølge eventyr fortællingen.

René Arestrup

Det mest bekymrende er, at mange vælgere tilsyneladende ikke forstår hvad der er på spil i denne sag, men hopper på den perspektivforskydende limpind om barnebrude og tvangsægteskaber.
Det er et helt fundamentalt princip i et demokratisk retssamfund, at vi alle er lige for loven. Og det gælder selvsagt også for en minister.
Hvis man køber argumentationen om at målet helliger midlet, accepterer man, i princippet, anarki. Og mig bekendt, er anarki ikke en del af det borgerlige tankegods.

Mandatar Torben Wilken, Eva Schwanenflügel, Troels Larsen, Niels Duus Nielsen, Marie Jensen, Colin Bradley, Karsten Aaen, Lars Hansen, Hans Larsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Colin Bradley

Jan Weiss - hvad hvis de humanistiske principper allerede udmærket kunne forsvares med eksisterende lovgivning? Dit ordvalg er så tvetydigt man er nødt bede dig igen forklare dit ståpunkt. med rette, at blive råbt efter og blot truet med en tilbundsgående undersøgelse – uholdbart …
. . . med rette . . giver indtryk af at du er enig i at ministeren skal kritiseres for at have brudt loven. Men -- uholdbart . . enten er det IKKE med rette alligevel, eller også er det nyttesløst selv om det ellers ville have været en udmærket ide at få ministeren på pinebænken, fordi man ikke har magt til at gøre mere end " blot true med en tilbundsgående undersøgelse " ??

Og så den med "fokus på uvæsentlig detaljer" !! Lad os lige remse op endnu en gang.

Når først Politiken går IS på klingen på baggrund af nogle anonyme udtalelser de har fået fra folk i hendes embedsværk svarer hun at hun ikke har fået en advarsel om at hendes instruks var ulovligt. dvs implicit erkendelse af at der var en instruks om at skille alle par hvor konen var under 18, uden at de kunne og skulle tilbydes individuel sagsbehandling.

Senere til ministersamråd fortæller IS at hun godt var klar over at en sådan instruks ville have været ulovligt, men heldigvis har der aldrig været en sådan instruks; bare en uskyldig pressemeddelelse om ministeriets holdninger, som den inkompetent Udlændingestyrelsen egenhændigt havde tolket som en instruks.

Ærlig talt- hvor troværdigt er det? Og hvad er det så der forsøges gemt og begravet med disse latterlige udsagn? Ja, mistanken kan ikke være andet end at ministeren udsendte en instruks, velvidende det var ulovligt, men følte hendes egne forargelse burde veje tungere end lovens forskrift, og regnede desuden med at hun alligevel godt ville kunne slippe af sted med det. Det sidste ser desværre ud til at være sandsynligt, men er det en gyldig grund til at give op på forhånd?
Hvis det virkelig var en "uvæsentlig detaljer" så ja måske skulle man ikke lægge så meget krudt i det. Men at en minister tror han/hun kan regere efter eget forgodtbefindende i stedet for efter loven? Uvæsentlig detaljer?

Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Lars Hansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Sider